Zwolle – de SP in Zwolle wil dat het verbod op elektrische rolstoelen in de stadsbus per direct wordt opgeheven. Sinds enige tijd mogen elektrische rolstoelen niet meer mee in de stadsbus, omdat dit gevaarlijk zou zijn. De SP vraagt opheldering van de wethouder. SP-raadslid Edwin Koster: ‘Voor veel mensen in een elektrische rolstoel is de bus de manier om zich binnen Zwolle te verplaatsen.
Zonder reizigers te informeren is er een verbod op elektrische rolstoelen ingesteld. Deze mensen moeten nu een beroep doen op de regiotaxi, die veel bureaucratischer en duurder is. Het wordt mensen met een beperking steeds moeilijker gemaakt in Zwolle.’ De partij wil van de wethouder weten of hij het verbod op elektrische rolstoelen wenselijk vindt. Ook vraagt de SP of de wethouder dit verbod wil opheffen. Verder vraagt de partij wat de gevolgen van dit verbod zijn op de mobiliteit van mensen met een beperking.
Typisch staalte symbool/aandachtspolitiek waar we de SP weer van kennen.
Het OV is voor steeds meer mensen toegankelijk door een lage vloer zonder tredes in de bus, een hogere bushalte, kleurgebruik, omroep etc.. Mensen met kinderwagens, blinden, die slecht ter been zijn en met ‘normale’rolstoel hebben hier heel veel baat bij. Het heeft de gemeente m.i. ook al veel op de Wmo-vervoers gelden bespaard.
Ik heb al meerdere malen situaties gezien met deze elektrische, zware, niet vastzetbare rolstoelen die gewoonweg niet veilig waren. Wanneer de bus remt of door de bocht gaat, gaan ze schuiven. Gevaarlijk voor de inzittende en reizigers. En als er iets gebeurd, dan is de chauffeur/vervoerder aansprakelijk. Dus dat er ‘eindelijk’ een ‘verbod’ is verbaasd me niets. Hoewel verbod…het is jarenlang gedoogd maar nu niet meer.
De wethouder is bovendien helemaal niet bevoegd om hierover iets te beslissen of een ‘verbod’ . Het is gewoon wettelijk vastgelegd.
“Typisch staalte symbool/aandachtspolitiek waar we de SP weer van kennen.”
Je kan ook zeggen dat weer de SP als enige partij daar aandacht voor vraagt. 😀
Ik moet het wel een beetje eens zijn met AJ, al is het natuurlijk niet fijn voor iemand in zo’n electrische rolstoel: er zitten meer mensen in die bus. Om alle andere mensen in gevaar te brengen puur omdat iemand in een electrische rolstoel in de bus te krijgen, gaat voor mij ook te ver. Het is een mooi alternatief dat daar de regiotaxi’s in te zetten zijn. Nu nog de kosten die dat te weeg brengt… Als ik me niet vergis, zijn er gelden die daarvoor gebruikt worden, maar dat kan de SP dan nu ook mooi uitzoeken (of laten doen). Wanneer dat niet zo is, zou er overwogen kunnen worden dat wel te gaan doen.
Uit ervaring weet ik, dat wanneer een bus echt goed zijn best doet, hij iedereen onderuit kan laten gaan :d
Ik heb meermalen een kinderwagen tegengehouden die ging schuiven, ondanks de remmen die daarop zaten…
Er zijn regels gemaakt voor vervoer met electrische rolstoelen en gewone rolstoelen om de veiligheid te vergroten,als ik zie hoe de busjes die deze mensen vervoeren uitgerust zijn dan kan dat nooit in een reguliere busorganisatie.De heer Koster zou net als ik eens mee moeten gaan als vrijwilliger dan zou hij tot de conclusie komen dat het een onzinnige WIL is .Hoe graag ik het ook anders zou hebben gezien,maar het is nu eenmaal een wettelijke verordening om mensen veilig te vervoeren,als dat niet zo was waren vrijwilligers als ik ook niet meer nodig.alhoewel deze mensen het met liefde doen
Ik ben degene die is geweigerd in de bus, omdat ik in een elektrische rolstoel zit. Ik reis intussen al twee jaar zeer regelmatig met de bus binnen Zwolle. Wat een onzin dat het een gevaar opleveren zou. Als ik mijzelf in de bus parkeer sta ik stevig. Inderdaad, ik ben wel eens weggegleden doordat ik natte banden had. Maar daar leer ik van. En een gevaar voor anderen, echt niet!
Als ik alleen maar afhankelijk zou zijn van de regiotaxi’s, zou dat afschuwelijk zijn. Niet alleen omdat je zo afhankelijk bent van anderen, maar ook omdat mijn twee kinderen niet met mij mee mogen reizen (zoals wel in de stadsbus).
Ik ben dan ook zeer blij dat ik weer in de bus mag.
Wichert, het gaat niet om het veilige en gezellige vervoer van de Regiotaxi, dat is niet de discussie. Het gaat om de eigen beslissing om met een electrische rolstoel van de bus gebruik te mogen maken. Ik heb vandaag begrepen dat Syntus dat weer toestaat, en dat is goed.
@KvDijk, lijkt mij dat veiligheid van elk indivdu boven alles gaat.
Dus ook al wordt het momenteel weer toegestaan.
Lijkt mij het goed dat e.e.a nog eens goed bekeken wordt.
Geert Jan als jij zelf vind dat je geen gevaar loopt en wie zou dat beter weten dan jij zelf,is het jou verantwoording.Dan vind ik ook dat je nu niet ineens geweigerd mag worden.
Ik zie alleen wat er met de mensen die ik wel eens begeleid vanaf Driezorg gebeurd .Van voren en van achteren met gordels vast en ook goede gordels om.Dit zijn echter wel vaak oudere mensen die niet graag alleen gaan.Ik hoop echter alleen dat ze nu eens gaan kijken om het vervoer beter te regelen,want er wordt al behoorlijk beknibbeld op de afstanden die vergoedt worden heb ik begrepen.Dit gaat echter van Den Haag uit en daar word ik niet blij .
niet blij van
inderdaad, het vervoer in de regio taxi is veiliger. Ik word stevig vastgebonden, kan geen kant op. En ik kan mij ook heel goed voorstellen dat andere mensen (ouderen of jongeren) niet graag met de stadsbus rijden.
Maar ik voel mij veilig als ik met de bus mee ga. Ik weet hoe ik moet staan.
Wat interessant is, is de discussie: mag er een rolstoel mee als er al een de kinderwagen (of meer) in de bus staat.
Ik snap het verschil in veiligheid tussen een gewone en een elektrische rolstoel niet zo? Gewone rolstoelen en kinderwagens worden toch ook niet geweigerd, terwijl ze ook niet vastgezet (kunnen) worden in de bus? En wat te denken van de passagiers die moeten staan. Die vliegen toch ook de bus door bij en plotselinge stop?
Hoe zie jij dat Wichtert?
Dame het verschil zie ik ook niet,ik vind het ook gevaarlijk als een kinderwagen in de bus is ,maar daar is altijd nog een ouder bij (mag je hopen)Ik vind dat er meer aandacht aan mag besteed worden hoe maken we de bus veiliger ,maar je moet ook reeel zijn de openbare bus kan nu eenmaal niet met meerdere plekken in de bus rekening gaan houden ,dan wordt het weer veel duurder en dan klaagt iedereen daar over..Het vervoer voor rolstoelers wel of niet electrisch wordt toch al zo gekort in het aantal km .Met een beetje reisje kom je al gauw bij Valies