Zwollenaren betrokken bij verkeersveiligheid

Zwolle – Zwolle blijft samen met de belanghebbenden zoeken naar manieren om de verkeersveiligheid door bewustwording te vergroten. Nu al zijn elk jaar zo’n tienduizend Zwollenaren – jong en oud – betrokken bij verkeersveiligheidsprojecten namens de gemeente en de provincie.

Het gaat dan bijvoorbeeld om verkeersexamen voor de jeugd en om scootmobieltraining of herhalingscursussen rijbewijs voor senioren. Bij die initiatieven werkt de overheid samen met partners als Veilig Verkeer Nederland, de ANWB, het Regionaal Orgaan voor Verkeersveiligheid in Overijssel en onderwijsinstellingen.. Enerzijds omdat (buurt)bewoners kunnen helpen bij het in kaart brengen van gevaarlijke locaties in de stad. Anderzijds omdat Zwolle bewustwording en gedragsbeïnvloeding bij verkeersdeelnemers van groot belang acht om de verkeersveiligheid in de stad te vergroten. In het Zwolse Buurt Voor Buurt onderzoek – dat stadsbreed de lusten en lasten van Zwollenaren in beeld brengt – zijn verkeersgerelateerde onderwerpen een belangrijk onderdeel. Te hard rijden is en blijft de grootste ergernis, omdat daarmee de veiligheid in het geding is.

Het Buurt Voor Buurt onderzoek gecombineerd met meerjarige verkeersmetingen geeft de mogelijkheid heel gericht actie te ondernemen op plekken waar hard rijden als een structureel probleem wordt ervaren. Het gaat dan met name om bewustwordingscampagnes, door de inzet van smileys (die de gemeten snelheid aan de automobilist laat zien). Bovendien wordt op die plekken op het wegdek nog eens duidelijk de maximaal toegestane snelheid aangebracht.

Naast de aandacht voor te hard rijden, is er ook een focus op knelpunten en onveilige situaties voor fietsers. Samen met de Zwolse fietsers is een inventarisatie gemaakt van hinderlijke, onnodige en zelfs gevaarlijke fietspaaltjes op het Zwolse wegennet. De komende periode worden ruim 150 overbodige paaltjes verwijderd

Zwolle blijft daarnaast samen met de belanghebbenden zoeken naar manieren om de verkeersveiligheid door bewustwording te vergroten. Nu al zijn elk jaar zo’n tienduizend Zwollenaren – jong en oud – betrokken bij verkeersveiligheidsprojecten namens de gemeente en de provincie. Het gaat dan bijvoorbeeld om verkeersexamen voor de jeugd en om scootmobieltraining of herhalingscursussen rijbewijs voor senioren. Bij die initiatieven werkt de overheid samen met partners als Veilig Verkeer Nederland, de ANWB, het Regionaal Orgaan voor Verkeersveiligheid in Overijssel en onderwijsinstellingen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over “Zwollenaren betrokken bij verkeersveiligheid”

  1. Ik heb nog wel een suggestie. Gratis hesjes voor fietsers, kleur geel, waarop met koeienletters voor en achter: IK STEEK MIJN HAND UIT.

    En dan net als het cirkelhoofd, heel vroeger in De Peperbus, wekelijks een tiental fotograferen en belonen.

  2. Fietspad/kruising bij het winkelcentrum stadshagen is voor de zomervakantie op de schop geweest maar dat het er veiliger is op geworden NEE, aan beide zijden had een fietspad gemaakt moeten worden. Nu is het levensgevaarlijk. Vooral als de scholen uit gaan…. erg jammer dat daar niet goed is over na gedacht nu is het wachten tot het flink fout gaat

  3. Voor iedereen met een rijbewijs en een auto, raad ik aan, eens vanaf de centuurbaan de meppelerstraatweg op te rijden. En dan gelijk linksaf de florisstraat richting de mac te rijden. Volg de lijnen op de weg. Succes.
    Over veiligheid gesproken.

  4. @ Kokzwolle123: wat is daar dan mis mee? Naar mijn idee staat de belijning daar goed. Het is natuurlijk daar kort denken en vlot handelen op een relatief korte afstand.

  5. Vandaag stonden er enkele verkeersregelaars bij het station het zebrapad te regelen. Wellicht had het een speciale reden. Aan de verkeerssituatie was in ieder geval niet op te maken waarom het zebrapad niet uit zichzelf functioneerde. Beetje apart.

  6. @Kokzwolle123
    @Fiets

    De lijnen kloppen niet, volg de lijnen en zie dat het fout is.

    Als je linksaf wil slaan richting de Mac laten de lijnen je links aanhouden op het middenstuk. Aan de rechterkant staan de haaietanden. Wanneer er twee auto’s tegelijk komen en je de belijning volgt dan loopt het vast.

    Laten we er gewoon RECHTS aanhouden zoals we op elk ander kruispunt ook doen.

  7. knelpunten en onveilige situaties voor fietsers. Samen met de Zwolse fietsers is een inventarisatie gemaakt van hinderlijke, onnodige en zelfs gevaarlijke fietspaaltjes op het Zwolse wegennet. De komende periode worden ruim 150 overbodige paaltjes verwijderd

    waar is dit ?

Reacties zijn gesloten.