Zwolle – RBT Vechtdal-IJsseldelta heet vanaf vandaag MarketingOost. Voor deze naamswijziging is gekozen omdat sinds kort Salland en Hanzesteden aan de IJssel deel uitmaken van de organisatie. Door deze uitbreiding klopt de geografische aanduiding Vechtdal IJsseldelta niet meer.
Naast het werkgebied is ook de scope van het RBT veranderd. Waar eerst de nadruk lag op toerisme, houdt MarketingOost zich steeds meer bezig met regio-en stadsmarketing in de brede zin van het woord. Hierbij gaat het dan ook om andere domeinen, zoals wonen, werken, onderwijs en zorg, die samen met toerisme en recreatie de aantrekkelijkheid van stad en regio bepalen.
Regiomerken centraal
De regionale verscheidenheid binnen Overijssel is groot, het is geen eenduidig toeristisch merk. Daarom bestaat MarketingOost uit 6 toeristische (regio)merken, te weten IJsseldelta, WaterReijk Weerribben Wieden, Zwolle, Vechtdal Overijssel, Salland en Hanzesteden langs de IJssel die de basis vormen van alle marketinginspanningen. MarketingOost streeft naar het verbeteren van het imago en het vergroten van de naamsbekendheid van deze merken. MarketingOost werkt nauw samen met Twente in het kader van Marketing Impuls Toerisme Overijssel (MITO).
KennispuntOost en RoutepuntOost
De (regio)merken worden ondersteund door KennispuntOost, de kennis-en innovatieafdeling ten behoeve van de hele provincie Overijssel. Deze nieuwe eenheid binnen MarketingOost houdt zich enerzijds bezig met marktonderzoek, monitoring en effectmeting en anderzijds met de doorontwikkeling en toepassing van onlinemarketing. Daarnaast maakt ook RoutepuntOost deel uit van MarketingOost. Hier staan coördinatie en onderhoud van bestaande routenetwerken en de ontwikkeling van nieuwe netwerken centraal.
MarketingOost is gevestigd in Zwolle. De activiteiten van de (regio)merken worden verricht vanuit de diverse regio’s. Meer informatie over de organisatie is te vinden op www.marketingoost.nl.
ik wordt zeker te oud voor deze wereld.. je leest dit stukje over een naamsverandering … maar wat RBT betekend is mij een raadsel.. en wat de nieuwe organisatie en MITO nu willen ook .. een impuls geven aan de marketing ?
gewoon het tourisme promoten zonder poespas kan toch ook ?
In dit soort (grote) organisaties zijn er managers aangesteld die wel wat te doen moet hebben. Een ‘wendung’, of weer eens een diepgaand onderzoek ergens naar, is zo nu en dan nodig om deze mensen aan het werk te houden.
Lekker duidelijk leesbaar verhaal……………..:o
Regionaal Bureau voor Toerisme?