Zwolle – In Zwolle wordt deze zomer begonnen met de aanleg van een ‘fietssnelweg’ tussen de nieuwe Hanzebrug over de IJssel en de Zuiderzeelaan, in de buurt Hanzeland. De snelle en comfortabele fietsverbinding stimuleert het gebruik van de fiets als vervoermiddel tussen Zwolle en de omliggende regio, in dit geval het noordoostelijk deel van de Veluwe.
Uitgangspunten voor de fietssnelweg zijn één rijstrook per rijrichting, geen menging met voetgangers of auto’s, voorrang op kruisingen en een oversteekbare middenberm. Bij de aanleg wordt de reeds bestaande bouwweg voor de Hanzelijn hergebruikt vanuit het oogpunt van duurzaamheid. Eerder dit jaar is met (potentiële) gebruikers van de nieuwe fietsvoorziening op creatieve wijze geïnventariseerd hoe de route (nog) aantrekkelijker gemaakt kan worden voor fietsers. Momenteel wordt beoordeeld welke ideeën uitgevoerd kunnen worden. De verwachting is dat het fietssnelwegtraject tussen Hanzeland en de Hanzebrug dit najaar officieel geopend kan worden. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel.
Kijk dat is mooi en hopen op mooi asfalt zodat er ook lekker geskeelerd kan worden!
Een ‘fietssnelweg’, dan ben ik wel benieuwd wat de maximaal toegestane snelheid gaat worden! 🙂
En wat als er scooters en ander brommend tuig gebruik van gaat maken? Ben benieuwd naar de uitwerking 😉
Wat is de Hanzebrug toch een rot brug om over heen te fietsen zeg. Ook is de oprit bij Hattem echt onzinnig. Vanuit de Wipstrik aar wapenveld gaat nog steeds sneller over de oude IJsselbrug.
Het fietspad is alleen aantrekkelijk voor de zwarte kousen uit Wezep, wanneer die naar het Greijdanus gaan.
@willembarents
Je mag niet met de brommer over de Hanzeboog. Tenminste niet vanaf de Hattemer kant. Daar staan bordjes verboden voor brommers 🙂
Ik vindt die Hanzebrug eigen ook best wel dom.
Als je er vanaf Zwolle afkomt en je gaat bij die andere kant naar beneden moet je een hele bocht maken. Dan kom je pas op de dijk.
Ik neem meestal gewoon de oude ijsselbrug.
Flauwekul, ik fists al vanaf eind jaren 90 over de fiets snelweg. Van Stadshagen naar Station. Geen verkeerslicht onderweg.
Meindertsma bedankt.
@justme en abctje. De Hanzebrug ligt precies daar over de ijssel waar een spoorlijn loop, niet om van de Wipstrik naar Wapenveld of de ijsseldijk te fietsen.
De afsluitdijk is trouwens ook niet de kortste weg van hier naar Amsterdam….
de oprit aan de hattem kant slaat inderdaad nergens op, is een enorme omweg
Van Stadshagen naar het station zonder verkeerslichten gaat je niet lukken.
Die oprit bij hattem gaat ner-gens over! Laat ze lekker een afrit direct op de dijk maken. Nu moet je half hattem door voor iets waar je in een paar minuten had kunnen zijn. *misser* :D:D:D
Mariane: Niet bepaald de kortste weg, maar ’t kan wel:
Frankhuisweg-brug-Gasthuisdijk-Buitengasthuisstraat-Veemarkt-Kleine Voort-Hoogstraat-Kamperpoorterbrug-Eekwal-Burg.v.Roijensingel-Stationsweg.
Alternatief: Twistvlietbrug-Klooienberglaan-Industrieweg-Burg.Roelenweg-Schuttevaerkade-en dan dwars door de stad naar het station. Niet de meest logische weg, maar het kan wel. Terug zou je zelfs wel via de Eekwal en de Pannenkoekendijk kunnen, want dan heb je niets te maken met de lichten op de hoek met de Katerdijk.
Wellicht heeft boonen (18:12) nog een derde mogelijkheid. Die hoor ik graag.
@bantega.
Dat fietspad was er toch gekomen als compensatie voor de bewoners van Hattem, omdat een tunnel die zij graag gezien hadden op de plek van de brug, niet haalbaar bleek.
Als dan blijkt dat de brug voornamelijk een verbetering is voor mensen uit Wezep. Dan mag je stellen dat de brug een onnozele aansluiting heeft voor de mensen waarvoor hij bedoeld was. De afsluitdijk heeft als bedoeling om het noorden van Noord-Holland een betere ontsluiting te geven aan Friesland en Groningen, en dus niet aan Amsterdam, daarvoor hebben we later een polder gebouwd en daar een mooie A6 neergelegd.
Dat is dus niet de bedoeling…
Tenminste…als ik dit zo lees: