Opleiding gericht op Oost-Europese markt

Zwolle – De behoefte aan afgestudeerde hbo’ers met kennis, kunde en ervaring van de Duitse en Oost-Europese markt wordt steeds groter. Steeds meer Nederlandse bedrijven doen zaken met deze markt. Om de markt intensiever te verkennen en aandacht te geven biedt Windesheim als enige hogeschool in Nederland de minor ‘Doing Business in Germany and Eastern Europe’ aan.

In samenwerking met een Nederlands bedrijf uit de regio werkt een groep studenten gedurende een halfjaar aan een opdracht. Vragen die hierbij centraal staan zijn: welke landen of gebieden zijn het interessantst voor de export en hoe wordt deze markt het beste bewerkt? Bedrijven als Wecovi en De Wijndrager BV maakten al gebruik van het advies van Windesheimstudenten om de Duitse en Oost-Europese markt te verkennen. De studenten leveren een onderzoeks- en adviesrapport op. Hun onderzoek richt zich op de wensen en behoeften van de afnemers en het onderscheidende vermogen van het bedrijf. Gedurende de minor is er veel aandacht voor de Duitse cultuur, taal, geschiedenis en het zakendoen in Oost-Europa.

Om het zakendoen zo realistisch mogelijk te ervaren gaan de studenten op ‘zakenreis’ naar Duitsland of een Oost-Europees land. Tijdens deze reis zijn er colleges, bedrijfsbezoeken en werken studenten aan een opdracht voor een bedrijf.

 

Toegankelijker door opvolgen van advies
Roel Geurts van Wecovi, een bedrijf in schoonmaakmaterialen, ervaart dat de gegeven adviezen bijdragen aan een succesvollere marktbenadering. ‘Naast tal van nieuwe prospects heeft het adviesrapport nieuwe verfrissende ideeën opgeleverd over het bewerken van de markt. Eén van de inmiddels geïmplementeerde adviezen was om onze website beter af te stemmen op de normen van de Duitse klant en zo toegankelijker te zijn. Het resultaat: een Duitstalige webwinkel.

 

Belangrijke handvatten
Christian Lensen van mosterdmakerij De Wijndragers BV vindt het interessant hoe er door ‘buitenstaanders’ wordt gekeken naar zijn bedrijf, filosofie, product, kansen, bedreigingen, maar ook naar het huidige beleid en strategieën. ‘In het plan wordt een duidelijke beeld geschetst van de voor- en nadelen van een distributeur of importeur. Voor de huidige Duitse betrekkingen zullen we zeker adviezen gaan opvolgen uit het rapport. Daarnaast heeft de groep ons belangrijke handvatten gegeven voor het betreden van de Poolse markt.’

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)