Studenten actief met campagne PROOST!

Zwolle – Woensdag gaf Wachttien in het kader van haar campagne PROOST! voorlichting op de Thorbecke Scholengemeenschap over de gevaren van alcohol voor het achttiende levensjaar. De aanleiding van deze voorlichting is de nieuwe wetgeving “niet roken en niet drinken onder de achttien jaar” die op 1 januari 2014 ingaat.

 

Wachttien bestaat uit elf tweedejaarsstudenten van de opleiding Communicatie van Hogeschool Windesheim. Wachttien staat gedurende de hele schooldag met een stand in de aula om de leerlingen op een ludieke wijze bewust te maken van de gezondheidsgevaren van alcohol. Bij de stand kunnen leerlingen op de foto, waarmee ze laten zien dat het ook gezellig kan zijn zonder alcohol. De leerlingen van vier en vijf havo en vwo krijgen verdere voorlichting tijdens de reguliere lessen. Wachttien vult deze lessen voor tien minuten met een uitleg en een filmpje over alcoholpreventie en de nieuwe wet.

PROOST!

Met de campagne PROOST! wil Wachttien bewustwording creëren over het drankgebruik bij de jongeren onder de achttien jaar. Het doel van de campagne is dat jongeren het heel normaal vinden om niet te drinken onder de achttien. De campagne bestaat behalve de voorlichtingsdag uit posters, een facebookpagina, flyers en e-publicaties.

De nieuwe wetgeving

Vanaf 1 januari 2014 is er een nieuwe wet en mag er alleen alcohol worden verkocht aan jongeren vanaf achttien jaar. Jongeren onder de achttien mogen geen alcohol bij zich hebben in openbare ruimtes. De boete is 45 euro voor jongeren tot 16 jaar en 90 euro voor 16- en 17-jarigen. Nederland hanteert de wet in navolging van veel andere EU-landen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)