Proef met adoptie of sponsoring van rotondes

Zwolle – Adopteer een rotonde, die oproep doet het college van burgemeester en wethouders aan bedrijven en instellingen in de gemeente Zwolle. Om ervaring op te doen met de reacties van weggebruikers en omwonenden, de regels voor het gebruik van reclame en om te weten of er belangstelling voor is start de gemeente  een proef met tien rotondes.

golf_2.jpg
Op 20 juli 2010 had iemand van de rotonde in Stadshagen een golf green gemaakt…

Van de rotondes waarmee de proef wordt gedaan bevinden zich acht in Stadshagen, één in Hessenpoort en één in Zwolle Zuid. Het adopteren van een rotonde geeft bedrijven de kans om zich te laten zien in de stad. Daarnaast helpt het om de openbare ruimte afwisselender, mooier en verzorgder te maken. Voor de gemeente houdt het een besparing in. “In diverse gemeenten is het voor bedrijven al mogelijk om een rotonde te adopteren. De ervaringen hiermee zijn positief, aldus wethouder Filip van As.

Sponsoring of adoptie

Als de proef na een jaar succesvol blijkt te zijn, worden in totaal 25 rotondes beschikbaar gesteld voor adoptie of sponsoring. Bij adoptie gaat het om de inrichting en het beheer van de rotonde door een bedrijf. Bij sponsoring gaat het om een rotonde die al is ingericht en wordt beheerd door de gemeente. In beide gevallen mogen er borden met reclame voor de betreffende bedrijven op de rotonde geplaatst worden. Het is nu nog niet toegestaan om reclame op de rotonde aan te brengen. Het reclamebeleid wordt de komende maanden geëvalueerd en heroverwogen. Deze wijze van reclame maken wordt daarin in meegenomen.

Verkeersveiligheid

De inrichting van de rotonde en het plaatsen van eventuele reclameborden mag de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen. Daarnaast moet de gemeente het ontwerp goedkeuren en mag de inrichting alleen bestaan uit beplanting, water en/of verharding. De reclame-uiting mag enkel op een bord van 40×60 centimeter, met een maximale hoogte van 1 meter. Het sponsorbedrag is afgestemd op het soort weg. De binnenring en uitvalswegen zijn duurder dan een wijkweg. Geïnteresseerde bedrijven kunnen op www.zwolle.nl/rotonde hun interesse kenbaar maken.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Proef met adoptie of sponsoring van rotondes”

  1. Ik vraag mij af of het B&W nog een nuchter beleid kunnen voeren.Nu gaan ze rotondes aanbieden aan bedrijven voor reclame dat is toch te gek voor woorden.Hoe moet het straks gaan als er van die afleidende reclames op de rotondes staan met de veiligheid van de fietsers.Ik zie het al gebeuren een automobilist op de rotonde wordt afgeleid door de reclame en rijd een passerende fietser omver met alle gevolgen van dien.Sommige billboard langs de snelwegen moesten in het verleden verdwijnen vanwege onveilige situatie door afgeleid verkeer en B&W van Zwolle gaat dat soort afleidingen in hun centrum plaatsen .Laat ze nuttige dingen doen voor hun burgers en niet van deze onzinnige verzinsels

  2. Wat een maf idee… Dat zo’n rotonde met wat vrolijk bloeiend spul opgefleurd lijkt me een prima idee, maar waarom er dan weer reclame op moet komen te staan?!? Ik denk dat het verstandiger is dat weggebruikers op elkaar letten dan op reclame-uitingen.

  3. Het hele bericht lezen is moeilijk blijkbaar, de gemeente denkt echt wel na over de verkeersveiligheid:

    De inrichting van de rotonde en het plaatsen van eventuele reclameborden mag de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen. Daarnaast moet de gemeente het ontwerp goedkeuren en mag de inrichting alleen bestaan uit beplanting, water en/of verharding. De reclame-uiting mag enkel op een bord van 40×60 centimeter, met een maximale hoogte van 1 meter.

  4. Rotondes zijn prima plek om je als gemeente te profileren. Er zijn gemeentes die er voor kiezen om rotondes te voorzien van kunstwerken. Andere gemeentes kiezen voor een mooie groeninrichting. Zo’n inrichting laat in elk geval zien waar je als stad voor staat. De gemeente Zwolle wil blijkbaar hart voor bedrijven uitstralen, nog even en de Peperbus wordt met reclameborden bekleed. De reden bezuinigen op onderhoud lijkt wat vergezocht: de keuring van het ontwerp, de controle en handhaving van de regels kost waarschijnlijk meer dan het ooit opbrengt.

  5. Ben benieuwd welke bedrijven hiervoor gelobbyd hebben bij de vvd. Zal wel duidelijk worden wanneer de eerste reclamerotondes af zijn.

  6. @Japser

    Ik vind het per definitie afleidend. Hoe groot het ook is. Sterker nog: een klein bordje kan door het getuur misschien nog wel meer gevaar opleveren dan een grote.

  7. Ga voor wat inspiratie eens op bezoek in Zuid-Spanje. Daar zijn de rotondes ware kunstuitingen en prachtig om te zien. Reclamotonde? Nee dank je!

Reacties zijn gesloten.