Zwolle – De werkzaamheden voor de fietssnelweg Zwolle-Hattem/ Wezep zijn in volle gang. In opdracht van de gemeente Zwolle werkt aannemer Dura Vermeer momenteel volop aan de aanleg van het tweede gedeelte van het betonnen fietspad. Vanaf zaterdag 6 oktober ligt het wegdek van de fietssnelweg klaar en kunnen (brom)fietsers gebruik maken van deze snelle fietsverbinding.
Het idee voor concept de blauwe lijn is om langs de route blauwe verlichting aan te brengen, eventueel dynamisch (het licht gaat aan als je op de route fietst). De gemeente bekijkt momenteel met de aannemer de verschillende opties hiervoor…
Om onveilige situaties te voorkomen vanwege de conflicten tussen het werkverkeer en fietsers, blijft het gedeelte vanaf de Zuiderzeelaan tot de doorgang Schellerdijk-het Engelse Werk tot en met vrijdag 5 oktober afgesloten voor al het verkeer. Tot die tijd wordt het fietsverkeer Zwolle-Hattem/Wezep vice versa geadviseerd via de Hanzeboog te rijden. Omleidingen staan ter plaatse aangegeven via de Schellerdijk en/of het Engelse werk. Begin volgende week brengt de aannemer de betonnen middengeleider aan en start men met het aanbrengen van halfverharding op het naastliggende voetpad. Daarna legt men de verlichting van de fietssnelweg aan die vanaf half november werkzaam zal zijn.
Na uitharding van het betonnen wegdek pakt men de bermen aan. De bermen worden met grond aangevuld, afgewerkt en ingezaaid. Onder het viaduct van de IJsselallee plaatst de aannemer in de eerste week van oktober keerelementen om het voetpad binnen de beperkte ruimte aan te leggen. In het voorjaar 2013 werkt men verder aan de beplanting en worden het rustpunt op de dijk en de dynamische routeinformatie gerealiseerd.
Fietssnelweg
De fietssnelweg is een betrekkelijk nieuw fenomeen. Het zijn regionale fietsverbindingen, waar fietsers snel lange afstanden kunnen afleggen. Een fietssnelweg is toegankelijk voor fietsen en bromfietsen. Onderweg komen fietsers nauwelijks kruisingen of stoplichten tegen. Fietsers hebben dus altijd voorrang, het is veilig en het levert ook nog eens een tijdwinst op. De fietssnelweg is daardoor een comfortabel alternatief voor de auto. De non-stop fietsverbinding tussen Zwolle en Hattem/ Wezep zorgt ervoor dat men snel vanuit Hattem op het station en in de binnenstad van Zwolle is of in Hanzeland (waar bedrijven, Hogeschool Windesheim en Middelbare school Greijdanus zijn gevestigd). Op www.zwolle.nl/fietssnelweg staat meer informatie over het project.
Ik ben vandaag voor het eerst over de nieuwe spoorbrug naar Hattem gefietst. Kostte me nog enige moeite om de juiste route naar de brug te vinden in Zwolle. Nu snap ik waarom…
Dat snap ik niet. De brug vinden vanaf Zwolle stelt maar weinig voor (tenminste, in mijn beleving). Omgekeerd was het een drama om de brug te vinden als je van Hattem naar Zwolle wilde. Gelukkig had ik hem al eens van Zwolle naar Hattem gereden en wist ik dus waar ik vanaf de Gelderse Dijk naar de brug moest gaan.
Het nieuwe stuk fietspad aan de Gelderse kant richting Wezep heb ik voor de zomervakantie al eens genomen. Lekker vlot fietsen.
Van mij mogen er nog heel wat fietssnelwegen bij komen. Goed, voor mij is alleen die tussen Zwolle en Kampen interessant maar dan nog. Fietsgebruik mag best wat gestimuleerd worden en zo niet: gebruikers van de fiets mogen best wat tegemoet gekomen worden.
WFvN ik ben het volkomen met jou eens dat de fietsers wel eens wat meer tegemoet mag komen met de aanleg van goede verbindingen .Wat ik ook nog eens belangrijk vind de fietspaden buiten de stad wat meer in te pakken met bomen en groen langs de paden.Sommige fietspaden zit je bij storm en regen niet erg beschut dat kun je dus met bomen en struiken wat tegen houden.Voor het autoverkeer wordt zoveel gedaan nu maar eens de fietsers
Als je van Hattem komt moet je er eerst helemaal omheen. Kan dat niet korter!?
Ja hoor. Bij de Gelderse Dijk loopt een trappetje bij het talud omhoog.
Aan de Hattemer kant staan allemaal bordjes dat de Hanzeboog niet toegankelijk is voor brommers, mogen ze vanaf de Zwolse kant er wel op…:):)
Trouwens vreemd dat je wel de fietssnelweg met de brommer op mag maar dat je dan moet stoppen bij de brug, beetje vreemd gedoe