Zwolle – In navolging van grote steden als Amsterdam en Rotterdam roept SP raadslid Frank Futselaar woensdagavond Zwollenaren op voor een protestactie tegen de aanslag op weekblad Charlie Hebdo en als steunbetuiging aan de slachtoffers en nabestaanden van de aanslag. Iedereen die dat wil kan zich donderdagavond 18.00 uur melden op het Grote Kerkplein.
Bij een aanslag door drie zwaar bewapende mannen op het hoofdkantoor van het Franse satirische blad Charlie Hebdo in Parijs zijn 12 doden en meerdere gewonden gevallen. Onder de doden zijn twee politieagenten. In veel grote steden in Frankrijk waren woensdagavond massabijeenkomsten met als thema de vrijheid van meningsuiting. Online wordt massaal steun betuigd in tweets, Facebook-posts en berichten, en op Twitter met de hashtag #JesuisCharlie: "Ik ben Charlie". In Nederland doen in ieder geval Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, Utrecht, Leeuwarden, Leiden, Hilversum en Zoetermeer mee met een protestactie op donderdagavond.
Ik wil hier graag bij zijn!! Wie gaat er nog meer??
Misschien.
Ik ben zeer geschokt door de aanslag op Charlie Hebdo gisteren in Parijs.
Ook wij leiden politieke cartoonisten op voor wie hun artistieke vrijheid van essentieel belang is en kunnen ons niet laten leiden door de angst voor terreur. Ook bij ons in Nederland zullen er mensen zijn die aangestoken door deze aanslag op ideeen gaan komen. We moeten hen, maar ook de extreem rechtse oppositie, duidelijk maken dat we de rechtstaat met de verlichtingsidealen van vrijheid, gelijkheid en broederschap willen verdedigen.
Ik zie dat er pogingen zijn om een bijeenkomst op het Grote Kerkplein in Zwolle te organiseren, vanmiddag om 18.00 uur: wij, de staf van ArtEZ A&D Zwolle zullen daar zijn.
Liberté, Egalité en Fraternité: l’Amour est plus fort que la Haine.
Met geschokte groet,
Wilhelm Weitkamp
ArtEZ hogeschool voor de kunsten
Faculteit Art & Design
De kreet staat me wat tegen. Ik ben zeker géén Charlie. Maar ik doe wel mee. Omdat ik tegen die aanslag ben? Natuurlijk, maar daar zullen weinigen aan twijfelen. Nee, vooral tegen het verdwijnen van de satire. Veel mensen begrijpen satire niet en voelen zich aangevallen door media die zich door middel van dit instrument uiten. Laten we vooral blijven lachen en relativeren. Haat zal nooit de overhand mogen krijgen. Daarom zal ik er zijn. (Al komt de regen met bakken uit de lucht)
Geschokt. Ik ben erbij vanavond met mijn kinderen omdat ik geloof in de vrijheid van meningsuiting. Ik hoop dat mijn kinderen mogen opgroeien in een wereld waarin je je mening mag geven en kunt zijn wie je bent.
😮
ik niet…..
als je al tegen
de partij voor de vrijheid bent :'(
er zal maar hier ook zo’n gek
gaan schieten ……………..
@Blijdem wat fijn dat je je kinderen zo opvoedt. Ik het hun eigen keuze om mee te gaan?
Ik denk dat satire nooit zal verdwijnen. Het zal nog scherper worden en minder “makkelijk” dus terug naar zijn oorsprong.
Ik ben ook geen Charlie. De spotprenten tegen de islam zijn van grote impact op de islamitische bevolking. De media is wel scherp met deze vorm van satire maar laat het na om prenten te maken die dezelfde impact hebben op niet-islamieten. Zal wel met geld te maken hebben…
Ik zal er zijn!
Het zou mooi zijn als alle journalisten van De Stentor voorop staan bij deze bijeenkomst. Iedereen een pen of potlood mee??
@1stejohn of andere bevolkingsgroepen voelen zich minder snel aangevallen.. Engerd.
Als je herhaaldelijk voor grote religieuze groepen zeer kwetsende satire publiceert, kun je verwachten dat daar een keer de knoppen doorslaan. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed maar kan geen excuus zijn om bewust tot in de ziel te kwetsen.
@Rick: Charlie Hebdo heeft de afgelopen jaren ook cartoons gepubliceerd over joden en katholieken. Wellicht voelen die zich ook gekwetst. Maar vreemd genoeg is er vanuit die wereld niet opgeroepen tot geweldadigheid, en ik heb ook weinig gelezen over het afslachten van journalisten en tekenaars vanuit die hoek. Dat betekent dat ze OF een beter gevoel voor humor hebben, OF een beter relativeringsvermogen OF meer respect voor mensen die een andere overtuiging hebben dan zijzelf. En misschien wel alledrie.
Er wordt ook wel de draak gestoken met de Katholieke Kerk, politici en het koningshuis. Mag van mij best iets over het randje gaan. Als het echt te ver gaat dan kun je je beklagen bij de rechter die dat dan beoordeeld.
Exact Bernard, zo werkt dat in de westerse beschaving. Echt niet zo ingewikkeld.
Dacht ik.
Marcel, heb je de Aboutaleb gezien op tv yesterday, nee kijk dan even!
“over het randje” is uiteraard rekbaar. Als je bevolkingsgroepen, bijv. Moslims, dmv verschrikkelijke cartoons zwaar beledigt, ben je in feite ook aan het haatzaaien…., onder het mom van vrijheid van meningsuiting.
@Marcel ik draai het graag even een om: Een gebrek aan zelfreflectie, zelfspot en medemenselijkheid mag geen excuus zijn om de vrijheid van meningsuiting te beperken…
Was ‘kopvoddendoek’ ook satire vraag ik me ineens af?
Inderdaad Drama, nodeloos kwetsen is iets waar ik niet van houd. “Over het randje” is voor iedereen weer anders. Maar laat de rechter daar dan de scheidsrechter in zijn.
De Speld had gistermiddag heel snel een artikel op de site staan waar ze het gebeuren in Parijs volledig omgedraaid weergaven. Veel reacties in de trant van: Dit gaat te ver, Te vroeg, Smakeloos, Hier maak je geen grappen over etc. Terwijl ik het heel normaal vond dat juist een site met satirische reputatie op deze manier zijn lezers “informeert”. Maar dat zag duidelijk niet iedereen zo.
Dus als iets mij niet kwetst moet het voor een ander ook niet kwetsend zijn…right hoe bekrompen ben je? Of eng?
Ik heb begrip voor alle islamieten die zich door satire geschoffeerd voelen.
Het probleem is dat extremisten altijd wel ergens een aanleiding zien om dood en verderf te zaaien. Zo werkt dat bij dat soort doorgedraaide idioten. Je bent er als gewone, vredelievende moslim in dit geval mooi klaar mee. Het is ook een taak voor de niet-moslims om om die groep heen te gaan staan. Zij kunnen er niets aan doen, dat uit naam van hun geloof dit soort wandaden worden gepleegd.
Mooi!!
Dat iets voor 1 groep wel kwetsend is en voor de andere niet, betekent alsnog niet dat je de makers overhoop hoeft te knallen
Even samenvattend, 1 groep vindt satire een probleem, en de moord op de brengers van die satire geen probleem.
De andere groep vindt satire geen probleem, maar de moord op de brengers wel een probleem.
Ten eerste leert ons dat, dat een probleem een mening is en geen feit.
Ten tweede, sucses om die 2 groepen ooit bij elkaar te krijgen.
Ps. Ik voel mij geschoffeerd door alle religies op de hele wereld. Religies afschaffen dan maar?
Als je ergens begrip voor toont betekent niet dat je het goed vind om iemand af te knallen om een prent duh.
Just me….eeeh?
@leonardo. Mooi, die beeldspraak. Verbaast me ook niet dat Marianne daar zo enthousiast van wordt. Want beeldspraak hoef je lekker niet concreet te maken, terwijl het wel suggereert dat je iets doet.
Nee, gezellig erom heen staan. Niet om het kwaad te bestrijden, maar om de goedwillenden te paaien. Blij dat jij geen arts bent: je zou de tumoren laten zitten en de patient vertellen dat z’n haar goed zit.
@justme compleet verkeerde conclusie. Niemand hier keurt de moord goed.
Just me:helemaal mee eens,religie brengt wereldwijd alleen maar ellende!
afschaffen die zooi en laten we vooral gewoon mensen zijn!
Ed, ben benieuwd naar wat jou strijdend aandeel gaat worden behalve wat comments op internet.
Ga jij ook demonstreren vanavond? Ben je er ook bij?
En daarna dan?
Wat ga je dan doen? Concreet dan he? Want dat vind je wel zo fijn.
Vannacht drie moskeeën in de fik of aangevallen. Je zal een kleine glimlach niet kunnen onderdrukken zeker. Eens kijken hoe die acties veroordeeld worden ipv eigen schuld dikke bult.
Hallo dit zijn 2 idioten (Algerijnse) waarvan de rest van de volkeren geen ene moer mee te maken heeft en bovendien heeft dit met geen ene religie te maken overal in de wereld schiet er eens een persoon een paar mensen af kijk eens in amerika VS daar is het elke week raak dit zijn psychisch gestoorde mensen.
Laatst was er in aalanden ook een terroristische aanslag wie was de dader en waarom is dit gebeurd is nooit gepubliceerd.
@Jasper Jij zit waarschijnlijk in die tweede groep waarover ik sprak.
Ik vind moord altijd een probleem. Daarnaast vind ik mensen tot in den treure zieken en dan gaan miepen over vrijheid van meningsuiting ook een probleem. Ik hou van satire overigens. En daarnaast ben ik van mening dat al het georganiseerde geloof beter afgeschaft kan worden. Niet echt in een hokje te stoppen dus.
Can: klopt, je hebt gelijk. Dit is gewoon een incident. Je hoort verder nooit iets over moslimgeweld, dit is echt een uitzondering. Dus gewoon wegkijken en doorlopen, niets aan de hand. En google even naar ‘leestekens gebruiken’.
1steJohn: nee, ik loop niet mee. wil me niet associeren met meelopers die vanavond weer trots op facebook en twitter laten weten dat ze toch maar mooi meegelopen hebben! Zo, dat zal ze leren,die extremisten!!
Het begin van de oplossing is het benoemen en erkennen van het probleem. En mensen ermee confronteren, zoals hier op WLZ gebeurt.
En je aanname is onjuist: ik glimlach niet om het in de fik steken van een moskee. Daarmee bereik je nl net zo weinig als met het lopen van een stille tocht: het is niets meer dan symboolgedrag. Echte verandering moet door europese of mondiale politiek worden geïnitieerd. Je stem laten horen, zowel tijdens verkiezingen als ervoor en erna, dat zijn dingen waarmee je dingen in beweging zet. En zo is de cirkel met wandelen weer bijna rond;)
Reken maar dat het in Europa en ver daarbuiten impact heeft als in grote steden mensen massaal de straat op gaan. Niets doen, en PVV propaganda rondstrooien, helpt in dit geval zeker niet Ed! De PVV biedt eigenlijk nooit ergens oplossingen voor dan een gehele bevolkingsgroep over de grens te verbannen.
Dat is in de meeste gevallen ordinair schelden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand zo’n woord gebruikt om iemand een nieuwe invalshoek te tonen.
Arnovd, wat zeg je nu? Lees ik echt dat jij gelooft dat die moslimsextremisten tegen elkaar zeggen: “Zo he, moet je’s kijken! Wat een hoop mensen op straat! En die vinden het niet goed wat wij doen. Dus weet je, laten we die Kalashnikovs maar weer terugleggen, want anders gaan er straks nog meer mensen op straat wandelen en daar moet je toch niet aan denken!”
Nog sterker: ik kan me zelfs voorstellen dat dit soort optochten hen inspireert. Dat ze het als een bewijs zien dat ze het westen echt geraakt hebben, oftewel: we zijn goed bezig!
Is dat dan de impact die je wilt?
Maar wat denk jij dan ed? Dat de terroristen denken he we pakken het vliegtuig naar Frankrijk en nemen de klasnikov in de koffer mee en schieten alles neer?
Er zijn jongeren in Nederland die radicaliseren en daar moet de aandacht voor zijn. Een gezamenlijke aanpak zodat de voedingsbodem verdwijnt.
Dat lukt alleen in samenwerking met elkaar en niet met een kopje thee, maar wel met wederzijds respect.
En het benoemen en erkennen van een probleem is toch al lang gedaan? Een realistische oplossing is vaak wat lastiger.
1steJohn, wat een D66-taal. In antwoord op je vraag: nee ze waren al in Frankrijk en dachten verder waarschijnlijk wat jij schrijft.
‘Aandacht voor jongeren die radicaliseren’. Je stelt zelf voor om samen te werken. Hoe prachtig. Maar even eerlijk: dat proberen we hier en ook in Frankrijk al jaren. Heb jij het idee dat het daardoor slechter of beter wordt?
Overigens, het probleem wordt nog steeds keihard ontkend: ‘het zijn er maar een paar’,’de meeste staan hier niet achter’. En vanuit die filosofie wordt het probleem niet erkent en blijft de voedingsbodem in stand.
Samenwerking en respect zou dus volgens 1stJohn de voedingsbodem van radicalisme, terrorisme weghalen? :'(
@ed het kan ook ondanks dat slechter gaan…
Ja joh, je zegt we proberen dat al jaren ? Wat doe jij dan? Reageren op een weblog ? Ben je daar mee verder gekomen ? Ga toch weg.
Natuurlijk staan de meeste moslims er niet achter maar datgene wat jij weet komt vanuit de media. Vandaar je kortzichtige aannames.
De voedingsbodem blijft in stand door de media en alle schapen die alles zich laat voorkauwen door de media. Want van daaruit wordt de grote angst gecreëerd voor alles wat anders is.
@ Derk wat stel jij voor dan?
Precies:
1stJohn er is geen oplossing voor, simpelweg omdat er zoveel groeperingen zijn die niet een ander willen respecteren. Zou mooi wezen een Camp David overleg met alle partijen, helaas een Utopia.
Wat Amerika uitvreet in het oosten, excuses zoeken om een oorlog te starten en eigenlijk bedoeld was om te laten zien hoever ze konden plassen is nog erger als wat een meneer met een snorretje in de jaren 1900 deed. Dan nu erbij drone aanvallen dat roept juist radicalisme, haat ect op. Laat die mensen daar leven en stop met overal willen zijn of sensatie nieuws
1ste John,, o, nu snap ik het: het is allemaal de schuld van de media! Ga jij lekker haatbaarden knuffelen en met ze samenwerken, succes ermee. Ruim zeventig jaar geleden waren er ook Nederlanders die zo dachten.
En daar istie, de Godwin.
Nu raak je een snaar bij mij, die ik aanvankelijk niet had willen uiten; ruim 70 geleden was er ook een volksmenner die een bevolkingsgroep het land uit wilde hebben. Die bralde precies zo als de heer Wilders, riep ook de menigte toe om ‘minder minder minder’ van die groep te krijgen, deed dat ook in crisistijd, benoemt ook uiterlijke kenmerken enz. enz.
Ja Jasper? Doe je nu een vreugde dansje of draag je nu een daadwerkelijk wat bij in een discussie?
Haatbaarden, echte reaguurder jij of niet?
Dacht dat je nog wel wat zinnigs kon melden maar met zon opmerking zeg je eigenlijk:
Ik ben klaar met praten.
Prima hoor. Ik ken er nog een als afsluiter:
Waren het de moslims die Wo 1 en 2 starten? Een kernbom gooiden? Kruistochten hielden? Landen “ontdekten” door de bevolking te vermoorden?
Nou doeg he
@arnovd. Je historisch besef is prima, het leggen van verbanden en oorzaak-gevolg redenaties gaan je aanzienlijk minder af. Maar het combineert wel lekker over links op die manier natuurlijk.
@1steJohn: zo, jij legt even uit wat ik eigenlijk zeg.
Maar oke, tot slot dan voor jou: blijf niet te lang steken in het verre verleden, de toekomst begint vanuit het heden.
of je nu wel of niet voor satire bent, of je door satire gekwets voelt, het mag NOOIT, NOOIT!! een reden zijn om te gaan moorden!!! Satire bestaat sinds de krant bestaat , jaartje of 150? Als je het niet eens bent wat erin staat, gebruik dan hetzelfde wapen. pen tegen pen , toetsenbord tegen toetsenbord, maar NIET echt wapens tegen een pen. Uitermate LAF! Discussieer hier lekker verder :), dan doe je het zoals het hoort, woord tegen woord….
Beste mensen,
Vanaf hier graag on-topic reacties.
Let wat minder op elkaar en wat meer op de inhoud 😉
Redactie WLZ
@bernard… met alle respect en aan een ander ieder: wat een ieder hier ook vindt van mijn inbreng…;
Ik lees elke dag (veel van) WLZ en daarnaast moet ik elke dag heel hard werken, maar toch ga ik voortaan weerstand bieden aan allerlei vaste figuren hier op WLZ, dit door inhoudelijk te reageren!
Ja, idd “weerstand bieden”…!
Dus, ‘bernard’, je mag me een trol vinden, maar “get used to it”!
@admin: jammer dat berichten die aan een persoon gericht zijn, maar expliciet voortkomen vanuit de inhoud uit de discussie verwijderd worden. Hiermee verliest de discussie juist aan inhoud en dat is jammer.
grote wereld = kleine wereld:
Bericht door bernard, op 8 januari 2015 12:27
Er wordt ook wel de draak gestoken met de Katholieke Kerk, politici en het koningshuis. Mag van mij best iets over het randje gaan. Als het echt te ver gaat dan kun je je beklagen bij de rechter die dat dan beoordeeld.
0Bericht door ed, op 8 januari 2015 12:51
Exact Bernard, zo werkt dat in de westerse beschaving. Echt niet zo ingewikkeld.
Dacht ik.
Bericht door ed, op 9 januari 2015 9:05
@admin: jammer dat berichten die aan een persoon gericht zijn, maar expliciet voortkomen vanuit de inhoud uit de discussie verwijderd worden. Hiermee verliest de discussie juist aan inhoud en dat is jammer.
———————————————–
en nu bewaakt admin hier de gang van zaken, op basis van haar aangegeven normen en waarden.:)
@Drama. Ik doelde niet specifiek op deze reacties.
Maar prima, ik heb verder alle vertrouwen in de admin:)
Om het drama echt te begrijpen zul je de koran en hadith moeten lezen. Anders is het net een mening hebben over de film bijvoorbeeld Lord of the Rings maar het niet gezien hebben.
het staat gewoon in de koran. Word wakker mensen.
Quran (3:151) – “Soon shall We cast terror into the hearts of the Unbelievers, for that they joined companions with Allah, for which He had sent no authority”
Quran (4:76) – “Those who believe fight in the cause of Allah??”
Quran (4:104) – “And be not weak hearted in pursuit of the enemy; if you suffer pain, then surely they (too) suffer pain as you suffer pain…”
Quran (8:39) – “And fight with them until there is no more fitna (disorder, unbelief) and religion should be only for Allah”
Quran (9:30) – “And the Jews say: Ezra is the son of Allah; and the Christians say: The Messiah is the son of Allah; these are the words of their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved before; may Allah destroy them; how they are turned away!”
Tja, wat dat betreft lijkt de Koran precies op de Bijbel.
Te makkelijk bernard. Heb je een paar soortgelijke voorbeelden vanuit de bijbel?
homoseksualiteit is een gruwel: Lev. 18:22
het eten van schaaldieren trouwens ook: Lev. 11:10
houd je ver van een menstruerende vrouw: Lev. 15:19-24
je dochter als slaaf verkopen: geen probleem, Ex. 21:7
slaven bezitten is ook geen probleem: Lev. 25:44. Zolang ze maar uit een ander land komen.
zo’n slaaf moet je natuurlijk af en toe kunnen afranselen: Lev. 21:20-21
iemand die werkt op de sabbath verdient de doodstraf: Ex. 35:2
mensen met een gebrek mogen niet in de buurt van het altaar komen: Lev. 21:17-23
een overhemd van katoen met een beetje polyester: mag niet, Lev. 19:19
stevig vloeken: dood door steniging, Lev. 24:10-16
een man die met een vrouw en haar moeder slaapt: allemaal verbranden, Lev. 20:14
Ik zit hier te ‘ schuddebuiken’ van het lachen. 😉
Jammer jasper dat je niet met soortgelijke voorbeelden komt. Lezen is blijkbaar lastig voor je.
Wacht nog steeds op reactie van bernard.
Fijn weekend allen.
Dag Mirjam, netjes Japser, dreun je dat zo ff op??
Japser toont alleen maar aan dat de bijbel ook een horrorboek is, net als de koran.
Nee Emiel, het toont alleen maar aan dat je teksten niet uit hun verband moet rukken. Je moet altijd het hele hoofdstuk lezen anders weet je niet waar het over gaat. God is liefde en dan maakt het niet uit welke naam je hem geeft.
Maar om Miriam enigszins terwille te zijn. Lees Psalm 21:11, Jeremia 49:28, Nahum 3:15, sirach 36:9 eens. Zelfs in het nieuwe testament komen bedenkelijke teksten voor. Bijvoorbeeld Lucas 19:44. Maar lees vooral de hele hoofdstukken anders krijg je een verkeerd beeld van wat daar gezegd wordt.
Graag voorbeelden uit bijbel dat degene die niet gelooft in jezus of god, dood moeten. Of terror zaaien in ongelofigen. Het staat in de koran en hadith, daarom de jihad in Parijs.
Lastig h??
Nou..fijne kerel, die Jezus..:P
Zucht. Lucas is het nieuwe testament.
Jammer dat je geen zinloze discussie hier kan voeren.
Wat wil je nu Mirjan? Je past je eis telkens aan. Doe die oogkleppen eens af.
Koran, thora en bijbel kun je vergelijken met elkaar. Het nieuwe testament kun je vergelijken met hadith. Psalmen en liederen met de soerra.
Derhalve heeft mirjam gelijk. In het oude testament staat nergens dat joden of de moslims vervolgd moeten worden. Moslims waren er niet eens op het moment dat het eerste oude testament werd geschreven.
Jezus heeft geen oorlog gevoerd. Jezus trouwde niet met kleine meisjes om daarna het huwelijk te consumeren. Jezus liet zijn harem niet sluieren. Jezus liet geen boek schrijven in zijn naam en bepaalde de regels.
Mohammed wel.
@ Mirjam Putten & gelijk; Gaat het erom wie de beste god heeft? Hebben jullie geen respect voor andersdenkenden/anders gelovigen? Zien jullie de Islam als je vijand?
reddingsactie islamitische medewerker[/url] De link zal wel weer dood gemaakt worden omdat het van, het toch betrouwbare, j*op.nl is. Daarom een kopietje met links eronder
Vindt u er zelf ook nog iets van @Dick?
Dacht ik al dat je daar op uit was. 😉
Jazeker…over 17:16?:
Nee, natuurlijk niet;
Jazeker!
Nee, ik heb geen vijanden.
Maar zeg gerust “je” Arno.
Dolf Jansen over Satire in het beste radioprogramma van NL…al vele jaren!
@Miriam hoe lang moeten weten doorgaan tot je door je smoesjes heen bent. Mijn post was duidelijk.
Oh Mirjam, Jasper, Bernhard,
en allen eigenlijk.
Als ik citaatjes lees uit de oude boeken die niet helpen.
Wordt ik een beetje verdrietig. Ik heb al die oude boeken
van begin tot eind gelezen, en een paar meer ook.
Er is heel veel moois in te vinden. De dingen die nu niet helpen
gingen in die tijd misschien wel op.
De kunst is het moois te vinden, en toe te passen.
Lood in Goud veranderen. Moeilijk klusje, maar ’t kan.
@hanshanzeland het punt is juist dat er in alle oude geloofsboeken zeer dubieuze, maar bij die tijd passende zaken staan. En dat alleen idioten, van welk geloof dan ook, deze nog steeds letterlijk nemen.
Mirjams zucht over het nieuwe testament toont aan dat ze niet met de Bijbel is opgevoegd. Het Nieuwe Testament is juist het meest zachtaardige deel over het leven van Jezus. Het Oude Testament, ook onderdeel van joodse en islamitisch geloof is het meest gewelddadige; “mijn oog kent geen medelijden”. (bron: wapenveldonline.nl)
Het christendom is niet via de weg van liefde het heersende geloof in de westerse wereld geworden. Daar is veel bloed voor gevloeid. Weliswaar lang geleden, maar toch.
Is de godsdienstles die ik verplicht moest volgen toch niet voor niets geweest. @Gelijk het NT verhaalt over het leven van Jezus. Jezus was een jood. Zijn volgelingen zijn de eerste christenen. Het OT was veel ouder. Het OT is de “bijbel” van de joden en is later door de christenen overgenomen naast het NT. Idem door de moslims. Natuurlijk staat in het OT niet dat joden vervolgd moeten worden; het OT verhaalt juist van de redding van Gods uitverkoren volk.
Hier Mirjan,
http://www.positief-atheisme.nl/atheisten/ragnar-l-borsheim/achtergronden-van-het-oude.html leesvoer
Yep Jasper, dat is mijn punt ook, misschien niet zo rechtstreeks geformuleerd. Jij zegt ’t beter. En misschien is ’t een beetje ‘onwerkzaam’ om de luitjes die bij de tekst leven ‘idioten’ te noemen. De meeste volgers van religies lezen de teksten niet eens, doen maar wat. Ik maak daarbij geen onderscheid. Religie helpt en religie helpt niet, ’t is een wapen/gereedschap. En net als
met wapens en gereedschap kunnen mensen heel verkeerde en ook goede dingen ermee doen.
Ik zie ’t meer als een groeiproces voor allen, waarbij we elkaar hopelijk helpen.
(Ik realiseer me dat zulks als sentimentele onzin opgevat zou kunnen worden).
Je kunt hier de bijbelse citaten en de koran citaten lezen, mensen citeren uit de boeken van de goden wat ze goed uitkomt immers, en mensen schrijven ook wat ze ’t waard vinden voor te schrijven.
Ik ben niet religieus, en ik verrek ’t te bidden ook. Als de goden wat te melden hebben over hoe de wereld beter kan, GRAAG!
Ondertussen is ’t aan mensen om de wereld beter te maken.
Nog wat nalezend hier “Gods uitverkoren volk”?
Wellicht in overdrachtelijke, spreekwoordelijke,
parodische en ironische zin bedoeld. Satire kortom lijkt me.
Nee, hanshanzeland, ik denk niet dat de bijbel het als satire bedoelde. 🙂 een citaat: