Monumentale boerderij met sloop bedreigd

Zwolle – Voor de oplossing van een spoorwegknelpunt ten noorden van Zwolle lijkt een Rijksmonument gesloopt te moeten worden. Het moet niet gekker worden is de mening van het bestuur van de Vrienden van de Stadskern Zwolle. Gemeente en Provincie moeten de minister van infrastructuur en milieu er toe brengen dat een oplossing voor het knelpunt gevonden wordt waarbij het monument, een boerderijcomplex, behouden blijft.

image002.jpg 

Ten noorden van Zwolle gaat de komende reeks van jaren gewerkt worden aan het oplossen van een spoorwegknelpunt. De treinen van en naar Groningen, Leeuwarden en Emmen zitten elkaar nu ter hoogte van Herfte in de weg. Nu Rijk en Provincies eind 2013 een forse som, ordegrootte kwart miljard, bereid zijn uit te trekken voor de oplossing worden de contouren van de plannen duidelijk. Die komen voor Herfte neer op een verdubbeling van het baanvak ter plaatse van 2 tot 4 sporen en de aanleg van ‘dive under’, een tunnelbak voor de lijn naar Emmen.

Prorail wil die tunnelbak aanleggen op de plaats van het bestaande spoortracé richting Emmen. Om de dienstregeling met Emmen tijdens de bouw gaande te houden legt Prorail naast de geplande tunnelbak een tijdelijk baanvak aan. Dat hulpspoor loopt voor zover wij als bestuur nu weten dwars door een bijzonder gaaf 19e eeuws boerderijcomplex, gelegen aan de Valkenbergweg 2 met de status van rijksmonument*. Als de tunnelbak gereed is, wordt het hulpspoor opgeruimd en rest de herinnering aan een gesneuveld rijksmonument.
 
De Vrienden van de Stadskern Zwolle vinden bovenstaande een onverteerbare gedachte. Prorail is zonder twijfel in staat een oplossing te bedenken waarbij het rijksmonument behouden kan blijven.
De Vrienden roepen daarom zowel de gemeente Zwolle als de Provincie Overijssel op om er bij de minister op aan te dringen dat t.z.t. een tracébesluit wordt genomen waarbij het boerderijcomplex behouden blijft.
 
De gemeenteraad van Zwolle is door middel van de informatienota nummer PU1312-0098 van 11 december jl. van de komende ontwikkelingen op de hoogte gebracht. In die nota komen ook een serie ‘aandachtpunten’ aan de orde. Bij de ‘dive-under Herfte’ wordt ondermeer vermeld: "Aandacht voor Valkenbergweg nr.2 (Rijksmonument) één van de oudste en gaafste boerderijen van Zwolle. Dit pand zal het meeste geraakt worden door de ontwikkelingen." Naar de mening van de Vrienden een nogal omfloerste beschrijving van de beoogde sloop, waar makkelijk overheen gelezen kan worden. 
Van het gemeentebestuur van Zwolle verwachten De Vrienden maximale inzet richting minister en Prorail voor een definitieve uitwerking van de plannen waarbij dit rijksmonument behouden blijft! 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

21 gedachten over “Monumentale boerderij met sloop bedreigd”

  1. Ik mag hopen dat de gemeenteraad zich hier over buigt en dat ze dit niet zo maar laat gebeuren.
    Een rijksmonument opofferen voor een tijdelijk noodspoor.
    Dat moet toch anders kunnen

  2. Oplossing kost wat meer, maar is mogelijk:
    De dive-under in 2 delen aanleggen, waardoor in eerste instantie 1 van de bestaande sporen naar Emmen beschikbaar blijft en bij de aanleg van deel 2 alle treinverkeer via deel 1 van de dive-under gebruik maakt.

  3. Nu kan de gemeenteraad inderdaad laten zien dat ze voldoende historisch besef heeft om ons cultureel en historisch erfgoed voor komende generaties te willen bewaren.
    Ik zal de ontwikkelingen met zeer grote belangstelling volgen.

  4. O joh, das toch tijdelijke spoor, die boerderij wordt eerst verplaatst en dna terug geplaatst dan is niks aan de hand… Alle schapjes, koeien, en de rest daravan heen en weer beetje gedoe maar het komt goed.. Heb allle vetrouwen daarin!

  5. @br dat ben ik dus totaal niet met je eens. Dat gaan ze echt niet doen ,die mooie boerderij verplaatsen. Als het al ?berhaupt kan. Daar moet echt een andere oplossing voor bedacht Worden. Helemaal omdat het om een nood_spoor gaat. Een tijdelijke oplossing. Ongeveer hetzelfde gebeurde met de volkstuintjes langs het spoor bij hogeschool Windesheim die weg moesten voor een weg om de nieuwe spoorbrug aan te leggen. Had ook anders gekund. Vind het persoonlijk nog steeds jammer dat die tuintjes weg moesten.

  6. Bericht door db, op 15 januari 2014 10:51
    ze kunnen er toch omheen? dan maar een stukje minder golfbaan….
    dat is toch niet zo moeilijk!?

    Als ik op Google maps kijk, dan moet dat ook gemakkelijk kunnen.

  7. O.k. dan leggen we het noodspoor wel over de golfbaan, niet aan gedacht. Sorry! Dan maar een paar hitsige ruitjesbroeken achter me aan.

  8. @railbrut,

    O.k. dan leggen we het noodspoor wel over de golfbaan, niet aan gedacht. Sorry! Dan maar een paar hitsige ruitjesbroeken achter me aan.

    Haha, daar zit een goede cartoon in:D:D:D

  9. Ik denk eigenlijk dat we een beetje doorslaan met het ‘monumentiseren’ van bouwvallen.
    Ik weet niet wat precies de drijvende kracht is achter al dat
    gemonumentiseer, maar ’t staat vooruitgang in de
    weg lijkt me. Dit schrijvende kijk ik naar de foto van het
    desbetreffende pand, en wat mij betreft kan ’t zsm. tegen de vlakte,
    als dat spoorwegproblemen oplost. Goede spoorwegverbindingen
    zijn essentieel voor een heleboel dingen. Zo’n boerderijtje kan
    toch echt geen issue zijn lijkt me.

  10. Groot gelijk HansHanzeland.
    Laten we die lelijke Peperbus dan ook maar slopen, dan kan daar het metrostation Zwolle-Centrum gebouwd worden met een directe aansluiting naar het Hanzeland.
    Of toch maar dat grandioze jaren 60 plan om de snelweg dwars door de binnenstad te laten lopen ten uitvoer brengen.
    Beter nog: Laten we gewoon dat ouderwetse dorp Zwolle tegen de vlakte gooien en er één groot rangeerterrein van maken.
    Of Weblog Zwolle opheffen, want gezien alle behoudende reacties staat dat de vooruitgang ook in de weg.

Reacties zijn gesloten.