Zwolle – De SP in Zwolle wil snel duidelijkheid van de wethouder over de werknemers bij TSN die hun baan verliezen en de honderden cliënten die nu onzeker zijn over hun vaste thuiszorg. De directie van TSN heeft besloten – ondanks toezeggingen aan het personeel – geen tijdelijke contracten te verlengen. Uit een brief van TSN aan cliënten lijkt het erop dat deze ontslagronde een direct gevolg is van de door wethouder Dannenberg (CDA) geïntroduceerde nieuwe werkwijze: de pilot ‘tot uw dienst’. Tijdens de behandeling van deze pilot in de gemeenteraad is er door het stadsbestuur niets gezegd over mogelijke ontslagen.
De SP wil snel opheldering hoe de kwaliteit van de thuiszorg voor de cliënten die hun vaste hulp verliezen wordt gegarandeerd. Ook wil de SP voorkomen dat de ontslagen medewerkers in de toekomst hetzelfde werk moeten gaan doen tegen slechtere arbeidsvoorwaarden. SP fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor het garanderen van goede thuiszorg en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden bij bedrijven waar wij de thuiszorg aanbesteden. De SP wil ervoor waken dat de thuiszorgmedewerkers na hun ontslag worden ingezet als alfahulp en hetzelfde werk moeten gaan doen voor een lager salaris, slechtere arbeidsvoorwaarden, geen pensioenopbouw of doorbetaling bij ziekte. Er zou ook sprake zijn van een loonsverlaging voor de thuiszorgwerknemers in vaste dienst bij TSN. Het brengt grote onzekerheid voor werknemers en cliënten en onduidelijk is of de kwaliteit van zorg kan worden gegarandeerd. Er moet snel duidelijkheid komen over deze ontslagronde.’
tja dat krijg je dus bij marktwerking in d zorg… alles moet zo goedkoop mogelijk, wat dus ten koste gaat van de kwaliteit en de gezondheid van onze medeens
lees hier over een brief van tsn aan de clienten, helaas heb ik nog nooit een brief van tsn gehad, en moet hier nu vernemen wat er speelt. beetje vreemd.
@tr: ook veel medewerkers weten van niets. ik heb dit verhaal ook via via gehoord.
@tr TSN heeft alleen een brief gestuurd naar de clienten van wie de thuiszorgmedewerker geen contractverlenging krijgt en de clienten die mee kunnen doen met de pilot (specifieke wijken).
Groetjes, Tjitske
Ik ben een van die medewerkers die na bevestiging van verlenging van contract op 8 nov ineens op 19 dec kreeg te horen dat dit niet door ging. mijn clienten hebben heel laat een bericht hier van gekregen of zelfs helemaal niet. Een hele schok voor hun dat ik ging werken en gelijk moest mededelen dat dit de laatste keer was .Dat valt niet mee voor hun maar zeker ook voor mijj na meer dan 5 jaar! Nu nog steeds onzekerheid over hoe verder aangezien die pilot voor veel clienten duurder uitpakt en voor mij ook onzekerheid bied.gr Sylvia
Triest dat er zo selectief en onzorgvuldig mededelingen zijn gedaan (naar alleen de betreffende medewerkers).
De rest raakt er blijkbaar van in de war en de clienten uiteraard ook.
Een pilot is er (natuurlijk) voor bedoeld om te bezuinigen maar TSN nam toch juist actief deel aan die proefperiode?
Nu trekken ze zich terug, wat is de reden daarvan?
Zo ging het altijd al in de thuiszorg.
Blijkbaar heeft het stadsbestuur ook hier weer zitten slapen, net als bij o.a. het parkeerprobleem bij de ijsselhallen en het bestemmingsplan bij de Wijthemerplas. Hoe vaak worden wij als inwoners van Zwolle nog geconfronteerd met dit soort blunders.
Ik ben behoorlijk geschrokken van de berichten. Als client van TSN heb ik nog niets vernomen, dus geen brief gehad. Ik maak me zorgen over deze ontwikkelingen. Ik heb Parkinson en ben afhankelijk van hulp. En hoe moet het met alle personeelsleden die benadeeld worden?
Als je even terug leest kan je zien dat alleen clienten van medewerkers waarvan het contract niet wordt verlengt een brief hebben gehad.
Als jij geen brief hebt gehad dan zal er niets voor je veranderen.
Hansv dat is mooi maar je staat als medewerkster altijd wel met de bek vol tanden en ook zijn er dan veel vragen, dat staat niet erg best tegenover iemand die hulp krijgt. Zeer slordig van TSN.
ook ik kwam van een koude kermis thuis
en heb het ook via via gehoord
niet van tsn
die hebben hun medewerkers zo vlak voor de kerst een brief met kerstpakket in de handen gegeven
zo wordt er met ons omgegaan
schandalig
Dat TSN het niet goed doet lijkt steeds meer op te vallen.
Clienten zijn onzeker en gaan rondbellen.
Bij TSN is e.e.a. kennelijk nogal vaag en dan gaan de clienten de gemeente bellen (WMO).
Die weten blijkbaar ook niet van de hoed en de rand en dan is TSN er dus in geslaagd om volmaakte verwarring neer te zetten.
TSN zou alleen al zelf op moeten draaien voor de extra kosten die de verwarring teweeg heeft gebracht.
De gemeente heeft een contract met zorgverleners en als er zorgverleners zijn die de handdoek in de ring goooien moeten ze er zelf maar voor opdraaien.
was klokkenluider omdat tsn min uren ontercht in onze schoen schuift
geen reiskosten uit belalen aan het pesoneel .tsn vult hun zakken gebrand willmse is weg en nu weer een andere .en zo gaat tsn er aan niemand doet daar echt zijn best .ja hun eigen zakken vullen
Ze moeten al die zogenaamde leidinggevende op de kantoorjes de laan als eerste uitsturen… Plannen? Ze doen geen reet, alleen de klanten en personeel het leven zuur maken met hun veel te grote bek! Of ze weer bij de mensen thuis inzetten waar ze vandaan komen. Geef die wijven macht en ze zullen een nagel aan je doodskist worden! Weg ermee!