Zwolle – De gemeente Zwolle plaatst op 1 maart op het kruispunt IJsselallee/Ittersumallee nieuwe verkeerslichten die sneller reageren op het verkeersaanbod. Dit doet zij om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en (daarmee) sluipverkeer tegen te gaan. Om de oude verkeerslichten te kunnen vervangen door de nieuwe, slim afgestelde verkeerslichten, vinden op woensdag 29 februari voorbereidende werkzaamheden plaats. Deze werkzaamheden veroorzaken langere wachttijden voor het verkeer. Op donderdag 1 maart om 06.00 uur starten de vervangende werkzaamheden aan de verkeerslichten. De verkeerslichten zijn dan buiten werking en er zijn rijstroken afgesloten. Er zijn verkeersregelaars aanwezig om de doorstroom van het verkeer te waarborgen. Naar verwachting duren de werkzaamheden tot het eind van de middag of het begin van de avond. Het verkeer kan hiervan enige vertraging ondervinden. De werkzaamheden worden aangekondigd op de informatiepanelen op de Heinoseweg, Spoolderbergweg en de A28. Op vrijdag 2 maart vinden er afrondende werkzaamheden plaats. De verkeersoverlast hierdoor zal beperkt zijn.
De werkzaamheden aan de verkeerslichten maken onderdeel uit van het verbeteren van de doorstroom op de Zwolse buitenring. Zwolle maakt, samen met partners als de provincie en het Rijk, veel werk van een goede infrastructuur in en om de stad. Een goede bereikbaarheid komt de economische ontwikkeling van Zwolle en de regio ten goede. De IJsselallee is bijvoorbeeld belangrijk voor de bereikbaarheid van bedrijventerrein Marslanden en de Spoorzone.
Als we dan écht zo slim worden, mag dan eindelijk dat ene kabeltje naar de stoplichten op ijsselallee zodat we ook nog een keer door kunnen rijden?
Nou over slim gesproken jarenlang waren er twee doorgaande wegen vanaf het winkelcentrum Zwolle zuid richting de marslandenbij deze stoplichten vande ijsselallee.Toen hebben zeopeens een van de twee stroken een afslagstrook naar de richting Wijhe gemaakt waar eigenlijk heel weinig verkeer op staat.De andere baan is voor rechtdoor gebleven en zorgt nu voor veel langere rijen en minder snelle doorstroming .laat ze vanaf winkelcentrum Zwolle zuid naar de richting heinoseweg weer twee rijbanen laten lopen gaat veel sneller met doorvloeien van het verkeer
@Me.:
Doorstroming op de IJsselallee heeft niet alleen te maken met de stoplichten. Voor een belangrijk deel wordt slechte doorstroming in mijn beleving ook veroorzaakt doordat sommige automobilisten vanaf Zwolle Zuid met een slakkengang links blijven rijden omdat ze 5 kiliometer later de afslag links naar Hattem moeten hebben 🙁
Slimme verkeerslichten:D? Technisch is er veel te maken. Maar .bedenk wel als de verkeersstroom over de IJsselalle in een voordeel betrokken wordt wat doorstroming betreft, dus veel groen heeft, staat rechts en links daarvan vaker maar ook langer op rood. Daar zit dan een nadeel door daar dan langer te moeten op groen, maar dat is ook doel bewust gedaan, blijt nu.
De rechtsaffer richting wijhe vanaf winkelcentrum zuid zorgt ervoor dat fietsers en sinds de rechtsaffer ook voetgangers langer en vaker groen kunnen krijgen om de Wijheseweg over te steken. Rechtdoor de Oldeneelallee op kan tegelijkertijd op groen.
Helaas is het nogal druk voor linksaf en rechtdoor en zijn de opstelstroken veel te kort. Ik moet elke ochtend rechtsaf richting Wijhe en kan de rechtsafstrook meestal niet eens bereiken vanwege de wachtende auto’s voor rechtdoor en linksaf. Echter op het viaduct is niet veel rijbaanbreedte meer te winnen voor 3 opstelstroken naast elkaar.
Een woord dat je niet zo vaak hoort….. Rechtsaffer
Maar goed dat bij deze kruising geen fietsers zijn betrokken, want die zijn continu qua wachttijd de dupe geworden van deze zogenaamde slimme lichten.
Waren die slimme lichten maar in het gemeentehuis geweest dan waren deze slimme lichten niet nodig geweest.
Zo, een paar daagjes ervaring inmiddels. Ik ben het er wel mee eens: deze lichten zijn zó slim dat ik nu ook moet wachten.