Strakke Rodetorenbrug pas na voorjaar 2014 open

Zwolle – De oorzaak van de vervormingen in de constructie van de Rodentorenbrug is duidelijk: de aanhechting van de brug (landhoofd aan de stadzijde) is te strak geplaatst waardoor de constructie te star is geworden. Hierdoor kunnen de krachten die ontstaan bij temperatuurverschillen niet wegvloeien, maar manifesteren zich in de brug met vervormingen als resultaat. 

 

07-11-2013_vervorming_rodetorenbrug-nelleke_vedelaar_03.jpg

 

Nu de oorzaak bekend is, wordt een plan opgesteld om de brug te herstellen. Bij dit herstelplan worden ook de architect/constructeur en de aannemer betrokken. De herstelwerkzaamheden starten in het voorjaar van 2014. De brug blijft nog gesloten voor het verkeer en gaat pas na de herstelwerkzaamheden open. Eerder openstellen van de brug is niet wenselijk omdat (1) de huidige schade niet beïnvloed mag worden door gebruik van de brug (2) de stabiliteit en veiligheid van de brug momenteel niet gegarandeerd kan worden. De gemeente Zwolle stelt alles in het werk om de kosten te verhalen.

 

07-11-2013_vervorming_rodetorenbrug-nelleke_vedelaar_04.jpg 

 

img_2001.jpg 

 

07-11-2013_vervorming_rodetorenbrug-nelleke_vedelaar_02.jpg

  

Via Lees verder nog een foto…

De Rodetorenbrug werd begin 2013 opgeleverd, vrij snel na de oplevering werden echter vervormingen geconstateerd waarna de brug werd gesloten voor het verkeer. De architect-constructeur heeft in opdracht van het college een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijk oorzaak. Dit leidde niet tot een oplossing. Voor de zomer verstrekte het college de opdracht voor een second opinion op basis van de al beschikbare gegevens.

 

rodetorenbrug_zwolle.jpeg 

 

07-11-2013_vervorming_rodetorenbrug-nelleke_vedelaar_01.jpg  

 

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

48 gedachten over “Strakke Rodetorenbrug pas na voorjaar 2014 open”

  1. Stom-Stom!!! Alle bruggenconstructeurs zijn toch al meer dan 150 jaar bekend met het feit dat ijzer en staal moeten kunnen uitzetten bij temperatuursverschillen?
    Dat uitzettings sommetje van de uitszettingscoëficient per meter x graad Celsius leerde ik al in de tweede klas van de LTS
    En de gemeentelijke opzichters hebben er ook bij staan slapen?
    Over dit onderzoek had ik geen jaar hoeven doen hoor, prutsers (van ons geld) sorry

  2. Elke (aankomende) constructeur krijgt het fenomeen met met staal en uitzettingscoefficient mee tijdens lessen!! HIJ/zij weet dit!! Hoe is het dan mogelijk dat er iets (te) star in elkaar is gefrobeld. Of is er geen constructeur bij betrokken geweest???

  3. Het had mij verbaasd als het wat anders was geweest. Ze hadden hem van de zomer op 2 augustus (de warmste dag ooit) snel even passend moeten maken. Had je niks hoeven te rekenen. Was je nu klaar geweest.

  4. @Observer: Volgens mij staat er duidelijk dat de aanhechting van de brug te strak is geplaatst. Dat betekent dat er blijkbaar wel degelijk rekening is gehouden met de simpele rekensom waaraan jij refereert, alleen dat er in de uitvoering een foutieve maatvoering is aangehouden bij de bouw van het landhoofd. Lijkt me verder ook lastig te zien voor de gemeentelijk opzichters of een landhoofd 0,5, 1, 3 of 5 cm te ver naar het water staat (los nog van de vraag of ze daar ook verantwoordelijk voor zijn!)
    Dat het onderzoek vervolgens lang duurt lijkt me niet meer dan logisch als je nagaat welke consequenties (o.a. financieel) dit kan hebben voor ofwel de gemeente ofwel de aannemer. Het heeft waarschijnlijk daardoor ook al een tijd geduurt voordat ze het eens waren over het instellen van het onderzoek.
    Dat er hier overduidelijk een fout is gemaakt lijkt me natuurlijk helder, maar dat negativisme en “aan de schandpaal nagelen” van de betrokkenen, stuit mij tegen de borst.

  5. @hooke, als ik als ondeskundige al vanaf de wal (jaja, de beste stuurlui;-) al kan zien dat de ondersteuningspijler midden in de gracht zelfs niet eens midden onder de overspanningsboog zit, dan durf ik te zeggen dat er behoorlijk geklungeld is.
    Ga zelf maar kijken.

  6. De gemeente -zo stond in een eerder bericht- is verantwoordelijk voor de aanleg van de landhoofden: de schuldvraag is nu beantwoord. Nu nog de vraag wat is de oplossing en wat bedragen de kosten? Inmiddels investeert niemand meer in de panden bij de rotonde Kamperpoortenbrug en de aanlooproute Jufferenwal, met leegstand tot gevolg. Triest.

  7. @Observer: Ik beschouw mezelf niet als helemaal ondeskundig op bruggengebied (ook niet als deskundig…), maar een pijler onder een brug hoeft helemaal niet in het midden van een brug te staan.

    @P.Pectief: Indien de gemeente verantwoordelijk is/was voor het ontwerp en de bouw van de landhoofden, dan nog hoeft de gemeente niet verantwoordelijk te zijn voor deze fout. Het ligt er maar net aan hoe de contracten van de (af)bouw van de brug zijn opgesteld.

    Ik lees dat de gemeente, de architect en de constructeur gezamenlijk het probleem gaan oplossen. Dat is op zich al positief. En ik lees dat de gemeente van mening is dat zij niet verantwoordelijk zijn aangezien zij de kosten willen gaan verhalen.

  8. Ik hoorde net op radio Oost dat een onderzoek naar die beweegbare bruggenhoofden om er achter te komen wie de fout nu gemaakt heeft duurder zal zijn dan de herstelwerkzaamheden op zich. Dus vind Vedelaar dat een vreemd plan.

    Toch denk ik dat als die brug open is en dat Katwolderplein klaar is er een mooi stukje Zwolle ontstaan zal zijn.

  9. @hooke,

    Ik beschouw mezelf niet als helemaal ondeskundig op bruggengebied (ook niet als deskundig…), maar een pijler onder een brug hoeft helemaal niet in het midden van een brug te staan.

    Technisch gezien misschien niet maar esthetisch gezien is het het toch een raar gezicht als een pijler niet recht onder de plek staat waar de brugbogen bij elkaar komen?
    Het is maar net hoeveel waarde je hecht aan kwaliteit en vormgeving Hooke.

  10. @Observer. Beauty is in the eye of the beholder, dat zou jij als kunstenaar toch moeten beamen…
    Deze brug is een zelfbewust asymmetrisch ontwerp, waarbij zowel de bocht in het brugtrace als de uit het midden geplaatste pijler a.h.w. beweging suggereert en daarmee de rankheid van het ontwerp benadrukt.
    Op deze rendering kun je dit goed zien:
    http://www.zwolle.nl/web/file?uuid=e88b673a-065c-4307-b6ac-d6e40e45e337&owner=6b7797ea-6ab8-45c1-87d0-e11303109409&contentid=9933
    Persoonlijk ben ik erg blij dat de techniek sinds de Romeinse tijd is voortgeschreden en nu dit soort artistieke bouwwerken mogelijk maakt. Anders hadden we nu nog in sandalen en gekke rokjes over saaie symmetrische boogbruggen gelopen 😉 (hoewel ze wel lang mee blijken te gaan, dat wel…)
    In dit geval is er blijkbaar een foutje gemaakt met de aanleg van de landhoofden. Big deal, als het is opgelost hebben we er weer een prachtige landmark bij in Zwolle!

  11. Wat er ook gaat gebeuren met deze brug – al wordt bladgoud aangebracht- het wordt nog grote kostenpost dan het al is.

    Gewoon demonteren, stiekem laten afzinken in de gracht en het er nooit meer over hebben. De goedkoopste en beste optie voor de stad.

  12. Onzin. Je hebt 50 meter verder de Kamperpoortbrug.

    Daarnaast, het Katwolderplein, waar hebben we het over. Zal toch wel niet tot voltooiing komen.

  13. @Hadrianus,
    Bij de Romeinen waren deze falende ingenieurs al lang voor straf op een paal gespietst hoor haha.
    En niemand heeft mij ook horen zeggen dat ik de brug op zichzelf lelijk vind, integendeel. Maar op de door jou aangegeven rendering staat het midden van de brug wel netjes in het centrum boven de grijze betonpijler.
    Ik blijf dus mn twijfels houden over de degelijkheid van uitvoering van deze iele constructie.
    En ik huiver bij het idee wat er kan gebeuren als de brug vol staat met mensen met kleine kinderen om bijvoorbeeld de binnenkomst van Sinterklaas van dichtbij te kunnen zien.

  14. Ik weet nog wel dat op die bewuste winteravond die brug er versneld in moest. Zou dat niet de reden zijn geweest van dit misbaksel?

  15. De LTS was de basis voor vaklui, dat is al heel lang geschiedenis.
    Daarbij weet de gemeente Zwolle wel erg veel projecten te verknoeien…
    Ambtenaren zijn geen zakenmensen, dat blijkt steeds weer.

  16. Pas in singapore geweest en qua grote was de brug even groot maar wat foei lelijk dat ding inverhouding loopbrug in singapore. Enne waarom niet dezelfde brug zoals bij de spiegel diezerpoort???? Domme boeren hier in zwolle

  17. Brug moet klaar anders kan dhl met zijn villa daar geen horeca realiseren. En wat betreft een stukje omlopen dat is gezond. De vraag blijft echter heeft deze brug enig nut ?

  18. Het is een mooie brug en faciliteert het langzame verkeer: FIETS en VOETGANGER . Toekomst gericht beleid van de vroede vaderen :
    onze oude binnenstad wordt geschikt gemaakt voor de 21 ste eeuw.

  19. En ik huiver bij het idee wat er kan gebeuren als de brug vol staat met mensen met kleine kinderen om bijvoorbeeld de binnenkomst van Sinterklaas van dichtbij te kunnen zien.

    daarom wordt hij pas in het voorjaar gerepareerd…..

  20. @wimpie

    Gewoon 50m verder lopen. Ook dan is de stad primabereikbaar, zelfs in de 21e eeuw. Brug zo snel mogelijk opblazen of laten afzinken, geen cent meer in steken en over tot de orde van de dag.

  21. Volgens mij zijn een aantal mensen vergeten dat vlak bij de Rodetorenbrug aan de Pannekoekendijk het nieuwe (centrum) busstation komt. Ook de fietsroute Katerdijk sluit perfect aan op de nieuwe brug. Dus wat nou overbodig? Hij had wel wat breder gemogen (ruimte voor voetgangers en fietsers).

  22. Over overbodig gesproken. Welke (vergelijkbare) stad heeft nu twee busoverstapstations?
    Een enkele centrumhalte voor een beperkt aantal buslijnen was voldoende geweest en die had ook bij de Kamperpoorterbrug aangelegd kunnen worden.
    Die fietsroute en het busstation zijn er via omkeerredeneringen met de haren bijgesleept om de aanleg van de brug te rechtvaardigen.

  23. Ik heb het al eerder gezegd!!!!!!
    De ontwerper van dat sukje lellijke dingetje zogenaamd brugje mag gewoon zijn diploma in een vuilnisbakje gooien.. Het ambtenaartje van de gemeente die het goed heeft gekeurd moet nou zich niet achter ergens lopen schuilen(wat bewijst dus dat dat ook iem is die geen ene f.. van weet) maar eerlijk zijn fout toegeven eigelijk bij de infobalie moet gaan zitten ofzo tijdje wat anders maar blijft wel voor de gemeente werken..
    Hoeveel van dat soort idiote proecten zullen er nog komen en al dat weggegooid geld en de tijd, in deze moeilijke tijden het is gewoon SCHANDE!

  24. @Br

    Kom kom. Dat is ook wel heel ongenuanceerd, een beetje netter kan misschien ook wel.

    Fouten maken is menselijk, maar nu het nog zoveel meer gaat kosten kan je beter stoppen met die hele brug. En die ontwerper heeft zijn lesje wel geleerd denk ik, die doet dit geen tweede keer.

  25. Voor mij -leek zijnde- blijft het onduidelijk of de zichtbare vervorming (thermisch en/of plastisch) bij de voorgestelde oplossingsrichtingen zal verdwijnen. Zo niet, dan zal zeker ’s avonds de (milieuvriendelijke maar goedkoop ogende) ledverlichting aangebracht in de leuningen een genadeloze blijvende herinnering bieden aan dit debacle.

  26. Het aardige is dat er toch hier een stel technici een reactie geven. De brug is geplaatst op een hele warme dag. Het is nu veel kouder, zou de knik er dan nu niet uitgetrokken zijn ? Die uitzetting, het liniair-uitzettings-coefficient, waar over ze spreken, is een getal van lengte verandering per graad verschil, schrik niet dat is 0,0000012mm/graad.
    Dat is heel weinig. Zoals ik het zie is het ontwerp erg “stoer”. Voor de stijfheid in lengte richting van de brug, worden 2 lichamen gebruikt die daar te wensen overlaten. Als eerste het brug dek, ten tweede die sierlijke plaatstalen bogen. beiden van plaat staal. Ik weet niet beter, dit ik die niet op die manier mag toe passen, immer je mag er zo geen sterkte van verwachten, dan is het net als spagetti. Die knik komt er mijns inziens in door het vervormen onder zijn eigen gewicht. Toch hoop ik er in het voorjaar “veilig” overheen te kunnen fietsen

Reacties zijn gesloten.