Zwolle – Het Bestuurlijk Overleg Spoor Noord-Nederland – bestaande uit het Ministerie van IenM, de noordelijke provincies en Overijssel, gemeente Zwolle en ProRail – heeft een integraal advies uitgebracht aan de Staatssecretaris van IenM over de voorkeur voor de verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Herfte en het opstelterrein RGS in Zwolle. In het overleg is unaniem gekozen voor een dive-under bij Herfte, ook wel aangeduid als variant 3.
In deze variant duikt de spoorlijn naar Meppel en verder ter hoogte van Herfte onder het spoor naar Emmen. Voor het RGS-terrein – opstel en serviceterrein voor treinen die in Zwolle overstaan – is gekozen voor de uitgebreide variant met volledige onderafdichting met folie in verband met drinkwaterbescherming. Verder is afgesproken dat als er bij de afronding van het project nog voldoende geld over is, er nog een overkapping boven het perron van spoor 15/16 in Zwolle wordt aangelegd.
De vervolgprocedure is dat het ministerie zo spoedig mogelijk de tracé-procedure afrondt. Naar verwachting stelt de staatssecretaris in het eerste kwartaal van 2016 het ontwerp-tracébesluit vast en eind 2016 het definitieve tracébesluit voor de spoorverdubbeling. Daarna kan de uitvoering van de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte starten. Eind 2020 moeten de spoorverdubbeling en vrije kruising af zijn.
Samen met de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel werkt ProRail aan een nieuw model voor het treinverkeer in Noord-Nederland. Door van Leeuwarden, Groningen en Zwolle samenhangende knooppunten te maken, ontstaan meer reismogelijkheden, kortere reistijden, betere overstapmogelijkheden en kunnen er meer treinen rijden. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van veel plaatsen in het noorden de verbinding met de Randstad. De vernieuwingen van het spoor zijn een belangrijke schakel in het Spoorplan Noord-Nederland, dat het Noorden beter bereikbaar maakt per spoor. De aanpassingen aan het spoor in Zwolle zijn onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland.
Dit bericht klopt volgens mij niet. Op de info avond zag variant 3 er anders uit en ging Emmen onder langs.
Wat bedoel je Stefan met “onder langs ” ?
Er is sprake van een dive-under oftewel de spoorlijn naar Emmen gaat onder de andere spoorlijn door straks.
Dat is dus net andersom 🙂