Zwolle – Hoe kunnen bussen, maar ook ander verkeer, zo snel mogelijk van het NS-station in Zwolle naar de binnenstad komen, en van het centrum naar het station. Zwolle gaat dat gedurende de maand oktober onderzoeken met een bijzonder experiment op deze route. Verkeersregelaars kijken op drie afzonderlijke locaties op het traject of daar door begeleiding van het (bus)verkeer een betere doorstroming mogelijk is. Bovendien wordt gekeken of verkeersbegeleiding op alle drie de locaties tegelijkertijd tot een betere verkeersafwikkeling leidt.
Zwolle onthaalt bezoekers zo gastvrij mogelijk. Daar hoort onder andere bij dat binnenstadbezoekers die met de bus komen snel en efficiënt van en naar het centrum vervoerd worden. Bovendien is de inzet daarbij dat het overige verkeer zo min mogelijk hinder ondervindt van het openbaar vervoer.
Buspassagiers en passerende weggebruikers worden nadrukkelijk verzocht hun ervaringen tijdens het experiment door te geven, via de website van de gemeente: www.zwolle.nl/bereikbarebinnenstad.
De pilots om uit te vinden hoe busverkeer en andere weggebruikers optimaal van, naar en langs de Zwolse binnenstad kunnen worden geleid vinden doordeweeks plaats, tijdens de spitsperiodes. In week 40 tot en met 44 kunnen passanten tussen 7.30-9.30 uur ’s ochtends en 15.30-18.30 uur ’s middags te maken krijgen met de verkeersregelaars op drie plekken op de route tussen NS-station en binnenstad.
Deelexperiment 1 vindt plaats bij het station. Op vier plekken staan daar verkeersregelaars om te zorgen voor een soepele doorstroming van bussen en ander verkeer: bij de uitrit van de streekbussen, bij de uitrit van de stadsbussen, bij de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Terborchstraat en bij de rotonde op het Stationsplein.
Deelexperiment 2 vindt plaats op de T-splitsing van de Stationsweg en de Burgemeester Van Roijensingel. Drie verkeersregelaars dragen daar zorg voor een soepele afhandeling van doorgaand verkeer en voetgangers.
Deelexperiment 3 heeft plaats bij de Nieuwe Havenbrug. Ook daar zorgen drie verkeersregelaars voor de begeleiding van doorgaand verkeer en voetgangers. Belangrijk onderdeel van de experimenten is dat gekeken wordt of door de bussen tijdelijk voorrang te geven het openbaar vervoer efficiënter door kan rijden zonder dat dit tot grote overlast voor het overige verkeer zorgt.
Tijdens de pilot worden video-opnames gemaakt van de verkeerssituatie. Die beelden worden gebruikt om het effect van de verkeersbegeleiding te analyseren. Samenwerking De pilots zijn voorbereid in samenwerking met de provincie Overijssel en busvervoerder Syntus. Deze proeven maken deel uit van een breder pakket aan pilots om te komen tot een gastvrije binnenstad, zoals de mobiele fietsenstallingen en een pilot voor een betere doorstroming van verkeer in de buurt van de parkeergarage onder het Maagjesbolwerk. Doel van de deelnemende partners is om ervaringen op te doen die leiden tot structurele maatregelen. Onderdeel van het onderzoek zijn de ervaringen van buspassagiers en weggebruikers met deze pilots op deze route tijdens de spitstijden.
De gemeente nodigt hen uit via het webadres www.zwolle.nl/bereikbarebinnenstad aan te geven hoe zij de proef ervaren. Ontwikkelprogramma De pilots maken onderdeel uit van In de Ban van de Ring. Die verkeersaanpak komt voort uit het belang dat Zwolle hecht aan de ontwikkeling van de binnenstad. Belangrijk onderdeel daarbij is het actualiseren van het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad. Het is een toekomstvisie op de verbetering van het Zwolse starthart en is in samenspraak met partners in de stad gemaakt. Verschillende thema’s komen aan bod waaronder economie, parkeren en bereikbaarheid*.
Zwolle gastvrije stad vormt de rode draad. Dit sluit prima aan op de ambitie van Zwolle om haar inwoners en bezoekers een van de beste binnensteden van het land te bieden. Het ontwikkelingsprogramma geeft daarnaast inzicht in welke projecten er tot 2020 in de binnenstad op stapel staan en wanneer deze uitgevoerd worden. Uitgangspunt daarbij is dat het een toekomstbestendig en flexibel programma is dat – indien nodig – ruimte biedt aan tussentijdse bijstelling.
Terwijl je in de bus zit, kun je fijn, en op je gemak, genieten van het uitzicht, en wat er al voorbij komt; daar neem je de tijd voor.
Maar gelukkig zal over 8 jaar de reistijd tussen station en stadscentrum met misschien wel 30 seconden zijn teruggebracht8)
Dan heb je dus een halve minuut minder tijd om van het uitzicht te genieten.
En de bewoners, dat daarvoor de doorstroming wat minder is. Al die bushaltes waarbij de bus op straat stil staat, en je gewoon met je auto achteraan kunt sluiten en wachten tot de bus weer verder gaat.
Acht dat is niet zo belangrijk, als de bezoekers het hiet in Zwolle maar naar hun zin hebben.
precies ingrid; die “gastvrijheid” in 2020 gaat ons nog lelijk opbreken: tegen die tijd wordt er in Zwolle per wijk en week een bezoekersdag vastgesteld voor ’t centrum (voor diegegenen die nog willen..), want die bezoekers mogen ons wel voor de voeten lopen, maar andersom natuurlijk niet:o
Wat dachen jullie van een tweede (op zijn minst!!) station?????????????Ooit aan gedacht, Hessenpoort of i.d. Ik kan het soms niet volgen. Zo’n grote stad en dan één stationnetje 🙁
phoe dan kunnen de bus chauffeurs nog asocale rijden en dat doen ze nu al
Ik vraag mij af hoeveel commissies,Adviesbureaus en ambtenaren er betrokken worden met dit onderzoek.
Hoe krijg je snel een bus va A naar B??
Tja daar zullen ze wel weer weken en weken over moeten vergaderen.
En zo houden ze zich zelf allemaal instant.
Hoezo bezuinigen?
mischien een idee om de busrijtijden wat ruimer te nemen, zodat de bussen niet snel van A naar B hoeven, maar normaal kunnen rijden net als alle andere weggebruikers, en op drukke wegen de bushalte buiten de rijweg plaatsen
Volgens mij zijn ze trouwens altijd al flink bezig om sneller rond te rijden, aangezien ik ze hier in Westenholte zelden 30 zie rijden door de wijk. Wanneer mijn dochtertje zelf naar de gym fietst, houd ik mijn hart vast voor het stukje langs het Petuniaplein waar ze dezelfde rijbaan gebruikt als die stadsbussen. Heb zelfs één keer meegemaakt, toen ik zelf achter haar fietste, dat de bus zo nodig tegelijkertijd met haar (toen 6 jaar) door de wegversmalling moest ipv even achter haar te rijden totdat de weg weer de volle breedte had.
Verder kan ik me erg vinden in de opmerking van drama… Meer dan een halve minuut tijdswinst zie ik er ook niet uit rollen. Waarom al die waanzinnige energie hierin steken?
Doorrijden? Dat deden ze bij mij ook nadat mijn auto aan linkerzijde allemaal syntus blauwe strepen had gekregen… Nemen nog niet eens de moeite te bellen…..>:(
Ik stel voor naast de verkeersregelaars ook schaderegelaars aan te stellen
Als de een sneller doorstroomt, moet de ander wachtten. Nu zonder gekheid: ik hoop dat het werkt.
Zonder gekheid: ik hoop dat het flopt. Geef me één reden waarom een bus bij een uitrit voorrang zou moeten krijgen via een verkeersregelaar? Iedere weggebruiker die uit een uitrit komt, dient toch gewoon zijn beurt af te wachten?
Ik vind het al een raar gegeven dat bus bij een kruispunt met verkeerslichten sneller aan de beurt is dan een personenauto.
misschien ook een idee om niet alle bussen tegelijkertijd bij het station te laten vertrekken? het is daar rond de spits al druk en de bussen zorgen er vaak voor dat we zgn. deadlocks krijgen bij de rotonde, verkeer kant geen meer op omdat de buschaffeur zo nodig de bus dwars op de weg moet zetten bij het wegrijden van het station. Op zich begrijpelijk anders worden ze misschien niet voorgelaten, voor de doorstroom van het verkeer mogen ze van mij beter anticiperen op de situatie.
Daarnaast mogen ze op het station van mij ook iedereen bekeuren die op de rotonde, op het deel voor de busplekken iemand afzet. Daar zijn parkeerplaatsen voor achter de smullers/free record shop en appie heijn.
Vervolgens nog alle foutgeparkeerde fietsen weghalen/bekeuren/meer stallingen maken en het ziet er weer een beetje uit op het station.