Zwolle – HomeRide, de fondsenwervende wielertocht van Groningen naar Maastricht, leverde € 422.185,- op voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Op zaterdag 2 en zondag 3 juni 2012 vond de tweede editie plaats. Zondagmiddag finishte de 310 deelnemers in Maastricht na 500 kilometer in 24 uur gefietst te hebben voor zieke en gehandicapte kinderen en hun ouders.
JasKim Fotografie
HomeRide ging in zeven etappes via de Ronald McDonald Huizen in Groningen, Beetsterzwaag, Zwolle, Utrecht, Tilburg, Veldhoven en Valkenburg naar Maastricht. Deelnemers fietsten de volledige HomeRide of een deel in estafettevorm. Marc van den Tweel, directeur Ronald McDonald Kinderfonds heeft zelf ook meegefietst: ´Ondanks de fysieke vermoeidheid van het fietsen, krijg ik veel energie door het enthousiasme en de inzet van alle fietsers en vrijwilligers die HomeRide hebben mogelijk gemaakt. En ik ben natuurlijk ontzettend blij met de fantastische opbrengst.
Meer dan dubbele opbrengst
Dit jaar hebben maar liefst 32 teams met 310 deelnemers meegefietst die bij elkaar € 422.185,- hebben ingezameld voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Dit is een ruime verdubbeling ten opzichte van de eerste editie in september 2011. Op zaterdag 2 juni om 15.00 uur klonk het startschot in Groningen. Voorafgaand aan het startschot werd de opbrengst bekendgemaakt en werden speciale truien uitgereikt door voorzitter van de Raad van Advies van het Ronald McDonald Kinderfonds Ed Nijpels. Team Zoef Zoef Zeist won de gele trui voor het binnenhalen van het meeste sponsorgeld: € 33.567,71. Na een zonovergoten eerste deel, was het tweede deel van de tocht extra uitdagend door veel regenval. Maar dit motiveerde de deelnemers alleen maar nog meer om zich tot het einde toe in te zetten voor zieke en gehandicapte kinderen en hun ouders.
McDonald´s drie jaar hoofdsponsor
McDonald’s Nederland is voor drie jaar hoofdsponsor van HomeRide. Niet alleen draagt McDonald’s financieel bij aan het succes van de uitdagende wielertocht, ook zorgen zij voor de (aan)kleding en krijgen alle wielrenners én hun begeleiders een passe-partout waarmee ze kunnen eten bij de McDonald’s restaurants op de route. Ook fietste er dit jaar een delegatie van McDonald’s medewerkers mee, waaronder directeur van McDonald’s Nederland Jo Sempels. McDonald’s is al ruim 30 jaar trotse partner van het Ronald McDonald Kinderfonds. Ook tientallen andere bedrijven hebben HomeRide mogelijk gemaakt, waaronder een aantal met een eigen team.
Ronald McDonald Kinderfonds
De derde editie van HomeRide vindt plaats op 15 en 16 juni 2013. Het Ronald McDonald Kinderfonds zorgt er al 30 jaar voor dat zieke kinderen en hun familie dichtbij elkaar kunnen zijn onder andere door het aanbieden van vijftien logeerhuizen voor de ouders bij ziekenhuizen. Het Kinderfonds krijgt geen subsidie en is afhankelijk van vrijwilligers, sponsoren en donateurs.