Deel Ruiterlaan wordt fietsstraat

Zwolle – Een deel van de Ruiterlaan in het Engelse Werk in Zwolle wordt dit najaar nog ‘fietsstraat’. Op een fietsstraat heeft de fietser – door de speciale weginrichting – voorrang en is de auto te gast.

De Ruiterlaan sluit straks als fietsstraat logisch aan op het gedeelte van de Spoolderbergweg dat al een fietsstraat is. De Ruiterlaan is een van de zes nieuwe fietsstraten die dit en komend jaar gerealiseerd worden in Zwolle. De andere zijn de Schellerweg, de Van Karnebeekstraat, de Philosofenallee, de Willemsvaart en de Klooienberglaan. De gemeenteraad heeft ingestemd met de realisatie van de fietsstraten. Wat is een fietsstraat?

De meeste straten in woongebieden (30 km/u-zones) zien eruit als ‘autostraten, waar ook fietsers mogen rijden’. Hierdoor is de snelheid van het autoverkeer veelal hoger dan de toegestane 30 km/u. Maar als het gaat om drukke fietsroutes op straten waar maar weinig auto’s rijden, is het logischer om deze straat in te richten als ‘fietsstraat, waar ook auto’s mogen rijden’. Voorbeelden van fietsstraten in Zwolle zijn de Vondelkade, Spoolderbergweg en Zwarteweg. Fietsstraten hebben in vergelijking met reguliere woonstraten als voordeel dat de snelheid van het autoverkeer door de weginrichting verlaagd wordt. Voor fietsers zijn fietsstraten herkenbaar en comfortabel door gebruik van rood asfalt en de voorrangssituaties bij kruispunten.

Ontwerp ter inzage

Belanghebbenden van de Ruiterlaan waaronder wijkvereniging Spoolderbelangen hebben het ontwerp ontvangen en een reactie daarop gegeven. Naar aanleiding van die reacties wordt gekeken of het nog mogelijk is om het ontwerp te verbeteren.

Van maandag 5 tot vrijdag 16 september ligt het ontwerp ter inzage in het Stadskantoor (Lübeckplein 2). Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de projectleider Ilse Bloemhof (038) 498 20 28.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

2 gedachten over “Deel Ruiterlaan wordt fietsstraat”

  1. Vooral de Van Karnebeekstraat lijkt mij een hoge prioriteit hebben om de snelheid omlaag te krijgen.
    Hoewel het al jarenlang een 30-kilometer-zone is, wordt er regelmatig geracet. Overigens niet alleen door automobilisten, maar ook brommers en scooters maken het er met hoge snelheid behoorlijk gevaarlijk…

Reacties zijn gesloten.