Zwolle – Fietsersbond-Zwolle heeft besloten geen officiële zienswijze of bezwaren in te dienen tegen de vestiging van Primark. Edwin Koster, voorzitter van de Fietsersbond-Zwolle: "Wij zijn er niet op uit ontwikkelingen in onze stad te vertragen. Wij willen juist meedenken, als het moet ook zeer kritisch, om zo Zwolle als fietsstad vooruit te helpen."
Volgens de woordvoerder heeft de Fietsersbond de gemeente erop gewezen dat Primark bij de aanvraag voor een omgevingsvergunning een bedrijfsvervoersplan dient te leveren. Dat plan is er inmiddels en is door de Fietsersbond tegen het licht gehouden. Uit het plan blijkt dat Primark vrijwel geen enkele verantwoordelijkheid neemt of betrokkenheid toont voor wat betreft de gevolgen van de vestiging voor het fietsverkeer. Eigenlijk zegt Primark dat de gemeente dat maar moet oplossen.
Aan de hand van cijfers over bezoekersaantallen die door Primark zijn geleverd, aangevuld met gemeentelijke gegevens over de herkomst van bezoekers aan de binnenstad, heeft de Fietsersbond uitgerekend hoeveel fietsen daardoor extra in de omgeving moeten worden gestald. Die extra druk kan niet opgevangen worden in de bestaande stallingen. Om te voorkomen dat fietsen straks voor de deur van collega-detailhandelaren en verspreid over de Melkmarkt worden gestald stelt de Fietsersbond voor dat fietsparkeren voor het pand van Primark mogelijk blijft. Uitbreiding van het stallingsverbod van de Grote Markt naar de Melkmarkt is ongewenst, want op deze drukke locatie verdwijnen door de herinrichting van de Oude Vismarkt toch al een flink aantal stallingsplaatsen.
Primark neemt ook geen fysieke maatregelen om het eigen personeel (160 personen tijdens piekuren) tegemoet te komen in het stallen van fietsen bij de werkplek. (De eerder geplande fietsenkelder is uit de bouwplannen geschrapt). Het bedrijf zegt het personeel te instrueren om fietsen te plaatsen in de openbare stallingsruimten. Hierbij wordt gewezen op gemeentelijke plannen voor stallingen aan Gasthuisplein en Grote Kerkplein. Deze plannen zijn echter nog niet uitgewerkt en besluiten zijn nog niet genomen. Bovendien zijn die stallingen hard nodig om de huidige en toekomstige fietsparkeernood op te lossen.
"Daarnaast weten we uit ervaring dat uitsluitend verwijzen naar fietsparkeerplaatsen niet werkt. Fietsers laten zich niet snel sturen. Kom met goede alternatieven, verleid de fietsers met comfort, dan kun je ook serieus handhaven," aldus Edwin Koster.
Uit het vervoersplan blijkt dat Primark denkt dat 80 procent van het aantal personeelsleden met het openbaar vervoer komt. Dat is volgens de Fietsersbond niet reëel. In Zwolle liggen de verhoudingen heel anders. Primark rekent op personeel in de categorie jong en laag-ingeschaald. Het valt dan eerder te verwachten dat zeker 50 procent van het personeel, afkomstig uit Zwolle, op de fiets naar het werk komt. Dat gaat problemen veroorzaken. Om dat te voorkomen stelt de Fietsersbond voor dat Primark, eventueel in samenwerking met andere bedrijven en de gemeente, de gesloten fietsenstalling onder het Maagjesbolwerk als personeelsstalling in gebruik neemt. In het kader van maatschappelijk ondernemen zou voor wat betreft de bedrijfsvoering gekeken kunnen worden naar de inzet van mensen met een arbeidsbeperking.
Tot slot wil de Fietsersbond aandacht voor de fiets tijdens het slopen en bouwen aan de Melkmarkt. "Het kan niet zo zijn, dat de tijdelijke stallingen die langs het bouwterrein geplaatst zijn om de het verbod op stallen op de Grote Markt op te vangen, al die tijd onbereikbaar worden."
De locatie aan de Melkmarkt is eigenlijk helemaal niet geschikt voor zoiets als een Primark. Je kunt zien aankomen dat het een grote bende gaat worden en dat de fietsers de schuld krijgen.
En daar zit nou net de kern van het probleem. Los dat op en je hoeft het probleem niet bij anderen (Gemeente en/of Primark) neer te leggen….
Aan de andere kant legt de Primark het fietsparkeerprobleem voor eigen personeel ook bij anderen (personeel en/of gemeente) neer.
Zwolse binnenstad auto- en fiets- en scootervrij.
Controle/ paaltjes op de toegangsbruggen.
Het is slechts 1 vierkante KM oppervlak.
Parkeergarages voor auto’s, fietsen, scooters etc. aan de randen.
Electrokarren voor de mindervaliden en zware boodschappen; op vaste opstapplekken. Ook van en naar het station.
@Geer: op die manier kun je natuurlijk elk probleem van je af schudden. Primark en gemeente hebben belang en invloed en worden daarom geacht met een oplossing te komen.
wisseling van de wacht!!!
auto’s naar de parkeergarage onder de nieuwe Bioscoop Katwolderplein en fietsen in de parkeergarage onder de Mediamarkt
Dat is voor veel mensen nog steeds te ver lopen.
Slechte zaak, als ik mijn nergens meer mag plaatsen zal ik niet meer naar het centrum komen. De gemeente wil niet dat er fietsen staan. Primark heeft geen belang dus…Inpakken en wegwezen Primark. Of gaat de gemeente nu wel ingrijpen?
En maar plannen indienen en maar regelen en maar organiseren,…..laat toch eens de boel gewoon gaan en sta verrast hoe goed het in Zwolle zal gaan zonder al die regeltjes.
Terrassen mogen niet open, op zondag een paar winkels weer wel open, dit mag niet en dat moet weer wel; helemaal gek wordt je van het ambtelijke over georganiseer hier in Zwolle!!!
M.i. helft van de ambtenaren er uit en ……. ach laat ook maar!!!
@wlansink en @ribo
Het gaat mij er om dat de gemeente diverse oplossingen biedt voor fietsers. Bijvoorbeeld op het Grote Kerkplein. Daar ‘gastheren/-dames’ neerzet voor uitleg en handhaving met een zachte hand….
Maar “Fietsers laten zich niet snel sturen” …. :o:'(
Ik vertaal dat als: ‘fietsers luisteren niet, zijn ongehoorzaam en trekken hun eigen pad. Ik vind, ik wil, ik doe….. en dus laat ik mij niet sturen…..’
Met als gevolg dat de ‘gastheren/-dames’ regelmatig respectloos genegeerd worden. Of kop-van-jut zijn als een ongehoorzame fiets(t)er zijn/haar frustratie kwijt moet.
Mijn advies aan Edwin Koster & co: Er zit een balk in je/jullie oog. Haal die er eerst maar eens uit, voordat je overal splinters ziet.
“Gemak dient de mens”. Het is een gedraging die al ingezet is bij voorgaande generaties. Hoeveel mensen vonden het in de jaren 70 en 80 geaccepteerd om hun auto ‘even’ half op de stoep en half op de weg te zetten, terwijl er een parkeerplaats verderop vacant was? ’t Is enkel een kwestie van “Goed voorbeeld doet goed volgen”.
En die luie jeugd, die het lopen vanaf een aangewezen fietsparkeerplaats naar Primark en de andere winkels te ver vinden… Tja…
@Geer en zomaareenzwollenaar: Koster overdrijft want fietsers laten zich prima sturen mits er goede faciliteiten zijn. In dit geval ontstaat er een probleem omdat er faciliteiten worden opgeheven (de stalling die nu voor het bankgebouw staat), er niets voor in de plaats komt maar er wel een winkel bij komt die veel publiek (en dus ook veel fietsers) zal trekken.
Ion Japan hebben ze dat zo opgelost: http://youtu.be/diRNpogv3g0. Kost waarschijnlijk een paar centen, maar dan heb je ook wat! Is ook nog een publiekstrekker.