Gemeente Zwolle stelt vrijwilligerswerk verplicht

Door Redactie

Zwolle – Uitkeringsgerechtigden binnen de gemeente Zwolle wordt wel de verplichting opgelegd iets terug te doen voor behoud van uitkering.

Uit een onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat de gemeente Zwolle wel degelijk de verplichting oplegt mantelzorg of vrijwilligerswerk bij kerk of sportvereniging uit te voeren. Bij het niet of onvoldoende uitvoeren van deze verplichting zal de gemeente Zwolle over gaan tot sancties volgens het onderzoek. Dit zal in het uiterste geval kunnen leiden tot korten van de uitkering.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

80 gedachten over “Gemeente Zwolle stelt vrijwilligerswerk verplicht”

  1. Lijkt mij een goede zaak. Als een werkgever je uitbetaalt, doe je daar immers ook het een en ander voor terug, dus waarom niet voor de gemeente die jou uitbetaalt.. Daarnaast bouw je je werkervaring tussendoor nog op.

  2. Pfff als mensen toch eens wisten hoeveel er door het werkeloze tuig word opgelicht(ten koste vaak van de mensen die het wel echt nodig zijn)gewoon schande. Zogauw ze weer is aan t werk moeten maar weer eens een betaalde curses volgen van de gemeente om zo weer tijdelijk onder werk uit te komen.of nog maar weer eens een kind erbij te nemen om weer vrijstelling te krijgen voor het werken.bah! Ken zelf ook mensen die nog nooit een slag werk hebben verricht en niks mankeren maar inmiddels al 20 jaar of langer hun handje ophouden.als ze me duizend euro per geval geven van mensen die ik ken.die de boel oplichten of dubbel trekken dan kan ik in 2015 wel een jaartje vrij nemen

  3. Doen we al heel lang, dat vrijwilligerswerk! Conclusie: je vult vrijwillig een betaalde baan op en krijgt niet het bijpassende salaris! Dat is zo oneerlijk! En goed voor je CV is het al helemaal niet, dat je je op die manier moet laten gebruiken. Als alle vrijwilligers nu eens tegelijk een week stoppen met hun werkzaamheden, stort alles in 1 klap in! En kun je meteen zien hoeveel betaalde banen er dan vrijkomen!!!!

  4. Laat de gemeente zwolle ze maar is wat harder aanpakken!!ik had ze direkt 1 januari al de straat opgeschopt.lag rommel en vuurwerk genoeg op de straten.dan hadden de jongens van de rova en andere hardwerkenden ook is een keer fijn met nieuwjaarsdag gezellig bij de familie en vrienden kunnen zitten

  5. De meeste werkloze mensen die ik ken zijn dat toch echt onvrijwillig n doen hun stinkende best weer aan de slag te komen. Het enige echte vrijwilligers werk in Nederland is een keer de sportshirtjes van het team van je kinderen wassen of chauffeur spelen bij uitwedstrijden. In ieder geval ‘werk’ in die categorie. Alle andere zogenaamde vrijwilligers werk zijn banen waar in het verleden gewoon iemand voor op een loonlijst stond. Deze banen zijn echter weg bezuinigd en mogen nu dus door zogenaamde ‘vrijwilligers’ verplicht worden ingevuld. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld. Maar omdat er een klein percentage werklozen is dat het verrekt aan het werk te gaan als er zich een gewone baan voordoet moeten de goeden weer onder de kwaden lijden. Dat is een algemeen beeld tegenwoordig in Nederland. Het zogenaamde paard achter de wagen spannen.

  6. Ben het wel met jullie eens mare en tini.maar ik praat hier dan alleen over de misbruikers ervan.die gewoon 20/30 jaar niks wilden doen en toen wel genoegen namen met het geld waar ze elke maand hun handje ophielden.vind dat die maar is uit die luie lappenmand moeten getrapt worden .en dan ook voor hetzelfde geld

  7. Dus volgens jullie 2 is het maar normaal dat mensen gratis geld krijgen waar velen er gewoon voor moeten werken? Als je een uitkering krijgt is het niet meer dan logisch dat je er ook iets voor moet doen. Mijn baas betaald mij namelijk niet iedere maand mijn salaris zonder dat ik kom opdraven voor het werk.
    Dat de goede lijden onder de kwaden hier gaat niet op. De goeden zijn in dit geval namelijk degenen die wel werken en meebetalen aan de uitkering van de kwaden, de werklozen dus, die liever thuiszitten en op zoek gaan naar een baan dat bij hun past dan dat ze werkelijk iets doen wat onder hun zogenoemde niveau ligt. Maar natuurlijk slaat dit nooit op mensen uit eigen omgeving. Het zijn altijd de anderen die zo denken.
    Maar stuur diegenen eens een vacature van schoonmaakwerk en je zult zien dat ze zo graag nou ook weer niet aan het werk willen.

  8. Slappe hap. mantelzorg of vrijwilligerswerk is leuk, maar pfff heeft gelijk: zet ze ook maar aan het werk als er opgeruimd moet worden, plantsoenen gereinigd en dat soort dingen. ‘In het uiterste geval korting op uitkering’? Hoezo in het uiterste geval? Bij weigering onmiddellijk korten.
    Een uitkering is geen automatisch recht, maar iets dat je moet verdienen. Dus achterover leunen en niets doen lijkt me ongepast. Al denkt de politiek daar anders over.

  9. Goed initiatief, kon ook niet anders. Het wekt gewoon enorm veel irritatie wanneer je zeker weet dat iemand een uitkering krijgt en wel een auto bezit, met een smartphone loopt te bellen en in juli 14 dagen aan een Spaans strand ligt. Dat zorgt ervoor dat het solidariteitsgevoel in de samenleving gaat afnemen. Uitspraken als Ik heb geen zin meer dat mijn belastinggeld gaat naar die…….

  10. Er moet inderdaad erg voor opgepast worden dat betaalde banen niet worden wegbezuinigd, waardoor meer mensen in een uitkeringssituatie komen, waarna uitkeringsgerechtigden datzelfde werk of een deel ervan als vrijwilliger verplicht (!) gaan doen.

    Mensen met een uitkering aan het werk zetten is een goed idee, dat houdt het arbeidsritme erin. Maar het moet wel altijd extra werk zijn, nooit werk dat door iemand in loondienst gedaan had moeten worden. Voor de gemeente zal het een uitdaging zijn zulk werk te vinden.

    Grappig is dat ik ooit, toen ik werkloos werd, op maandagavond van 18:00 tot 22:00 op mijn eigen kosten een opleiding boekhouden volgde, om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. De -toen nog- sociale dienst vertelde me dat ik meteen en wel onmiddellijk moest stoppen met de opleiding, omdat ik anders op dat moment van de week niet beschikbaar was voor de arbeidsmarkt… Nou ja!

    Wat straatvegen op 1 januari betreft, iedereen hoort gewoon zijn eigen vuurwerkafval op te vegen. Als die manier van denken eens bij iedereen tussen de oren zat, was de wereld een stuk schoner.

  11. 1) betaald werk moet zo min mogelijk vervangen worden door vrijwilligerswerk
    2) mensen met een uitkering moeten daar zoveel mogelijk voor in ruil doen

    Mijn mening

  12. De samenvatting van het beleid is wel erg kort door de bocht. De gemeente gaat met iedereen die een uitkering krijgt een persoonlijk actieplan maken, zodat mensen kunnen aangeven wat ze zelf willen en kunnen. Ik zet hieronder wat citaten die deze positieve benadering tot uitdrukking brengen. 
    Patrick Rijke, gemeenteraadslid

    “In het persoonlijk actieplan staat hoe u uw situatie gaat verbeteren. Bijvoorbeeld dat u vrijwilligerswerk doet of de Nederlandse taal leert. Of dat u werkt aan het oplossen van uw persoonlijke problemen. Zodat u uw kans op werk vergroot.”
    Dit citaat komt uit de folder die de gemeente vorige maand uitgaf ‘Van bijstand naar participatiewet’ zie https://www.zwolle.nl/sites/default/files/folder-participatiewet-dec-2014.pdf 
    De tekst eindigt met:
    “… de gemeente kijkt altijd zorgvuldig naar uw situatie. Het doel is om u ?? waar mogelijk ?? aan het werk te helpen. En om alleen die mensen een uitkering te geven die dat echt nodig hebben.” 

    Dit is de weergave van het beleid dat door de gemeenteraad is vastgesteld. Daarin staat het officieel zo: 
    “Wij kiezen ervoor om alle uitkeringsgerechtigden een persoonlijk actieplan te laten opstellen. Dit persoonlijk actieplan is het resultaat van ons gesprek met de uitkeringsgerechtigden. In deze gesprekken staan waarderende gesprekstechnieken centraal. Vanuit respect, de netwerken en kansen zien gaat de uitkeringsgerechtigde (al dan niet met ondersteuning) op zoek naar een baan en/of op zoek naar een activiteit in de wijk, een opleiding of (vrijwilligers)werk die aansluit bij zijn mogelijkheden en (toekomst)plannen.

    Op basis hiervan worden afspraken gemaakt die door de uitkeringsgerechtigde worden vastgelegd in een persoonlijk actieplan.

    Dit persoonlijk actieplan maakt onderdeel uit van onze beschikking. Dit betekent dat wanneer een uitkeringsgerechtigde niet of onvoldoende meewerkt aan de afspraken uit het persoonlijk actieplan de mogelijkheid is om te handhaven en een maatregel op te leggen.

    Met deze werkwijze sluiten wij aan op de mogelijkheden van mensen om een bijdrage te leveren aan de samenleving die zij vanuit hun eigen motivatie en kansen zien.”

    bron: https://www.mijnbabs.nl/babsapi/publicdownload.aspx?site=zwolle&id=3204

  13. @Suze: eens dat de iedereen z’n eigen rotzooi moet opruimen. Maar zolang de vervuiler niet wordt aangepakt is het een prima alternatief om het werklozen dit te laten doen. Maken ze zich nuttig voor de maatschappij, daar is toch niets op tegen? Hebben we ze ook gelijk betaald werk gegeven, dus iedereen blij.

  14. Het lijkt me dat het hier gaat om hoofdzakelijk bijstanduitkeringen. Mensen met een ww uitkering hebben tot voor kort nog gewerkt. Als je maar een maand hebt gewerkt krijg je ook maar zeer kort een ww uitkering, daarna bijstand.
    Verder vind ik dat iemand die 20 jaar heeft gewerkt en nu tijdelijk een ww uitkering heeft best wat ontzien mag worden.

  15. @Ed “Hebben we ze ook gelijk betaald werk gegeven, dus iedereen blij”.

    Hebben we? Denk eerder eens aan die tienduizenden in de zorg en thuiszorg die betaald werk hadden en op straat zijn komen te staan. En vele anderen.
    Laten “we” ons daar eens druk over maken.
    En al die reageerders die denken veilig te zijn in hun betaalde baan. Niets is minder waar. Niemand is onvervangbaar. Er komt een legioen uitkeringsgerechtigden die ook uw baan met behoud van uitkering zo kan overnemen.

  16. Ik ben ook vooral benieuwd wat de gemeente doet om banen te scheppen? Het is een prachtig verhaaltje met dat actieplan, maar het klinkt nu meer als banen vernietigen of verdringen. Ik vraag me uberhaupt af of dit wel enige slagingskans heeft zolang het UWV nog één grote faalorganisatie is.

  17. En daar gaan de inbraak/overval/winkeldiefstallen cijfers weer als een vuurpijl in 2015 omhoog. Iedereen klaagt over iemand die vaak niet of geen werk kan krijgen en ik zie dat velen hier zelfs nog voor SS’er wil spelen en t liefst de politie wil bellen. Goh ja t scheelt een uitkering van 1000,- per maand. Maar open je ogen diezelfde persoon word wel achter de deur gezet voor 250,- per dag EN WIE BETAALD DAT. zo ken ik iemand die zelf een uitkering heeft een ander verraad (als tipgever voor justitie werkt) en dan ook nog eens de winkels leeg jat o.a. De groenteboer in de aalanden en de Blokker de meesten weten hoe Marcel hamer wel is. Maar houd m in de gaten.

  18. Ik zie nu jullie meningen maar wil wel even mijn opmerking terug maken.
    Ik vindt best dat je vrijwillegerswerk kunt doen als je een uitkering krijgt.
    Ik ben daar ook niet te beroerd voor.
    Ik mrijg sinds kort door een helr heftige scheiding bijstand van de gemeente. Mensen die zeggen laat hun ook maar wat doen voor het geld. Want ik draag daar belasting aan af. Vindt ik persoonlijk hard zeggen want je weet niet wat er voorn situatie achter zit. En waar blijft de saamhorigheid hierbij. Misschien kunnen mensen eens begrip opbrengen voor mensen die er echt niks aan kunnen doen.

  19. Ik las vooral “Uit een onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat de gemeente Zwolle wel degelijk de verplichting oplegt mantelzorg of vrijwilligerswerk bij kerk of sportvereniging uit te voeren.”

    Deed me in de eerste plaats grinniken; de verplichting vrijwilligerswerk te doen, yep. De sergeant die wat vrijwilligers aanwijst. Net als de toenmalige dienstplicht; regelrechte slavenarbeid. Zo voelt dat nou eenmaal, kan ik me uit ervaring voorstellen.

    Ik vraag me ook af, zou het vrijwilligerswerk bij een Moskee kunnen zijn? Het bericht vermeldt expliciet ‘kerk’. Maar dat is vast een onvolkomenheid in de berichtgeving.

    Misschien een goed idee als men zich bij de Moskee aanmeldt als vrijwilliger. Daar is meer dan genoeg ruimte voor vrijwilligers.

  20. @Hanshanzestad: goed punt dat je maakt . Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:
    1.Een bewuste onvolkomenheid om moskeebezoekers buiten schot te houden en niet beschuldigd te worden van discriminatie
    2. Realisme: men weet dat de kans zeer gering is dat moskeebezoekers met een uitkering daar iets voor terug doen.

  21. Och nouja, ik las een tijdje geleden hier dat de ‘kerken’
    iets gingen doen. ’t ging denk ik over met de politiek praten.
    En destijds heb ik ook gevraagd of een Moskee een kerk is.
    Vanuit reakties hier vernam ik van niet.

    Misschien ben ik wel een echte dromer ook vraag ik me af.
    Zoals ed ’t schrijft had ik ’t helemaal niet bedoeld.
    Ik denk juist dat de Moskeeen misschien wel meer vrijwilligers
    werk kunnen bieden dan de toch wel een beetje krimpende kerken.

    En ik blijf me afvragen waarom ‘kerken’ in het bericht staat.
    Ik denk wel dat er geen vrijwilliger om vrijwilligerswerk verlegen
    hoeft te zitten.

  22. @ Suze:

    Er bestaat niet zoiets als “recht op betaald werk”. Waar kom het idee vandaan dat je niet zelf verantwoordelijk bent voor de voorziening in je eigen levensonderhoud?
    Vangnetten voor mensen die dat (tijdelijk) niet kunnen hebben we als maatschappij in het leven geroepen als (tijdelijke) zorg voor medemens of zorg voor mensen die wel willen, maar niet kunnen. Dit neemt zeker niet weg dat je primair zelf verantwoordelijk bent om in je eigen onderhoud te voorzien en deze verantwoordelijkheid niet kunt delegeren naar de overheid of het bedrijfsleven.

  23. Verplicht vrijwilligerswerk doen. Ooit zo’n tegenstelling gezien?
    Waar hebben we het dan over? Juist ja, moderne slavernij en het overbodig maken van betaalde banen.

  24. Het heet vrijwilligerswerk omdat er een tegenprestatie wordt verlangs voor geld dat je krijgt waar niet en direct marktconforme beloning tegenover staat. En ik kan genoeg werk verzinnen dat nu ook niet door betaalde banen of huidige vrijwilligers wordt opgepakt, dus dat lijkt me geen argument om het niet te doen. En die vergelijkingen met slavernij zijn mijns inzien niet terecht.

  25. Zitten al die organisaties wel te wachten op vrijwilligers die het werk verplicht moeten doen? En wat vinden de vrijwillige vrijwilligers ervan wanneer ze in het kamp van de verplichte werkzaamheden worden geduwd?
    Mijn ervaring is dat werklozen vaak dolgraag klussen doen op vrijwillige basis. de meeste mensen willen zich nuttig voelen voor de samenleving en als het niet lukt een betaalde baan te vinden, dan kun je altijd werkplezier en sociale contacten halen uit vrijwilligerswerk.

  26. Nogmaals:

    Onze sociale vangnetten zijn bedoeld voor mensen die wel willen, maar niet kunnen. In het voorstel wordt gesproken over” iets” terugdoen, in overleg. Er staat niet dat dit ten kosten gaat van betaalde banen, er staat niet dat je 40 uur vrijwilligerswerk moet doen, er staat niet dat je geen opleiding mag doen om je kansen te vergroten op de arbeidsmarkt. En in dialoog ook nog, zodat alle uitzonderingssituaties individueeel kunnen worden bekeken.
    Persoonlijk vind ik het moeilijk voor te stellen dat iemand die wel wil (maar om wat voor reden niet kan) niet bereid is, “iets” terug te doen voor het geld dat ie van de maatschappij ontvangt. Mijns inziens is dat sprake van niet willen en dan vind ik kortingen terecht. Vergelijkingen met moderne slavernij vind ik ongepast (realiseer je je wel wat slavernij is?) en getuigen voor mij als bewijs van niet willen en wel kunnen.

  27. @Suze, het is juist niet de bedoeling dat de gemeente alles gaat zitten controleren. Het idee is dat de meeste mensen vanzelf gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. Als dat niet lukt of kan in een betaalde baan, dan doen veel mensen vrijwillig allerlei klussen om zo veel mogelijk actief te blijven en daarmee meteen de kans op een baan te vergroten. De kans dat mensen zich niet houden aan hun afspraken is dus beperkt en verschilt niet wezenlijk van de huidige gang van zaken. De gemeente hoeft ook nu maar een beperkt aantal onwilligen achter de broek te zitten.

  28. Tja, en waarom krijgt een werkloze geld van de maatschappij?
    Omdat er geen werk genoeg is, en werklozen niet vrijwillig achter een struik of onder een boom gaan liggen wachten tot de dood hen van de honger verlost.
    Dus die gaan in oude vodden en ongewassen door je straat lopen zwerven en aan je kop lopen zeuren om een eurootje, en desnoods halen ze dat uit je auto of uit je huis als je even niet op let.
    En om dát nu allemaal te voorkomen, niemand wordt daar immers vrolijk van, betalen we belasting.
    Een deel daarvan wordt besteed aan het voorkomen van grote aantallen zwervers, bedelaars, dieven en rovers, en een deel bijvoorbeeld aan een volkomen onnodig JSF-vliegtuigje, waar je overigens de belastingbetaler, de hardwerkende Nederlander verdomd weinig over hoort klagen.

  29. Ik heb nog een voorstel: ik werk nl. wel, en best veel. En met kleine kinderen en mantelzorg. Dus veel ‘vrije tijd’ heb ik niet. Wel veel klusjes waar ik niet aan toe kom. Want ook nog druk voor school, sportclubjes etc.
    Laat alle uitkeringsgerechtigden die nu, voor zeg een tientje per maand, op mijn rug zitten dat tientje elke maand bij mij thuis ophalen. In ruil voor een klusje voor mij….

  30. ‘k Denk alleen dat ze het woord vrijwilligers werk moeten veranderen in onbetaald werk, want zodra het verplicht wordt is het niet meer vrijwillig!

  31. Ik vind het een prima plan. Ik doe al jaren vrijwilligerswerk. Het geeft zoveel voldoening en je krijgt er zoveel voor terug!! Er zijn oudere mensen die in zorgcentra`s zitten en soms nooit buiten komen. Ga eens 1 keer per week met een ouder iemand die in een rolstoel zit wandelen, of een kopje koffie drinken in de stad. De glimlach die je ervoor terug krijgt is meer waar dan geld. Ik vind wel dat je vrijwilligerswerk moet gaan doen wat bij je past, anders ben je niet gemotiveerd. Maar er zijn zoveel mogelijkheden b.v. dieren verzorgen in het dierenasiel, wandelen met ouderen, of een bezoekje brengen aan ouderen etc. Ik zou zeggen, kijk eens wat je kunt betekenen voor een ander.

  32. Mooi gesproken Maria!! We gaan, en moeten, toch een kant op dat je wat moet ondernemen voor je geld. De een volle bak aan het werk, de ander aangepast als die misschien beperkt is, maar wel wat doen! Wordt niemand minder van.

  33. @suze
    Kijk om je heen, plenty voorbeelden. Maar misschien komt het door de wijk waar ik woon. Zal wel bekostigt worden doordat ze op zondagochtend met hun schilderspakje in de auto stappen 😉

  34. en de mensen die vervangen kunnen worden door de vrijwilligers schoppen we gewoon op straat en dwingen we hun oude werk te gaan doen als vrijwilliger, maar voor tien % van hun oude loon 🙂 😛

  35. Mooi he die participatie wet , geen loonkosten, andere kant weer mensen die onder mensen komen. Hoe mooi een utopia kan zijn. Helaas is er gewoon geen geld meer in den haag en verlegd het rijk de verantwoordelijkheid naar gemeentes.

  36. Men moet gewoon de mensen die langdurig een uitkering ontvangen verplichten elke baan die er is te accepteren .Zo niet uitkering stopzetten maar geen vrijwilligerswerk laten doen dan moet je hier betaalde banen van maken

  37. Men moet gewoon de mensen die langdurig een uitkering ontvangen verplichten elke baan die er is te accepteren .Zo niet uitkering stopzetten maar geen vrijwilligerswerk laten doen dan moet je hier betaalde banen van maken

  38. Ergens zie ik de logica er wel van in. Maar inderdaad je loopt het risico dat betaalde banen verloren gaan en vervolgens door vrijwilligers met een uitkering uitgevoerd moeten worden. Dat lijkt me niet de bedoeling!

    Volgens mij zit er dan meer in de optie om Melkert banen weer terug te brengen. Hoewel Nederland schreeuwt om goed betaald werk en uitzendbureau’s bol staan van banen op HBO/WO niveau is er volgens mij veel meer behoefte aan laag betaald werk dan dat mensen doen voorkomen!

    Dus waarom niet die uitkering en vrijwilligerswerk combinatie ombuigen tot een baan in dienst van de overheid tegen hetzelfde salaris? Onder de streep net zo veel geld kwijt, maar veel meer tevreden mensen denk ik!

  39. @Pjotr
    En hoe moet dat dan als je je een ongeluk solliciteert maar nergens aangenomen wordt? Dan vallen er weinig banen te accepteren, right?

  40. Helaas slaat deze link weer dood omdat joop.nl hier schijnbaar niet geduld wordt. Dit is de tekst, het filmpje is op joop.nl te zien:

    ‘Groningen wil experimenteren met ‘bijstandsparadijs’

    Wethouders Groningen en Rotterdam over het bijstandsbeleid in hun stad in Buitenhof
    Waar in Rotterdam een tegenprestatie voor de bijstanduitkering verwacht wordt, wil Groningen gaan experimenteren met een ‘emancipatiebudget’ waarbij de burger wordt gestimuleerd te participeren, maar niet verplicht wordt. Want ‘verplicht vrijwilligerswerk’ zoals in Rotterdam, vindt de Groningse wethouder Gijsbertsen van GroenLinks een “rare constructie”.
    Maarten Struijvenberg, wethouder in Rotterdam namens Leefbaar Rotterdam en Mattias Gijsbertsen, wethouder in Groningen voor GroenLinks bespreken hun verschillende visies op de bijstand in het tv-programma Buitenhof. De beide wethouders uit Rotterdam en Groningen zijn het erover eens dat het goed is een tegenprestatie te leveren voor de bijstanduitkering, maar niet over de invulling daarvan.
    In Groningen wil men gaan experimenteren met een beloning voor bijstandsgerechtigden die uit zichzelf iets doen om te participeren. Men zou bijvoorbeeld extra inkomsten mogen houden, in plaats van dat die gekort worden op de uitkering. Volgens de Rotterdamse wethouder Struijvenberg kan dat al, maar Gijsbertsen uit Groningen zegt dat dit nu neerkomt op zo??n 1 op de 8 extra verdiende euro??s. Dat vindt hij te weinig, en bovendien moet er meer gekeken worden naar individuele gevallen. Hebben we te maken met mensen die al heel lang, of juist kort een uitkering hebben? Zijn het mensen die veel zorg nodig hebben, of juist geven?
    Wantrouwen
    De Groningse wethouder wil vooral af van het gevoel van wantrouwen naar de bijstandsgerechtigde toe. Volgens hem is het systeem in Nederland erg gericht op een negatief mensbeeld. Mensen moeten in zijn ideale bijstandsmodel zelf kunnen rekenen.
    De vraag of we, als gemeenten hun bijstandsbeleid daadwerkelijk gaan aanpassen, niet bang moeten zijn voor een massale verhuizing naar ‘bijstandsparadijzen’ lachen beide wethouders weg. Dat zien zij niet zo snel gebeuren.

  41. Hallo

    Ben Wao 100 % afgekeurd, dat wil zeggen, dat niets dat ook maar het woord werk in zich heeft lukt of hooguit en paar uurtjes en dan een tijdje weer niet.
    De wil is er zeker wel maar garanties kan ik gewoon niet geven……hoe moet dat nu met mij..??

  42. Hoi rtk1973,
    ik herken dat wel, -een paar uurtjes misschien-,
    het werk zo goed mogelijk verdelen over wat je kunt
    doen. Heb je ‘het nieuwe werken’ al ervaren wellicht?
    ‘Het nieuwe werken’ gaat over dat je vrij bent je eigen
    uurtjes te werken, wanneer ’t jou lukt of het best uitkomt.
    Microsoft heeft dat min of meer geintroduceerd in Nederland.
    Jaartje of drie geleden al denk ik.
    ‘Het nieuwe werken’ gaat ook over anytime, anyplace, anywhere.
    Dat idee gaat de files ook oplossen denk ik.
    En de volle treinen. Lijkt ’t je wat?

  43. Volgens mij gaat dit juist niet over mensen die afgekeurd zijn. Volgens mij is juist het idee, dat mensen die prima kunnen werken, maar om de één of andere reden niet aan een baan kunnen komen wat vrijwilligerswerk uitvoeren als tegenprestatie voor de uitkering die ze krijgen.

    Hoe meer ik met deze kwestie bezig ben hoe meer ik het eens ben met wat hier en daar eerder gesteld is: dit moet niet ten koste gaan van banen. En dat gaat het vrees ik wel! Nee, waarom niet gewoon telkens wanneer vrijwilligerswerk blijkbaar geschikt is als compensatie voor een uitkering daar een volwaardige baan van maken en die mensen geen uitkering geven maar een baan?

  44. Trouwens: het nieuwe werken gaat denk ik voor veel zaken wel dé oplossing zijn. Dat ben ik met je eens hanshanzestad. Maar juist de mensen en de werkzaamheden waar het hier over gaat passen niet in dat straatje van het nieuwe werken.

  45. Bericht door mooi zo , op 3 januari 2015 14:11
    Pfff als mensen toch eens wisten hoeveel er door het werkeloze tuig word opgelicht(ten koste vaak van de mensen die het wel echt nodig zijn)gewoon schande.

    Wie ben jij dat je dit durft te stellen? O nee, je durft het ook niet, want je verschuilt je veilig achter en nietszeggende naam.

  46. Och, Bernhard, val de luitjes die het over het ‘werkloze tuig’ hebben hopelijk niet al te zwaar aan.

    @Plantje; licht toe, hoe kan het nieuwe werken niet passen?
    Bedenk, het is zeker geen principe ofzoiets, het is meer een uitdaging dan een idee ook.

  47. Je hebt gelijk Hans. Ik had daar net op moeten reageren. Maar mijn probleem met die mensen met die no-names is dat ze vaak de meest ongenuanceerde stellingen neerzetten, maar er verder niet voor staan. Niettemin had ik me moeten beheersen.

  48. @Plantje; licht toe, hoe kan het nieuwe werken niet passen?
    Bedenk, het is zeker geen principe ofzoiets, het is meer een uitdaging dan een idee ook.

    Het nieuwe werken is veelal gericht op kenniswerkers.
    Het vrijwilligerswerk waarvoor men uitkeringsgerechtigden wil inzetten (en waar ze naar mijn idee gewoon volwaardige banen van moeten maken zodat die mensen UIT de uitkering komen) is veelal werk dat niet any time, any where uitgevoerd kan worden.

  49. Gemeente Zwolle, bekendmaking verordening maatschappelijke inspanning gemeente Zwolle 2015

    De Raad van de gemeente Zwolle heeft in de vergadering van 24 november 2014 de verordening maatschappelijke inspanning gemeente Zwolle 2015 vastgesteld. Deze verordening treedt 1 januari 2015 inwerking en heeft betrekking op de gemeente Zwolle. De verordening ligt ter inzage bij het informatiecentrum in het Stadskantoor en is ook te raadplegen via http://www.zwolle.nl/bestuur/verordeningen en beleidsregels.

    VERORDENING MAATSCHAPPELIJKE INSPANNING GEMEENTE ZWOLLE 2015

    Artikel 1 Algemene begrippen

    In deze verordening wordt verstaan onder:
    a)
    lange afstand tot de arbeidsmarkt: deelname aan de arbeidsmarkt is redelijkerwijs onmogelijk binnen één jaar;
    b)
    mantelzorg: langdurige niet-beroepsmatige zorg aan een hulpbehoevende door personen uit de directe omgeving, rechtstreeks voortvloeiend uit de sociale relatie die de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt;
    c)
    tegenprestatie: onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden die additioneel van aard zijn;
    d)
    wet: de Participatiewet.

    Artikel 2 Inhoud van de onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden
    Het college kan onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden inzetten voor zover die werkzaamheden:
    a)
    de participatie bevorderen; en
    b)
    worden verricht naast reguliere arbeid in de organisatie waarin ze worden verricht; en
    c)
    additioneel van aard zijn en nooit leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt plaatsvindt.

    Artikel 3 De voorwaarden
    1.
    Het college zet de maatschappelijke nuttige activiteiten motiverend en activerend in, waarbij tegemoetgekomen wordt aan individuele en collectieve belangen.
    2.
    Het college kan na overleg met de belanghebbende die een lange afstand tot de arbeidsmarkt heeft een tegenprestatie vaststellen in het persoonlijke actieplan.
    3.
    Bij het opdragen van een onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden houdt het college rekening met de volgende factoren:
    a)
    De onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden moet naar vermogen kunnen worden verricht.
    b)
    Een korte afstand tot de arbeidsmarkt eist gegronde reden voor een onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden.
    c)
    De individuele omstandigheden moeten in aanmerking worden genomen.
    d)
    De persoonlijke wensen en kwaliteiten van een belanghebbende moeten in overweging worden genomen;
    e)
    Met lopende maatschappelijke activiteiten of vrijwilligerswerk wordt rekening gehouden.

    Artikel 4 Duur en omvang van de onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden

    1.
    De onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden wordt opgedragen voor de maximale duur van 12 maanden.
    2.
    De onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden wordt opgedragen voor maximaal 16 uren per week of 208 uren per kwartaal.
    3.
    De onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden kan na oplegging van de maximale duur uit lid 1 binnen een periode van zes maanden niet weer worden opgedragen.

    Artikel 5 Ontheffing

    Het college draagt geen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden op indien:
    a)
    belanghebbende intensief deelneemt aan de activiteiten in het kader van de verordening re-integratie;
    b)
    belanghebbende ten minste 16 uur per week vrijwilligerswerk verricht met toestemming van het college;
    c)
    belanghebbende mantelzorg verricht voor ten minste 16 uur per week;
    d)
    belanghebbende duurzaam volledig arbeidsongeschikt is.
    Artikel 6 Geen werkzaamheden voorhanden
    1.
    Het college draagt geen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden op indien geen werkzaamheden voorhanden zijn die kunnen worden ingezet als onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden.
    2.
    Indien het college geen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden opdraagt omdat geen werkzaamheden voorhanden zijn, beoordeelt het college binnen 12 maanden of op dat moment wel werkzaamheden voorhanden zijn die kunnen worden ingezet als onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden.

    Artikel 7 Ingangsdatum

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  50. Al 20 jaar werk ik met mijn meao diploma via een uitzendbureau. Helaas behoor ik niet tot de doelgroep: hoogopgeleide allochtoon of vrouw anders had ik zo vast werk gehad binnen de overheid.

    Bijna 40 jaar, kom maar op met de uitkering en het koffie schenken. Voor 400 euro meer en dan 40 uur per week werken doe ik niet meer.

    😀

Reacties zijn gesloten.