Rieneke Brand mag namens haar groep de eerste preek voordragen. Na een drietal Bijbelteksten te hebben voorgelezen vergelijkt ze in haar preek het leven als christen met het lopen van een halve marathon. Na het ‘amen’ wordt met behulp van Youtube een bijpassend lied gezongen. Een maand geleden is het preekproject gestart met een college van Prof. Kees de Ruijter, van de Theologische Universiteit in Kampen. Hij heeft de leerlingen geleerd waar een goede preek aan moet voldoen. Hiervoor gebruikte hij drie aandachtsvelden: persoonlijke meditatie, tekstanalyse en pastorale reflectie.
Naast de verschillende aspecten die er komen kijken het bij maken van een goede preek, moesten de leerlingen ook leren om vakoverschrijdend te werken, verbanden te leggen en vaardigheden aan elkaar te verbinden. Tijdens de lessen Grieks hebben de leerlingen met behulp van tekstanalyse geleerd om het Grieks toegankelijk te maken voor ‘leken’. Bij het vak godsdienst is gekeken hoe Bijbelteksten anno 2011 uitgelegd kunnen worden. Dit heet ‘hermeneutiek’. Uiteindelijk hebben de gymnasiumleerlingen in groepjes van vijf een preek van tien minuten gemaakt. Daarbij bleek het vooral lastig om in korte tijd zoveel verschillende doelgroepen aan te spreken.
Prof. Kees de Ruijter is erg enthousiast over de preken: “ Ze hebben er veel werk van gemaakt en het is erg leuk om te zien dat ze verbaasd zijn als ze ontdekken dat ze echt kunnen preken.” Een van de kenmerken van een goede preek is dat de tekst naar deze tijd wordt vertaald. “Daar hebben de leerlingen echt feeling voor en het is opvallend hoe makkelijk ze knelpunten ter sprake brengen”, aldus de Ruijter.
Het Greijdanus en de Theologische Universiteit, beiden gereformeerde onderwijsorganisaties, willen met dit project ook positieve pr genereren voor het gymnasium, de klassieke talen en een theologische studie. De animo onder leerlingen om het gymnasium te gaan doen loopt terug. Docent godsdienst Menno Veldsema van Greijdanus: “We beginnen met een enthousiaste klas het tweede leerjaar, maar slechts een deel van hen haalt ook de klassieke eindstreep.”
Tijdens het project hebben de leerlingen ervaren dat theologie studeren niet ‘stoffig’ is, maar juist heel boeiend, omdat de Bijbel anno 2011 ook nog een actueel boek is. Merel Dekker: “Jonge mensen zoals wij moeten veel keuzes maken in het leven en daar helpt de Bijbel bij.”