Grote ravage door ongeluk

Door Redactie

Zwolle – Vrijdag aan het eind van de middag heeft er een ongeval plaatsgevonden aan de Deventerstraatweg ter hoogte van de Boni.

30052014_ongeval_bij_boni_12.jpg 

Bij het ongeval is een auto met hoge snelheid op een stilstaande auto gereden. De bestuurster van de stilstaande auto zag de andere auto aankomen, en stopte. De bestuurder van de andere auto heeft waarschijnlijk een stuurfout gemaakt waardoor de andere auto geraakt werd. Door de klap ontstond een flinke ravage. Eén van de bestuurders raakte bekneld, en is door de brandweer uit de auto bevrijd. De bestuurder en de bijrijder van de stilstaande auto lijken met de schrik vrij gekomen te zijn.

https://youtu.be/lRC7LbJhgZY 

30052014_ongeval_bij_boni_14.jpg

30052014_ongeval_bij_boni_10.jpg

30052014_ongeval_bij_boni_11.jpg

Meer foto’s via lees meer… 

30052014_ongeval_bij_boni_13.jpg

30052014_ongeval_bij_boni_15.jpg

30-05-2014_zware_aanrijding_op_de_deventerstraatweg-t.o._de_bonie_01.jpg

30-05-2014_zware_aanrijding_op_de_deventerstraatweg-t.o._de_bonie_02.jpg

30-05-2014_zware_aanrijding_op_de_deventerstraatweg-t.o._de_bonie_03.jpg

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

97 gedachten over “Grote ravage door ongeluk”

  1. Loop er altijd met de hond, maar er word daar veel te hard gereden. Vooral s’avonds, sommigen halen er de 100 wel. Politie zie je er bijna niet controleren

  2. Waarschijnlijk die eikel die gistermiddag zo lekker dicht op mijn bumper zat. Sommigen komen zichzelf vroeg of laat vanzelf weer tegen. Helaas meestal ook ten koste van een ander.

  3. Je mag alleen afgaande op het uiterlijk geen conclusies trekken, maar ik heb er wel zo mijn gedachten bij als ik die Mazda 323 zie…

  4. doet niet ter zake hoe snel de Mazda reed , de opel is fout die sloeg links af dus die had moeten wachten dus wie ziet wie nu over het hoofd?

  5. Heb hem vaak zien scheuren, kan niet bepaald zeggen dat ik medelijden met hem heb. De auto had-ie nog maar 4 maandjes (vanaf 24-01-2014, 15:29). Dit soort wagentjes wisselen trouwens vaak van eigenaar, deze had ook al 7 verschillende eigenaren gehad.

  6. Als deze “Nicky Lauda” ooit nog weer achter het stuur van een auto komt (in plaats van in een scootmobiel) zou ik hem toch eerst eens een psychisch laten testen voordat ik hem weer in het openbaar verkeer zou toelaten.

  7. @s

    Voorrang = voorrang? En daarmee is het klaar? Ik ben wel benieuwd naar de snelheid van de snelheidsduivel.
    Je mag verwachten dat een ander zich niet helemaal aan de snelheid houdt maar er zitten wel grenzen aan. Zie bijvoorbeeld deze:

    Binnen het verkeersrecht zijn er allerlei regels ingesteld om het verkeer veilig te laten verlopen. De voorrangsregels zijn daar een voorbeeld van. Dit geldt ook voor de regels die betrekking hebben op de maximumsnelheid op een bepaalde weg.

    In de jurisprudentie is meerdere malen de situatie aan de orde geweest dat een voorrangsgerechtigde voorafgaand aan een aanrijding een te hoge snelheid heeft gehad. De jurisprudentie laat zien dat deze te hoge snelheid kan doorwerken in de beoordeling van de aansprakelijkheid.

    ………..

    Een verkeersdeelnemer die (op een voorrangsweg) de maximumsnelheid overschrijdt, schendt een verkeersnorm. Deze belangrijke verkeersnorm is juist in het leven geroepen ter voorkoming van het gevaar dat zich een verkeersongeval voordoet. Wanneer iemand deze bestuurder geen voorrang verleent en zich dan een aanrijding voordoet, zal er een afweging moeten worden gemaakt tussen de overschrijding van de maximumsnelheid en het niet verlenen van voorrang. Hoe deze afweging zal uitvallen, zal afhangen van alle omstandigheden van het geval.

  8. die gast in die mazda probeerde mij vorige week op te drukken toen ik op de hanekamp reed en het ging hem niet hard genoeg dus vloog ie mij voorbij !

  9. Mooie conclusie’s van mensen die het beter weten, wacht eerst het onderzoek af en ga dan reageren op dingen die je zeker weet,,

  10. zunde van de mazda krijg je dervan als je niet op let maarja auto is te vervangen dus , is gelukkig goed afgelopen geen zwaargewonden in ieder geval.

  11. De bestuurder is gewond naar het ziekenhuis afgevoerd, lees ik bij RTV Oost. Ik hoop dat het goed met hem gaat en uiteraard ook met de andere betrokkenen bij het ongeval.

  12. Nee daarmee bedoel ik dat mensen alweer een oordeel hebben over een auto/persoon ,, wacht maar het onderzoek af, en ik weet meer dan je denkt.

  13. De Omega stond (neem ik aan) stil omdat deze het parkeerterrein van de Boni op wilde rijden? Het lijkt een redelijk frontale botsing geweest te zijn.

  14. Haha die kerel met die Mazda zat ook laatst bij mij te kleven. Haalt ie in en steekt ie zijn middelvinger op. Boontje komt om zijn loontje……

  15. Lekker speculeren over een situatie waarin een getunede auto bij voorbaat fout zit.. wanneer je niet weet wat er is gebeurd hou dan alsjeblieft je vooroordelen voor je

  16. Omdat dat daar niet om de auto van de notoire hardrijder gaat, maar om de auto van het slachtoffer. Overigens zijn op RTV Twente (slordige, lage kwaliteit) videobeelden te zien waarop van beide auto’s gewoon de kentekens te zien zijn.

  17. Oh, en omdat de redactie waarschijnlijk expres op jou, Dineke, zaten te wachten. Er moet namelijk altijd iets te klagen zijn.

  18. @rick zegers: uit de reacties haal ik dat die auto geen onbekende is in de stad en dat die bekendheid niet is ontstaan door “voorbeeldig rijgedrag”. Daarmee maak je het speculeren natuurlijk erg makkelijk.

  19. Tuurlijk maakt het uit hoe hard je rijdt maar hoort hij daar geen voorrang te krijgen? En waarom midden op de weg stil gaan staan? Gooi hem er dan voor of heb ik het verkeerd? Of krijgt hij serieus het vooroordeel omdat hij in een getunede auto rijd!?

  20. Bericht door Gerline, op 30 mei 2014 23:18
    Omdat dat daar niet om de auto van de notoire hardrijder gaat, maar om de auto van het slachtoffer. Overigens zijn op RTV Twente (slordige, lage kwaliteit) videobeelden te zien waarop van beide auto’s gewoon de kentekens te zien zijn.

    Bescherming van de verdachte bedoel je?
    Dat zou impliceren dat de Mazdarijder de verdachte is en de bestuurder van de Opel dus niet.
    Hoe komt Weblog Zwolle en/of Rob Jager dan aan die informatie?

    De situatie lijkt dus te zijn: Mazda wil rechtdoor. Opel wil linksaf. Ze komen elkaar tegemoet op dezelfde weg. Verkeersregels zeggen dan in eerste instantie: Mazda (rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg) gaat voor de Opel.
    Op basis daarvan zou de Opel fout zijn.
    Maar in het bericht staat ook

    De bestuurster van de stilstaande auto zag de andere auto aankomen, en stopte. De bestuurder van de andere auto heeft waarschijnlijk een stuurfout gemaakt waardoor de andere auto geraakt werd.

    _waarschlijnlijk_ een stuurfout gemaakt door de Mazda. Dat maakt het voor de Mazda weer minder gunstig natuurlijk.
    Ook wordt gesproken over ‘hoge snelheid’ en ‘stilstaande auto’. Dat werkt weer in het nadeel van de Mazda.

    Maar ook daar: waar komen die gegevens vandaan? Omstanders? Politie?

    Waarom dus wel de Mazda ‘anoniem’ gemaakt maar de Opel niet?

    Hoe dan ook vervelend.

  21. Rectificatie: Rob Jager moet zijn Stefan Verkerk

    Bericht door maikel , op 30 mei 2014 23:26
    Tuurlijk maakt het uit hoe hard je rijdt maar hoort hij daar geen voorrang te krijgen? En waarom midden op de weg stil gaan staan? Gooi hem er dan voor of heb ik het verkeerd? Of krijgt hij serieus het vooroordeel omdat hij in een getunede auto rijd!?

    WAAR stond die opel eigenlijk stil? Als ik die remsporen van de Mazda zo zie (die de link van Stefan Verkerk), zie ik niet direct een ‘stuurfout’.
    Wel vind ik de remsporen wat vreemd ‘rechts’ lopen maar ik zie de sporen niet op de verkeerde weghelft.

    Te hoge snelheid? Geen voorrang? Stuurfout? Zeg het maar.

  22. Het maakt niet uit wie er fout was het gaat erom dat de mensen het overleefd hebben de jongen van de mazda mocht ook later het ziekenhuis verlaten laat de politie en de verzekering maar uitzoeken wie er fout was dat kunnen wij niet beoordelen dus en iedereen heb wel eens een aanrijding gehad maar maken zich liever drukker om een ander dan om zichzelf

  23. ook ik had de info WFvN 🙂

    Maar de opel stond stil om de parkeerplaats op te rijden bij de Boni.
    Die heeft geremd en mogelijk de snelheid van de mazda verkeerd ingeschat.

    Des al niet te min. als jij verwacht dat iemand 50 rijdt en diegene rijd harder dan dat kom je snel bedrogen uit.

    Ik heb van veel omstanders en getuigen gehoord dat deze jongen al vaker is betrapt op erg asociaal rijgedrag. Ik veroordeel hem niet verder. Dit zal het VOA onderzoek moeten uitwijzen.

    my 50 cent 🙂

  24. De weg is daar redelijk smal. Als die Opel iets te ver op de ‘verkeerde’ weghelft stond én die jongen reed te hard, waardoor hij niet tijdig kon bijsturen, wie is er dan “fout”?

  25. Generaliseren mag vast niet, maar ik doe het toch.

    Als je normaal oplet in het verkeer en je aan de snelheid lijkt het me onmogelijk dat je daar zo achterop een auto botst. Droeg de bestuurder van de Mazda heel toevallig een petje?

  26. Als je de foto’s bekijkt lijkt het me niet dat de mazda bestuurder er achterop is gebotst of?”maar maakt het uit of hij een petje draagt? Waarschijnlijk zijn beide bestuurders fout geweest de een iets te hard gereden en de andere auto staat half op de weg zoals ik uit het verhaal kan halen!? En aangezien de mazda bestuurder voorrang had word het een lastig verhaal..

  27. @manuel: echt niet iedereen heeft wel eens een aanrijding gehad. JA, diegenen die vaak asociaal rijden of een asociale bestuurder tegenkomen wsl. wel.
    Ik hou best van doorrijden, maar dan wel op de plaatsen waar dat is toegestaan en kan (snelweg) maar zal mij ook dan aan de geldende verkeersregels houden.
    Veel jongeren met een bepaalde mentaliteit die rijden in bepaalde auto’s houden weinig / nooit rekening met overige weggebruikers.
    Is een bewezen feit.

  28. wat een gezeik de bestuurde van de opel was gewoon fout
    hij sloeg links af en zag de Mazda niet.
    niet de bestuurde van Mazda zou zijn rijbewijs in moeten leveren maar de bestuurde van de opel.Die lette niet op en reed zo voor een tegemoet komende auto . DUS WIE IS ER NU FOUT EN NIET BEKWAAM OM EEN VOERTUIG TE BETUREN!!!!!!!!

  29. Oei, ik zie dat het fout gaat. De Opel is de sjaak. De rechter is in dit toic aanwezig: S (en nog wat andere rechters trouwens).

    Maar als ik meerdere dingen in dit topic (en dan met name het door meerderen genoemde rijgedrag van de auto met strijkplank, kachelpijpen en kippengaas), wat andere gegevens waarbij jurispredentie genoemd wordt en m’n gevoel bij elkaar neem, dan ben ik toch werkelijk bang dat de rijder van de Mazda een serieus probleem heeft.

  30. @S: als de Mazda te hard reed dan is het ongeluk nog steeds zijn schuld.

    En als de Opel afsloeg dan zou je verwachten dat ie aan de zijkant geraakt zou zijn. Maar aan beide zijkanten is niets te zien: enkel aan de voorkant. Dat duidt erop dat ie frontaal geraakt is, en dat lijkt te bevestigen wat in het artikel al staat geschreven: dat de Mazda door een stuurfout op de verkeerde weghelft terecht kwam.

    Maar het is allemaal speculatie. De politie mag zich hierover uitspreken.

  31. Toch wel zonde van die Mazda. Daar heeft wel wat extra werk, tijd en geld in gezeten zo te zien. Niet geheel mijn smaak maar wat variëteit op de weg kan ik wel waarderen (dan heb ik het trouwens over de auto’s, niet over het rijgedrag)

  32. Vreemde reacties en veronderstellingen lees ik hier. Hou rekening met het volgende: 1 iedereen maakt in gelijke mate aanspraak op een veilig gebruik van de weg. 2 iedereen dient zich zodanig te gedragen dat de veiligheid op de weg in gevaar wordt gebracht of kan worden gebracht. Hier van uitgaande is er iets fout gegaan. In welke mate laat dat eventueel de rechter uitmaken.

  33. Ik hoop dat alles goed afloopt, dat de schade netjes afgehandeld word.

    MAAR:
    Mooi dat die mazda nu in de prak ligt. Niet omdat ik een hekel aan die auto heb (ik heb er zelf ook een gehad, gewoon origineel), maar ik heb mezelf al tig keer moeten redden uit een gevaarlijke situatie, ontstaan door die eikel van die Mazda. Als er rijbewijzen ingenomen moeten worden, doe dan van allebei, want die mazda rijder heeft echt al honderden, zo niet duizenden keren bewezen niet verantwoord om te kunnen gaan met een auto en/of het bezit van een rijbewijs.

    Alle mensen die nog maar net hun rijbewijs hebben: Beseffen jullie dat je je puntenrijbewijs dankt aan dit soort aso jongeren? Die hun auto voorzien van van allerlei plastic en dan denken dat ze moeten racen zoals in die uberslechte film Fast en Furious? Die zo schuin in hun auto zitten dat ze alleen de radio nog fatsoenlijk kunnen zien?

    Ik ken er werkelijk niet 1 met zo’n soort uitgebouwde auto, die weet wat normaal en verantwoord rijden is. En voor de duidelijkheid, ik rijd ook eigenlijk altijd en overal (woonwijken en woonerven is een duidelijke uitzondering) wel harder dan toegestaan, op die deventerstraatweg zet ik ook wel eens 70 op de teller, maar ik ben dan niet bezig met mijn petje en mijn subwoofer (ik heb beide niet, en ik moet die troep ook niet).

    Nogmaals, ook als er hier vriendjes van die mafketel meelezen, zijn rijgedrag waarschijnlijk helemaal ‘da bomb’ vinden en zelf ook zo rijden: Bedenk je heel goed waarom er dingen als een EMG en het puntenrijbewijs zijn. Je verneukt het voor iedereen, dus kap ermee!

  34. Daarnaast pleit ik nog steeds voor dezelfde maatregel als bij het motorrijbewijs: Stel voor mensen onder de 24 een maximale vermogens/gewicht verhouding in. Men bewijst niet met een auto met 100pk op ~1100kg (veel meer zal die mazda niet hebben danwel wegen) om te kunnen gaan. Dus dan laten we bij wet en op rijbewijs jongeren maar beginnen in een auto met maximaal 50pk/950kg ofzo. Zien ze die mazda 323f met uitbouw mogelijkheden al snel veranderen in een daihatsu cuore of een nissan micra. Dat is toch wat ze willen?

  35. @Martin27

    Ik vind het helemaal geen probleem dat het EMG en puntenrijbewijs zijn ingevoerd door onder meer zulke gasten (en ook EMA maar in dit geval lezen we gelukkig geen alcohol in het spel). Als je je gewoon gedraagt in het verkeer, dan heb je niets te maken met zo’n EMG, EMA of puntenrijbewijs (hoewel, die laatste heb je dan misschien wel maar heb je er geen last van). Dus dat EMA, EMG en punten rijbewijs een gevolg zijn van de aso’s, geen bezwaar. Wel vind ik andere gevolgen van het rijgedrag een bezwaar. Schade aan materialen van een ander (erg vervelend) en persoonlijk letsel of de dood bij een ander (nog veel erger).
    Ik ben het er dus niet mee eens dat ze het met dat EMG, puntenrijbewijs etc. hebben vern**kt voor een ander. Dat doen ze bij de gevolgen in geval van een aanrijding of gevaarzetting.

    Je opmerking over in het begin alleen lichte voertuigen mogen rijden (net als bij motoren) vind ik wel een hele goede. Maar of het daarmee veiliger wordt? Ik ben ook jong, onbenullig, overmoedig en onverantwoord geweest. Ik ben begonnen in een 1L Alto. 705kg 54pk Die past vast wel in je rijtje ‘beginnersauto’s’. Hoe hard dat ding kon rijden? Geen idee. De teller, die tot 160 gemarkeerd had op het display, reed z’n eigen schaalverdeling voorbij. (dat doe ik tegenwoordig toch maar niet meer; leeftijd brengt toch wat meer voorzichtigheid met zich mee ben ik achter).
    Wat ik bedoel te zeggen is dus dat je ook met die lichte autootjes véél te hard kan rijden.
    Nog een extra probleem zou kunnen zijn dat iemand voor z’n werk toch groter/zwaarder zou moeten rijden (beroepschauffeur). Maar in de regels zijn daar dan vast wel aanpassingen voor te verzinnen.
    Zo heel gek vind ik je idee dus niet.

  36. Ja, maar je doet er sowieso al veel langer over om zo hard te rijden. Punt 2 blijft een micra een micra, wat je er ook aan doet en zo’n jongere die stoer wil zijn rijdt zwaar voor lul in zo’n ding.

    Punt 2, misschien het belangrijkste (al krijg ik vast commentaar op deze uitspraak): In een micra was dit ongeluk voor meneer Sjonnie heel anders afgelopen. En ik begin me ondertussen af te vragen of dat soort aso rijders nog wel beschermd moeten worden door airbags e.d… Laat de natuurlijke selectie het maar oplossen.

    Nee, ik gun niemand invaliditeit, maar het is toch gestoord dat wanneer deze mazda rijder er (ernstig) lichamelijk letsel aan over zou houden, dat wij daarvoor de rekening gaan betalen? Eigen verantwoordelijkheid noem je zoiets. Als laatst blijft dan het argument staan dat het rijbewijs een privelege is, en geen recht. Dit soort jongeren bewijzen dus dat ze met dat privelege niet om kunnen gaan, en zouden het dus ook weer moeten verliezen. Permanent graag.

  37. Puntenrijbewijs maakt me ook niet uit Martin27. Ik heb m’n rijbewijs nu ongeveer 6 jaar maar heb ik die tijd nog geen foto voor te hard rijden gehad. Houd je gewoon aan de regels, dan kom je ook gewoon op de plaats van bestemming. Indien je binnen Zwolle rijdt kan dat hardrijden etc. je wellicht luttele minuten winst opleveren, compleet onnodig dus (zowel om de tijdswinst en het risico dat je neemt).

  38. Je opmerking over airbags e.d. ken ik in een nog wat heftigere variant: stel dat er geen airbag maar bajonet op de stuurkolom zou zitten, welke invloed zou dat hebben op de bestuurder?

    Gevoel van veiligheid (EBD, ABS, airbag’s overal, etc.) zullen vast niet altijd positief werken op het rijgedrag. Jongens in grote wagens (lompe SUV’s of die nog lompere Amerikaanse pickups) lijken soms te denken meer recht te hebben op een stukje asfalt dan iemand die zich wat kleiner door het verkeer begeeft (voetganger, fietser, autootje). Dat in combinatie met de ’tank’ waar ze in rijden, doet mij soms denken dat ze zich onkwetsbaar wanen.

  39. Bericht door S, op 31 mei 2014 9:08
    wat een gezeik de bestuurde van de opel was gewoon fout
    hij sloeg links af en zag de Mazda niet.
    niet de bestuurde van Mazda zou zijn rijbewijs in moeten leveren maar de bestuurde van de opel.Die lette niet op en reed zo voor een tegemoet komende auto . DUS WIE IS ER NU FOUT EN NIET BEKWAAM OM EEN VOERTUIG TE BETUREN!!!!!!!!

    Bericht door s, op 30 mei 2014 21:22
    doet niet ter zake hoe snel de Mazda reed , de opel is fout die sloeg links af dus die had moeten wachten dus wie ziet wie nu over het hoofd?

    Ik neem aan dat jij ook een jong iemand bent met waarschijnlijk een zelfde soort auto. Vroeger, toen ik nog rijles kreeg werd mij ingeprent dat voorrang een RECHT is en geen PLICHT. VERKEERSINZICHT zit tegenwoordig niet meer in het lespakket. Je leert schakelen en gas geven. Voor de rest heb je je navigatie. Oftewel, dom scheef onderuitgezakt lekker scheuren want ik heb een rijbewijs en kan dus rijden……………..
    voor al die jonge bestuurders, een rijbewijs geeft aan dat je de auto kunt besturen, de rijervaring doe je pas op als je je rijbewijs hebt.

  40. De wetenschappelijke naam voor dit soort weggebruikers luidt: gemotoriseerde orgaandonor. Frisse jonge kerels die eenmaal dood chirurgisch prima te recyclen zijn – op hun verstand na dan. Triest dat ze vaak onschuldigen meenemen in hun blaze of glory.

  41. nogmaals kijk naar de remsporen daar kun je zien dat de Mazda niet hard nog op de verkeerde weghelft reed.of de Mazda bestuurder nu verder een domme gans of een eikel is weet ik niet ik weet toevallig wel wat hier is gebeurd.dus iedereen kan zijn vooroordelen over boord gooien

  42. Wat een eikel, gelijk vastzetten als hij uit het ziekenhuis komt. Reed veel te hard, roekeloos. Het andere verkeer had geen enkele kans, had een heel gezin dood kunnen rijden.

  43. Maar de opel stond stil om de parkeerplaats op te rijden bij de Boni.
    Die heeft geremd en mogelijk de snelheid van de mazda verkeerd ingeschat.

    En aangezien de remsporen van de Mazda nog aardig aan de rechterkant van de rijbaan zitten, heeft die Opel behoorlijk met zijn neus op de verkeerde weghelft gestaan. Iedereen valt hier wel over het mogelijke rijgedrag van de Mazda rijder, maar die fout van de Opel rijder vind ik ook aardig grof.

  44. Die Mazda mag dan wel fout hebben gezeten, maar vergeet ook zeker die Opel rijder niet als ik zo de foto’s bekijk, die Opel stond al half op de weg terwijl er recht doorgaand verkeer aankwam. Zoals de fotograaf al aangaf heeft de Opel rijder waarschijnlijk de snelheid/afstand verkeerd ingeschat tot de Mazda. Gedeelde schuld…

  45. De afstand/snelheid is ook moeilijker in te schatten als er iemand aan komt rijden met 100 km/u waar je 50 mag. 2 keer knipperen met de ogen en hij zit er bovenop terwijl de Opel dat niet verwacht.

  46. Bij een aanrijding zijn er altijd twee schuldigen. Bewijs maar dat jij er echt niks aan kon doen. Zo is het bij het vaarreglement. Zouden ze ook bij het veerkeersreglement moeten doen.

  47. Ik zit hele dagen op de weg en maak mee dat eigenlijk bijna iedereen op dat punt bij de boni het verkeer verkeerd inschatten ook als je daar aan de snelheid houd en dit keer is het een jongeman die te hard reed maar de mensen die van de boni weg komen draaien vaak de weg op als je er bijna bent. Vind het jammer dat altijd de jeugd de schuld krijgt ik behoor daar ook bij maar valt op dat vaak de ouderen het verkeer niet goed inschat iedereen maakt fouten en tijd soms te hard (onbedoeld) mss moeten we eerst naar ons zelf kijken voor we gaan wijzen

  48. met een beetje hogere wiskunde en de lengte van het remspoor van de Mazda kom je uit op ongeveer 85km/h, terwijl je daar 50 km/h mag. Bovendien weet je dat je een uitrit nadert dus hoor je extra alert te zijn en gas los te laten.
    Gezien het feit dat de Opel rechts de meeste schade heeft kun je volgende conclusies trekken:
    1. De Opel heeft de snelheid van de Mazda verkeerd ingeschat
    2. De Mazda heeft veel harder gereden dan de toegestane snelheid en heeft geen rekening gehouden met de gevaarzetting van een inrit naar de Boni.

    Wie schuldig is laat ik in het midden.

  49. @blauwvingertje,je hebt niet alle gegevens voor een correcte wiskundige berekening daar ben je minimaal voor nodig
    1-massa voertuig
    2-remdruk van alle 4 de wielen
    3-profiel van alle 4 de banden
    4-lengte remspoor

  50. Vorige week zo’n zelfde kleur Mazda met dezelfde stickers met een behoorlijke snelheid door het rood zien rijden op de Veerallee. Als dit dezelfde gek is geweest is het mooi dat we die een tijdje niet meer op de weg zien. Het is voor onze kinderen weer een beetje veiliger geworden als ze maandag naar school moeten.

  51. Tsja, veiliger… ik houd m’n hart vast. Het grote probleem is nu namelijk dat hij zo weer in een andere PKW (PiemelKompensatieWagen) de weg op kan gaan. 🙁

  52. Bericht door S, op 31 mei 2014 18:29
    @blauwvingertje,je hebt niet alle gegevens voor een correcte wiskundige berekening daar ben je minimaal voor nodig
    1-massa voertuig
    2-remdruk van alle 4 de wielen
    3-profiel van alle 4 de banden
    4-lengte remspoor

    1- massa voertuig +/- 1095 Kg
    2- Remdruk = nvt daar wielen blokkeren
    3 -Profiel moet minimaal voldoen aan APK eisen. dus minimaal 1,6 mm
    4- remspoor is ongeveer 15 meter.

    Alle gegevens bij de hand, dus de berekening klopt ongeveer.

    Bovendien voor een globale berekening heb je alleen nodig:

    1- soort voertuig
    2- soort wegdek
    3- conditie v.d. weg
    4- lengte remspoor
    5- impactsnelheid.

    zie voor meer info:
    http://www.ongevallenanalyse.nl/rekenmodules.asp?id=2

  53. Als je zo’n remspoor maakt en dan nog steeds zo’n schade veroorzaakt, dan rijd je daar gewoon veel en veel te hard. Dan maak je niet een foutje maar dan ben je onverantwoord bezig, zeker op dat punt!! Of je
    nou jong of oud bent en wel of geen petje draagt is niet ter zake doende. Je blijft een onverantwoordelijke idioot die het verdient om eens hard tot stilstand te komen!

  54. @S de bestuurster van de opel stond al stil en zij zag de mazda aankomen. dit geven ook veel getuigen aan dat de opel al stil stond.

  55. @blauwvingertje:

    Hoe kom je aan dat remspoor van 15 meter? Ik heb ook wel zitten schatten maar kom meer uit op zo’n 7 à 8 meter (misschien een beetje meer omdat het begin van het remspoor minder duidelijk zichtbaar is) maar 15 meter zie ik niet.

    offtopic:
    Wat doe die Messerschmitt in jouw profielafbeelding? Heb je die? 😀

  56. @blauwvingertje:

    Hoe kom je aan dat remspoor van 15 meter? Ik heb ook wel zitten schatten maar kom meer uit op zo’n 7 à 8 meter (misschien een beetje meer omdat het begin van het remspoor minder duidelijk zichtbaar is) maar 15 meter zie ik niet.

    offtopic:
    Wat doe die Messerschmitt in jouw profielafbeelding? Heb je die? smilies/cheesy.gif

    Afgaand op de breedte van het hek en de 3 meter voor het hek kom ik uit op een meter of 15. Hek is volgens mij 9 meter breed.

    Offtopic: ik mocht willen dat ik er een had. mag het met een gewone gzinsauto doen.:(

  57. Ik heb gebruik gemaakt van de belijning en de klinkers op deze foto.

    Zo’n streep is nagenoeg 5 klinkers lang. Een ruimte tussen strepen zo’n 4 klinkers dus 9 klinkers totaal voor streep-niets-combinatie. Ik schat 4,5 van die combinaties. Klinker van 20 (misschien 21?) centimeter maakt 8,1 meter.

    De lengte van de auto heb ik niet meegenomen maar daar zie ik ook geen remsporen meer. Bovendien staat de auto een halve autobreedte naast het remspoor. Mogelijk heeft de auto niet meer geremd vanaf het moment dat de auto’s met elkaar in aanraking kwamen?

    (offtopic: google eens op veloschmitt 😛 )

  58. Ik weet niet wie schuldig is, ik hoop wel dat de bestuurder van de mazda geen geld heeft om een nieuwe auto te kopen. Ik ben zelf iemand die best wel lekker doorrijd, (ik weet dat dit ook fout is) maar als ik al bijna 70 rij op de marsweg (max snelheid daar 50km/h) en dan nog zo erg word opgedrukt door de idioot in deze mazda dan breekt zelfs mijn klomp. En nee, ik draag niet eens klompen. Als je je auto zo tuned (tupperwarebak) dan ben je erg herkenbaar, doe je daar ook nog dat onnodige asociale rijgedrag bij dan krijgen mensen al snel een hekel aan je.

  59. Er rijd ook een precies zoon zelfde mazda rondt als deze in zwolle dus hij zal het niet altijd geweest wezen
    Vooroordelen zijn dit allemaal deze jongen reed iets te hardt de remsporen zijn gekomen omdat de opel al een halfe meter op de weg stond en hij dit zag aan komen en voluit op de rem heeft gedrukt en nog proberen heeft te ontweiken en wat hij hier buiten allemaal doet en rijd heeft op dit moment geen enkel iets te maken wat hier s gebeurt de vrouw had ook nog de laagstaande zon conclussie is gewoon dat de OPEL de mazda over het hoofd heeft gezien!

  60. @deef
    Je sluit af met de laagstaande zon. Die wil ik toch regelrecht aan de kant schuiven. Gezien de tijd van het jaar en ‘eind van de middag’, kan je nog niet spreken van een laagstaande zon, tenminste, niet een ‘verblindende laagstaande zon’.
    Kijk voor de gein eens naar de foto’s. Schaduwen van de hulpverleners zijn ongeveer even lang als de hulpverleners zelf. Dus staat de zon op zo’n 45 graden hoogte. Laat door het perspectief de schaduw even lang lijken maar 1,5 keer zo lang zijn, dan zit je nog op een dermate hoge zonnestand dat van verblinding geen sprake kan zijn (tenzij de Mazda niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk kwam aanvliegen 😛 )

  61. Ja daar heb je wel gelijk maar het is een open vlakte het zou kunnen zeg niet dat dit zo zal wezen ,
    maar om dat hier zoveel reacties over de mazda rijder zijn krijgt deze al heel snel de schuld van dit ongeluk ik blijf er bij dat de opel goed fout zit in dit verhaal ik heb het te doen met de jongen van de mazda wat hij hier om heen heeft gedaan heeft niks te maken met wathier is gebeurt

  62. @deef
    Heb jij het zien gebeuren? Zo vanachter m’n computerschermpje is het lastig oordelen. Ik heb wel m’n ideeën erbij maar ik zie teveel aparte dingen en mis eigenlijk nog heel wat gegevens. Voor beiden kan ik wel een argument aandragen waarom ze niet goed bezig waren maar dat is dus puur op basis van de foto’s. Dit lijkt me een typisch gevalletje voor verzekeraars, mogelijk voor de rechter.

  63. ik heb het te doen met de jongen van de mazda wat hij hier om heen heeft gedaan heeft niks te maken met wathier is gebeurt

    Dat heeft er wel degelijk mee te maken, de andere keren is het aan oplettende medeweggebruikers te danken dat het toen niet ook fout is gegaan.

  64. Bericht door blauwvingertje, op 31 mei 2014 11:38

    Ik neem aan dat jij ook een jong iemand bent met waarschijnlijk een zelfde soort auto. Vroeger, toen ik nog rijles kreeg werd mij ingeprent dat voorrang een RECHT is en geen PLICHT. VERKEERSINZICHT zit tegenwoordig niet meer in het lespakket. Je leert schakelen en gas geven. Voor de rest heb je je navigatie. Oftewel, dom scheef onderuitgezakt lekker scheuren want ik heb een rijbewijs en kan dus rijden……………..
    voor al die jonge bestuurders, een rijbewijs geeft aan dat je de auto kunt besturen, de rijervaring doe je pas op als je je rijbewijs hebt.

    Het proefexamen dat ik vorig jaar heb gezien was anders veel meer gericht op verkeersinzicht dan het examen dat ik zelf 15 jaar geleden heb gedaan. Daarbij zie ik naast jongeren in getunede auto’s veel meer 30+ers in grote lease-bakken grove verkeersovertredingen maken. Ervaring kan blijkbaar naast rijervaring ook een slechte rijstijl opleveren.

  65. @deef,

    Kon niet uitwijken, nee niet met die snelheid. Als je netjes 50 of minder had gereden had je hem tijdig stil kunnen zetten of in kunnen draaien naar de Boni. Blijft een punt van aandacht die oversteek met veel lopende/fietsende studenten en of bewoners.

  66. Het is mij tijdens rijles geleerd dat je in de bebouwde kom altijd zo moet rijden dat je altijd in staat bent direct te stoppen. Zeg ik echt niet dat ik nooit iets zal raken, maar zoveel schade als hier….

  67. @Linda:
    Dat geldt niet alleen binnen de bebouwde kom maar ook daarbuiten. Maar eerlijk is eerlijk, binnen de bebouwde kom komt dat meer tot z’n recht.

    De wet zegt:

    Hoofdstuk 2.8 Maximumsnelheid
    Artikel 19
    De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

    De weg is daar overzichtelijk
    De Mazda heeft z’n voertuig niet op tijd tot stilstand kunnen brengen

    Nou zou ik heel kort door de bocht kunnen zeggen dat dáárom de Mazda dus te hard heeft gereden maar dat gaat mij toch wat te ver.
    De Opel stond stil maar als die Opel tot stilstand kwam terwijl de Mazda al rubber strepen op het wegdek achter liet op het wegdek, dan is er meer aan de hand.

    Hoewel ik gezien de schade wel denk dat de Mazdarijder te hard gereden heeft en minimaal deels aansprakelijk is, ben ik toch nog altijd wel heel benieuwd wat het aandeel van de Opelrijder is.

  68. Zo van tijd tot tijd kom ik daar, en steek ik met mijn fiets voor gevaar voor eigen leven de weg over. Ik merk dat er vaak harder wordt gereden dan de toegestane 50km/u, wat bij oversteken als je niet heel erg scherp bent, makkelijk verkeerd in te schatten is. Mij is het ook regelmatig gebeurd, gelukkig liep het altijd goed af, dat er een auto zo hard kwam aan gescheurd dat ik er nog maar net voor langs bleek te kunnen uiteindelijk. Hetzelfde geldt voor dat verkeerslicht. Zodra het wordt uitgeschakeld, heb je als fietser of voetganger daar gewoon bijna geen schijn van kans meer om veilig de overkant te halen als er een auto aan komt. Het verbaast me dat er niet meer ongelukken gebeuren daar.

Reacties zijn gesloten.