Belvédèrelaan krijgt een stopkruising

Zwolle – De gemeente Zwolle wil de voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt met het Twistvlietpad wijzigen teneinde de verkeersveiligheid van overstekende (brom)fietsers te verbeteren. Dat staat bij de wekelijkse bekendmakingen van de gemeente.

De huidige voorrangsregeling, waarbij bestuurders op de Belvédèrelaan ter hoogte van het Twistvlietpad voorrang moeten verlenen aan overstekende (brom)fietsers, wordt opgeheven. In plaats daarvan wordt het kruispunt aangewezen als stopkruising, waarbij de borden en stopstrepen zodanig worden geplaatst dat bestuurders op de Belvédèrelaan verplicht zijn om ter hoogte van het kruispunt met het Twistvlietpad te stoppen om voorrang te verlenen aan overstekende (brom)fietsers. De verkeersmaatregel wordt door het plaatsen van borden model B07-F van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van stopstrepen op het wegdek van de Belvédèrelaan aangegeven. Het laatste half jaar waren er diverse ongelukken bij de betreffende kruising. Dat leidde tot boosheid en een tv-uitzending van SBS6 over de kwestie.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

12 gedachten over “Belvédèrelaan krijgt een stopkruising”

  1. Gaat lekker daar. Alsof een stopktuising je van het is. Plaats er een rotonde en dan GEEn fiets rotonde… Niet dat dat de oplossing is, maar houd de boel wel wat overzichtelijker

  2. Lijkt me wel een goed idee eigenlijk. Vanuit eigen ervaring: bij zo’n stopbord sta ik nooit helemaal stil, maar ik ben wel drie keer meer verdacht op het verkeer dan bj een gewone kruising. Hoop dat het effect heeft.

  3. @Mul, in het geval dat je niet stopt ben je simpelweg in overtreding.
    Een aandrijding is in dat geval 100% eigen verantwoordelijkheid.

    Wat dat betreft is een stopbord wat mij betreft een uistekende oplossing. Voor iedereen met kennis van de verkeersregels is het dan duidelijk dat hier beter opgelet moet worden.

    Het kruispunt is niet zo moelijk, als automobilist moet je bewust zijn van de gevaarlijke situatie, met het stopbord wordt dit duidelijk aangegeven.

    Voor de duidelijkheid…
    Ik kom voornamelijk langs dit kruispunt als automobilist maar af en toe ook met de fiets.
    Als fietser is dit kruispunt zeer ruim en prima overzichtelijk. Je bent als fietser absoluut niet bewust dat een automobilist hier ogen in het achterhoofd moet hebben om alles te overzien. Ik denk dat hier ook het grootste probleem zit.

  4. Ezer, Ik ben wel vaker in overtreding zonder dat ik daarvan wakker lig;)

    Ik weet wel dat ik daar moet stoppen. Meestal heb ik het volledig overzicht al terwijl ik nog stapvoets rijdt. Dan ga ik niet stoppen om maar aan de regels te willen voldoen. Het stopbord werkt voor mij vooral als signaal dat ik zeer goed moet opletten, dat doe ik en dat vind ik voldoende. Wanneer het stopbord daar datzelfde effect heeft bij andere autobestuurders, dan zou het probleem daar opgelost zijn.

  5. Goed dat de situatie wordt aangepakt. Gevaarlijke kruising inderdaad en eigenlijk zou je daar max. 30 mogen rijden.

    @Mul totdat oom Agent het ziet dat je niet stopt voor het bord. Of een kind aan rijdt met de nodige verwondingen en geschreeuw. Dan leer je het misschien wel af….

  6. Licht, Licht, Licht. Daar ontbreekt het aan op deze kruising, s’ avonds of op regenachtige dagen is het zicht zeer slecht. Geen wonder dat fietsers of voetgangers over het hoofd gezien worden.

  7. Misschien worden de automobilisten bewust dat dit een gevaarlijk punt is. Een stopbord geeft laat je iig afremmen op dit punt.

    En wat “eigenwijs” al aangeeft. De verlichting op dit punt mag wel verbeterd worden. Misschien zelfs een stiopbord met knipperende verlichting plaatsen.

    En als oom agent gaat controleren op het naleven van het stopverbod, kan hij gelijk de fietsverlichting controleren. Als ze daar op gaan bekeuren hebben ze het geld van de verbouwing van vorig jaar er zo weer uit.

  8. een goedkope oplossing, 2 borden en wat verf op de weg… en dan hopen dan de automobilisten erop reageren…. we gaan het zien… als ze nu gewoon een wat hogere drempel hadden gemaakt… dat remt tenminste af.

  9. @Piet
    Waarom zou een stopbord je wel laten afremmen maar een stel haaientanden in combinatie met drempel niet?

    Ik ben best pessimistisch. Weer zo’n halfbakken maatregel.

    Eerst haaientanden die genegeerd worden
    Daarna haaientanden en een drempel die genegeerd worden
    Nu dus een stopbord erbij.
    Daarna? Chicane?
    Vervolgens verkeerslichten?

    Laat ze de boel fatsoenlijk aanpakken zodat automobilisten niet meer als idioten dat fietspad over kunnen raggen.

    Ik zeg: plemp er een doodnormale fietsrotonde neer met fietsers die, net als de auto’s, in één richting rond mogen rijden. Zorg verder voor goede verlichting op de rotonde (en natuurlijk moeten de fietsers dat zelf ook doen!)

  10. Eindelijk iets wat, waarschijnlijk , wel zal gaan helpen,alhoewel dat idee met licht in het stopbord nòg duidelijker is ( zoals achterkant station), daar staat zoiets en is prachtig overzichtelijk !!!
    Wij wachten vol verwachting af 😉

Reacties zijn gesloten.