Zwolle – De Nederlandse Spoorwegen zijn niet van plan om de snelheid tussen Zwolle en Lelystad de komende jaren te verhogen. Dat schrijft de website treinreiziger.nl donderdag. Pas tussen 2020-2022 komt er zicht op een snelheidsverhoging op de Hanzelijn.
De in 2012 geopende spoorlijn is geschikt voor snelheden tot 200 kilometer per uur. Toch rijden de treinen momenteel niet sneller dan 140 kilometer per uur, ook al kunnen ze sneller. Veel treinen van NS kunnen namelijk 160 km per uur. Dat kan echter alleen als de treinen geschikt worden gemaakt voor ERTMS. NS is echter niet van plan om daarmee haast te maken. Voormalig staatssecretaris Mansveld heeft NS opdracht gegeven om de treinen uiterlijk in de periode 2020-2022 geschikt te maken voor ERTMS. Als het spoorbedrijf een aantal treinen had aangepast, had de reistijd in 2017 al verkort kunnen worden. NS laat echter doorschemeren ERTMS niet voor 2020 te willen gaan inbouwen. Daardoor zal de Hanzelijn dus ook de komende jaren niet ten volle benut worden.
Hoog tijd voor een andere aanbieder die wel in zet voor een snellere en constantere verbinding en dat dan meteen door trekken naar almere en amsterdam.
Het traject Almere – Amsterdam is daar helemaal niet geschikt voor. Dus dan zou dat eerst, door Prorail, aangepast moeten worden. De NS zorgt nu voor een 4x per uur-service, lijkt me vrij constant.
Ach, dan ben je in plaats van 30 minuten er in 28 (of iets dergelijks). Niet zo belangrijk lijkt me… Snap dat dat het niet de hoogste prioriteit krijgt.
Laat ze eerst maar eens zorgen voor voldoende zitplaatsen in heel het land in de treinen.
laten ze die overstap in Lelystad eruit halen, zodat je in 50 minuten van Zwolle op Amsterdam Centraal bent. dan noem ik het snel genoeg…
of al die stops bij alemere zou al een stuk schelen