Zwolle – Een 50-jarige vrouw uit Zwolle is woensdagmorgen 11 februari gewond geraakt nadat zij op de Hogenkampsweg met haar fiets was gevallen. Bij de valpartij waren ook twee andere fietsers betrokken.
De vrouw fietste vanaf de Jan Buschstraat de Hogenkampsweg op. Daar
haalde ze een fietser in, die op dat moment ook een fietser inhaalde, waardoor ze met de fietsen in elkaar kwamen en de vrouw kwam te vallen. Ze liep daarbij een gebroken enkel op en is naar het ziekenhuis gebracht.
Getuigenoproep
Eén van de fietsers, een jongen die op weg was naar school, heeft zijn telefoonnummer achtergelaten maar dit nummer blijkt niet te kloppen. Voor de onderlinge afstemming tussen de vrouw en de jongen is het van belang dat zijn contactgegevens worden doorgegeven aan de politie. De jongen of mensen uit zijn omgeving die weten over wie het gaat worden verzocht contact op te nemen met de politie via 0900-8844.
In Amsterdam vallen tegenwoordig wekelijks doden bij schietpartijen, in Amerika worden als grappen gemaakt van Amsterdam het Mexico van Europa, maar in Zwolle zijn deze onschuldige dingen nog nieuwswaardig…..
Gevalletje eigen schuld dus.
snelle conclusie Japser, als je iemand inhaalt heb je niet direct schuld, bijvoorbeeld als de ander zonder uit te kijken ineens ook gaat inhalen …..
Wel als die andere ook al aan het inhalen is. Dubbel inhalen mag niet.
@Japser:
Ook ik vind het een snelle conclusie.
Regelmatig overkomt het mij dat ik al een fietser aan het inhalen ben en dat deze fietser dan opeens naar links uitwijkt om ook in te gaan halen of zelfs zonder te kijken linksaf wil slaan!
Misschien trek ik die conclusie wel, doordat er in het bericht staat:
haalde ze een fietser in, die op dat moment ook een fietser inhaalde
Die dus al aan het inhalen was.
Maar goed, misschien lees ik wel te goed…
Regelmatig zie je (jonge) fietsers met koptelefoons op die er vanuit gaan dat de andere verkeersdeelnemers er wel voor zorgen dat er geen ongelukken gebeuren, m.i. erg irritant.
Het valt mij op dat met name oudere mensen steeds vaker op elektrische fietsen rijden, deze gaan zonder moeite 30 KM/h, dit betekent dat ik als semi jonge vent (34) regelmatig ingehaald word door ouderen op zo’n snorfiets zonder geluid ;). Het zou mij niet verbazen als ook deze mevrouw op een elektrische fiets reed.
WH ja hoor geef de ouderen maar de schuld. IN het verkeer moet allemaal uitkijken en…je hebt een bel op je fiets en waarom zo;n haast!
Zal wel een e-bike geweest zijn. Snelheid en reactie is daarbij vaak het probleem.
Volgens mij ligt het probleem hier in het niet juist blijken te zijn van een telefonnummer. Ook dit hoeft niet opzettelijk gebeurd te zijn, maar meer waarschijnlijk, foutief opgeschreven en vervolgens niet gecontroleerd op huistheid.
De politie controleert dagelijks autoverkeer op snelheid en bellen onder het rijden.Zie dagelijks fietsers op hun mobiel zappen of met hun walkman bezig zonder op het verkeer te letten .Wordt tijd dat de politie de fietsers eens gaan controleren ze zijn een groot gevaar in de steden
Ouderen zijn erg voorzichtig, ze weten hoe kwetsbaar ze zijn!
Wanneer je valt als je iemand inhaalt die al een ander persoon inhaalt, dan is het “Eigen schuld, dikke bult”.
Klopt helemaal, ze maken dan ook niet bewust fouten.
Hun reactievermogen is gewoon veel langzamer en ze kunnen niet meer over de schouder kijken. Wanneer je dan ook nog op een e-bike gaat fietsen en iemand wijkt plotseling uit kun je wachten op de klap.
Er komt mij bijna dagelijks wel iemand op een e-bike voorbij rijden waarvan ik denk of die snelheid wel verstandig is. Het gaat ongemerkt en ze zullen zelf vaak beweren dat het wel meevalt, maar toch.
Pjotr , het op de fiets bezig zijn met je telefoon of mp3 speler is jammer genoeg nog steeds niet verboden!
Dus de politie zal hier weinig aan doen!!
Wel staat in het verkeersreglement dat je met tenminste 1 hand aan het stuur moet fietsen!!
@WH 6.36
Dat is inderdaad ook een punt: (oude) mensen op een elektrische fiets. Sommigen hebben inderdaad de neiging om met hoge snelheid rakelings langs je te rijden.
Ik vraag me dan wel eens af of die mensen niet na kunnen denken, het lijkt wel dat hoe hoger de snelheid, hoe lager het IQ.
…is.
Is helemaal niks bewezen over ”die” ouderen! Is het geen turk dan is het wel een maroc en ta als die het niet zijn zijn het wel die of die of… behalve de vingerwijzers, die zijn heilig. Amen!
Het bericht roept inderdaad veel vragen op, hopenlijk komt er nog een keer een update met hoe het is afgelopen en hoe het ongeluk is gebeurt.
Het is maar één vraag toch? Wat is het goede telefoonnummer?
Mensen lief dit is een 50 jarige en die wordt als een oudere genoemd? FOEI….. Je kunt beter letten op al die jongeren die al bellende en
whatssappende de fietspaden onveilig maken..
@Bernard 16.34
Nee er zijn meer vragen de revu gepasseerd, een belangrijke vraag gaat over het moment van inhalen van de vrouw en of die andere persoon toen al aan het inhalen was.
En nog wat vragen over wel of niet elektrische fiets, en wel of niet koptelefoon op, enz. enz. 😉
Daar zijn verkeers analisten voor
Je hebt gelijk Veldwachter. Die vragen zijn ook gepasseerd. 😉
Het is natuurlijk ook wel zo dat als het goede telefoonnummer bekend wordt al die vragen waarschijnlijk beantwoord kunnen worden. 🙂
De’hoofdvraag’ is al beantwoord in het bericht 😉
Vind ik niet D erk, inhalen gaat snel en het luistert nauw, 😮 🙂
(en als het zo duidelijk was waarom dan nog getuigen oproepen)
Veel gezwets hier boven gelezen. Het bericht in maar heel summier wat de situatie betreft. Wel duidelijk is dat het opgegeven telefoonnummer niet klopt.
Wat het inhalen betreft staat nergens omschreven dat dit inhalen van die mevrouw fout is omdat er door de voor haar fietsende personen al een fietser inhaalden. Als een dergelijke maneuver op dat moment verstandig is, is een andere zaak.
In regels staat: als je wordt ingehaald mag je de snelheid niet verhogen en je moet behoorlijk de ruimte geven dat de inhalende bestuurder veilig ruimte heeft om in te halen. Dus er kunnen dan zeker wel 3 of meer bestuurders aan het inhalen zijn. Denk hierbij ook aan autosnelwegen met b.v. 5 rijstroken, dan kunnen er wel 4 bestuurders aan het inhalen zijn. Voor fietsers zijn meerdere rijstroken naast elkaar afgebakend, maar daarom belet het de fietsers niet om met meerdere naast elkaar gelijktijdig te gaan inhalen.
@fietsmobiel
Laten we maar even wachten op verdere berichtgeving over dit ongeluk, het blijft anders (inderdaad) speculeren.