Zwolle – Het project ‘Fietsparkeren’ op zaterdagen en zondagen in het centrum van Zwolle is geflopt, dat stelde deze internetkrant afgelopen september. Weblog Zwolle constateerde dat de tijdelijke fietsenrekken op het Grote Kerkplein en het Rodetorenplein vrijwel leeg bleven. De gemeente Zwolle wil meer verantwoordelijkheid bij de burgers met het parkeren van fietsen in het Zwolse stadscentrum en vraagt hen bijvoorbeeld niet lukraak fietsen te stallen.
Hier is de controle. Buiten de aanwezige rekken mag je niet parkeren…
Als de medewerker van de gemeente vertrokken is, staan er binnen een minuut weer fietsen verkeerd geparkeerd.
Rond de maanden oktober en november leek de attentie van de gemeente om de fietsen op de daarvoor bestemde locaties te parkeren vruchten af te werpen, er kwamen steeds meer fietsen in de daarvoor bestemde rekken op het Grote Kerkplein en het Rodetorenplein. Maar de laatste tijd is het weer raak. Het winkelpubliek wil kennelijk zo dichtbij als mogelijk bij de winkelstraten parkeren. Zeker als het zo koud is als deze dag… Dat dacht ook raadslid Sonja Paauw. Zij parkeerde haar bakfiets (niet op de foto) naast de fietsenrekken op de hoek van de Oude Vismarkt en de Diezerstraat. "Dat mag niet mevrouw", was al snel het commentaar van de aanwezige medewerker van de gemeente Zwolle, die met een herkenbaar hesje aan personen die verkeerd parkeren erop wijst hun fiets elders te gaan stallen. Paauw vond de gekozen plek perfect voor haar tweewieler, maar (zo liet ze later via Twitter weten) vindt het nu niet bepaald gastvrij. Mokkend zocht ze een andere locatie voor haar voertuig. Fout geparkeerde fietsen worden door de medewerker even verderop aan de Oude Vismarkt gestald. Met een label om het stuur om de fietsers te attenderen dat ze beter op moeten letten. De eerste klachten van winkeliers uit het midden van die straat zijn inmiddels gehoord. Sommige fietsers parkeerden hun fietsen op de Grote Markt. Alhoewel de medewerker van de gemeente er nog geen 10 meter vanaf staat kan en mag hij daar niets van zeggen. Hij moet alleen letten op de hoek van de winkelstraten.
Hier op de Grote Markt mag je (nog) wel parkeren…
Nu overlast van fietsen midden op de Oude Vismarkt…
Mijn fiets parkeerde ik netjes binnen de zwarte paal die je op de bovenste foto ziet, aansluitend aan het rek (waar een bakfiets niet in past). Niemand zou er daar last van hebben. Later stonden daar gewoon fietsen geparkeerd, dus waarom ik nou weg moest…
Regels zijn regels… Voor iedereen! Het is er nu soms ook wel een zootje hoor.
Voor dergelijke bakfietsen, maar ook voor scooters, zijn er bijzonder weinig parkeerplaatsen. Daar zouden, ook met het ook op de nabije toekomst, plaatsen voor moeten komen wat mij betreft.
de gemeente zwolle biedt op diverse plaatsen in de stad -gratis- bewaakte fietsstallingen aan!
Doe nou “allemaal” toch niet zo moeilijk!
Als je met de auto komt, zet je die toch ook in een parkeergarage! en niet in de stad…
-de gemeente mag van mij lik-op-stuk beleid uitvoeren, fietsen die niet in stallingen of in parkeerzones staan, weghalen en buiten de stadsring verzamelen, bij Leen Bakker daar, ruimte voldoende-
Fijn hoor… Ontmoedigingsbeleid als het gaat om auto’s (files, geen parkeerplek, duur, enz), ontmoedigingsbeleid als het gaat om de bus (duur, verplicht een OV-pas dus ook voor mn dochter die bijna nooit met de bus gaat) en nu ook een ontmoedigingsbeleid als het gaat om de fiets. En dan maar raar opkijken, dat het tegenwoordig op de zaterdag helemaal niet meer zo heel druk is in de binnenstad!
@Eva2: Hoezo ontmoedigingsbeleid voor de fiets? Op verschillende plaatsen kan er gratis gestald worden. Dat is toch fietsgebruik bevorderend ?
En zoals altijd, als iedereen zich aan de regels zou gaan houden kan er op den duur alleen met de regels van fatsoen gewerkt worden. Want dat is, denk ik, het grote manco in onze huidige maatschappij: Fatsoen.
@Sjabbo; Ik ben een fietser. Ik kan zeer slecht tegen lopende, nee sjokkende mensen om me heen. Winkelen in de binnenstad vind ik echt niet leuk meer. Ik fiets liever naar de winkel waar ik zijn moet, zet daar mn fiets even neer, doe een boodschap, ga vervolgens met fiets en al naar de volgende winkel, doe daar een boodschap, pak mn fiets weer en kar naar huis. Ik ben dus niet in de binnenstad om ff een uur of langer rond te slenteren. Hoe eerder ik weer bij mn fiets ben, hoe eerder ik de stad weer uit kan.
Maar het wordt steeds moeilijker om je op de fiets naar de binnenstad te begeven. Er zijn steeds meer wegen, die alleen voor voetgangers toegankelijk zijn, of misschien wel een fietspad zijn, maar gewoon te gevaarlijk om overheen te fietsen (kinderkopjes). Je wordt gedwongen steeds meer te lopen dan te fietsen. En ik houd gewoon niet zo van veel lopen.
Eens
Vind het gezeur over het parkeren van fietsen zo langzamerhand wel een beetje gaapverwekkend worden. Wat zijn de geraamde kosten overigens, voor “verbetering”?
Wat was het vroeger toch prettig in Zwolle, lekker met de auto door de stad en je fiets lekker achter de v&d en wie er nu continu moeilijk doet?
Bah wat een azijnpissers tegenwoordig…
Hopelijk nieuwe partijen tzt die wel zijn voor een open minded stad zonder gezeur.
En weer lekker met een auto door de stad mogen…
Bedankt voor de herinnering Lara! Zullen we samen een partij oprichten?
@ Lara, die “auto’s weer door de binnenstad”, kunnen we dan altijd nog op de “VVD-René de Heer-inz KNIP in Stadshagen-manier” oplossen….want daar ben ik niet voor. Voor de rest wel en je positieve en anti-zure blik is verfrissend. Help Zwolle ontzuren! 😉
@Sonja: Regels zijn inderdaad regels. Als die anderen van de IJsselbrug afspringen…. afijn u kent het wel. Daarbij zou u beter moeten weten. Helemaal met de voorbeeldfunctie die een volksvertegenwoordiger heeft.
Een stad zonder gezeur en geazijnzeik, dat zou heerlijk zijn. Aan de andere kant zou het mijn stad wel erg kleurloos maken. Misschien kunnnen we ons maar beter aan die zeurdozen ergeren dan aan andere bevolkingsgroepen.
Hoewel: In het stadion zouden we er wel een paar willen missen…
waar maken mensen zich toch druk om…
Regels zijn regels en daarom heb ik mijn fiets snel daar geparkeerd waar het wel mag. Maar kijk eens naar de eerste foto, dat is toch echt een keurig plekje waar niemand last van heeft? Ik dacht zelfs dat het bij de zone hoorde, zo binnen de zwarte paal direct naast het rek. En dat denken heel veel mensen, want zodra het plekje vrij is, zet de volgende zijn fiets er neer. Ik ben echt niet een of andere boven de wet gestelde aso die zijn fiets daar neerzet waar die in de weg staat of anderszins overlast veroorzaakt. Vandaag maar lekker schaatsen in plaats van fietsen 🙂
Stuur die FIETSAMBTENAREN gewoon met een fietsschredder (versnipperaar )op stap .
Misschien heb ik de oplossing….:)
Een tractor door de stad met daarachter een grote platte bak. Alle fietsen die een gevaar vormen opladen en afleveren ergens bij de Marslanden. Daar is de fiets dan weer af te halen. Moet je eens opletten hoeveel fietsen er naar 24 dagen nog verkeerd gestald staan.
Heb ik vaak met de auto, prima plek,niemand heeft er last van….. maar het mag niet.
Zo gaat het vaker, veel mensen denken dat ze zelf wel de regels kunnen bepalen. “Wat een onzin,dat kan toch makkelijk?”
@Sonja:
Nou vraag ik me wel één ding af: als je de bakfiets nou net binnen de rekken had gestald, maar dan een eind uitstekend naar voren… Had je dan ook gezeur gehad? Of is dat wel toegestaan?
Of de ligfiets, een scooter met hele brede tassen: zucht :'(
Als iemand met de dikke vingers aan mijn fiets komt heeft ie een aangifte aan de broek vanwege diefstal!!
omdat zij het doen, mag ik het ook, Sonja?? Wat een mentaliteit. Dacht dat je als politicus daar toch wel anders tegenaan keek.
De zelfdenkende mens Tim. Maar nogmaals, ik dacht dat het daar toegestaan was.
Misschien een idee om aan te kaarten dat het gemarkeerd wordt met lijnen op de weg waarbinnen het mag?
Prima Dick, kom maar op! 😀
Het was toch heerlijk terras zitten vroeger al die mooie auto’s voorbij zien komen, lekker showende eigenaren, van kijk mijn mooie bolide eens.
Ik vond dat altijd supersgezellig toen, en nu?
Ik vind Zwolle al erg saai, niets kan en mag hier, zondags is er weinig te beleven in de binnenstad, echt jammer.
Een supermarkt open op zondag per weekend moet toch mogelijk zijn?
Bij Wythemer plas iets leuks organiseren, verlichting overal, eettentjes desnoods, maak er wat moois van mensen ipv alles afsluiten en regeltjes te bedenken.
En niet huilen bij dansfeestjes in de koude dat er niemand komt opdagen dat doen mensen wel als het buiten lekker warm is.
😉
Men had bij de renovatie van de nieuwe markt er in de grond een mooie gratis rijwielstalling moeten maken zodat men daar de fiets kwijt kan .Het ligt vrij centraal in het centrum dus vandaar uit zijn de mensen gelijk bij de winkels.De gemeente heeft zichzelf in de problemen gebracht met hun parkeergelegenheden in het centrum .Hoe meer men de auto,s mijd uit het centrum hoekmeter mensen de fiets pakken om er te komen dus daar hadden ze al heel lang voor die tijd op in moeten springen.Het probleem is niet in het centrum alleen maar ook in het centrum Zwolle zuid daar mogen ook geen fietsen buiten de hekken of klemmen maar staan ook overal.Hier wordt er niet veel door de gemeente aan gedaan om dat de prioriteit is gericht op het citycentrum van de binnenstad de buiten wijken zoeken het maar uit
Wow, Lara da’s daadkrachtig. Oprichtingsvergadering in de WVF-kantine/in ’t Plein of aan de Milligerplaya….ok, of elders
Regels zijn leuk maar dan moeten ze wel werkbaar zijn.
Met m’n ligfiets zit ik elke keer te kijken waar ik m’n fiets het beste neer kan zetten. In de rekken gaat gewoonweg niet passen. een fiets van 3 meter lang, 78cm breed en dan met 3 wielen die binnen de stroomlijn zitten en geen enkel rek waar hij in past.
Moet je maar niet zo’n debiele ligfiets rijden? Kan je zeggen en heb je op zich wel een punt. Alleen ben ik met een ligfiets niet de enige afwijkende die het niet voor elkaar gaat krijgen. De bakfiets (zie Sonja) is de laatste jaren een geliefd middel om kinderen en handel te vervoeren. Die dingen passen ook niet in de rekken. Daarvan rijden er toch echt meer dan genoeg rond, daarbij kan je (in tegenstelling tot gestroomlijnde ligfietsen) niet meer spreken van ‘een paar’ die afwijkend zijn. Mountainbikes? De banden zijn vaak dermate breed dat ook die niet in alle rekken passen. Van mountainbikes zijn er zeker meer dan genoeg in het straatbeeld.
Kortom: de (nieuwe) regel is achterhaald en/of de rekken niet meer van deze tijd.
Regels zijn er om de mens te dienen; de mens is er niet om de regels te dienen.
@SonjaPaauw Zwolle
Communicatie | D66 | Zwolle | Kunst & Cultuur Overijssel | Raadslid | Toetert graag, luistert goed….maar even wat gewist uit bovenstaande tweet:
Heb je al een (voorlopige) conclusie getrokken na alle reacties hier?
Hoe zit het met de scootmobiel dan mensen? Ik heb een zeer mooie wordt die dan ook weggehaald?? Ik vind het zo fijn om ermee in de binnenstad te rijden zeg en nu dat gezeik met fout parkeren en zo ben er beetje moe van
Graag hoor ik reacties??:(