Zwolle – Ieder jaar komen er miljoenen binnen- en buitenlandse toeristen voor een vakantie of dagje uit naar de verschillende regio’s in Overijssel. Om beter inzicht te krijgen in de wensen en het gedrag van deze bezoekers, heeft KennispuntOost dit jaar een consumentenonderzoek uitgevoerd. Eerste conclusie: bezoekers komen vooral naar Overijssel vanwege de natuur, om te ontspannen en het ruime vrijetijdsaanbod.
Jaarlijks wordt onderzocht hoeveel bezoekers naar de regio’s Twente, Salland, Vechtdal, IJsseldelta, WaterReijk en de Hanzesteden komen als het gaat om vrijetijdsbesteding. Dit jaar is aanvullend onderzoek gedaan naar de wensen en het gedrag van deze bezoekers. In totaal zijn meer dan 2.000 bezoekers en niet-bezoekers van de Overijsselse regio’s geënquêteerd. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in de Regiomonitor. “De uitkomsten bieden een bron van informatie aan overheden en toeristische marketingorganisaties als MarketingOost en Twents Bureau voor Toerisme. Ook voor individuele ondernemers is het interessante materie,” aldus Cindy Gelderman van KennispuntOost. Zij is coördinator van dit consumentenonderzoek, waarvan de uitkomsten worden gebundeld in de Regiomonitor: “Naast vaste items als bezoekersaantallen, bestedingen en werkgelegenheid, geeft deze monitor antwoord op relevante vragen. Waar komen de bezoekers vandaan, waarom komen ze naar deze regio, of net juist niet en welke activiteiten ondernemen ze? Dat levert opvallende conclusies op”, aldus Gelderman.
Verschillen
Uit de Regiomonitor blijkt dat er overeenkomsten zijn in de motivatie om de Overijsselse regio’s te bezoeken. “Over het geheel genomen zien we dat toeristen en dagbezoekers voornamelijk naar de provincie komen vanwege de natuur, de rust en om te kunnen genieten. Vooral als het gaat om activiteiten als wandelen en fietsen staat Overijssel goed op de kaart”, aldus Gelderman. Er zijn ook verschillen tussen de regio’s die opvallen. Gelderman somt op: “WaterReijk scoort hoog als het gaat om ‘het in de natuur zijn’. De watersport speelt hierbij een belangrijke rol. Maar een waterrijk gebied als de IJsseldelta scoort vergeleken met andere regio’s opvallend hoog als het gaat om cultuurhistorie en winkelen. Je ziet dan ook dat deze regio, met Hanzesteden als Zwolle en Kampen, relatief veel dagbezoekers trekt. Vechtdal, Salland en Twente zijn populairder als het gaat om meerdaags verblijf.”
Mobiel
Uit de Regiomonitor blijkt eveneens dat internet een prominente rol speelt als het gaat om inspiratie en informatie. Als inspiratiebron voor een vakantie of dagje uit staan de ervaringen van familie en vrienden op één. Internet neemt de tweede plek in. Eenmaal in de regio aangekomen zijn de smartphone en tablet de belangrijkste bron van informatie. Gelderman besluit: “Uit ons onderzoek blijkt dat driekwart van de bezoekers een smartphone meeneemt op vakantie of een dagje uit. Bijna de helft van alle bezoekers gebruikt deze ter plekke om toeristische informatie in te winnen via websites, apps of social media. Alle Overijsselse regio’s beschikken over een eigen app. De online informatievoorziening binnen de regio’s in Overijssel wordt steeds belangrijker.”
En toch weet ik uit eigen ervaring als stadsgids dat veel bezoekers het heel vervelend en onbegrijpelijk vinden dat ze in een stad als Zwolle geen fysiek toerististisch informatiecentrum zoals een VVV kunnen vinden.