Auto’s rijden massaal door op Belvédèrelaan

Zwolle – Het plaatsen van nieuwe verkeersborden bij de gevaarlijke kruising op de Belvédèrelaan in Stadshagen heeft niet tot het gewenste resultaat geleid. Vrijdag werd er geconstateerd dat, op een enkeling na, eigenlijk niemand stilstaat bij de kruising met het Twistvlietpad.
 
zeer_gevaarlijke_kruising_belvederelaan_4.jpg
 
De kruising kwam in opspraak toen ik korte tijd veel ongelukken gebeurden. Daar vielen ook gewonden bij. In oktober 2011 werd de beruchte kruising aangepakt. Nadat er vele ongevallen volgden werd de locatie een zogenaamde stopkruising. Helaas hielden de ongelukken niet op. tijdens een actie van D66 constateerde de partij dat de kruising nog niet adequaat aangepakt was. Er werden ook alternatieven geopperd, zoals een filtspaal, stoplichten, een tunneltje of een rotonde. Recent zag Swollwacht dat de gemeente Zwolle hoge struiken op de kruising had geplant. De partij was boos, omdat het in die periode aan het college gevraagd had nog eens naar deze gevaarklijke kruising te kijken. Bewegende beelden, gemaakt op vrijdagmiddag, tonen aan dat er bijna geen auto voor de verkeersborden stopt. Het gros rijdt door. Daarbij was een Syntus stadsbus. Voertuigen van de ROVA en een taxicentrale uit Zwolle reden ook door. De situatie lijkt nog altijd uitzichtloos, en het is wachten op meer ongelukken.
 
 zeer_gevaarlijke_kruising_belvederelaan_6.jpg  
Er zijn recent struiken op de kruising geplant….
 
zeer_gevaarlijke_kruising_belvederelaan_7.jpg 
 
https://youtu.be/Q83-tZ5sUq8 
 
 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

56 gedachten over “Auto’s rijden massaal door op Belvédèrelaan”

  1. Gezeur over niks dit. Ik woon er in de beurt, en net als bij elk fietspad moet je gewoon goed uitkijken als je er aan komt rijden.
    Elke automobilist die dat niet begrijpt: rijbewijs inleveren maar!

  2. Lijkt me eerder dat het fietser probleem hier getoond wordt.

    De auto’s rijden door omdat er nergens een fietser te bekennen is. (wat zeer duidelijk te zien is vanuit een auto)
    De auto die stopt moet er maar op gokken dat het kind dat dwars over de weg gaat zonder hand op te steken bij de vrouw ervoor hoort en de fietser erachter rechtdoor gaat.

  3. Het is zo simpel zet er een weekje of 3 een Boa neer en iedereen is het aangeleerd na die periode, dat zelfs onze wegbeheerder doorrijd is wel heel erg 😮

  4. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen: rotonde met stoplichten, flitspaal en een tunneltje. Is Zwolle weer uniek in heel Nederland, want die fietsrotonde bij de Vechtstraat kan vast nog wel overtroffen worden. 😛

  5. Helemaal eens met zwollenaar01. Ik rij zelf regelmatig met de auto over deze kruising en heb er nooit problemen mee. De kruising biedt voldoende zicht op het fietspad van beide zijden. Je kan zelfs een heel eind het fietspad opkijken! Gewoon goed opletten en als je twijfelt of een fietser je wel ziet, gewoon even stoppen. Zo moeilijk is dat niet…

  6. Leg dat zebrapad maar weer terug in het verlengde van het Twistvlietpad, dan zijn (bijna) alle automobilisten weer alert! Overigens: Wie bedacht heeft dat dat zebrapad daar weg mag en dat voetgangers wel even omlopen, mag zijn kerstbonus inleveren!

  7. Gewoon heel simpel verkeersregels handhaven. Wat heft een bord voor zin als er geen handhaving voor is.
    Niet stoppen voor een stopbord is geen leuk bedrag voor zo’n ogenschijnlijk kleine overtreding.

    Maar gelukkig is Zwolle de fietsstad van Nederland….

  8. Handhaven lijkt mij nu nog de enige oplossing. En stop bord betekend toch echt gewoon altijd stoppen. Niet alleen wanneer je denkt dat er verkeer aan komt.

  9. Dit kruispunt levert tot nu alleen maar ellende op. En zoals het nu is gaat er nog meer ellende komen. Een stevige drempel lijkt mij het beste.

  10. ik snap dat iedereen zegt dat het te overzien is, dat lijkt uit dit filmpje ook. toch blijkt het niet zo te zijn aangezien er veel ongelukken gebeuren.

    laat iedereen even zijn gezonde verstand gebruiken en er afremmen!, hou de mensen eens een spiegel voor wanneer zijn/haar kind vader/moeder of wie dan ook daar geschept wordt omdat wij allemaal alleen aan onszelf denken!

    laat de gemeente eens goed door het stof gaan en om uitleg vragen over deze ”bureau aanpak” waar negen van de tien keer nooit naar een situatie wordt gekeken in de praktijk maar alleen in theorie.

    google earth maakt in de ogen van de ambtenaar het leven alleen maar makkelijker vanaf de in lig-stand bureaustoel.
    Er wordt veel te weinig gekeken hoe dingen in praktijk gaan!
    de gemeente moet de ambtenaren eens uit hun stoel schoppen en echt aan het werk zetten.

    ”In Amerika deden ze onlangs een test in een buurt waar dit soort dingen gebeurde, er liep een moeder met een kinderwagen met een pop erin en deze lieten ze wanneer een auto doorreed voor de auto komen zodat iedereen kon zien wat er over blijft van een kind dat met 50 kmp wordt geschept en 10 meter verder op het asfalt neer komt.
    dit werd 2 weken gedaan en daarna stopte elke auto voor dit kruispunt.”

  11. gewoon een drempel ervoor leggen net zoals in de parkeergarage, dan MOET men wel op de rem…. zo moeilijk is het niet toch? Borden helpen niet, dan maar afdwingen met fysieke maatregelen!

  12. Waarom de automobilisten de schuld geven en niet de fietsers die negen van de tien keer geen hand uitsteken, en als ze dat al doen dan doen ze dat onoverzichtelijk!

  13. De mensen die het over een verkeersdrempel hebben zijn klaarblijkelijk geen experts. Optrekken voor vrachtwagen is moeizamer en de trillingen die daardoor ontstaan zijn leuk voor omwonenden.
    Gewoon een stoplicht neerzetten.

  14. dit is een oversteekplaats waar fietsers voorrand hebben, de auto’s MOETEN stoppen en de fietsers hoeven hier geen hand uit te steken! Get your facts straight Koekoek….

  15. Ik kan ook zeuren hoor! Kijk maar eens hoeveel auto’s geen knipperlicht gebruiken op rotonders en er met 50kmh vanaf jakkeren zonder op fietsers te letten, ben al vaak bijna van de sokkenb gereden,….

  16. Oh en ik weet niet of je de verkeersexames hebt gezien deze week van de basisscholen? Daar staken ze overal netjes de hand uit zoals het hoort
    Ik geef de schuld niet aan de fietsers of automobilisten, het is voor beide partijen belangrijk om oogcontact te hebben met elkaar voordat je oversteekt of doorrijdt

  17. Het is inderdaad niet zozeer aan de automobilist te wijten. Je moet hier als automobilist overal ogen hebben, want de fietsers rijden dan ook zonder op te kijken en al bellen en smsent gewoon door zonder dan ook maar rekening te houden met een ander. Helaas is het niet alleen in stadshagen het geval, maar zie het maar al te vaak. Maar goed.. De fietser is beschermd en is de automobilist altijd de sjaak en als de fietser echt gied fout is geweest word er een foei uitgedeeld en dat was ’t. Je zou in dit geval eens kunnen kijken om de fietser daar een beetje in het gereel te krijgen. Misschien dat dat werkt.

  18. Blijkbaar leent de fysieke situatie zich ervoor tot gevaarlijke verkeerssiuaties. Volgens mij moet je dan de fysiek veranderen. Mensen verander je niet.

  19. Bericht door erikb, op 16 mei 2014 16:05
    Hele wegennet in stadshagen is waardeloos. Te smalle straten, berlijnse muur enz.

    Omdat het 15 jaar geleden gebouwd is altijd autoluwe wijk, een droombeeld in deze tijd waar iedereen alles moet hebben en dan het liefst ook nog keer 2.

  20. Ik ben er nu een paar keer langs gereden. Ik ben elke keer gestopt. Maar het voelt echt kinderachtig. Er is heel goed overzicht. En dan stop je terwijl je van verre al ziet dat er helemaal niks aankomt. Ik snap sowieso niet waarom daar steeds ongelukken zijn. Er is daar goed overzicht. Als automobilisten ?n fietsers gewoon normaal uitkijken is er niks aan de hand…..

  21. vooral fietsers blijven afkraken, ben laatst bijna geschept door een busje die mij afsneed terwijl ik rechtdoor ging en voorrang had, automobilisten doen ook genoeg verkeerd en denken dat ze voorrang hebben omdat ze groter zijn dan fietsers met hun grote bak….

  22. Slaat nergens op, totaal geen gevaarlijk punt en prima overzichtelijk. Dat sommige mensen gewoon niet kunnen rijden/kijken is niet het probleem van die kruising.

  23. Waar maken we ons eigenlijk druk om?
    Het is Stadshagen, niet eens Zwolle !

    Nee, alle gekheid op een stokje:
    Het is inderdaad idioot hoe weinig mensen stoppen voor deze stopkruising. In Zwolle Zuid hebben ze bij de diverse soortgelijke stopkruisingen (Nieuwe Deventerweg, Zwarteweg etc) tenminste dusdanige drempels erbij aangelegd dat je als automobilist wel flink af móet remmen, maar bij deze kruising in Stadshagen scheur je gewoon met 65 km/u door vanwege een flut-verhoginkje.

  24. Tja, sommige mensen hierboven geven de fietser de schuld. En de automobilist is zielig omdat die altijd de sjaak is omdat de fietser beschermd is.

    Hoewel daar best een kern van waarheid in zit, wil ik toch ook even de situatie van de andere kant belichten.

    Fietsers hebben daar voorrang. En ja, een fietser die eventueel vlak van tevoren afslaat richting de bewuste gevarenzone, die is niet goed bezig. Maar het punt blijft staan dat de fietser voorrang heeft. Rolt hij wel over de motorkap, dan is de automobilist de sjaak (heeft geen voorrang verleend en een zwakkere verkeersdeelnemer aangereden) maar de fietser is net zo goed de sjaak maar dan op een andere manier. Ik heb het al vaker gezegd: de fietser heeft verantwoordelijkheid. De automobilist heeft nog eens extra verantwoordelijkheid vanwege het potentiëel gevaarlijke voertuig wat hij bestuurt. (maar ook ik blijf er dus wel bij dat de fietser z’n verantwoordelijkheid heeft te nemen door onder meer hand uit te steken)

    Er zijn ook genoeg situaties waarbij de fietser dubbel de sjaak is omdat de automobilist in gebreke blijft. Vorige week op een parkeerplaats met parkeervakken links en rechts. Een auto staat in midden te wachten in verband met een auto voor hem die aan het draaien was (in- of uitparkeren). De wachtende auto heeft geen richtingaanwijzer aan, heeft ook niet z’n stuur wat bijgedraaid maar staat dus gewoon volledig rechtuit.
    Op basis daarvan denk ik dat ik in ieder geval de mogelijkheid heb om naast hem te gaan en mogelijk voorbij te rijden afhankelijk van de auto voor hem.
    Op het moment dat ik ongeveer met mijn voorkant bij zijn voorkant ben, gaat hij rijden en gooit hij het stuur om om in te parkeren. Leuk, maar daar rijd ik dus op dat moment. Maar ik krijg de vinger naar m’n voorhoofd. Tja, had ik maar gedachten moeten lezen dat hij wel wilde afslaan.

    Ik HAD kunnen wachten achter hem want ik HAD kunnen weten dat hij mogelijk in ging parkeren. Maar ik HAD dat zeker kunnen weten als hij richting aan HAD gegeven. Hij heeft de vinger naar z’n voorhoofd terug gekregen met de hint dat hij z’n richtingaanwijzer wel eens mocht gebruiken.
    En door rood rijden? Als ik m’n ogen alleen gebruik voor het fietsverkeerslicht en gewoon blindelings fors wegrijd bij verkeerslichten als het groen wordt, dan lig ik regelmatig onder auto’s die het rode verkeerslicht negeren en dus nog de oversteekplaats voor fietsers over moeten steken terwijl die al groen hebben.

    Stoute fietsers allemaal en zielige automobilisten inderdaad…..

    Elke partij moet z’n verantwoordelijkheid nemen. Laten we beginnen met in ieder geval duidelijkheid te verschaffen en de regels te volgen. IEDEREEN.

    Maar terug naar de situatie.
    Dit had niemand kunnen voorspellen natuurlijk, dat die stopborden niet zouden werken. Is ook helemaaaaaal niet voorspeld.

    Dit vraag echt om een meer drastische maatregel.
    Drempels zijn inderdaad niet echt een optie in verband met vrachtverkeer en bussen (bovendien lachen die grote lompe amerikaanse pickups van tegenwoordig zich een breuk om de meest lompe drempel; boeit ze niets net als bussluizen met kuilen; totaal geen hinder voor die bakken).

    Ik blijf erbij: rotonde.

  25. Ik denk dat het gros van de “doorrijders” zelf ook in Stadshagen woont maar wsl. nooit met de kont op de fiets zit. Ze ervaren dus nooit hoe het is om op deze manier als fietser benaderd te worden door de verschillende motorvoertuigen.
    En dat de (stads)buschauffeurs asociaal zijn in het verkeer t.a.v. fietsers kun je elke dag ervaren als je Met gevaar voor je eigen leven (in de spits) langs het station fietst.

  26. @ mij; niet te veel voor anderen denken…. Ik kom hier zowel als fietser als automobilist. Het kruispunt is zeer overzichtelijk dus helemaal stoppen doe ik ook niet. Maar ik rijd er ook niet overheen met 50km per uur. Gewoon opletten en dan kan er niet veel gebeuren. Trouwens om het helemaal wat makkelijker en veiliger te maken; waarom de voorrangsituatie niet veranderen?

  27. Natuurlijk, gewoon de voorrangssituatie veranderen. Op en top Nederlander. Gewoon het gedoogbeleid toepassen. Niet de overtreder aanpakken maar de gedupeerde. Verklaar de fietser direct weer vogelvrij.

  28. Blijkbaar wonen er in Stadshagen veel asociale verkeersdeelnemers. 😮

    De video laat mooi zien dat hier echt geen ingreep nodig is. De kruising is volledig te overzien en voor de fietsers die hun hand uitsteken wordt netjes gestopt. Dat er auto’s zijn die bij dat stopbord doorrijden is hetzelfde als een fietser die midden in de nacht wachten voor rood licht op een lege kruising. Als het niet stoppen zo’n probleem is moet je er een week een agent neerzetten, dan is het meteen opgelost.

  29. @WFvN; aub goed lezen. Van gedoogbeleid is geen sprake als regelgeving wordt aangepast. Het argument dat de fietser dan vogelvrij wordt verklaard snap ik niet helemaal.

  30. Dat die kruising overzichtelijk is, is niet waar. Ik stop bij het bord ook niet als er overduidelijk geen fietsers zijn, maar als er wel fietsers in de buurt zijn wel. Het is namelijk heel onduidelijk welke fietser nou gaat oversteken en welke niet. Zoals in het filmpje duidelijk te zien is is de mevrouw die aan de rechterkant vanaf het winkelcentrum komt netjes met de hand uisteken. Het kind erachter steekt geen hand uit. Tevens komt er op datzelfde moment een fietser aan de linkerkant in beeld, die nu rechtdoor gaat. Wat je heel goed ziet is dat als je daar als autobestuurder staat en denkt dat een fietser rechtdoor gaat, en toch afslaat er is voordat je kunt reageren. Ook met een stopbord trek je al op voordat je door hebt dat een fietser toch oversteekt.
    Een bestuurder moet dus opletten op de fietsers van links en rechts, maar ook van voren en van achteren en naast hem, dat zijn 8 hoeken die je moet conntroleren, waarbij een fietser binnen één a twee seconden voor je auto zit.

    Wat mij betreft zouden er een paar opties zijn om dat aan te pakken:
    – Moet daar wel een kruising liggen? Als je de kruising weghaalt zullen de fietsers op de parkeerplaats al het juiste fietspad opgaan, wat de noodzaak tot oversteken helemaal weghaald. Op de parkeer plaats rijdt iedereen rustig, en dat is maar 30? meter verderop.
    – Maak het lastiger voor fietsers om af te slaan. Hiervoor kunnen bijvoorbeeld verhogingen in de scheiding tussen fietspad en weg aangebracht worden. Hiermee wordt de bedoeling die de fietser heeft duidelijker.
    – Verleg de doorgaande fietspaden één a twee meters weg van de rijbaan/kruising, zodanig dat afslaande fietsers al één a twee meter kruisend komen aan fietsen. Hierdoor is het voor bestuurders veel overzichtelijker, een fietser komt dan namelijk alleen nog maar van links of rechts. Tevens kunnen de bosjes dan zodanig geplaatst worden dat deze alleen in de rijrichting van de betreffende rijbaan goed zicht bieden, zodat men niet nutteloos wacht op fietsers die er nog lang niet zijn, zoals bij rotondes.

  31. Ik zie trouwens dat dat die scheiding tussen rijbaan en fietspad wel zo’n twee meter is, maar blijkbaar komt dat dus niet over op mij als bestuurder. Wellicht nog een optie om op de burg een scheiding te maken voor de rijbanen van de auto’s, zodat bestuurders sneller het idee hebben dat ze al op de parkeerplek zijn en dus rustig aan doen. De reden dat ik dat stopbord negeer is omdat ik “er nog niet ben”, ik moet immers mijn auto parkeren, daar ben ik mee bezig. En fietsers verwacht je enigszins wel op de parkeerplaats, dus hoe sneller ik als automobilist het idee heb dat ik ben gearriveerd op de bestemming hoe rustiger ik ga rijden.
    Of zet tien meter voor de kruising een bord “Welkom in winkelcentrum Stadshagen”, dan ben ik voor mijn gevoel ook op bestemming, en kan ik weer rustig opletten op de fietsers en netjes stoppen, op een parkeerplaats heeft immers iedereen voorrang.

  32. bvb

    Nederland is top in gedoogbeleid. En het toppunt van gedoogbeleid is nog wel het aanpassen van de wetten omdat de regels niet worden nageleefd. Een mooi voorbeeld is die te hard rijdende vrachtwagens die caravans inhalen die wel netjes 80 reden. Dus hebben ze de wet aangepast, caravans mogen tegenwoordig 90 zodat vrachtwagens ze niet meer zullen inhalen. De vrachtwagenchauffeurs worden beloond, ze kunnen nu dus gewoon ongestoord vol gas rijden boven de toegestane snelheid.

    Hier is het probleem dat automobilisten zich niet aan de regels houden. Fietsers worden overhoop gereden.
    We belonen de automobilisten want als ze voorrang hebben, hoeven ze niet meer te stoppen. Mocht er dan een aanrijding komen, dan zit de fietser ineens sowieso fout omdat die geen voorrang heeft verleend.
    En maak het dan dus maar af door direct de fietser vogelvrij te verklaren want de zieliege autombilist is anders weer de sjaak als hij een fietser op z’n motorkap heeft.

    Ja, dat laatste is overtrokken maar past wel in de lijn van dat ‘gedoogbeleid ten top’ waar jij in dit geval dus ook aanhanger van bent.

  33. FCZZ:

    Waarom fietsers voorrang geven? Misschien wel omdat Stadshagen is gebouwd voor FIETSERS?
    Of vind je dat te ver gezocht? 🙁

  34. Arnold heeft een fraai verhaal maar met één ding ben ik het niet geheel eens:

    zodat bestuurders sneller het idee hebben dat ze al op de parkeerplek zijn en dus rustig aan doen.

    Aan de andere kant van het winkelcentrum zie je automobilisten soms met lompe snelheid het fietspad over knallen. In beide richtingen gebeurt dat. Sommigen geven al vol gas nog ruim voordat ze de parkeerplaats verlaten hebben.

    Maar waarom gebeuren er aan de andere kant van het winkelcentrum veel minder ongelukken. Ook daar zijn veel fietsers.
    Welke overeenkomsten/verschillen heb je daar?

    1) Fietsers die in dezelfde richting als de auto’s rijden, hebben de fietsstrook gewoon aangrenzend aan de rijstrook voor auto’s. Geen afscheiding dus. Dat levert het voordeel op dat fietsers kunnen voorsorteren als ze linksaf willen slaan. Bovendien zitten de fietsers dichter in het zicht van de bestuurder (door de voorruit).

    2) Maar dan heb je tegemoetkomend verkeer nog niet gehad. Daar komt verschil 2: de afstand tussen de rijbanen voor auto’s is aan de andere kant veel groter, waarbij de tegemoetkomende auto’s dan ook veel meer tijd hebben om de linksafslaande fietser waar te nemen.

    3) Het grootste verschil zit denk ik in de fietspaden bij de Belvederelaan in de richting van de Frankhuizerallee. Daar heb je aan beide kanten van de rijbanen voor auto’s een tweerichtingfietspad liggen.

    Punt 3 valt niet zo simpel op te lossen denk ik. Ik denk dat problemen gaat verplaatsen als je beide fietspaden voor één richting geschikt maakt.

    Wat zou wel werken? Rotonde denk ik werken maar het probleem met die 2-rchtingen fietsers maakt het niet gemakkelijker.

    Wat zou wellicht beter werken?

    Het Twistvlietpad maakt bij de Wendakker een knik. Als die knik weggehaald wordt en het Twistvlietpad rechtdoor blijft lopen en dus de bewuste kruising wat meer noordelijk (richting het winkelcentrum) komt te liggen, dan heb je 1) dat het fietspad haaks kruist met auto’s en 2) meer ruimte. Ook dan is het probleem van het 2richtingfietspad niet opgelost. Maar die ruimte kan je weer benutten om beide 2richtingfietspaden van de weg af te laten buigen tot een fatsoenlijke afstand zodat fietsers meer dan 5 meter van de rijbaan verwijderd zijn als ze het Twistvlietpad op willen rijden. Die meer dan 5 meter heeft de automobilist dan de tijd om de fietser op te merken. Een fietser die ‘ineens’ afslaat is er dan niet meer bij.

  35. WFvN maakt een goed punt dat de fietsers gedwongen worden om aan de verkeerde kant van de weg tegen het verkeer in te fietsen, en dan ook nog eens voorrang hebben bij oversteken, dat gaat tegen alle voorrangsregels van Nederland in. Wellicht is het al voldoende om over de brug aan de andere kant een fietsstrook te maken, zodat tegemoetkomende fietsers eigenlijk niet meer hoeven over te steken omdat ze op de parkeerplaats al de juiste kant van de weg kiezen.

  36. de reacties van mensen die zeggen dat we ons gewoon aan regels moeten houden zijn begrijpelijk, maar lossen niets op. Het neerzetten van een camera of agent werkt maar eventjes, als het al werkt. Er worden ook mensen geflitst voor door rood rijden en te hard rijden, met jullie redenatie zou het plaatsen van een camera er voor zorgen dat die camera nooit hoeft te flitsen.
    De praktijk leert dat je het gedrag van mensen slecht kunt beïnvloeden door regels op te stellen, maar wel door de situatie aan te passen. Aanpassen zijn vervolgens drie opties voor:
    – je haalt wat weg, suggestie 1,
    – je voegt wat toe, suggestie 2,
    – je veranderd de hele situatie, suggestie 3

    Regelgeving aanpassen heeft geen zin, die is gewoon goed vastgesteld in het verkeer. Dat pas je niet aan omdat een kruising in Zwolle niet functioneerd. Als de regelgeving echt niet zou kloppen zouden er veel meer ongelukken gebeuren op kruisingen in Nederland.

  37. Mensen zijn tegenwoordig zo gehaast. Even rustig stoppen voor een fietspad of zebrapad is er niet bij. Haast, haast, alleen maar haast!

Reacties zijn gesloten.