Zwolle – In De Agnietenkapel van de Universiteit van Amsterdam verdedigde Jeroen Lutters gisteren zijn proefschrift ‘In de schaduw van het kunstwerk: Art-Based Learning in de praktijk’. Lutters is lector Didactiek en Inhoud van de Kunstvakken bij Windesheim. Promotor van zijn onderzoek is professor Mieke Bal.
Lutters’ proefschrift richt zich op de door hem ontwikkelde methode Art-Based Learning (ABL). Deze methode maakt kunst als kennisbron bruikbaar voor het hoger onderwijs, en is in feite geschikt voor iedere vorm van (kunst)educatie. In het proefschrift gaat het over de mogelijkheid om een leven lang te leren met en van kunst, zowel in het onderwijs als in het ‘gewone leven’. Lutters heeft bij Windesheim zowel voor de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving als voor de andere lerarenopleidingen de opdracht om Art-Based Learning in de onderwijsprogramma’s te integreren.
Tijdens de verdediging van zijn proefschrift kondigde hij al aan dat zijn volgende boek zal gaan over de toepasbaarheid van Art-Based Learning in lerarenopleidingen en in het onderwijs, waarbij docent en student in dialoog van en met elkaar leren (meester-gezelmodel). Immers: ook de docent blijft student in het proces van een leven lang leren.