Zwolle – Een van de belangrijkste verkeersaders van Zwolle wordt, na jaren hard doorwerken, nog dit jaar opgeleverd. De Ceintuurbaan – van A28 tot de weg overgaat in de N35 – is vanaf december officieel toekomstbestendig. Dit deel van de Zwolse buitenring kan dan anderhalf maal zoveel verkeer efficiënt verwerken dan toen de werkzaamheden in 2006 begonnen. Ook kruisend (langzaam)verkeer profiteert volop van de nieuwe Ceintuurbaan.
De schatting is dat rond 2020 elk etmaal 30 duizend tot 45 duizend voertuigen gebruik maken van de Ceintuurbaan. De verkeersader is daar nu volledig op voorbereid. Bij aanvang van de werkzaamheden ging het nog om maximaal 30 duizend voertuigen, en stond het verkeer tijdens spitstijden met grote regelmaat vast. Naast de grotere en efficiëntere verkeersafwikkeling op de Ceintuurbaan heeft de megaklus ook andere voordelen. Langzaamverkeer – zoals (brom)fietsers en voetgangers – kunnen van drie nieuwe en één bestaande, gerenoveerde tunnels gebruik maken om de Ceintuurbaan te passeren. Bovendien zorgen nieuw geluidsdempend asfalt en (extra) geluidsschermen voor minder geluidshinder in de buurt. Door de betere doorstroming van het verkeer en de hogere snelheid (van 50 naar 70 kilometer per uur) is de relatieve milieubelasting sowieso minder.
Via Lees verder meer foto’s…
De succesvolle aanpak van de Ceintuurbaan is gerealiseerd door de inzet van de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle. Die partner van de gemeente Zwolle zal ook betrokken worden bij de officiële opening van de vernieuwde Ceintuurbaan, later dit jaar.
Fases
Zoals aangegeven was de Ceintuurbaan al een van de drukstbereden wegdelen van Zwolle. Om verkeer zo min mogelijk te belasten met de aanpak is gekozen voor het opdelen van het totale project in een aantal deelprojecten. Inmiddels wordt de laatste, vijfde fase afgewikkeld. Die fase betreft de aanpak van het wegdeel tussen de Dokter Van Heesweg en de Meppelerstraatweg.
Kerncijfers
Om een indruk te krijgen van de omvang van het totale project spreken een aantal kerncijfers voor zich. Voor de reconstructie van de Ceintuurbaan is ongeveer 150 duizend vierkante meter wegverharding nodig gebleken. Het gaat dan om zo’n 60 duizend ton funderingsmateriaal, 56 duizend ton asfalt en nog eens 15 duizend vierkante meter aan tegels. Voor de drie nieuwe tunnels zijn bijna 900 heipalen geslagen. Voor die tunnels was ruim 1100 vierkante meter damwand nodig, is 6200 vierkante meter onderwaterbeton gestort en zo’n 5300 vierkante meter gewapend beton.
Nu moet de weg naar de richting Heino nog breder worden dan pas is alles opgelost in en rond Zwolle.want de brede stroom loopt daar smorgens en savonds vast.En denk dat de op en afritten bij de a28 met al de stoplichten op de ceintuurbaan ook nog wel een vastlopen blijft.Op dat punt komen veel wegen en afslagen samen plus dat er ook een in en uitgang van het pompstation zit
Ook Aa landen uit, richting Ceintuurbaan staat regelmatig ’s morgens helemaal vast. Oorzaak afrit A28(vanaf Meppel), verkeer rijdt daar standaard door rood/oranje. Met als gevolg dat kruispunt helemaal volloopt…….Waardoor verkeer vanaf Zwartewater Allee niet vlot de Ceintuurbaan op kan rijden.
Mogelijke oplossing: stoplichten beter afstellen. Dus meer tijd tussen rood en groen.
Tja, al die Staphorsters nemen het in de regel niet zo nauw met de regels 😉
mensen moeten leren niet door te rijden als de kruising al vol staat ( ook al staat je verkeerslicht op groen)
Toen ik nog vanuit Oosterbeek iedere dag naar Zwolle kwam moest ik er daar ook af. Je wil niet weten wat voor getoeter je achter je hebt als je voor groen licht blijft stilstaan, omdat je de kruising niet wil bezetten. Niet dat ik me iets aantrok van dat getoeter, maar sommige mensen doen dat wel.
Kom daar elke dag en het zit hem in de afstelling van de verkeerslichten. De volgende kruising is niet goed afgesteld met de verkeerslichten bij de op-en afrit Noord. Waarschijnlijk worden die verkeerslichten nog verplaatst en dan hopelijk beter afgesteld.