Bezoek binnensteden loopt landelijk terug

Zwolle – Met vereende krachten blijven werken aan het vergroten van de gastvrijheid van de Zwolse binnenstad. De gezamenlijke inzet van ondernemers, (culturele) instellingen, bewoners en gemeente is wat de Overijssels hoofdstad betreft noodzakelijk om Zwolle regionaal en landelijk aantrekkelijk te houden voor bezoekers. Zwolle heeft, onder meer door al langere tijd in te zetten op de verdere ontwikkeling van de historische binnenstad, een aantal onderscheidende publiekstrekkers in het stadshart.
Uit cijfers blijkt dat in heel Nederland de bezoekcijfers aan de binnensteden terug zijn gelopen in 2013. Ook de Overijsselse hoofdstad ontkomt niet aan die trend. Een deel van de terugloop is overigens verklaarbaar: milieu-educatiepark Ecodrome sloot de deuren en publiekstrekker De Fundatie, het museum aan de Blijmarkt, was een flink deel van 2012 gesloten vanwege een grootschalige verbouwing.

Verleiden
Wethouder René de Heer is optimistisch over de kansen voor de Zwolse binnenstad: “Ondernemers, instellingen en de gemeente werken de laatste jaren goed samen onze binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor onze bewoners en onze gasten. Dat is belangrijk, omdat je in deze tijden mensen echt moet verleiden om je te bezoeken. Onze historische binnenstad is daarbij een prachtig decor, onze gastvrije ontvangst een aansprekende troef. Voeg daarbij de heropening dit jaar van museum De Fundatie en de komst van de prachtige cultuurwinkel van Waanders in de Broerenkerk. Met deze en andere nieuwe en lopende initiatieven kunnen we Zwolle in de top van de meest aantrekkelijke binnensteden houden.”
Uitzicht
Museum De Fundatie heropent deze zomer en neemt dan het spektaculaire ‘oog’ bovenop het bestaande gebouw in gebruik. De bijzondere architectonische uitbreiding biedt bezoekers van het museum extra expositieruimte én een geweldig uitzicht over de Zwolse binnenstad.
Waanders
Een andere onderscheidende voorziening die dit jaar de Overijsselse hoofdstad verrijkt is de cultuurwinkel van Waanders die in de Broerenkerk komt. De mediawinkel, met onder meer horeca- en podiavoorziening, belooft internationale belangstelling te krijgen vanwege het bijzondere concept.
Thema
Beide onderscheidende publiekstrekkers passen in de wijze waarop Zwolle constructief werkt aan een toekomstbestendige binnenstad. Overkoepelend thema daarbij is gastvrijheid. Dat uit zich bijvoorbeeld ook in de wijze waarop Zwolle de bereikbaarheid de stad zo optimaal mogelijk houdt en in de wijze waarop zo effectief mogelijk met het parkeeraanbod wordt omgegaan. De toch al goede bereikbaarheid van Zwolle is sinds eind vorig jaar nog eens verbeterd met de opening van de Hanzelijn, die de Overijsselse hoofdstad snel en comfortabel via de Flevopolder per spoor met de Randstad verbindt. De inrichting van een comfortabele (kunst)route tussen station en binnenstad zorgt voor een welkome ontvangst van bezoekers. Samen met de partners in de stad heeft Zwolle voor evenementen en horeca plannen gemaakt hoe de komende jaren de Overijsselse hoofdstad zo gastvrij mogelijk kan ontwikkelen.
Ontwikkelingsprogramma
Zwolle werkt vanuit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad 2020 aan het stadshart. Het programma schetst het toekomstbeeld van de Zwolse binnenstad anno 2020. Gastvrijheid vormt daarin de rode draad. Gastvrijheid is de kunst om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn. En dat is precies wat Zwolle met haar binnenstad voor ogen heeft. Zwolle heeft dan ook de ambitie dat het Zwolse stadshart in 2020 een bestendige plek heeft in de top tien van meest gastvrije steden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

15 gedachten over “Bezoek binnensteden loopt landelijk terug”

  1. Ja zoals al vaker is aangegeven , willen een groot aantal kunstenaars uit Zwolle de leegstand wel helpen zo dat er veel kleur in de stad komt,Expositie De Hugt heeft maanden geleden al een eerste aanzet gegeven maar zij horen totaal niets, Dus nu niet raar doen dat er zo veel leegstand komt!!!! Ik weet niet wie die man achter De Hugt is maar hij is wel de organisatie die dit zou en moeten kunnen oplossen.
    Dus gemeente geef de stad kleur, maak er een kunststad van net als in Ootmarsum daar weten ze wel om er iets moois van te maken.
    Met groet Wanny

  2. Kunst in de binnenstad, graag!! maar op een soort DOAS kunst van bij voorbeeld oude aan elkaar gelaste fietsenframes of een stel gestapelde eierdoosjes zitten we in de binnenstad ook niet echt te wachten.

  3. Nu we mogen niet meer met auto’s door de binnenstad, je mag er niet meer fietsen, hoezo gastvrij?
    Vroeger was Zwolle leuk met het terras, mooie auto’s die voorbij gingen, tegenwoordig moet men enorm veel betalen om te kunnen parkeren, dan nog een stukje lopen richting de stad, nee dit is niet gastvrij te noemen en daar helpt geen kunst aan.

  4. Huh? Niet meer fietsen in de binnenstad? Sinds wanneer? Wel fijn dat er zo weinig auto’s zijn, meer ruimte voor terras en om te wandelen. Ook prettiger op het terras, zo zonder die uitlaatgassen 😀

  5. Precies zoals Sarah hier zegt het centrum wordt steeds moeilijker bereikbaar voor mensen van buiten.De auto moet veel te ver weg geparkeerd worden.En die parkeergelegenheden die er nog zijn kosten per uur verschrikkelijk veel geld.Miljoenen geeft deze gemeente uit om een gebouw te vernielen met een ei op het dak .Maar aan de bereikbaarheid van het centrum wordt weinig aandacht besteed.De parkeergarage die bij de katerdijk/pannekoekendijk zou komen is voorlopig ook van de baan dus de kromne brug bij de mediamarkt had ook nog wel kunnen wachten .Allemaal geldverspilling van B&W

  6. Jaaaaaaaaaa! Laten we gewoon overal in de binnenstad auto’s toe staan, die overal mogen parkeren voor niks. Dat gaat VAST goed komen 😀

    Elke dag tienduizenden bezoekers, dat vraagt om een parkeerbeleid, dat kan niet gratis, dat kan niet uitgebreid IN de binnenstad. Dat zou een enorme chaos veroorzaken.

  7. Pieters en Sarah, stop met zeuren en pak de bus, tegen een sterk gereduceerd tarief ben je in no-time in de binnenstad op zaterdag. Wat een gezemel en geklaag om niets.

  8. En kunnen we alsteblieft de discussie over het Oog laten rusten, dat ding is bijna af, daar doet niemand nu nog wat aan. Als je het niet mooi vind, pech, maar blijf er niet over door mauwen, dat is zinloos.

  9. Stadshagenees?
    Wat bedoel je met de bus nemen?
    Ik heb het over het simpele feit dat de binnenstad nauwelijks bereikbaar is, aangezien ik niet denk vanuit mijzelf, maar vanuit een algemeen belang, wat jij schijnbaar niet kunt begrijpen, heeft dit niets van doen met mijn eigen gevoel t.a.v onbereikbaarheid in de stad.
    Ik heb er geen last van nml ik kom er wel.
    Ik geef enkel aan dat Zwolle in al die jaren, Zwolle niet meer is zoals het ooit was.
    Misschien zijn sommigen hier nog te jong om te weten hoe het was ooit, maar dat was prima!
    Er waren auto’s die door de stad mochten rijden, er waren geen te hoge parkeerkosten, zoals nu.
    Nu zit alles dicht, mogen auto’s enkel rondom de stad rijden, met welke reden? Een groter, maar ook lelijker terras?
    Vernieuwing is niet altijd verbetering.

  10. Nog maar amper 100 jaar geleden reden er in het geheel geen auto’s in Zwolle en was de stad uiterst gastvrij.
    Langzaam maar zeker slibde de stad dicht door die nieuwerwetse voertuigen, vernieuwing is niet altijd verbetering.

Reacties zijn gesloten.