Reconstructie Ceintuurbaan nadert voltooiing

Zwolle – Meer inwoners, meer bedrijvigheid, meer verkeer: door deze ontwikkelingen groeide de Ceintuurbaan uit haar jasje. De afgelopen jaren is deze verkeersader grondig onder handen genomen. Het resultaat: meer ruimte, meer veiligheid, minder stoppen, korter wachten! Donderdag 13 december 2012 is het zover, dan wordt de Ceintuurbaan officieel geopend.

12-10-2012_oplevering_ceintuurbaan-rene_de_heer_04.jpg

Op het gehele traject tussen de A28 en de Dr. van Heesweg heeft het verkeer nu de beschikking over drie rijstroken in plaats van twee. Ook zijn er extra opstelstroken bij de verkeerslichten. Door een ‘groene golf’ is het mogelijk om zonder te stoppen de hele Ceintuurbaan af te rijden. De maximumsnelheid is verhoogd van 50 naar 70 kilometer per uur. Daarnaast zijn er drie nieuwe fiets- en voetgangerstunnels aangelegd die een veilige oversteek waarborgen en liggen er nieuwe fietspaden langs de Ceintuurbaan. De aansluiting van de Ceintuurbaan op de A28 is verbeterd en de twee T-splitsingen bij de Meppelerstraatweg en Oude Meppelerweg zijn gestroomlijnd tot één kruising. De weg is ook een stuk stiller dankzij het gebruik van geluidsreducerend asfalt.


Afrondende werkzaamheden

De weersomstandigheden maken dat de aannemer niet nu, maar in het voorjaar van 2013 de afrondende werkzaamheden uitvoert. Het kruispunt Ceintuurbaan – Brederostraat – Boerendanserdijk krijgt dan een nieuwe asfaltlaag. En het weggedeelte tussen de dr. Van Heesweg en de Meppelerstraatweg wordt voorzien van een permanente deklaag en wegmarkering. Deze klus wordt verspreid over twee weekenden uitgevoerd.

Partners

De reconstructie van de Ceintuurbaan is mede mogelijk door de Provincie Overijssel en Rijkswaterstaat.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

28 gedachten over “Reconstructie Ceintuurbaan nadert voltooiing”

  1. Tot nu toe is het tijdens de spits niet beter maar juist slechter met de doorstroming van het autoverkeer. Gisteren 17 minuten in de file gestaan op de Zwartewaterallee voor de voormalige bajonet bij de afslag A28 Noord.

  2. Minder stoppen? Korter wachten?
    Ik kom bijna dagelijks met de auto over het kruispunt vanaf de Meppelerstraatweg naar de Kranenburgweg en weer terug en slechts een enkele keer kon ik in één keer doorrijden.
    Daarbij komt dat het wachten vanuit beide wegen vaak niet korter is dan 5 minuten.
    Dus nee, ik ben er nog niet weg van…

  3. Wij hebben als bewoners in de nabij gelegen woonwijk 2 jaar hinder ondervonden met de auto door dan wel 1 km om moeten rijden. En dan zat zo’n route overvol met autoverkeer. Dan het ene kruispunt afgesloten en dan weer een andere en vooral de tunnelbouw bij de Meppelerstraatweg was wel het ergste. Wij hebben vandaag allemaal een leukkaartje van de gemeente ontvangen dat de overlast nu bijna zijn einde heeft berijkt. Als straks alles compleet is opgeleverd en gebruikt kan worden, dan zal er een optimale doorstroming op de Ceintuurbaan zijn; dat vast en zeker! Maar dat kan wel nadelig uitpakken voor de zijwegen met langere wachttijden aldaar. Verder hebbben wij er alle vertrouwen in dat het een totale grote verbetering is met de tunnels voor het fiets/voetgangers verkeer en daar zijn wij blij mee. 😀 😀 😀

  4. Helemaal top deze verbetering van een stukje van de ring.
    En laat die azijnpissers maar, er is altijd wat…..
    Complimenten deze keer voor de gemeente !!!

  5. grappig, eerder vandaag las ik al dat de eerste drie reacties bijna altijd negatief zijn, en zie hier! 1, 2 ,3. Wij wonen op de meppelerstraatweg en zijn wel heel blij met hoehet geworden is. Ja, we hebben lang om moeten rijden, afgesloten gezeten etc etc. Maar dat heeft ook zijn voordelen. Zo nu en dan kon je heeeel lekker slapen van de enorme stilte 😉

  6. Leuk ook dat alle bomen rond de Ceintuurbaan gekapt zijn. Een mooie asfaltzee is het geworden, nu hebben wij ook onze eigen Stalinallee! Niet dat het verkeer sneller doorstroomt. Misschien dat het mensen aanmoedigt om verder weg van hun werk te gaan wonen. Moeten we ook van de N35 een snelweg maken. Weer wat mooie boerderijtjes en stukjes bos naar God. Leve de vooruitgang.

  7. Nu nog de wachttijden vanaf zwartewaterallee, richting A28 oplossen en ik ben super blij. Helaas helaas staat het nu iedere dag muurvast tussen 8 en 9 uur, wachttijden van 15 tot 30 minuten is standaard. Oorzaak autoverkeer vanaf A28 Meppel die bij Zwolle Noord de snelweg verlaten en onderaan de afrit massaal door oranje/rood rijden, met als gevolg dat de volledige kruising regelmatig muurvast staat……. En er geen enkele auto op sommige moment met groen licht kan oprijden richting Ceintuurbaan. Zet maar een roodlichtcamera onderaan de afslag bij de A28 en probleem is mijnsinziens verholpen.

  8. Namens mij als fietser dank…ik hoef nu niet meer over te steken en vind de tunnels een verademing. Snel, veilig en niet meer wachten !
    op inderdaad soms auto’s die gewoon doorrijden terwijl kruising al vol staat….hoezo kruising vrijlaten?! Slecht voor doorstroom en gevaarlijk bovendien.

  9. Tja, je kan niet alles…de doorstroom van de “omgeving ziekenhuis” naar de snelweg is een stuk beter, ook voor fietsers en voetgangers is het een stuk veiliger geworden. Alleen de ceintuurbaan opkomen in de spits, of met je auto oversteken op een kruispunt blijft een drama…maar ja, je kan niet alles 😉 Al met al heeft het lang geduurd, maar een absolute vooruitgang ten opzichte van de oude situatie! Applaus voor de gemeente deze keer!

  10. Wachttijden korter ??
    Zwartewaterallee richting A28/Ceintuurbaan ’s ochtends wel eens gereden verantwoordelijke man/vrouw van gemeente Zwolle ??

    Ik ben geen expert, maar iedereen die daar ’s ochtends rijdt kan zien dat dit totaal niet werkt..

    @ gemeente Zwolle

    Het probleem van het muurvast staan op de Zwartewaterallee heeft, naast het rood licht rijden ook te maken dat verkeer vanaf de A28 direct voor een rood stoplicht komt te staan bij McD waardoor het hele tussenvak overvol staat en de vrachtwagens dwars over de weg komen te staan. Voordat alles op gang is bij groen licht staat die van de Zwatewaterallee alweer op rood.

    Als het verkeerslicht McDonald groen geeft gelijk met groen licht voor verkeer vanaf de A28 dan kan het allemaal veel beter doorstromen..

  11. Wellicht een idee om ook nog even een voetgangersbruggetje van het openluchtbad ongeveer naar het PEC-stadion te maken. Scheelt een hoop ellende met overstekende voetgangers op de ceintuurbaan tijdens de wedstrijden van PEC.

  12. Dan heb ik me vergist Jolien.
    Arthur, misschien dat de brug over de gracht te verplaatsen is en kan dienen als voetgangersbrug voor PEC, dan is ie misschien toch nog nuttig.

  13. Maar overstekende supporters kunnen toch gewoon de tunnel nemen? Als ik me niet vergis, is dit ook de officiële “oversteek” (of kan ik beter “ondersteek” zeggen?) voor voetgangers.

  14. Die paar minuutjes na een wedstrijd, per 17 thuiswedstrijden per jaar, dat er supporters oversteken zijn niet noemenswaardig.
    Het gros van hen wacht zelfs keurig netjes totdat de stroom auto’s gepasseerd is.
    Dus om dan over een hoop ellende te spreken…?

  15. In de zomer zou zo’n voetgangersbrug ook uitstekend gebruikt kunnen worden als mensen met de auto naar het openluchtbad willen. Dat scheelt parkeeroverlast in de wijk en zorgt voor een veilige oversteek met kinderen.

  16. Eindelijk zeg, nog maar een paar maand. ;):D
    Maar ik ben benieuwd of het straks allemaal sneller gaat.
    Ik heb meer het idee dat stoplichten dommer worden de laatste tijd.
    Op heel veel plekken waar de laatste jaren is gewerkt aan de stoplichten/kruisings is het tijdverlies en frustatie wat mij betreft alleen maar toegenomen.
    Kan ook aan mij liggen…..;)

    Wat betreft overstekende mensen:
    De huidige fietstunnel heeft niet echt een geweldige ligging en is meer een doorgang van Berkum naar de binnenstad.
    In de oude situatie van het Oosterenk stadion was het prima met de enige ingang aan de Boerendanserdijk.

    Nu met het nieuwe stadion dat van alle kanten bereikbaar is zou het geen overbodige luxe zijn om een alternatief te hebben.
    Vooral vanuit de Wipstrik ten hoogte van de Betje Wolffstraat naast het openluchtbad.
    Veel mensen komen uit die richting aanlopen en parkeren daar de auto of fiets.

    Maar beter nog maken ze het gewoon makkelijker parkeren voor Jan met de pet bij het stadion.
    Waarom een enorme parkeerplaats als je er niemand laat parkeren?!
    Brengt ook nog eens geld op, toch?
    Beter dat dan ongelukken op de ringweg en mensen die niet eens meer bij hun eigen huis kunnen parkeren ivm een voetbalwedstrijd.

  17. @sPECky

    In plaats van ‘overbodige’ bruggen over de grachten te leggen had ik meer gezien in een nieuwe (lees vervangende) voetgangersburg over de Ceintuurbaan waaraan zoals jij al aangeeft in ieder geval een behoefte zichtbaar is…

Reacties zijn gesloten.