Zwolle – Op drie verschillende plekken in Overijssel worden drie afzonderlijke kunstwerken van 120 bij 240 centimeter gemaakt. Begeleid door de in Amsterdam woonachtige Russische kunstenares Anna Volkova, maken cliënten en medewerkers van de RIBW met keramiek en eigen gekozen voorwerpen als een sleutel, een schelp of onderdelen van servicegoed samen een mozaïek. Een initiatief dat symbool staat voor de aftrap van een nieuwe manier van werken bij de RIBW, namelijk wijkgericht. Vrijdag 28 september wordt in Wijkcentrum De Pol aan Gelijkheid 1 in Zwolle de start gemaakt voor een kunstwerk.
‘In het meerjarenbeleidsplan 2012-2015 koerst de RIBW af op wijkgericht werken, waarbij de teams volledig zelf organiserend moeten zijn en midden in de wijk opereren. De cliënt wordt in zijn eigen omgeving begeleid, daar waar hij woont, werkt en recreëert. Dit stimuleert de sociale contacten en zorgt er voor dat de cliënt zo nog beter in staat is zijn weg naar herstel te vinden en weer midden in de samenleving komt te staan,’ zegt Egbert Gritter Raad van Bestuur RIBW. Het bevorderen van die zelfredzaamheid van zowel medewerkers als cliënten vraagt om een uitgebreid maatschappelijk netwerk. ‘We zoeken de verbinding met verschillende organisaties die hier ook een belangrijke rol in kunnen spelen en datzelfde doen we met bewoners uit de wijk. Het is een maatschappelijke trend die ook past bij onze al eerder ingezette koers naar ‘herstel’ voor mensen met beperkingen ten gevolge van psychische en/of psychosociale problemen. Het is prachtig dat met dit kunstproject er ook symbolisch een impuls wordt gegeven aan onze plannen,’ legt Gritter uit.
Iedereen welkom
De drie kunstwerken worden gemaakt op toegankelijke, openbare plekken, zodat mensen in de omgeving de gelegenheid krijgen een kijkje te nemen bij dit creatieve proces en kennis te maken met de RIBW Groep Overijssel. Elke groep afzonderlijk werkt aan een eigen figuur waar kunstenares Volkova heel bewust naar heeft gezocht. Passend bij de transitie waarin medewerkers en cliënten zich momenteel bevinden.
Het drie-luik zal in eerste instantie door de organisatie reizen en zijn verhaal doen, om vervolgens op één van de openbare gelegenheden een plek te krijgen waar iedereen uit de omgeving er nog van kan genieten en het een symbool blijft voor het ideaal van de RIBW: ‘zo zelfstandig waar mogelijk en begeleid waar nodig’.
Over de kunstenares
Anna Volkova werd in 1974 geboren in Sint Petersburg in Rusland en volgde daar haar opleiding aan de State Academy of Art and Design. Meer dan tien jaar geleden kwam ze naar Amsterdam, waar ze opleidingen volgde aan de Rietveld Academie en het Sandberg Instituut voor autonome kunst en vrije vormgeving. Ze exposeerde onder andere in de Nederlandsche bank, Museum Waterland in Purmerend en de KunstRAI.
Volkova: ‘Ik werk heel emotioneel, wil altijd een intens positief gevoel overbrengen. De combinatie van levenservaring en persoonlijke verwondering is belangrijk in mijn werk. Ik gebruik veel materialen. Klei, porselein, glas, plastic, tekeningen, oude dingen. Hoewel ik de visie in een kunstwerk belangrijker vind dan het materiaal, is het materiaal meer dan een instrument. Je kunt er ideeën mee accentueren. En met kleuren breng ik er contrast en zeggingskracht in.’
leuk voor de zwolse wijk gerichte kunstenaars maar dat ten tweede.
Zou RIWB aan raden meer in te zetten op betere en echte begeleiding in de wijk.
Van hun bewoners die ff de weg kwijt zijn zo dat de wijk bewoners daar ook van kunnen genieten.
Gut gut meneer ronn aan het woord.
Eens met ronn, kunst kan een toegevoegde waarde geven maar in tijden van crisis is er geen geld voor dergelijk expirimenten en moeten de centjes effectief en gericht worden ingezet.
We hebben niks aan geitenwollensokken verhalen, daar is geen geld voor.
Als daar nu wel geld voor is moet dat even onder de loep worden genomen..
Wat kost het en wat betaalt de ribw?
Bovenstaande vraag is aan Ron en Hans.