Zwolle – De gouden vredesduif, die door de verbouwing van museum de Fundatie tijdelijk naar het Deltion College in Holtenbroek verhuisde, is terug bij het museum. Niet meer aan de kant van de Blijmarkt, maar aan de achterkant kijkt de duif over de Potgietersingel uit.
Vrijdagmorgen verhuisde de gouden vredesduif van Marte Roling terug naar Museum de Fundatie. De vredesduif op het Deltion College, markeerde het startpunt van de samenwerking tussen de school en het museum. Zo waren er de afgelopen maanden drie FUNDATIEfusions te zien in de hal van de school: fotografie van Herb Alfonso, ‘Open Monden’ – een werk van Barbara Broekman – en fotografie van Kinza Ferjani. Studenten hebben gedurende vrijwel het hele jaar kennis kunnen nemen van de FUNDATIEfusions op een prominente plek op de campus, met een op hen toegesneden aanbod.
Via Lees verder meer nieuws en foto’s…
Er is ook ondersteunend lesmateriaal ontwikkeld bij de Fusions en er vond onder leiding van de cabaretier Jan-Jaap van der Wal een discussiedag voor studenten en leraren plaats. Het werk van Barbara Broekman vormde de inspiratiebron voor de stellingen over de seksualisering.
Wat een hebberigheid
Een gouden vredesduif
áchter een oog zetten!
Ik vond ‘Het Oog’ nu juist zo mooi, nu haalt de duif de schoonheid van het oog een beetje naar beneden vind ik.
Al draagt het oog een goeden duif (ring)
het is en blijft een lelijk ding
Sjongejonge 🙁 Wat een kitch. Zonde.
Ik vind de duif mooier dan het oog.
Aii… het was net zo’n strak geheel!!
Nu oogt het gelijk wat rommelig..
gr eugene
Er is maar een plek wenselijk voor die overschatte duif, en dat is onderin de gracht.
En zo’n zelfde duif staat notabene ook op bovenop de brandweerkazerne in Geldermalsen…
http://www.gelderlander.nl/regio/rivierenland/de-duif-van-marte-röling-1.2649064
Zo te zien is die in Geldermalsen geen gouden duif, Herman Brood. De duif van de Fundatie heeft ze gemaakt voor de Floriade in 2010: de Grote Gouden Vette Vredesduif. Marte Röling heeft heel veel duivenbeelden gemaakt. Dit duivenprieel staat in Weesp: http://www.tgooi.info/weesp/duivenprieel.php En deze 5 vredesduiven in Meppel drenthekunstbreed.nl/kunst/kunstwerk.asp?G=2&id=1790
Alkmaar: http://www.alkmaar.nl/?id=53547 En misschien nog wel op meer plekken. Hoe het ook zij, “wij” hebben de grootste en de mooiste! En dan ook nog eens op een van de meest bijzondere musea van Nederland. Ik vind juist de contrasten mooi: een classicistisch gebouw met een moderne stijlvolle aanbouw en dan dan die duif erbij. Mooi. Nu nog in het echt zien.
Over de schoonheid van de nieuwe fundatie zijn we het snel eens. Een duif die de ene keer uitvliegende brandweermannen symboliseerd en in dit geval vrede, is tekenend voor de commerciele stijl van Marthe Röhling. Die duif voegt zo niets toe, en was mijnsinziens niet nodig.
Ik wil het eerst met eigen ogen aanschouwen of het al dan niet mooi vind.
De duif hoort bij de fundatie. Laat Marte Roling de maakster van de duif hier maar over oordelen en niet een stel niet kunstkenners.
Ach, waar maken we ons nog druk om. Tegenwoordig moet toch alles kunnen, goede smaak is slechts bijzaak.
Hoe gekker hoe beter, als je maar in de krant, op TV, op Twitter, op Facebook, en zelfs op Weblog Zwolle komt. 🙂
Debk dat deze duif bewust aan de achterkant geplaatst is, het trekt de aandacht van de bezoekers aan Zwolle, die met de trein naar Zwolle komen. Ze zien dan de gouden duif, gaan daar op af, en zien dan oh een museum. Ook daar even naar binnen. Dus commercieel gezien een goede plek. Heb het zelf nog niet gezien, maar dat zal vast binnenkort wel zo zijn. Nog 14 dagen en dan is de opening.
Jammer dat de duif van het Deltion af is. Was voor mij een herkenningspunt waar ik af moest (vanaf zwartewaterallee) voor verschillende adressen in Zwolle. Hopelijk vind ik het nu ook zonder die duif.
Beste Gea, je moet nu afslaan bij het Deltion College;)
ingrid dacht je nou echt dat mensen die met de trein het station van Zwolle naderen daar op letten .Je geloofd het toch zelf niet die hebben wel wat anders aan hun hoofd.
@Suze:
Kunstkenner of niet: komt niet geheel geloofwaardig over als je als kunstenaar eerst gaat lopen beweren dat de duif symbool staat voor het uitvliegen van de brandweerlieden (zie ook artikel hermanbrood) en daarna gaat beweren dat het het symbool voor de vrede is en daarom uitstekend geschikt is voor dit museum (of wat ook maar de achterliggende gedachte hier nu is).
Zeg dan gewoon meteen ‘ik vind het gewoon een mooi ding en passen bij een museum en ook bij een brandweerkazerne en ook bij….” en je maakt jezelf een heel stuk minder belachelijk, ook als zogenaamde kunstkenner…
:D:D:D
Wat ook kan: zeg als museum dat je dit beeld elders gezien hebt, het mooi vond en het passend vond voor dit museum…
Marrianne Heb je mijn bijdrage van 2.06 uur gelezen? Niets verhindert een kunstenaar toch om vanuit een beeld meerdere objecten te maken? En de “Zwolse” duif is volgens mij het eerste beeld in de duivenserie van Marte Röling.
@Pieters, ik bedoel de dagjesmensen die naar Zwolle komen met de trein. Die gaan richting het centrum, en dan is het een duidelijk baken volgens mij.
Nu ik mijn stukje terug lees, lijkt het net of ik zeg dat je het vanuit de trein al kunt zien. Maar als je een beetje logish na denkt lijkt me dat onmogelijk.
Marrianne, volgens mij brengen uitvliegende brandweerlieden vrede toch, ze doven elk vuurtje….:)