Zwolle – Woensdagmorgen rond 11.35 uur is een Portugese vrachtwagen op de Middelweg tegen het viaduct onder de A28 geknald. De oplegger bleek te hoog voor de onderdoorgang.
Bij de aanrijding raakte de vrachtwagen de bovenkant van de tunnel waardoor de bovenzijde van de vrachtwagen naar achteren schoof en deels op het wegdek terecht kwam. Door de ravage werd een weghelft van de Middelweg voor het verkeer afgesloten. Volgens de chauffeur rijdt hij veel op Nederland en was dit incident een grote schok voor hem. De politie startte een onderzoek naar het voorval.
Foto: Peter Maat
Als ik het zo zie is de bescherming de oorzaak dat hij er tegenaan is gereden. Hij had opzich prima onder het viaduct door gepast.
ja maar volgens mij zit de bescherming op even hoog als het laagste stuk van de tunnel (met marge natuurlijk), dus ik denk dat de andere kant van de tunnel lager is, anders was hij daar wel vastgelopen.
wat een suffert staat toch aangegeven hoehoog het viaduct is>:(>:(
Dat viaduct heeft een doorrijhoogte van 4,0 meter, en afhankelijk van de luchtvering is dat voor sommige vrachtwagens net te laag. Gelukkig was de vrachtwagen leeg zo te zien, anders moeten ze dat ook nog opruimen.
Desondanks is het wel vreemd dat er in Zwolle zoveel viaducten zijn in relatief belangrijke wegen die net een decimeter te laag zijn. Berucht is natuurlijk ook het spoorviaduct in de Blaloweg (in de ring op een industrieterrein nota bene).
Het is nu al zo vaak voorgekomen in Zwolle bij diverse viaducten alleen om een kleine dm.Waarom maken ze dan geen afloop in de weg zodat ze er wel onderdoor kunnen.
@Pieters, hoe diep moet die afloop in de weg worden dan. Er zullen toch altijd vrachtwagen combinatie’s zijn dan die daar weer te hoog voor zijn.
Daar kun je mee THUIS:D komen!
Kennelijk reden er nu geen fietsers op de fietsstrook. Er rijden altijd nog gevaarlijke vrachtautocombinaties op de weg. Soms (2 per week)
vallen ze op de zijkant. Dat gebeurd niet zomaar! Men zal wat meer bewust moeten rijden om deze ongelukken te voorkomen.
@Ans: er staat bij dat viaduct niet hoe hoog het viaduct is (bij de Rembrandtlaan idd wel), dus de chauffeur mag er dan van uit gaan dat het viaduct minstens 4m hoog is (de gemmiddelde hoogte van een truck).
@versnelling: zeker nooit een dagje mee geweest op een vrachtwagen? De grootste oorzaak van omvallende vrachtwagens is (buiten toch net iets te hard door de bocht) het moeten uitwijken voor onverwacht vreemde acties van automobilisten. Zo’n uitwijkmanouvre heeft met een truck wat meer gevolgen dan met een auto. Beetje makkelijk reactie van je… volgens mij zijn (de meeste) vrachtwagenchauffeurs de professioneelsten op de weg.
proffesioneel? met 5 km een andere vrachtwagen inhalen op de snelweg en een file veroorzaken, nou… dát is proffessioneel zeg… volkomen onzinnige akties!
inhaalverbod voor vrachtwagens op alle wegen in heel nederland! dat lost een hoop files op!
Weet je wat nog meer files oplost? Direct kan de weg heel wat meer verkeer aan: gewoon de snelheid omlaag schroeven van 120/130 naar 80 km/h voor al het verkeer. DAT schiet pas op als het om files gaat.
dat is bullshit, files ontstaan door andere oorzaken zoals verkeer wat ineens remt wat doorwerkt op verkeer erachter! mensen die ineens langzamer gaan rijden omdat ze zo nodig naar ongelukken op de andere weghelft moeten kijken, vrachtwagens die elkaar inhalen en al het verkeer achter hun ophouden. het maakt niet uit welke snelheid je ook rijdt, of het nou 80, 100, 130 of 150 is. als iedereen die snelheid rijd is er niks aan de hand. weggedrag van anderen die zich er niet aan houden zorgt voor volle wegen!
@Freddie idd met zo’n klein verschil inhalen is overbodig !
Ik ben zelf ook vrachtwagen chauffeur en heb er zelf ook een hekel aan als het gebeurt.
De max hoogte van een vrachtwagen is in principe 4 meter.
Echter uit ervaring weet ik dat tautliners ( het type trailer waar we het hier over hebben ) iets hoger zijn.
Als buitenlandse chauffeur in een ander land kan het zijn dat je dingen over het hoofd ziet. Dus ook borden en begrenzingen mbt de hoogte.
Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen !
Inhaalverboden helpen ook niet altijd ! Als zich bij een inhaalverbod een trein van vrachtwagens vormt, probeer jij er dan nog maar eens in of uit te voegen.. dus ook dit is geen oplossing. Wat wel de beste oplossing is zou ik ook niet weten. !
Verkeer wat ineens remt heeft niet goed geanticipeerd, niet voldoende afstand gehouden etc. Het is meer regel dan uitzondering dat de hele boel in de ankers moet omdat zo’n hardrijdende idioot vertikt het gas tijdig los te laten maar pas op het laatst vol in de ankers gaat achter een inhalende voorganger. Remlichten geven een leuk signaal af naar achteren. vervolgens het heerlijke bumperkleven en dan vervolgens toch weer te dichtbij komen, weer remmen waardoor achteropkomers (die ook meer dan eens graag aanhangertje spelen) ook weer in de ankers gaan en het spelletje wordt doorgeschoven naar achteren.
Ooit gehoord van spookfiles? Die ontstaan niet door goed anticiperen en afstand houden en ook niet door inhalende vrachtwagens.
‘rampentoeristen’ zijn inderdaad ook een drama. Je aandacht hoort bij het verkeer te zijn waar je mee te maken hebt.
Snelheid maakt niet uit? Je zegt het zelf al: als iedereen die snelheid rijdt is er niets aan de hand maar dan moet wel iedereen even hard rijden. En omdat de capaciteit met 80 groter is dan met 120 (of nog harder), lijkt me 80 de beste optie, zeker omdat vrachtwagens dat ook max mogen rijden.
snelheid heeft niks te maken met hoeveel auto’s er per km op een snelweg kunnen….
Hm….. nee, als je gaat bumperkleven niet.
Ooit gehoord van de 2-seconden-regel? Die geeft aan op welke veilige afstand je achter je voorganger kan rijden.
Met 80 km/h kunnen 3 auto’s op een even lang stuk asfalt als 2 auto’s met 120. Dus 50% capaciteitstoename als je de snelheid omlaag gooit van 120 naar 80.
Moet iedereen zich wel netjes houden aan de regels. Zolang mensen gewoon op 2 meter van hun voorganger blijven rijden, ongeacht de snelheid, tja, dan heb jij 100% gelijk. Maarja, dan zit je weer met het remlichtgedoe waarmee de snelheid er ook weer uit gaat en er van die spookfiles ontstaan.
Maar je hebt helemaal gelijk hoor Freddie
@Peter:
Veel nut heeft dat inhalen inderdaad niet. Tijdswinst is nihil. Alleen voor de chauffeur, die kan z’n poot gewoon helemaal omlaag houden in plaats van te moeten doseren met het gaspedaal omdat z’n voorganger net wat langzamer ‘plankgas’ rijdt.
En ook ik vind het irritant (ja Freddie, ook ik) als 2 vrachtwagens elkaar inhalen. Maar de oorzaak van files leg ik toch echt op andere plekken. Het scheelt als vrachtwagens elkaar niet inhalen maar het scheelt nog meer als het overige verkeer beter anticipeert en gewoon voldoende afstand houdt en snelheidsverschillen puur met afremmen op de motor kan opheffen.
Ook ik vind chauffeurs die elkaar met 1 km/u verschil gaan inhalen irritant. Maar files veroorzaken doet dat niet. De meeste (spook-)files waar ik in terecht kom worden veroorzaakt door te dicht op elkaar rijdende en remmende automobilisten. Let maar eens op: brandende remlichten (op snelheid) op een snelweg zijn 9 van de 10 keer van personenauto’s, niet van vrachtauto’s.
Ik had het ook nog over de meeste vrachtwagenchauffeurs, niet over alle vrachtwagenchauffeurs.
De discussie heeft onder de hand niks meer met het voorval te maken. In mijn ogen heeft dat niks met gevaarlijke combinaties te maken, maar met het ontbreken van een 4,0m-bord en misschien niet goed inschatten van de hoogte door de chauffeur. Maar hoogte is voor ons ook moeilijk in te schatten (tenzij we zo gaan (d)evolueren dat onze ogen verticaal onder elkaar komen i.p.v. naast elkaar).
Ingrid er zijn limiets voor hoogte van vrachtwagens als ze die maximale limiet aanhouden in de diepte is er geen probleem