Zwolle – Over de Spoorzone zijn een aantal rapportages verschenen. In de komende periode zal op basis van deze rapportages een proces van afweging en keuze worden doorlopen. In maart 2013 zal dan een definitieve variantskeuze plaatsvinden. Maandagavond vergaderde de gemeenteraad uitvoerig over de Spoorzone in Zwolle.
Een van de rapportages gaat over ontsluiting van de busterminal, de OV-knoop en het fietsparkeren. Verder zijn er twee rapportages over de locatie voor de spoorse voorzieningen. Daarnaast is er een beslisnota over de zuidzijde van de reizigerstunnel. Hierin wordt voorgesteld het college de ruimte te geven om met Pro-Rail afspraken te maken over het aanbrengen van voorzieningen voor de aansluiting op de toekomstige busterminal. Tot slot is er een raadsvoorstel over de kredietaanvraag voor proces- en plankosten. Dhr Hack, bewoner van Schellerheem heeft aan de raad drie brieven geschreven over de spoorzone. Er is veel informatie beschikbaar. Daarom werd er maandagavond een uitgebreide presentatie gehouden door projectleider Rob Tutert. Zijn presentatie was opgedeeld in zes blokken. Achtereenvolgens kwamen aan bod: De Opgave, het Gebied, de OV-knoop, de Reizigerstunnel, de Spoorse voorzieningen en het Proces. Na elk onderdeel was er gelegenheid voor het stellen van vragen. De meer technisch inhoudelijke vragen werden beantwoord door dhr.Tutert. Projectwethouder Piek beantwoordde namens het college de politiek bestuurlijke vragen. Er werden door de woordvoerders vele vragen gesteld.
De drie varianten voor de ontsluiting van de busterminal zijn nog moeilijk te vergelijken. De plaatjes van de variant met de overkluizing zien er prachtig uit, terwijl de fly-over geen gezicht is. Er is nog te weinig inzicht om een keuze te maken. Wat de reizigerstunnel betreft is er bij de fracties verbazing over ontstane situatie. Men voelt zich met de rug tegen de muur gezet. Hoe kan het dat er niet veel eerder duidelijk was hoe de busterminal het beste kan worden aangesloten op de reizigerstunnel.
Wethouder Piek gaf aan dat ProRail er veel aangelegen is op korte termijn de toenemende reizigersstroom te kunnen accommoderen. Ondanks de overal goede samenwerking, werd prioriteit gegeven aan het eigen project. Bovendien is het pas enkele maanden geleden definitief duidelijk geworden dat voor de busterminal het eilandperron de voorkeur heeft.
Wat betreft de Spoorse voorzieningen hebben een aantal fracties de indruk dat de mogelijke realisatie op Hessenpoort te snel wordt afgeschreven. Het zou een geweldige kans zijn voor de ontwikkeling van dit bedrijventerrein. Enkele fracties menen dat er te veel naar de voordelen op korte termijn wordt gekeken. Aan het eind van de bespreking memoreert de voorzitter de toezeggingen. Er komt een korte notitie over de economische ontwikkelingsmogelijkheden van Hessenpoort bij vestiging van de Spoorse voorzieningen aldaar. Het college zal schriftelijk reageren op de brieven van de heer Hack, met name op de brief over de Spoorse voorzieningen. Een afschrift van de reactie zal aan de raad worden gezonden. Er wordt schriftelijk ingegaan op de vraag waarom het besluit over busterminal niet enkele maanden eerder is genomen. Verder wordt in een korte notitie in beeld gebracht wat het geraamde verschil in kosten is tussen de No-regret maatregelen ter hoogte van de zuidzijde van de reizigerstunnel en de situatie als er geen interventie wordt gepleegd.
Alle fracties stemmen in met het voorstel om het onderwerp Spoorzone te agenderen voor een B-raad. Op 21 januari wordt er dus over het onderwerp gedebbateerd en een besluit genomen over de twee voorliggende beslisnota’s.