Peper&Zout: Gesprek over de macht van het beeld

Zwolle – Beelden zeggen meer dan woorden, maar wat zien we precies? Hoe verwerken hersenen beeld en hoe leren we kinderen beter kijken? Op 22 maart, om 20.00 uur, in de Grote Kerk in Zwolle, gesprek over de macht van het beeld.

Wat zien we eigenlijk?
Internet, e-mail, Instagram, tv, magazines, Facebook, billboards: media die gebruikmaken van beelden om een boodschap over te brengen. Beelden spreken voor zich, zijn indringend, spreken tot de verbeelding, choqueren, ontroeren, maken je aan het lachen. Op basis van beelden vormen we onze mening, meten we ons met anderen, vormen jongeren zich een identiteit, oordelen we, vullen we in. Maar wat zien we eigenlijk precies? Klopt het beeld en is het een afspiegeling van de werkelijkheid?

In gesprek met bezoekers en experts
Over dit onderwerp gaan we in gesprek met bezoekers aan Peper&Zout met de volgende gasten:
Lucas Westerbeek, directeur van Stichting de Frisse Blik & Bromet Film School, Thomas Knapen, onderzoeker bij de Vrije Universiteit en mede-auteur van ‘Hersenen verwerken beeld zonder dat we dit doorhebben’, Peter Nikken, hoofddocent opleiding Pedagogiek, minor Children and Media van Windesheim. Daarnaast bijzonder hoogleraar mediaopvoeding aan de EUR Erasmus School of History, Culture and Communication en specialist media, kinderen en opvoeding bij het Nederlands Jeugdinstituut. En tot slot met Johann de Graaf, buitenlandredacteur bij televisieprogramma EenVandaag en alumnus van Windesheim.

Live stream en praktische informatie
Het programma wordt op 22 maart live stream uitgezonden. U kunt het programma volgen via de website van windesheimindialoog.nl. Daar vindt u ook meer informatie en kunt u zich aanmelden. Op vertoon van de e-mail met de bevestiging van de aanmelding kunt u – uitsluitend op 22 maart tussen 19.00 en 20.00 uur – gratis de World Press Photo-expositie bekijken. Peper&Zout begint om 20.00 uur, in de Grote Kerk van Zwolle en is gratis toegankelijk.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)