Zwolle – Na de officiële opening voor genodigden op 31 mei, is het museum de Fundatie Zwolle vanaf 1 juni toegankelijk voor het publiek. Op deze eerste dag is de entree gratis en zijn de openingstijden verruimd van 10 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds.
‘Het OOG’, dat is hoe Museum de Fundatie zelf de ellipsvormige opbouw op het dak noemt. Maar nu al circuleren er tal van andere bijnamen: ‘de wolk’, ‘het ei’, ‘de ufo’, ‘de zeppelin’ of ‘het ruimteschip’. De uitbreiding, een ontwerp van Hubert-Jan Henket, biedt plaats aan twee tentoonstellingszalen met een gezamenlijk oppervlak van bijna 1000m². Een groot ovaal raam geeft uitzicht op de historische binnenstad. Aan de buitenkant is de opbouw bekleed met 55.000 wit-blauwe tegels. ‘Het OOG’ wordt als een keramische wolk optisch opgetild en zweeft boven het oorspronkelijke neoclassicistische gebouw. Op de grens tussen de middeleeuwse stadskern en de 19de-eeuwse singels is het vernieuwde museum een hedendaags baken en een icoon voor de toekomst. De nieuwbouw komt tegemoet aan de vraag naar extra ruimte voor de zo succesvolle sandwich van publiekstrekkers en specialistische tentoonstellingen. De opening wordt gemarkeerd met drie tentoonstellingen.
Pieter Henket: ‘The way I see it’ – Henket vertrok in 1998 op 19-jarige leeftijd vanuit Nederland naar New York en maakte daar op stormachtige wijze carrière. In 2008 kreeg hij internationaal erkenning met zijn foto’s van popicoon Lady Gaga. Sindsdien is zijn werk beeldbepalend voor de wereld van glitter & glamour. De expositie in Zwolle is Henkets eerste grote solotentoonstelling.
‘Dans op de vulkaan – Kunst en leven in de Republiek van Weimar’ – In samenwerking met de Akademie der Künste Berlin, toont Museum de Fundatie werk van ruim dertig kunstenaars, onder wie Käthe Kollwitz, George Grosz, Max Beckmann, Lovis Corinth en John Heartfield. De expositie belicht de turbulente periode tussen de twee wereldoorlogen in Duitsland, die wordt gekenmerkt door culturele bloei, balancerend tussen grote dromen enerzijds en anderzijds strijd en verval.
Jeroen Krabbé: ‘Dum Vivimus Vivamus’ – De tentoonstelling van Jeroen Krabbé is getiteld ‘Dum Vivimus Vivamus’ (‘Laat ons leven zolang we leven’). Uitgaande van zijn eigen kindertekeningen onderzocht Krabbé in veertien monumentale schilderijen zijn jeugdjaren. Hij combineerde de ongebreidelde fantasie van toen met de volwassen visie van nu.
Naast de drie wisselexposities wordt onder de titel‘Van Turner tot Appel’ het beste uit de eigen collectie getoond vanaf het midden van de 19e eeuw: internationale topstukken van William Turner, Vincent van Gogh, Edgar Degas, Piet Mondriaan, Francis Picabia, Gino Severini, Marino Marini, Karel Appel en vele anderen.
Het spraakmakende ontwerp voor de verbouwing van Museum de Fundatie werd gemaakt door Bierman Henket architecten. De uitbreiding werd mogelijk gemaakt met een eenmalige bijdrage van de provincie Overijssel van 5 miljoen euro. Daarnaast droegen bij de gemeente Zwolle, de BankGiro Loterij en volgende sponsors: Baker Tilly Berk, Bouwfonds Cultuurfonds, DeltaWonen B.V., Deltion College, DSM Resins B.V., Èpos Press B.V., Hemmink B.V., NS, Novon Schoonmaak, Nysingh advocaten-notarissen, Rabobank IJsseldelta, Unica Installatietechniek, Waanders, Wavin B.V., Wijzonol Bouwverven, Windesheim, Zehnder Group Nederland/J.E. Stork Air. De gemeente Zwolle, eigenaar van het pand aan de Blijmarkt, is opdrachtgever. Hoofdaannemer is BAM Utiliteitsbouw bv Regio Oost.
Museum de Fundatie beheert een omvangrijke collectie beeldende kunst, die zijn oorsprong vindt in de verzameling van de oud-directeur van Museum Boymans te Rotterdam, Dirk Hannema, die later belangrijke aanvullingen kende met ondermeer de kunstcollectie van de Provincie Overijssel. Museum de Fundatie heeft twee schitterende locaties: Kasteel het Nijenhuis bij Heino en het Paleis a/d Blijmarkt in Zwolle.
Dát is de kwestie!
Je gelooft het of je gelooft het niet.
Ik blijf het een verkrachting van onze historische stad vinden, dat met de goedkeuring van onze eigen gemeenteraad naar de knoppen geholpen wordt.
Architect is Henket, en kunstenaar ook? Dat riekt naar vriendjespolitiek.
Ik dacht dat het werk van Jeroen Krabbé wel een beetje uitgemolken was in Zwolle, maar hij heeft kennelijk nog meer? Dan is het ook niet meer eerste keus!
Keuning schreef op Twitter geregeld dat hij in Berlijn was. En zie daar, kunst uit Berlijn komt voor de heropening naar Zwolle. Wat een toeval weer!
Ook nog iets positiefs? Nou nee >:(
Expositie heeft veel weg van een potpourri en …. alweer Krabbé!
De voor ganger mooi verwoord die verkrachting van een mooi pand
En Krabbe die snap ik ook helemaal
Iets positief ja we weten toch hoe de kunstwereld werkt
Absoluut geen tekst voor de gewone man. Waar hebben wij het in godennaam over.
Op de grens tussen de middeleeuwse stadskern en de 19de-eeuwse singels is het vernieuwde museum een hedendaags baken en een icoon voor de toekomst. De nieuwbouw komt tegemoet aan de vraag naar extra ruimte voor de zo succesvolle sandwich van publiekstrekkers en specialistische tentoonstellingen
Ach, maak je er maar niet te druk over.
Het kon hier wel eens net zo gaan als met de nieuwe Rodetorenbrug.
Bij de eerste de beste flinke najaarsstorm waaien al die losse keramische tegels van het dak de stadgracht in. :):)
Vergeet vooral niet dat de Gemeente heeft geblunderd door de 50% subsidie van de kosten te hebben misgelopen a.g.v. van een verkeerd uitgevallen aanbesteding…
(aannemer failliet, verkeerde berekeningen..)
Dat gaat het Museum, volgens raadsleden ‘zelf dragen’.
Met subsidie van de gemeente (dus van ons, de burgers).
observer ik mag leiden dat het zware stalen dakconstructie mettertijd dwars door het gebouw zakt .Want het historische van het gebouw is vernielt jammer .En straks moet de gemeenschap voor de kosten opdraaien als het niet meer loopt met de fundatie
@Pieters wat een subtiele reactie weer van uw zijde. Volgens mij betaald de gemeenschap ook voor uw levens onderhoud. Of werkt u toevallig? De Fundatie is en blijft in mijn ogen een publiekstrekker.
Ik vind het wel gaaf. Moet er aan wennen, dat wel. Maar wat de fundatie was, was wat mij betreft een typisch gebouw waarvan in iedere stad een variant staat. In het geval van zwolle een kleine versie met niet al te veel poespas. Het gebouw was best mooi zoals het was, maar in mijn ogen niets bijzonders. Dat is het nu wel.
Belangenverstrengeling en fraude…?
Laat ze het eens onderzoeken die aanfluiting op dat oude gebouw!
Zonde en uberlelijk!
Let op: Over een paar jaar heeft het museum van Berlijn een nieuwe directeur; R. Keuning. Wat toevallig 😮