Dode na ernstig ongeluk op A28 bij Zwolle

Zwolle – Bij een verkeersongeval op de A-28 tussen Zwolle en De Lichtmis) is een 33-jarige vrouw uit Twello om het leven gekomen. Haar partner, een 30-jarige man uit Twello is ter observatie in het ziekenhuis opgenomen.

De auto waarin zij in de richting Meppel reden, en die door de vrouw bestuurd werd, werd aangereden door een achteropkomende vrachtwagen, bestuurd door een 61-jarige man uit Amsterdam. De auto van de slachtoffers belandde onder vrachtwagen in de berm. Hulpverleningsdiensten, waaronder en traumateam (heli) waren snel ter plekke. Het doorgaande verkeer richting het Noorden raakte gestremd door afzetting van een groot deel van de weg. Naar de oorzaak en toedracht van het ongeval wordt een nader onderzoek ingesteld.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

28 gedachten over “Dode na ernstig ongeluk op A28 bij Zwolle”

  1. Ik blijf kijkersfiles en eigenlijk ramptoerisme in het algemeen, een heel naar verschijnsel vinden 🙁

    Hoop dat de inzittende van de auto het overleefd, maar dit klinkt niet goed.

  2. Zodra hij is ontstaan niet nee, maar hij hoeft toch helemaal niet te ontstaan? Waarom afremmen als er op jouw wegdeel helemaal niks aan de hand is?

  3. FCZ haalt oorzaak en gevolg volgens mij een beetje door elkaar.

    Een kijkersfile is:
    Oorzaak: mensen gaan kijken
    Gevolg 1: die mensen gaan langzamer rijden
    Gevolg 2: file (kijkersfile)

    Persoonlijk kijk ik liever voor me als ik achter het stuur zit in plaats van naar een ongeluk op de andere baan. Ik zit er niet op te wachten dat ik een stel oplichtende remlichten voor me mis en vervolgens ook een aanleiding word voor een nieuwe file.

  4. tja en toch denk ik dat het een heel menselijk verschijnsel is. ik denk da je het zelf stiekem ook doet. betrap mezelf er ook op. zo werkt het nou eenmaal.

    Heel erg dat er iemand is overleden…. dat vind ik erger!!

  5. Nou WFvN, er zijn altijd mensen die onwillekeurig toch worden afgeleid door een hoop actie op de andere rijbaan. Hierdoor laat men het gas per ongeluk iets los en/of let men net even niet goed op. Zeker als het druk is ontstaat hierdoor heel gauw een file. In de meeste gevallen wordt een kijkersfile volgens mij dus niet veroorzaakt door mensen die bewust langzamer gaan rijden omdat ze de ramptoerist willen uithangen.

  6. Dit is al het zoveelste ongeval op dat punt. Misschien heeft dat te maken met het feit dat op dat punt de snelheid ineens terug moet van 120 naar 100 en in de spits zelfs naar 80. Veel mensen rijden daar te hard. In combinatie met de “spitsstrook” die er dan ook soms nog afgaat als deze niet opengesteld is creëer je in mijn ogen een gevaarlijke situatie!!

  7. …tussen de afslag Ommen en afrit Nieuwleusen

    @Zwollenaarisback
    Zo te zien is dit ongeluk dus precies de andere kant op gebeurd. Zie ook het Shell bord aan de andere kant van de weg op de foto in de reactie van bernd.

  8. Wat staat het vreemd omschreven in het bericht van rtvdrente.nl:

    De auto ging door onbekende redenen tollen. De wagen belandde in de sloot en de vrachtwagen reed daar boven op.

    Auto ging door onbekende redenen aan het tollen. Lijkt me helder (los van de reden uiteraard). Belandde in de sloot. Ook een gevolg wat iedereen zich kan voorstellen denk ik. Maar dan. ‘en de vrachtwagen reed daar boven op’.

    ‘Hee, een tollende auto. Die auto rijdt de sloot in. Laat ik m’n vrachwagen daar eens bovenop poten!’

    Of

    ‘Wat doet die auto hier in de sloot, daar waar ik net aan het rijden ben’

    Vreemd dat je met je vrachtwagen zomaar op een auto in de sloot rijdt. Er wordt wel eerder over de vrachtwagen gerept maar dan in de inleidende tekst:

    Op de A28 bij Zwolle is vanmorgen een dode gevallen bij een ongeluk met een vrachtwagen en een auto.

    Maar los van de berichtgeving: uiterst naar gebeuren. Sterkte voor de overlevende betrokkenen en gecondoleerd voor de nabestaanden.

  9. Vreselijk, zo’n ongeluk.

    Maar ik vind een kijkersfile helemaal niet zo raar. Eerder stoorde ik me er ook aan, maar als je er over nadenkt is het heel normaal. Het is heel sociaal om bij elkaar betrokken te zijn. Je bent vanuit sociale overwegingen gewoon nieuwsgierig wat er is gebeurt. Dat is wat ons mens maakt, een gevoel van onderlinge betrokkenheid. Wat ik veel erger vind, zijn mensen die anderen voor dood achter laten, terwijl ze er langs lopen. Of mensen die het niet voor elkaar opnemen, als er iemand op straat klappen krijgt, onder het mom van, straks ben ik zelf aan de beurt.
    Tuurlijk zal er ook wel wat sensatiezucht bij zo’n kijkersfile meespelen, maar ook dat vind ik niet zo raar.

  10. @Mul:
    Voor je eigen ‘gewin’ (wat valt er eigenlijk aan te winnen? Je kan vertellen wat je gezien hebt….. dan vraag ik me wel af of je het eigenlijk wel moet wíllen zien) gaan kijken maar daarna wel kilometers file veroorzaken. Sociaal inderdaad.
    En ook, terwijl je kijkt als automobilist zijnde, je jezelf en anderen in gevaar brengt door niet op het verkeer te letten.

    Zeker als ik achter het stuur zit, kijk ik bewust niet. Wat de rest in de auto doet, vind ik minder boeiend maar een chauffeur houdt z’n aandacht bij het verkeer. Wellicht dat hier het verschil zit in jouw/mijn bericht, ik richt me op de bestuurder, jij mogelijk niet. Maar kijkersfiles worden veroorzaakt door bestuurders, niet door inzittenden.

  11. @WFvN
    Volgens het persbericht van de politie is de vrachtwagen eerst achterop de auto gereden. Daarna zal het hele verhaal van tollen en de crash wel komen.

    Maar hoe dan ook een verschrikkelijk verhaal. De gedachte dat ergens vanochtend mensen van huis vertrokken zijn waar er gewoon eentje niet meer van terug komt. Zoals het lijkt ook nog volledig buiten eigen schuld. Brrr…

  12. Inzake een kijkersfile:
    Is het niet gewoon logisch dat er een kijkersfile ontstaat?
    Als ik in mijn auto rijdt en, net als WFvN, mijn aandacht bij het verkeer heb, kan het gebeuren dat er in mijn ooghoek (of zelfs ergens schuin voor mij) een vrachtwagen een auto raakt. Ook al is dit op de andere weghelft. Een natuurlijke reactie is dan dat ik mijn gas loslaat door de schrikreactie van hetgeen gebeurt op de andere weghelft. Dit heeft niets met sensatiezucht te maken, maar is volgens mij gewoon een pavlov-reactie. Doordat ik, en mijn medeweggebruikers, deze reactie vertonen, treed een vertraging op het wegvlak op. Zeker in de spits levert dit gelijk van andere weggebruikers achter mij een remreactie op en die beweging zet zich dan voort naar achteren. Zie hier het ontstaan van de file.
    En als we dan toch allemaal langzaam rijden, is het ook een natuurlijke reactie van de meeste mensen om toch even over de vangrail te kijken naar wat er gebeurd is. Weten we namelijk waarom we in de file hebben gestaan. Dit laatste is alleen weg te nemen door schermen in de middenberm te plaatsen denk ik. Dan is die prikkel weg en zal de file sneller oplossen.
    Kortom, ook hier geldt weer dat je op basis van dit bericht geen 100% conclusies kan trekken wat goed of wat fout is.

    Tenslotte is het leed voor de betrokkenen velen malen groter en staat nooit in verhouding tot het iets later op de plaats van bestemming komen van de filerijder.

    Sterkte voor een ieder die dit vreselijke ongeluk heeft meegemaakt of heeft aanschouwd!

  13. Ik kan niet zeggen wat goed of fout is. Ik kan wel zeggen wat ik goed of fout vind.

    Als het dan toch al langzaam rijdt toch ‘even’ over de vangrail kijken als bestuurder van een rijdend voertuig vind ik een slecht idee.

  14. Men was op weg naar een begrafenis in Ommen. Mijn gedachten gaan uit naar de kinderen, vader is een paar jaar geleden al overleden
    en nu hun moeder. Erg sneu voor de kindertjes

  15. Wfvn, tja, dat zou ongetwijfeld niet volgens het boekje zijn. Maar we zijn ook mensen en doen nu eenmaal dingen die niet altijd verstandig zijn. En gelukkig maar. Maar waar het om gaat is dat men zich er blijkbaar vreselijk aan stoort, terwijl het eigenlijk wel meevalt. Want laten we eerliijk wezen, iets wat enigzins onverstandig is, staat in schril contrast met het ongeluk zelf. Sommigen lijken de kijkersfile een groter probleem te vinden.

  16. Beroerd ongeluk, ziet er inderdaad erg naar uit zo’n foto.

    Dat mensen kijken, accepteer dat maar. Natuurlijk mag je daar wat van vinden, maar is dat een discussie waard? Imo niet. Want dat ga je toch niet veranderen.

    Mijn medeleven gaat uit naar de familie van het slachtoffer en ook naar de bestuurder van de vrachtwagen.

  17. @Mul
    De gevolgen van kijken willen nog wel eens niet in schril contrast staan met het gebeurde (elk leed is leed overigens). Dat is dus het probleem.

    http://www.youtube.com/watch?v=OTfcOXRCj1o
    Geen dodelijk ongeluk in de kijkersfile maar toch.

    @Gertjan
    En of het de discussie waar is? Het kan volgens mij geen kwaad mensen bewust te maken van de gevolgen. Elke persoon die er mogelijk wel wat positiefs mee doet, is er toch één.

Reacties zijn gesloten.