Op 13 september aanstaande is er een overleg tussen de vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat en minister Eurlings waarin waarschijnlijk de definitieve beslissing valt over een brug of tunnel voor de Hanzelijn ter kruising van de IJssel tussen Hattem en Zwolle. Zowel de gemeente Hattem als enkele fracties in Zwolle, waaronder Groenlinks/DeGroenen en D’66, hebben zich altijd op het standpunt gesteld dat een tunnel de voorkeur verdient. Redenen daarvoor zijn, dat er bij een tunnel veel minder geluidsoverlast voor de omgeving zal zijn en dat het landschap niet ontsierd wordt door een tweede hoge brug.
De afgelopen week heeft de gemeente Hattem zich gewend tot de vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat in Den Haag met het verzoek om de keuze voor een brug te herzien en alsnog te kiezen voor een tunnel. Minister Eurlings heeft onlangs aangegeven achter de keuze voor een brug te blijven staan, omdat er anders een vertraging van enkele jaren optreedt. In het licht van de lange periode die wij met de tunnel of brug moeten doen, vindt de fractie van GL/DG dit geen doorslaggevend argument. Maar volgens onderzoek van het bureau Royal Haskoning dat de gemeente Hattem aanhaalt zal er geen sprake zijn van vertraging en kan ook met een tunnel de Hanzelijn geopend worden in 1012. Verder is volgens het bureau Royal Haskoning het beschikbare budget ruim voldoende voor de aanleg van een tunnel. Aan deze recente informatie hechten de groene fractie veel waarde, mede omdat ons bekend is dat het bureau Royal Haskoning een goede reputatie heeft. De fractie GroenLinks/DeGroenen heeft veel waardering voor de blijvende inzet van de gemeente Hattem om een tunnel te realiseren. Zij zouden graag zien dat Zwolle Hattem hierin steunt. De fractie verzoekt het college daarom om als Zwolle aan te sluiten bij deze nieuwe poging van de buurgemeente om te komen tot een tunnel voor de Hanzelijn.
GL/DG: “De Zwollenaren hebben immers net zoveel belang bij een mooi en rustig landschap bij de IJssel als de Hattemers. Door u aan te sluiten bij Hattem geeft u aan de door de Tweede Kamer aangenomen motie van Zwollenaar Arie Slob serieus te nemen. In deze motie spreekt de Tweede Kamer zich uit voor een tunnel. Hoewel er daarna veel heen en weer gepraat is over tunnel of brug en Zwolle zich achter een brug heeft gesteld, vinden wij dat de nieuwe onderzoeksgegevens van bureau Royal Haskoning een nieuw licht zouden moeten werpen op de nog niet definitieve keuze voor brug of tunnel.”
“Vriendelijk verzoeken wij u om kennis te nemen van de informatie van het bureau Royal Haskoning en voor 13 september een brief naar de Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat stuurt waarin u zich aansluit bij het verzoek van de gemeente Hattem.”
Met vriendelijke groet namens de fractie GroenLinks/DeGroenen,
Anneke Nusselder
Ik ben het niet eens dat een brug op voorhand een ontsiering voor een landschap betekent. Vele bruggen in de wereld bewijzen het tegendeel en zijn beroemde ‘landmarks’. Een tunnel ervaar ik als een onplezierig onderdeel van een route en ik ben altijd weer blij eruit te zijn. Het is de bedoeling dat er een fietspad wordt aangelegd langs de spoorlijn. Als dit door een tunnel gaat leiden vind ik dit een onaangenaam vooruitzicht en zal ik het mijden . Over de brug die ook een zekere hoogte gaat krijgen en dus een prachtig uitzicht gaat bieden over de Veluwezoom en Hattem en fietsers mede zal aanzetten tot een bezoek aan dit stadje wordt het een heel ander verhaal, want plezier. Ik vind dat de Groenen ook de belangen van fietsers moet meewegen.
Ik ben het helemaal met wimpie eens. Dat fietspad is een absolute aanwinst als route tussen Hattem en Zwolle zeker omdat de Oude IJsselbrug in wezen een enorme omweg is als je van Hattem naar Zwolle Centrum wil.
En inderdaad, bruggen kunnen wellicht flink aanwezig zijn in het zicht maar niet per definitie lelijk. Ik vind bijvoorbeeld de Twistvlietbrug, de Mastenbroekerbrug en de Westenholterbrug absoluut mooie objecten om te zien.
Vergeet allemaal niet dat het er wel zo uit komt te zien.. (ja, beetje in elkaar geprutst, maar het idee is er wel.)
Ik vind het ook een lelijke brug. Gewoon nieuwerwetsch beton.
Lekker fietsen overigens – wordt een hoop meer klimmen dan via de oude brug ;(
Of je moet weer zo’n eind omrijden (om de hellingshoek niet te groot gaan maken) dan je net zo goed over de oude brug kan…………
Ziet er vanonder dus ongeveer net zo uit als de A28 – en mooi dattie is! >:(
Alleen van grote afstand zou het mooi kunnen zijn, maar vanaf het engels werk en de rest van de nabijgelegen uiterwaarden lijkt het natuurlijk nergens op. Net als die ABN-doos.
Wimpie schreef: “Vele bruggen in de wereld bewijzen het tegendeel en zijn beroemde ‘landmarks’.”
Dus jij verwacht een brug a-la-Millau stijl? Denk het niet 🙂
Hm, het uiterlijk van die brug kan me wat minder bekoren….
Misschien een idee om dat oude gedrocht van een spoorbrug (die tevens ellendig is voor scheepvaart zo is de laatste jaren wel vaker gebleken) verwijderd wordt, dat scheelt weer wat (voor sommigen) horizonvervuiling.
Maar echt mooi vind ik deze brug ook niet. De Oude IJsselbrug vind ik beter ogen. De boog zoals die op de bijgewerkte foto te zien is, vind ik te iel voor zo’n hoge brug.
Dat lijkt me wel erg hoog, Stefan.
Maargoed, alle vorige railinfraprojecten kennende, zal zo??n tunnel dus een financie?«le tegenvaller van jewelste worden. Maargoed, daar zijn die Groenen wel goed in, de belastingbetaler op kosten jagen.
Chris: toch is het de realiteit 😉 De onderkant van de nieuwe brug = de bovenkant van de oude.
Ik heb maar 1 bedenking. Maar gelijk een brug of tunnel geschikt voor 4 sporen. Kunnen stoptreinen en intercity beter op tijd rijden. Verder zou ik liever het geld steken in meer openbaar vervoer dan meer geld steken in een tunnel.
@ Stefan; waarom zo’n hoge brug als er toch geen zeeschepen komen op de IJssel? Onder deze brug kan een olietanker nog door.
Toevallig net op nu.nl;
Een prijsstijging van 30 – 200% meer dan begroot is niet ongewoon voor railinfraprojecten. Denk aan de miljarden verslindende HSL en Betuweroute. Of een spoorboogje hier en daar. Daarom geloof ik dus echt niet dat dit allemaal binnen het budget kan, en dat een tunnel niet duurder zou zijn dan een brug.
Elk infrastructureel werk in Nederland valt per definitie te duur uit.
Dat ligt echt niet aan De Groenen alleen.
Dat ligt aan de frauduleuze graaierij van de bouwbedrijven en hun vriendjes in de politiek.
Is toch ?©?©n pot nat. >:(
Oh ja, een echte landmark kan ik dit lelijke boogje niet vinden. :- :'(
@ Larry; vrijwel alle wegenprojecten zijn goedkoper en eerder af. Zie de N50, A73, A37, A35 etc. Maargoed, voordat ze daadwerkelijk gaan bouwen, is een ander verhaal 😉
Larry: Houd er rekening mee dat dit niet ‘het’ ontwerp is: dit is alleen een fake-brug omdat architecten nog steeds bezig zijn met het maken van een brug.
de brug komt er wel zo uit tezien maar zonder die boog 😉
er hoeft namelijk geen brug meer open wat nu wel moet daarom wordt hij ook zo hoog :'(
@stefan
Heb je het tegen mij? Moet ik het dan nog eens uitleggen?
Bijgevoegde brief is naar de vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat verstuurd door D66 en GLDG:
Betreft: pleidooi voor een tunnel voor de Hanzelijn bij Hattem/Zwolle
Geachte vaste Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat,
Op 13 september aanstaande is er een overleg tussen u en minister Eurlings waarin naar wij begrepen hebben de definitieve beslissing valt over een brug of tunnel voor de Hanzelijn ter kruising van de IJssel tussen Hattem en Zwolle. Zowel de gemeente Hattem als enkele fracties in Zwolle, waaronder Groenlinks/DeGroenen en D66, hebben zich altijd op het standpunt gesteld dat een tunnel de voorkeur verdient. Redenen daarvoor zijn dat er bij een tunnel veel minder geluidsoverlast voor de natuurrijke omgeving zal zijn en dat het landschap niet ontsierd wordt door een tweede hoge brug.
De afgelopen week heeft de gemeente Hattem zich tot u gewend met het verzoek om de keuze voor een brug te herzien en alsnog te kiezen voor een tunnel. Minister Eurlings heeft onlangs aangegeven achter de keuze voor een brug te blijven staan, omdat er anders een vertraging van enkele jaren optreedt. In het licht van de lange periode die wij met de tunnel of brug moeten doen, vinden ondergetekenden dit geen doorslaggevend argument. Maar volgens onderzoek van het bureau Royal Haskoning dat de gemeente Hattem aanhaalt zal er geen sprake zijn van vertraging en kan ook met een tunnel de Hanzelijn geopend worden in 1012. Verder is volgens het bureau Royal Haskoning het beschikbare budget ruim voldoende voor de aanleg van een tunnel. Aan deze recente informatie hechten wij veel waarde, mede omdat ons bekend is dat het bureau Royal Haskoning een goede reputatie heeft.
De fracties van GroenLinks/DeGroenen en D66 hebben veel waardering voor de blijvende inzet van de gemeente Hattem om een tunnel te realiseren en ondersteunen Hattem in haar pogingen om een tunnel te realiseren in plaats van een brug. Vriendelijk vragen wij u om goed nota te nemen van het onderzoek van bureau Royal Haskoning en al is het wat laat, toch te besluiten tot de aanleg van een tunnel. Hiermee zou u tevens tegemoet komen aan de door de Tweede Kamer aangenomen motie van Arie Slob.
Met vriendelijke groet namens de fracties GroenLinks/DeGroenen en D66,
Anneke Nusselder en Jan Zelle
@ Me: Als jij wimpie heet, dan is dat gericht aan jou 😉
Ik bedoel dat Wimpie zegt dat veel bruggen landmarks zijn en trekpleisters voor toeristen, maar de IJsselbrug wordt gewoon een normale brug, geen Viaduc de Millau kunstwerk.
Het gemeentebestuur van Hattem is er vast van overtuigd dat minister Eurlings vandaag overstag gaat en alsnog zal besluiten om te kiezen voor een tunnel in de Hanzelijn. “Wij geloven er vast in dat de tunnel het wint van de brug over de IJssel”, aldus een optimistische wethouder Andr?© Borst van Hattem. Volgens Borst heeft Hattem een paar ijzersterke troeven.
Door Roel Kleine, De Stentor 13-09-2007
“Geld is het probleem niet meer”, is in de laatste vergadering van de Kamercommissie gebleken en ook hoeft de voltooiing van de Hanzelijn geen vertraging op te leveren. Niet wat de aanleg betreft en evenmin wat de juridische kant van de zaak betreft. Als het kabinet het tenminste wil”, laat de Hattemse wethouder er onmiddellijk op volgen.
Volgens Borst kan de minister alleen maar uitleggen waarom hij de tunnel niet zou willen, want een meerderheid van de Kamer wil het wel.
Het optimisme van de Hattemers is zo groot dat vandaag het gemeentebestuur opnieuw afreist naar Den Haag met een bus vol inwoners. De finale discussie wordt vanmiddag om half vijf gehouden.
Wethouder Borst betreurt het dat de gemeente Zwolle niet samen met Hattem op wil trekken. Wethouder Janco Cnossen liet gisteren in deze krant weten dat Hattem niet op steun van Zwolle hoeft te rekenen voor wat de aanleg van een tunnel betreft. Zwolle gaat voor een spoorbrug over de IJssel.
Borst verwijt Zwolle het IJssellandschap te verpesten met de bouw van een kolossale spoorbrug over de IJssel.
“Die brug wordt een groot lomp ding. Door z’n volume is het zo kolossaal, dat kan gewoon niet mooi zijn. Wat dat betreft snap ik Zwolle niet dat zo bezig is het het IJssellandschap. Een stukje vergeet men echter in Zwolle”, aldus Borst.
Ingezonden Stefan
Nou niet er vandoor gaan met die landmark opmerking dat was een terzijde.
Waar het mij voornamelijk omging is het fietspad dat door de tunnel mijn route naar de Veluwe en Hattem ernstig verstoord. Sterker nog: Ik zal hier geen gebruik van maken.
Over/via de brug zie ik het zitten en zal dit een zeer pezierige fietstocht worden met als bonus een vorstelijk uitzicht over stad en ommeland.
En nog even dit: dat fietspad op de brug moet naast minstens vier sporen liggen, ik ben het volstrekt eens met Wim .
Ben naast fietser ook spoorreiziger en voorzie een grote toename van het openbaar vervoer. Toekomst gericht denken a.u.b. heren en dames van Verkeer en Waterstaat en besteedt uw geld wel ! 😉
Mooi, dit onzinnige idee is van de baan:
RTVOost.nl:
Er komt definitief geen Hanzelijntunnel onder de IJssel bij Hattem.
De vaste kamercommissie Verkeer en Waterstaat en minister Eurlings hebben voor een brug gekozen. Die zou goedkoper zijn dan een tunnel en sneller aan te leggen. De gemeente Hattem heeft tot donderdag actie gevoerd voor een tunnel in het Hanzelijntrac?©. Hattem liet onderzoek doen naar de haalbaarheid van een tunnel. Daaruit bleek dat een tunnel niet duurder is dan een brug en dat het ook niet langer duurt om een tunnel te bouwen. De minister en de kamercommissie zijn daar niet op ingegaan. De Hanzelijn moet in 2012 worden opgeleverd.
Het scheelt dat de oude (in mijn ogen) afzichtelijke spoorbrug verdwijnt. Als daar nou een mooie, nieuwe brug voor in de plaats komt…..
De bewering dat zo’n groot, kolossaal ding niet mooi kan zijn, daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg ?©norme bruggen in de wereld te verzinnen die een zeer aanwezige en gewaardeerde landmark vormen. Denk bijvoorbeeld aan de Golden Gate bridge, een kolos in vergelijking wat er moet komen over de IJssel.
@wimpie:
Ik moet er persoonlijk helemaal niet aan denken dat ik naast het spoor zou moeten fietsen, maar wie weet valt dat in de praktijk mee?
Wat betreft een voorkeur voor bruggen ten opzichte van tunnels: heb ik ook absoluut, dit met het oog op meer kans op aanrandingen in tunnels dan op een brug (niet in het zicht ten opzichte van wel in het zicht).
@marrianne
Ik ga er vanuit dat de trein middels transparante schermen voldoende zal worden gescheiden van de fietser. Ik moet er ook niet aan denken dat dit open kan zijn, zal zeker niet gebeuren is mijn verwachting. Rommel gegooid uit de trein zal moeten kunnen afketsen (primaire eis waarschijnlijk) en de schermen fungeren tevens als geluidswal. Goed opletten als dit ontwerp voorligt ter beoordeling of hiervoor is gezorgd. Volkomen eens met jouw bezwaren tegen de tunnel in het licht gezien van het gevaar van aanrandingen.
Bedenk ook dat de snelheid van de treinen op dit punt beduidend is afgenomen en de 100 km niet ver zal overschrijden, waarschijnlijk daar nog onder zal liggen.
Ik verwacht op de brug dus geen monster die ‘de eenzame fietser’ tegemoet zal stormen 😉 Het betreft ook zeker geen 3minuten dienst, zoals in de randstad, er zijn rustige perioden 🙂
Maar een goede afscheiding is voorwaarde.
Reacties zijn gesloten.