SBS6 filmt gevaarlijke oversteekplaats

Zwolle – Bij de Belvédèrelaan in Stadshagen vinden vrijdagmiddag tv-opnames plaats. De reden daarvoor is dat er op de kruising met het fietspad het laatste half jaar verschillende aanrijdingen zijn geweest.

Via Facebook en Twitter roepen de initiatiefnemers Zwollenaren op om bij de opnames voor Hart van Nederland van SBS6 aanwezig te zijn. Zij vinden de kruising van de Belvédèrelaan met het Twistvlietpad onveilig. De organisatie zegt dat wethouder De Heer ook aanwezig zal zijn om een toelichting te geven over de verkeerssituatie ter plekke. De opnames zijn rond 13.45 uur.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

49 gedachten over “SBS6 filmt gevaarlijke oversteekplaats”

  1. De reden? Elke 5 meter gebeurt er wel iets in stadshagen. Drempel, drempel, wegversmalling, bord, paaltje. De wegafscheidingen bestaan uit stoepranden. Ik weet nooit of ik daar nu op een weg, stoep of fietspad rijdt. Alles is daar even smal en klein. Kompleet gek wordt je ervan.

  2. Er komt veel verkeer samen op dit kruispunt, vooral in de ochtendspits met veel fietsende kinderen. Hopelijk komt er snel een oplossing voor dit onveilige kruispunt.

  3. tonnen zijn er uitgegeven aan de her constructie. maar een simepele verkeerslicht constructie zoals die er ook is op de ceintuurbaan net voorbij de dobbe en op de veerallee ter hoogte van de welzorg winkel.

    Deze kruizing is nou eenmaal zeker tijdens wisseltijden van de scholen erg druk. De enige logische wijze waarop je zulke grote verkeersstromen in goede banen kunt leiden is door mensen fysiek te dwingen te stoppen. Daar de mensen niet zelf kunnen inschatten dat ze niet zomaar de weg op kunnen draaien en verwachten dat het maar goed gaat, zal je het moeten gaan regelen met een timer als in een vri installatie.

  4. Ik lees nu 2 x dat fietste voorrang nemen en niet opletten… en dat zal best zo zijn, maar op dit punt hebben fietsers toch ook gewoon voorrang….Lijkt me niet heel lastig toch?

  5. Gek h?, als je door die klote Knip 10 minuten moet omrijden. Dan gaan mensen steeds harder, en vooral gefrustreerder rondscheuren, waardoor men nog weleens de gaatjes klein houdt anders duwt een ander zijn suto, brommer of fiets ertussen.
    Dus weg met die klote Knip, zodat we weer rustig, snel en veilig kunnen rondrijden…

  6. Zwolle fietsstad? Echt niet!! Er zijn in Zwolle heel veel bekende voor fietsers gevaarlijke punten. Station, afrit A28, Vos van Steenwijklaan, de “fietsrotonde”, oversteekplaats Boni, brommers in de fietstunnels, en als mooiste voorbeeld de oversteekplaats als men vanuit de van Nagellstraat de burg. van Roijensingel op wil. Hier wordt toch geen mens wijs uit?
    Waarom worden situaties bewust onoverzichtelijk gemaakt? Jammer!

  7. @Bossie:
    10 minuten omrijden door die klote knip? Heb ik geen last van hoor. Ik rij met m’n fiets zonder problemen van de ene kant van de knip zo naar de andere kant. 😀

    Dat mensen steeds harder en gefrustreerder rond gaan rijden, heeft weinig met de knip te maken. Dat kan de knip niet doen, dat doen de mensen zelf.

    Snel en veilig rondrijden? Je bedoelt zeker jij veilig in je koekblik? Daar ken ik er wel meer van. Zo ook een blonde dame die woont aan deze kant van de knip, die haar kinderen aan deze kant van de knip naar school brengt. ze rijdt met haar rode k*tautootje haar wijkgedeelte uit om in totaal 4 straten te rijden tot aan de basisschool, de auto op de stoep te flikkeren, haar kinderen te droppen en dan…. snel door naar het werk? Nee, die 4 straten terug naar huis jakkeren, eerst vol gas over ons achterpad want keren op de weg kan ze blijkbaar ook al niet. Let wel: de route met de auto (die 4 straten) is bijna 3x zo ver als gewoon even lopen of fietsen. Jawel, mevrouw woont lopend op _wel_ 100 meter afstand van de basisschool.

    En zo zijn er véél meer van die hard rijdende idioten. Daar heeft de knip _niets_ mee te maken.

    Hard rijden is een keuze!
    Auto nemen is een keuze! (hoewel ik die keuze vaak genoeg best kan begrijpen, daar niet van maar ook vaak genoeg niet)
    Gaatjes klein houden is een zeer gevaarlijke en egoïstische keuze.
    Jouw bericht zegt meer over jou dan over de knip.

  8. Ik neem aan dat je haar er wel eens op hebt aan gesproken WFvN? En anders willen een paar roestige spijkers op de stoep ook nog wel eens helpen.

  9. Gooi gewoon de ‘knip’ open!
    Dit is nl niet het enige punt dat onveilig is! In de hele 30 km zones word er veel te hard gereden, op de rotondes word je als fietser en voetganger onderste boven gereden omdat je geen voorrang krijgt of ze je niet zien door hegjes die er geplaatst zijn!
    Er moet eerst een dode vallen voordat de gemeente deze klachten serieus neemt! Dan is het te laat!

  10. @ Gerlinda: Knip? Vraag maar eens aan René de, VVD-Heer” hoe dat zit. René is de man van de verkiezingsbelofte vorige gemeenteraadsverkiezingen. :o:o:o

  11. Toont des te meer maar weer aan dat de politiek hier maar wat doet. Het staat erbij en het kijkt er naar.

    Het is al jaren bar en boos op dit kruispunt. Het is zeker 4 jaar geleden (voor de vorige verkiezingen dus) ook al vaak genoeg ter sprake gekomen. Er is nagenoeg NIKS aan gebeurd.

    De Knip kun je over twisten. Wat wel duidelijk is: na zes jaar steggelen in de politiek is men nog niet in de buurt van een eventuele oplossing of compromis.

  12. Ik, als automobilist, vind het kruispunt wel verbeterd. Je ziet de fietsers eerder aankomen, mits ze op het fietspad fietsen. Laatst had ik iemand die op het auto gedeelte fietste. En dat levert idd gevaarlijke situaties op. Wel vind ik de oversteek bij het winkelcentrum onoverzichtelijk en nee fietsers heeft hebben hier geen voorrang, ook al nemen ze die wel. Denk dat als iedereen uitkijkt en de verkeersregels zou toepassen dat het dan ook minder gevaarlijk voor wordt.

  13. Het kruispunt Belvederelaan/Frankhuizerallee is veel gevaarlijker, daar gebeuren de aanrijdingen. Deze week alleen al 3 keer, en dat zijn alleen nog maar de botsingen die ikzelf heb gezien. Als je vanaf de Frankhuizerallee komt is het heel onnatuurlijk dat er fietsers van beide kanten komen, heel onoverzichtelijk ook.

  14. MMMM, Datzelfde vind ik ook van een aantal rotonden wanneer je vanaf de mastenbroekerbrug afkomt. De eerste rotonde heeft tweerichtings fietsverkeer. Gaat vaak mis, omdat men het niet verwacht en omdat men op een rotonde al veel handelingen gelijktijdig moet doen. Dubbel kijken is dan niet handig. Op andere rotonden lijkt het echter eenrichtingsverkeer, maar zowel fietsers als automobilisten lijken weer uit te gaan van tweerichtingsverkeer.

  15. De eerste keer dat ik door Stadshagen fietste als new-be in Zwolle fietste ik over een hoog bruggetje en keer even naar rechts naar het watertje waar ik overheen fietste. Ik keek weer terug en knalde met volle vaart op een paaltje dat midden op het fietspad stond aan het eind van dat bruggetje. Hele voorkant van de fiets moest vervangen worden en ik had zwarte plekken ipv blauwe de volgende dag.
    Sindsdien let ik alleen nog maar op het fietspad als ik daar fiets. Weet ik veel waar Zwolle nou weer paaltjes neerzet. Het zit inderdaad raar in elkaar daar.

  16. db, dat doet er niet toe. Men is nu altijd niet altijd die berekenende computer. Men maakt in bepaalde situaties nu eenmaal sneller fouten, door bv. verkeerd inschatten, afleiding en zaken over het hoofd zien. Tuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn gedrag in het verkeer, maar het is aan de gemeente om verkeerssituaties zo te maken dat men niet gemakkelijk op het verkeerde been gezet wordt.

  17. nog beter de knip er uit
    dan kunnen ook de paaltjes op de sluiproute’s weg
    zand bulten beton als fietser ben je de klos
    daarom gaat de meesten nu met de auto naar centrum
    zelfs mensen naar de sportschool gaan met de auto
    😮

  18. Mogen ze van mij meteen even filmen bij de rotonde aan de milligerlaan, rijden ze ook als idioten terwijl ze moeten stoppen voor voetgangers en fietsen. Erger me dood aan sommige bestuurders>:(

  19. Veel fietsers nemen ook voorrang terwijl ze er geen recht op hebben op het moment dat de autobestuurder op de rotonde rijd en de fietser nog niet.De fietser komt vaak hard aan fietsen de rotonde op zonder richting aan te geven terwijl de auto al aan het verlaten van de rotonde is schieten ze er nog voor langs.Daar zit ook vaak de foutc

  20. Heel goed dat hier aandacht aan wordt besteed!
    Ik woon sinds kort in Zwolle Stadshagen en erger me eigenlijk groen en geel aan de mentaliteit van de fietsers. En dat doe ik als voetganger. Heeft even niets met dit kruispunt te maken, maar met de winkelstraat en er omheen.
    Mensen fietsen waar het niet mag en geven nog commentaar ook als je in de weg loopt. Zetten hun fietsen zo dicht mogelijk bij de winkels, terwijl er mooie stallingen zijn. Resultaat een erg slordig uitziende winkelstraat, erg ongezellig en ze staan vaak in de weg!
    Ouders doen het hun kinderen voor.. 😮 Fietsen gewoon over het gras, omdat die weg korter is en stappen al op hun fiets bij de Jumbo om zo de straat uit te rijden en over het zebrapad (voetgangers oversteekplaats) te fietsen. Dat zijn er niet een paar hoor. Ik kijk gewoon mijn ogen uit. Heeft niemand het besef hier eens anders mee om te gaan?? Waar zijn de normen en waarden???????????

  21. @br
    Soms best terecht om fietsers de schuld te geven. Verhalen over fietsen in winkelstraten en stallen van fietsen voor (of nog liever ín de opening van) de winkel, duidelijk wat mij betreft.

    Maarja, elke groep verkeersdeelnemers valt wel wat te verwijten. Auto’s die geen voorrang verlenen, auto’s die fietspaden blokkeren of erop parkeren, parkeren op de stoep, etc. Voetgangers die skaten (ja, ook een voetganger volgens de wet) op de rijbaan, mensen die staan te kletsen op het fietspad (met trottoir ernaast).

    Het verhaal van de rotonde waar een fietser op komt rijden en een automobilist die de rotonde verlaat, dat is een tamelijk grijs gebied want puur naar de plek kijkend heeft de fietser dan voorrang maar qua tijd zou het toch net wat anders kunnen liggen. Ware het niet dat in de wet nergens wordt gesproken over tijden of afstanden maar alleen over de situatie zelf maar ik kan me best enigszins vinden in de opmerking die hierboven ergens staat.

    De opmerking over de knip eruit maakt het niet beter. Het wordt er op de bewuste plek een stuk drukker door. Meer verkeer, minder overzicht. 1+1=2.

  22. @WFvN
    Helemaal mee eens, maar ik fiets elke dag door Assendorp elke dag en moet je maar eens kijken hoe de auto’s daar soms op de Assendorperstraat rijden dat is niet normaal, politie zie je daar nooit controleren, maar dat had wel gemoeten en moetwel veel… Ik zeg ook niet dat alle auto’s dat asso gedraag vertonen maar de meeste wel. Wat die rotondes betreft gebeurt ook veel dat de bestuurders geen voorrang aan de fietsers willen geven waardoor zeer gevaarijke situaties ontstaan
    Het begrip en en respect voor elkaar moet van twee kanten komen maar helaas gebeurt het niet altijd..

  23. de automobilist is altijd fout bij een ongeval wordt er gezegd. Zeer onterecht, fietsers gaan steeds harder ( electrische fietsen/gesloten ligfietsen), kijken niet om zich heen, beseffen vaak niet wat de remweg van een auto is en dat er ook zelfs bij een personenauto een dode hoek bestaat. Daarbij komt dat de rotondes en kruisingen zo worden aangelegd dat het fietsverkeer van alle kanten ineens de weg op kan komen, compleet buiten het zichtsveld van de automobilist om, vaak ook zeer slecht verlicht of totaal niet verlicht!! En dan gebeurt er wat en wie is er de schuldige… Dan de verkeersknip…gewoon belachelijk. Eerst 10 omrijden of op de fiets de kinderen naar school brengen om zeker weer terug te fietsen en de auto te pakken om naar je werk buiten de stad te gaan? Gewoon knip eruit. Fietsers blijven wel fietsen en de automobilist…die kan ineens door en hoeft niet voor bijvoorbeeld de dokter een kwartier om te rijden wat eerder in 5 minuten te doen was.

  24. 1) Automobilist moet met z’n roze papiertje bewijzen dat hij die honderden kilogrammen en vele pk’s met goed fatsoen kan gebruiken. Een fietser hoeft dat voor z’n minder dan 1 pk sterke, slechts een klein deel van 100 kg zware voertuig niet.
    2) Een auto rijdt doorgaans veel sneller dan een fiets. In geval van elektrische fietsen is een snelheid van auto’s die 2x zo hoog ligt, niet zo vreemd. Uitgaande van een elektrische fiets met 25 km/h en een (laten we het zo optismistisch mogelijk maken voor de auto) auto van 750 kg met 50 km/h, dan zit er enorm veel verschil in schade die beiden kunnen veroorzaken met hun kinetische energie.
    25 km/h elektrische fiets van zeg (pessimistische) 30 kg met 85 kg bestuurder: Ek = 2,8 kJ
    50 km/h auto van 750 kg met 85 kg bestuurder: Ek = 81 kJ.

    Daarmee heeft de lichte auto 29 keer meer energie en kan dus ook een vergelijkbare hoeveelheid meer schade aanrichten. Een 2x zo zware auto (niet ondenkbaar) zit dan dus aan bijna 60x zoveel schade.

    Maar laten we het nog wat pessimistischer maken voor de fiets. Een zware ligfiets van 45 kg bij een optimistische snelheid van 50 km/h (moeilijk haalbaar binnen de bebouwde kom) met wederom 85kg bestuurder. Ek = 12,5 kJ. Daarmee nog altijd 5x zo weinig als die lichte auto.

    Het verhaal van de remweg van de auto is klinkklare onzin. De bestuurder van de auto dient zich bewust te zijn van de remweg van de auto! Die heeft daarvoor zijn roze pasje gehaald. Neemt niet weg dat ook de fietser zijn verantwoordelijkheid dient te nemen maar je argument leg je bij de verkeerde verkeersdeelnemer neer.

    Hetzelfde geldt voor de dode hoek. Natuurlijk mogen fietsers daar best rekening mee houden. Zeker als je je roze pasje behaald hebt, zou je daar rekening mee moeten houden vind ik. Maar er zijn zat fietsers in het verkeer die dat pasje nog niet hebben. Zij hebben geen benul van de dode hoek of de remweg van een auto.

    Verder hoeft een automobilist niet een kwartier om te rijden. Het is voor een automobilist niet verboden om ook een fiets te nemen.

  25. @db, jij zult wel een van die onverlichtte fietsers zijn die geen hand uitsteekt en al bij en bijna aanrijding loopt te janken! De knip is weldegelijk een groot probleem en bij juiste aanleg een stuk veiliger dan de huidige situaties. De bus gaat er immers ook langs en dat zijn nou ook niet bepaald nette rijders en hoor ik ook niemand over.

  26. @WFnV, je berekeningen zal allemaal wel, lijkt interresant maar doet me niks. Pak een auto ga een stukje rijden en ineens komt er een fietser doodleuk om de hoek die vindt dat jij bij 30 km/h binnen 2 meter stil staat! Goh die auto zal wel te hard hebben gereden hoor je dan…..de fietsers mogen haast wel een rijbewijs gaan halen de meerderheid voelt zich god op de weg. Iedereen moet opletten maar zeer zeker ook de fietser moet zich wat meer bewust zijn van z’n eigen kwetsbaarheid!
    En hoezo niet omrijden…
    Een kwartier kost het je wel in de ochtend van nieuw naar “oud” stadshagen, en wie zegt dat het voor iedereen een optie is de fiets te nemen? Gehoord van een handicap. Juist! Te kort door de bocht dus!!.

  27. @Racer:
    Natuurlijk doet het je niets.

    Auto pakken? Doe ik ook wel hoor maar ik neem liever de fiets. Gaat veel sneller.
    Maar als jij het presteert om bij 30 km/h binnen 2 meter stil te moeten staan omdat een fietser om de hoek komt, dan doe jij toch iets niet helemaal goed.
    Je hoort je voertuig tot stilstand te kunnen brengen binnen de afstand die je kan overzien. Als jij met 30 km/h binnen 2 meter wil wil komen te staan, dan moet je praktisch met je spiegel langs de voorgevels van huizen rijden OF totaal niet uit je doppen kijken. Je getallen slaan werkelijk nergens op.

    Wat betreft de knip:
    Ik moet ook van de ene naar de andere kant. Ik moet om 8:00h beginnen normaal gesproken. Als ik de kinderen weg moet brengen, dan kan ik gelukkig door afspraken met het werk pas om 8:40h beginnen. Maar dat is dus wel in Wezep. Dus ik drop de kinderen op z’n vroegst om 7:30h aan de ene kant van de knip. Ik moet langs de knip naar Wezep om daar uiterlijk om 8:40h aan te komen. Eitje met de fiets. Met mijn fiets kan ik met goede conditie zelfs soms nog voor 8:00h aan komen.

    In geval van een handicap kan het natuurlijk best anders uitpakken. Maar haal je die er nu bij omdat het jezelf betreft of omdat sommige anderen daar helaas mee te maken hebben? Je naam doet me denken dat het laatste het geval is.

  28. @WFvN jij bent de fietser en ik de automobilist dat ia wel duidelijk. Ik doe mijn naam inderdaad graag eer aan… Op de snelweg wel te verstaan. Daar heb ik dagelijks genoeg de tijd voor omdat ik elke dag zo’n 100km enkele reis afleg naar m’n werk. Wat betreft de handicap die haal ik er zo even bij..mijn echtgenoot betreft dit dus ach wat weet ik er nou toch van. De gesuggereerde 2 meter…beetje kort misschien maar fietsers steken een hand uit en besluiten toch op laatse moment rechtdoor te gaan. Automobilist op verkeerde been en een ongeluk is snel gebeurd. Ik vind gewoon dat de fietser veel meer allert moet Zijn op de beweging van een auto in plaats van de auto alleen aan de fietser. Ik woon nu 8 jaar in stadshagen en ken ook de tijd dat ik alles op de fiets af kon en deed ook alles op de fiets maar de knip…puur automobilisten pesten. Er liggen hier in stadshagen al zoveel fietspaden gescheiden van de autorijbanen dat die paar knelpunten ook opgelost kunnen worden. Fietsers blij met de veiligheid, automobilist blij met de mogelijkheid in paar minuten aan de andere kant van stadshagen te komen.

  29. Ik heb het hier al vaker betoogd, racer. Je kunt honderd keer gelijk hebben dat fietsers zich beter aan de verkeersregels moeten houden, maar je moet dan wel beseffen dat het merendeel van de fietsers bestaat uit kinderen, jongvolwassenen en ouderen. De eerste twee groepen hebben geen rijbewijs, nog een beperkt verkeersinzicht en een overschatting van zichzelf. De laatste groep heeft vaak beperkingen van reactievermogen en stabiliteit. Op een ebike een gevaarlijke combinatie.
    In ieder geval zijn jouw eisen aan hen te hoog gegrepen. Dat blijkt dag in, dag uit. Als je het met me eens bent dat ook die groepen recht hebben op deelname aan het verkeer, dan is het meest verstandige als automobilist om gewoon rekening met hen te houden.
    En wat die knip betreft: zijn er geen scholen aan beide zijden van de knip? M.a.w. kun je geen school kiezen aan de “juiste” kant? Bespaart een hoop gedoe (en gezeur ;)).

  30. Een fietser die z’n hand uitsteekt? Toch wat te zeldzaam. Een fietser die z’n hand uitsteekt en toch besluit rechtdoor te gaan? Nog heel wat meer.
    Maar goed, ik herken wel enigszins wat je bedoelt helaas (nog geen jaar geleden een malloot meegemaakt die dacht dat een meter ook genoeg was……. niet dus helaas). Toch zie ik dit soort situaties heel minder vaak dan fietsers die vanuit een zijweg hun fiets de weg op mikken zonder rekening te houden met voorrang. In die veel meer voor komende gevallen is die 2 meter gewoon overdreven.

    Natuurlijk moeten beide partijen zich bewust zijn van het overige verkeer. Helaas zijn er ook veel verkeersdeelnemertjes van wie je het niet kan verwachten. Het ’tjes’ slaat op de jongere verkeersdeelnemers. Maar toegegeven: er zijn ook voldoende ‘volwassenen’ (lees: 18+) die fratsen uithalen.

    Je opmerking over de knip en automobilistje pesten vind ik werkelijk onterecht. Stadshagen is gebouwd om leefbaar te zijn. De plannen voor de knip waren er al ruim voordat jij er kwam wonen. Dus als het toch om pesten gaat, dan ben je het zelf die jou loopt te pesten. Jij bent hier komen wonen.
    Ook ik merk wel wat die knip betekent. Ik heb ook een auto en moet ook aan de andere kant zijn. Ja, dat betekent omrijden. Ja, dat betekent extra tijd. Maar dat is een keuze geweest net zoals ik nu vaker voor de fiets kies.
    Ik ben blij met de knip. Voor mijn kinderen is het een stuk veiliger. Zij en veel meer kinderen hebben te maken met de knip als ze het winkelcentrum voorbij rijden. elke auto méér betekent meer risico.
    Voor ons woongenot werkt het ook positief. De hoeveelheid verkeer hier voor de deur zou ook heel wat meer zijn zonder de knip en zonder de bussluizen. Het omrijden neem ik voor lief.

    Wat betreft die handycap: die kwam even tussen neus en lippen door bij jou vandaan. Neemt niet weg dat het probleem niet bestaat en ook niet dat jij er van vrij dichtbij direct mee te maken kan hebben maar ik heb wel vaker argumenten voorbij zien komen die niet ter zaken doen bij de personen die de punten aandragen maar die alleen aangedragen worden om kracht bij te zetten en niet meer dan dat. In jouw geval is dat dus niet zo als ik je mag geloven. Dat kan ik niet ruiken maar bij deze: je punt staat.

    Maar oplossen van die paar knelpunten? De knip is onderzocht door een professioneel bedrijf. Meerdere alternatieven zijn onderzocht maar helaas voor de tegenstander van de knip, een goede oplossing is zo direct niet te vinden.

    Stomme vraag misschien maar 100 kilometer enkele reis van je werk. Waarom niet in een andere plaats wonen? Als je toch al kiest (laat ik dat voor het gemak even zo stellen, mocht het anders zijn, dan lees ik het vast wel van je) voor een grote afstand rijden met bijbehorende grote tijd, dan vind ik het toch wat vreemd dat dat stukje omrijden een probleem is. Met de fiets kies ik ook voor een 10% langere route omdat de kortere route voor mij niet fatsoenlijk te doen is (met een normale fiets). Het zijn keuzes die je maakt.

  31. Ik steek mijn hand nooit uit als ik recht of links af ga, heb 4 richtingaanwijzers op mijn fiets gezet, 2 voor en 2 achter… – lekker makkkkkiiiii

  32. Mijn optiek is dat de fietser veel te onbeschermd rond fiets hier in stadshagen.

    Fietseroversteek staat een abri voor >:( Havenzatheallee

    Jaren kunnen ze daar rotonde nemen leggen dan een fietser oversteek aan.

    Er wordt vaak niet goed nagedacht in Zwolle kijk fietspad bij PEC zie daar vaak bij iedere thuiswedstrijd het misgaan 😮

Reacties zijn gesloten.