Fietsersbond controleert Fietsbeleid Zwolle

Zaterdagmiddag organiseerde de Zwolse afdeling van de Fietsersbond een korte fietstocht onder het motto “Langs hoogte- en dieptepunten”. De deelnemers aan de rit maakten kennis met een aantal Zwolse verkeerssituaties. Deze werden vooral bekeken vanuit het perspectief van de fietser. Een korte toelichting maakte de deelnemers duidelijk of deze situatie werkelijk hoogte- of dieptepunt moet worden genoemd.

De 15 kilometer lange fietstocht startte bij het gemeentekantoor aan het Lübeckplein en eindigde bij het Engelse werk. De Fietsersbond vroeg met deze tocht aandacht voor het Zwolse fietsbeleid. Dat kent een groot aantal successen. Toch is voor sommige situaties nog aandacht nodig van het Zwolse stadsbestuur, aldus de Fietsersbond. De route werd afgesloten met een discussie.  Aan dat gesprek namen drie rijders van de Zwolse fietskoerier Cycloon deel.

‘Lees verder’ voor een gedetailleerd verslag van WFvN !

Langs hoogte- en dieptepunten met de Fietsersbond

Vandaag heeft de Fietsersbond afdeling Zwolle een fietstocht georganiseerd langs een aantal punten die met fietsgebruik te maken hebben. De fietstocht start voor het Stadskantoor aan het Lübeckplein. Hier had een flink aantal fietsers zich verzameld. Om 14:00 uur vertrok de stoet.

Het eerste deel van de rit ging richting de Veerallee. Hier kwam een eerste hoogtepunt aan bod: de nieuwste fietstunnel (Koggetunnel) van Zwolle. De Fietsersbond is erg blij met de locatie van deze tunnel en de constructie.

Vervolgens ging de route door naar het stationsplein. Daar werd gestopt. Hier werden zaken aan de orde gesteld zoals het stallingsprobleem. Er zijn volgens de Fietsersbond te weinig fietsstallingen bij het station. De dichtstbijzijnde fietsenstallingen zitten bij het oude ABN-AMRO-gebouw en tegenover De Nieuwe Buitensociëteit. Het aantal stallingen is hier vrij beperkt of in ieder geval te weinig voor de ‘vraag’. Veel fietsen komen buiten de rekken te staan. Op grotere afstand zijn wel weer fietsenrekken zoals bij de haltes van de streekbussen maar die stallingen zitten op een redelijk grote loopafstand van het station. De AFAC zou zorgen voor het vrijmaken van rekken door fietsen te verwijderen die er langer dan 2 weken staan.

Volgens de Fietsersbond gebeurt dit meer bij de stallingen die verder bij het station vandaan verwijderd liggen dan de dichtstbijzijnde stallingen. Juist de plek waar het verwijderen van ’te lang geplaatste’ fietsen gewenst is lijkt het te weinig gebeuren. Verder werd door één van de aanwezigen opgemerkt dat ‘even iemand op de trein zetten’ met de fiets ook lastig is. De fiets kan niet direct bij het station gestald worden wegens het ontbreken van stallingen. Fout geparkeerde fietsen lopen het risico om verwijderd te worden door de AFAC. Hetzelfde geldt voor mensen die met de fiets langs het station komen en besluiten even in de stationsrestauratie een kop koffie te drinken, ook die kunnen hun fiets niet direct bij het station kwijt.

Ook werd ter sprake gesteld dat op alle rotondes in de stad de fietser vrij de rotondes op kan rijden zonder daarbij met auto’s te maken te krijgen. De rotonde bij het station is één  uitzondering. Fietsers die vanuit de richting Veerallee komen moeten voor oprijden van de rotonde voorrang verlenen aan bussen die richting het station rijden.

Na deze stop ging de tocht verder met het tweede deel richting de Sassenpoort, direct daarna rechtsaf en verder door langs Kerkbrugje om te eindigen bij de gratis fietsenstalling aan de Pletterstraat. Ook hier werden wat punten genoemd. Allereerst de lastige oversteek bij de Burgemeester van Roijensingel richting Sassenpoort. Om op de opstelstrook te komen is vaak een crime. Ook het wegdek bij de bushalte vlak voor het Kerkbrugje. Het wegdek was daar vrij slecht, er zaten enorme kuilen in het asfalt. Onlangs is dit opgeknapt dus van slecht wegdek was hier geen sprake meer. Daarna kwam Kerkbrugje aan bod. Ook hier zijn in het verleden veel klachten over geweest maar ook hier is de gemeente actief met de klachten aan de gang geweest en met succes.

Vervolgens werd de voormalige bussluis bij Kerkbrugje genoemd. Sinds deze geen echte bussluis meer is, is het autoverkeer weer aardig toegenomen. Verkeer wat er officiëel niet langs mag, gaat helaas toch te veel over de voormalige bussluis.

Ook is de fietsenstalling aan de Pletterstraat genoemd. Aan deze kant van de stad zijn nog weinig plekken om je fiets te stallen. Aan het einde van de Diezerstraat zijn wel wat rekken voor fietsen maar eigenlijk nog te weinig. De Fietsersbond zou hier graag wat meer stallingen zien. De vrij nieuwe bewaakte gratis fietsenstalling aan de Pletterstraat wordt inmiddels vrij goed bezocht door winkelend publiek. Op het moment dat hetgezelschap langs de stalling kwam, hing er een briefje met ‘VOL’ op de deur. Ook werd nog aandacht geschonken aan de actie van de Fietsersbond om de fietsenstalling van binnen wat op te vrolijken. Dit is gebeurd door tekeningen van kinderen uit te vergroten en deze op de muren te hangen. Het gevolg is een redelijk aantal enorm grote, vrolijk gekleurde platen aan de vrij saaie grijze wanden van de fietsenstalling.

Een punt van aandacht is echter nog wel de Pletterstraat zelf. Zeker een jaar lang heeft de Pletterstraat helemaal op nummer 1 gestaan in het landelijke meldpunt ‘Mijn slechtste fietspad’ van de Fietsersbond. Het grote bezwaar is nog altijd de bestrating. De zeer fraaie, grove stenen die gekozen zijn voor deze straat zien er gewoon mooi uit en passen goed bij de oude stadsmuur. Jammer is dat deze bestrating verre van prettig is om over te fietsen en/of lopen. Erg jammer omdat de Pletterstraat een ideale verbinding zou kunnen zijn tussen het uiteinde van de Diezerstraat en de Thorbeckegracht.

Na de stop aan de Pletterstraat ging de tocht verder naar het Maagjesbolwerk. Ook hier zit een gratis bewaakte fietsenstalling. Deze fietsenstalling is wat minder succesvol dan die aan de Pletterstraat. De fietsenstalling aan het Maagjesbolwerk ligt redelijk ‘onzichtbaar’. Bij het Maagjesbolwerk zijn erg veel fietsenrekken in de open lucht waar ook veel gebruik van wordt gemaakt.  De aanwezigheid van de bewaakte fietsenstalling valt hierdoor bijna niet meer op. Daarbij komt dat de ingang van de fietsenstalling minder aangenaam is. Fietsers moeten eerst met een trap naar beneden en bij het verlaten van de fietsenstalling uiteraard weer omhoog. Mensen die slechter ter been zijn zullen hier hinder van ondervinden. Verder grenst deze fietsenstalling aan de ondergrondse autogarage van het Maagjesbolwerk. De uitlaatgassen e.d. van auto’s zijn ook in de fietsenstalling zeer duidelijk te ruiken.

Na het bezoek aan het Maagjesbolwerk ging de route verder richting de Pannekoekendijk, Burgemeester Roelenweg, onder de A28 door en vervolgens door de fietstunnel onder de Blaloweg/Zwartewaterallee door. Hierna volgde een volgende stop. De zojuist genomen tunnel werd besproken. Deze ligt op de hoofdroute voor Stadshagen. Ook deze tunnel wordt door de Fietsersbond erg gewaardeerd. De vorm, de breedte en de hoeveelheid licht in de tunnel wordt als goed omschreven. Vlak voordat het gezelschap onder de tunnel doorreed, werd ook de afrit van de A28 overgestoken. Fietsers zouden hier voorrang moeten krijgen van automobilisten, of nog liever: een tweezijdig fietspad aan de kant van garage Leerentveld zodat veel kruisend verkeer wordt voorkomen. Dit is dus nog een punt van aandacht.

Het volgende stuk route ging via de Klooienberglaan naar de Twistvlietbrug. Het gezelschap reed de Twistvlietbrug over, stak de Hasselterdijk over om daarna weer te stoppen. Hier werd de kruising Twistvlietweg/Hasselterdijk besproken. Omdat de Twistvlietbrug/-weg onderdeel uitmaakt van de hoofdfietsverbinding tussen Stadshagen en het centrum van Zwolle pleit de Fietsersbond ervoor om de Twistvlietweg in een voorrangssituatie te zetten. De Hasselterweg wordt minder gebruikt dan de Twistvlietweg waarmee al een duidelijk punt argument genoemd is om de Twistvlietweg in een voorrangssituatie te plaatsen. Daarbij komt dat er op de Hasselterweg toch vaak wat harder gereden wordt door het verkeer wat er rijdt. Dit  veroorzaakt soms gevaarlijke situaties.

De route gaat verder naar en over de nieuwe Westenholterbrug. Deze verbinding is een mooie verbetering. Deze brug ligt op de hoofdfietsroute tussen Westenholte en het centrum van Zwolle. Maar deze brug is niet alleen belangrijk voor Westenholte, ook voor veel andere fietsroutes is deze brug een uitkomst. Fietsverkeer en autoverkeer wordt nu mooi gescheiden, dat levert een veiligere situatie op dan de verkeerslichten die er eerst zaten.

Daarna rijdt de stoet over het nieuwe fietspad langs de Klipperweg. Dit fietspad maakt deel uit van een groter project wat nog niet afgerond is. Daarna wordt gestopt bovenop de Spooldersluis. Hier wordt genoemd dat autoverkeer vrij hard rijdt over de Boeierweg/Turnhoutsweg. Op de Boeierweg is geen gescheiden fietspad dus is die te hoge snelheid vaak niet prettig voor fietsers. Het laatste deel van de route wordt uitgelegd. Als eerste gaat de route via het Nilantspad naar beneden. Het Nilantspad is onderdeel van ‘Rondje Zwolle’. De staat van het Nilantspad is echter niet echt geweldig te noemen. Het pad is wat verzakt aan de rand waardoor er kieren zijn ontstaan tussen de tegels. Onderaan het Nilantspad buigt het pad naar links en gaat dan over een stukje klinkerweg. Deze klinkers liggen er niet niet netjes bij, het fietscomfort is ook daar dus beduidend minder.

Daarna gaat de route verder om richting en over Katerveer om vervolgens richting de Spoolderbergweg te gaan en deze over te steken. Hierbij wordt genoemd dat er twee mogelijkheden zijn om aan de andere kant van de Spoolderbergweg te komen. Er is een fietspad onder de Oude IJsselbrug door. Deze is opgenomen in ‘Rondje Zwolle’. Deze route kan echter niet altijd genomen worden. Soms staat dit deel onder water als het water in de IJssel hoog staat. Het alternatief is de gewone weg omhoog volgen om de Spoolderbergweg over te steken. Op die plek geldt een maximumsnelheid van 50 km/h alleen wordt de  maximumsnelheid daar vaak overtreden door het verkeer op de Spoolderbergweg. De gemeente is momenteel bezig dat probleem op te lossen en de oversteek voor fietsers een stuk veiliger te maken. Er zijn verkeerslichten geplaatst die binnenkort in gebruik genomen zullen worden. De grote stroom fietsers die vanuit en naar Wezep/Hattemerbroek/Hattem gaat, kan dan veilig oversteken met behulp van de verkeerslichten.

Daarna gaat de route via de nieuwe fietsweg van de Spoolderbergweg richting de Ruiterlaan. Deze fietsweg is de derde van Zwolle. Na invoering en evaluatie van de eerste ‘fietsstraat’ (Vondelkade) is besloten dat dit een succesvol concept is dat op meer plekken ingevoerd kan worden. Na de Spoolderbergweg zullen meer wegen worden ingericht als ‘fietsstraat’. Wel wordt genoemd dat die fietsstraten bij voorkeur niet ingevoerd worden op wegen waar veel autoverkeer langs komt. In Utrecht is dit wel gebeurd alleen was dat geen succes.

Tot slot gaat de route naar het eindpunt: het Engelse werk. Daar volgde een discussie met ondermeer ervaringsdeskundigen: fietskoeriers van Zwols fietskoerierbedrijf Cycloon.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Fietsersbond controleert Fietsbeleid Zwolle”

  1. H??… nu staat WFvN weer aan de verkeerde kant van de lens… 😉

    Is dat keienpaadje bij het Eiland niet eens uitgeroepen tot het slechtste fietspad van Nederland?

  2. Ach, jij hebt geen plaatje nodig van mij om te weten hoe ik eruit zie 😉

    Maar ja, de Pletterstraat heeft zo’n beetje een jaar op nummer 1 gestaan als ‘slechtste fietspad’

  3. Dat klopt inderdaad.
    Het geeft natuurlijk een vreemde indruk als je een mooie gratis fietsenstalling aanbiedt als gemeente, en er loopt een hobbelpad naartoe dat bij regen gevaarlijk glad kan zijn,
    en dus is dit pad aangemeld, maar vooral : zijn er de meeste stemmen op dit pad uitgebracht. De gemeente heeft haar afweging gemaakt. Het estetische aspect heeft bij dit pad zwarder gewogen dan de gebruikswaarde. In de tijd van aanleg was dacht ik nog niet duidelijk dat hier een fietsenstalling zou komen. Het was m.i. eerder zo dat deze ruimte slecht te verhuren was, en is deze toepassing er later bij gevonden. Is ook niet erg, de zwollenaren weten deze stalling inmiddels prima te vinden, en regelmatig staat ie vol! Ook de andere stalling aan het meerminneplein staat te boek als veel bezocht. De stalling aan het maagjesbolwerk wordt wat minder bezocht. Hij is ook wat lastiger te vinden als zijn er wat extra borden aangebracht.

    Je moet het ook weer niet groter maken dan het is. Zoiezo zijn er relatief veel klachten uit Zwolle gekomen toen. Dat kun je ook zien als een heuglijk feit: Er wordt in Zwolle bijzonder veel gefietst, beduidend meer dan gemiddeld in steden van deze grootte, dus de kans dat (betrokken) fietsers punten aankaarten is dan evenredig veel groter.

    Ik voor mezelf heb genoten van de fietstocht, door het mooie weer, maar ook door de vaak verhelderende uitleg bij de situaties waar we langs zijn geleid. Achteraf was ook nog een leuk samenzijn met maar liefst drie koeriers van Cycloon.

    Groet van Q106

  4. Hm…. zie ik dat ik toch wat eentonig geweest ben in de start van alinea’s 😀 Weet ik ook weer waarom ik geen schrijver geworden ben 8)
    ========
    Toch grote complimenten voor je zeer uitgebreide verslag.
    Bedankt !!

  5. Mooi verslag WVfN

    Een aantal duidelijk herkenbare punten wat verbetering nodig heeft

    Als ze de volgende keer een tochtje in Zwolle-Zuid organiseren, ben ik ook van de partij

    Vooral die oversteek van de IJsselcentraleweg/Hollewandsweg ter hoogte van de manege

  6. Oooooooooooh….. is d? t de kruising waarover al een paar keer gesproken is. Ik ben niet echt bekend in Zuid maar nu weet ik wel punt bedoeld wordt; Lange weg met aan de ene kant de Manege, aan de andere kant een zijweg en in een hoek van die zijweg een benzinestation. Goed, klereweg om over te steken inderdaad (die grote weg); Rondje Zwolle komt daar toch ook langs? Die gaat links van de Manege langs.

  7. @wfvn

    Klopt, dat is de betreffende oversteek waar De Echte en ik het hier al eens over gehad hebben.

    Ik snap echt niet dat de gemeente Zwolle hier niets aan doet.

Reacties zijn gesloten.