Europese subsidie voor binnenstad

Zwolle – De gemeente Zwolle ontvangt een bedrag van € 229.458 uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De totale projectkosten bedragen € 755.000,-.

De ondernemers van de Oude Vismarkt en het Koningsplein hebben een visie ontwikkeld om het gebied aantrekkelijker te maken voor bewoners, winkeliers pandeigenaren en bezoekers. Op basis hiervan is samen met alle betrokkenen een inrichtingsontwerp gemaakt. Dit ontwerp kan nu met de bijdrage van Europa worden uitgevoerd.

Gedeputeerde Hester Maij: “De herinrichting is er op gericht om dit deel van het centrum van Zwolle aantrekkelijker te maken als gebied om te verblijven, te winkelen en te werken en daarmee economisch beter te laten functioneren. Het past daardoor goed in de doelstellingen van het Europees Fonds voor Regionale ontwikkeling.”

Concreet wordt een nieuwe groenstructuur aangelegd waarbij bomen worden gebruikt die minder overlast veroorzaken en de gevels beter tot hun recht laten komen. Door het plaatsen van hagen krijgt de Oude Vismarkt een groene uitstraling. Het trottoir wordt verbreed maar op de rijbaan blijft voldoende ruimte voor leveranciers en ander verkeer. Verder komen er voorzieningen voor het stallen van fietsen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Europese subsidie voor binnenstad”

  1. Het winkelgebied zou een stuk aantrekkelijker worden als de parkeerkosten niet zo achterlijk hoog waren of als je je fiets fatsoenlijk kwijt kon. Of een buslijn die in het hart van het centrum stopt…

  2. Leuk, ontwikkelingsland Nederland krijgt weer eens geld van Europa.
    Gaan de ondernemers daar straks allemaal pro Europees stemmen of toch maar weer gewoon VVD en PVV?
    Geeft niks joh, dat geld is binnen.
    Steek in je zak en doe er iets leuks mee.,

  3. Het is altijd het centrum waar het geld aan uitgegeven wordt en er niks beter van wordtkijk ook eens als gemeente naar de winkelcentrums in de buitenwijken .Met name zoals zwolle zuid daar is altijd een parkeerprobleem voor fietsen en met de groei neemt dat ookverder toe .Zelfs de parkeerdeks zitten op zaterdag boordevol eb wordt er veel rondgerden op het dek

  4. Parkeerprobleem van fietsen inzuig??? Hmm nog nooit problemen gehad daar maar net als in stadshagen willen de verwende burgers het liefst hun fiets in de winkel parkeren. Wbt de auto’s daar een punt. Auto Parkeren in Wkc zuid is soms een hel.
    On: hopelijk doet de gemeente iets goed met het geld ipv van dure steentjes uit China halen.

  5. Structuurfondsen – Hoofdinhoud

    Met geld uit de structuurfondsen verkleint de Europese Unie de welvaartsverschillen tussen de regio’s en tussen de lidstaten onderling. Dit past binnen het regionaal beleid. De structuurfondsen vormen ongeveer een derde van de EU-begroting.
    De EU heeft drie structuurfondsen:

    het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO): dit fonds financiert de ontwikkeling en structurele aanpassingen van Europese regio’s op het gebied van concurrentiekracht en werkgelegenheid

    het Europees Sociaal Fonds (ESF): dit fonds stelt geld ter beschikking voor (beroeps)opleidingen en initiatieven die de werkgelegenheid bevorderen

    het Cohesiefonds: dit fonds is speciaal bedoeld ter ondersteuning van de armste Europese regio’s
    Door middel van deze structuurfondsen wil de Europese Unie de volgende drie doelstellingen bereiken:

    het verkleinen van de economische verschillen tussen de Europese landen en regio’s

    het verbeteren van het regionale concurrentievermogen en de regionale werkgelegenheid

    het stimuleren van samenwerking tussen alle landen en regio’s in de EU
    Voor de periode 2014-2020 beschikken bovenstaande structuurfondsen over een budget van 336 miljard euro.
    Dit bedrag was in de periode 2007-2013 nog 347 miljard euro. In deze periode ontvingen Nederlandse regio’s 1,7 miljard euro van de structuurfondsen. In het voorjaar van 2013 werd een tussentijds ‘strategisch rapport’ gepresenteerd over de uitvoering van de cohesiebeleidsprogramma’s. Hieruit bleek dat de investeringen van de programma’s in de periode 2007-2011, ondanks de crisis, al hadden geleid tot vooruitgang en verbetering op een aantal terreinen. Deze variëren van breedbandverbindingen voor burgers tot nieuwe banen in de EU.
    De Europese Commissie kan tussen 2015 en 2019 lidstaten verplichten hun programma aan te passen of het te schorsen wanneer zij niet voloen aan de economische regelgeving die is vastgesteld door de EU.

  6. Het fietsen probleem in Zwolle los je niet op door extra plekke te maken. Er dient een nieuwe lichting stadswachten te komen die correct parkeren en wel of niet fietsen moeten handhaven.

    Anders komt er niets van terecht.

    Of er zouden fietsenstallingen moeten komen voor de winkels. Mensen willen het liefst de fiets meenemen de winkel in. Omdat ze lui zijn. Een paar uitzonderingen voor degene die slecht ter been is.

Reacties zijn gesloten.