ProRail komt met geluidskaart

ProRail heeft een nieuw element toegevoegd aan geluidhinderbestrijding: de geluidkaart. Op de geluidkaarten kun je tot op straatniveau zien hoeveel geluid railverkeer op bepaalde trajecten oplevert. Op basis van die informatie wordt in 2008 het Actieplan Geluid vastgesteld, waarin de aanpak van geluidproblemen staat.


Geluidskaart Regio Zwolle

Het Europese Parlement heeft in een richtlijn vastgesteld dat inwoners van de Europese Gemeenschap beschermd moeten worden tegen de belangrijkste bronnen van geluid: wegverkeer, industrie, railverkeer en vliegtuigen. Om te inventariseren hoeveel geluid deze bronnen produceren, zijn geluidkaarten gemaakt. Omdat ProRail de beheerder is van het spoor in Nederland, is ProRail verantwoordelijk voor de geluidkaarten die inzicht geven in de geluidbelasting door vervoer per spoor in Nederland.

Niet alle treintrajecten zijn in kaart gebracht. Voor de eerste serie geluidkaarten geldt dat alleen gegevens worden gemeld van trajecten waar per jaar meer dan 60.000 treinen passeren. Deze grens is bepaald in de wetgeving. Op de geluidskaart van 2012 zullen de baanvakken met meer dan 30.000 treinpassages per jaar betrokken worden.

Met het maken van geluidskaarten alleen zijn we er natuurlijk niet. Op basis van de kaarten wordt bekeken waar maatregelen moeten worden genomen tegen overschrijding van de aanvaardbare geluidsnorm, en welke middelen daarvoor kunnen worden ingezet. Dit wordt vastgelegd in het Actieplan van 2008.

De geluidkaarten zijn vanaf 25 juli 2007 voor iedereen te bekijken via het dossier Geluid op www.prorail.nl. Het Dossier geeft alle belangstellenden meer achtergrondinformatie over de kaarten, de betrokken partijen en het Actieplan. Ook wordt antwoord gegeven op veelvoorkomende vragen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

3 gedachten over “ProRail komt met geluidskaart”

  1. Voor wegen geldt een maximale geluidsbelasting van 48 dB(A) meen ik. Maar als ik dat kaartje zo kijk, is de gevelbelasting langs spoorwegen veel hoger.

  2. Waarom stopt de geluidscontouren voor de trein naar Deventer eigenlijk ter hoogte van de Landsheerlaan?
    ===============
    Antwoord:

    Niet alle treintrajecten zijn in kaart gebracht. Voor de eerste serie geluidkaarten geldt dat alleen gegevens worden gemeld van trajecten waar per jaar meer dan 60.000 treinen passeren. Deze grens is bepaald in de wetgeving. Op de geluidskaart van 2012 zullen de baanvakken met meer dan 30.000 treinpassages per jaar betrokken worden.

Reacties zijn gesloten.