Zwolle – Op vrijdag 24 april zal de expositie ‘Verloren Onschuld, 20 jaar na Srebrenica’ van Peter Geerts worden geopend. Een unieke gelegenheid om beeldend werk over ‘de ergste massamoord in Europa sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog’ te bezichtigen.
Peter Geerts is geboren op 5 januari te Engelen (NB). Hij is een abstract schilder die graaft in onderwerpen als kunst, liefde, dood, leven en oerdrift. Deze pure grondthema’s verwerkt de kunstenaar in de abstracte traditie, mede geïnspireerd door de Amsterdamse Limburgers zoals Lataster; één van Nederlands succesvolste kunstenaars van zijn generatie.
De wrede massamoord in Srebrenica is op de werken voor deze expositie het gekozen thema. Geerts ziet dit werk als een monument. ‘In dit werk wil ik het menselijk drama, eigenlijk het menselijk tekort weergeven. Ik probeer te bereiken dat de kijker een contemplatief moment ervaart. Ik probeer dit menselijk tekort vorm te geven zodat mensen niet vergeten.’ Deze wens verwerkte Geerts door de ruim 8000 namen van vermoorde en vermiste slachtoffers op een vierluik te plaatsen.
De tentoonstelling bestaat verder uit drie grote en vooral grootse drieluiken. Het geheel wordt gecompleteerd door een zwart-witdoek dat dood en onschuld symboliseert. Doorlopend is op de achtergrond de aangrijpende documentaire ‘A Cry’ van Leslie Woodhead te zien. De documentaire won in 1999 diverse onderscheidingen op international filmfestivals.
Iedereen is welkom bij de opening op 24 april om 19:00 uur in Het Langhuis. De expositie is hierna te bezoeken tijdens onze openingstijden woensdag t/m zondag tussen 13:30 en 17:00 uur.
Toegang is gratis.
Ik vind dat Peter Geerts veel te ver gaat met zoiets. ‘Verloren Onschuld, 20 jaar na Srebrenica’, is wellicht een artistiek leuke slogan voor de kunstenaar. Maarja. Er gingen wel heel veel mensen dood daar. Door mislukt gekunstel met mandaat, luchtsteun kwam er niet. Ondanks dat Karremans het tot vier maal toe had aangevraagd.
Dit is echt nog te vers voor een grapje van een kunstenaar.
Hoe kom je er bij dat het een ‘grapje van de kunstenaar’ is?
Serieuze kunst over een serieus onderwerp.
@Hikstad: ik denk niet dat de titel ‘Verloren Onschuld’ verwijst naar de insteek van de haatcampagne die door sommigen is gevoerd tegen Dutchbat en Karremans. Uit de toelichting haal ik dat het puur gecentreerd is rondom de slachtoffers.
Hoe dan op te vatten. Kunstenaar maakt serieuze kunst
van een episode met slachtoffers? Om ff echt bij te kletsen; er werden daar ongeveer achtduizendvijfhonderd (8500) mensen, burgers vermoord, afgeschoten. En tsja, hoe nu een kunstenaar.
Ik vind dat ’t guppie over lijken gaat, ten eigen voordeel wellicht.
Ik snap je punt echt niet Hikstad.
Kunst mag van jou dus niet over zware serieuze onderwerpen gaan?
Dit is juist bedoeld zodat het niet zomaar vergeten wordt en mensen er bij stil staan. De jongere generatie weet veelal niets tot weinig van Srebrenica.
Ik vind een expositie van een kunstenaar gewoon een ’te klein’ dingetje. Dat doet -vind ik- geen recht aan “de ergste massamoord in Europa sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog” (Dat staat in het nieuwsbericht trouwens).
Arty; dat je m’n punt niet snap komt wellicht doordat ik ook geen ‘punt’
heb of wil hebben daarover. Slechts wat bedenkingen bij deze ‘unieke gelegenheid’ om beeldend werk over een massamoord te gaan bezichtigen.
Dan zou ik zeggen; ga naar de expositie. Kijk daar hoe de kunstenaar met het onderwerp omgaat en oordeel dan.
Nou nee, dat zal ik zeker niet doen. ik vind ‘kunst’
die over de slechte kant van de mensheid gaat
nogal deprimerend. (Als je dat ‘kunst’ kunt noemen).