Zwolle – De eerste editie van Business4Students is gewonnen door Lisa de Kramer van hogeschool Windesheim. Het evenement Business4Students, dat op donderdag 17 maart plaatsvond in Meppel, had als doel om jongeren en ondernemers met elkaar te verbinden. Deze verbinding werd onder meer tot stand gebracht bij de pitchwedstrijd, waarbij leerlingen en studenten hun ondernemende ideeën aan de coaches en jury presenteerden. Iedere deelnemer wordt na het evenement verder geholpen door één van de coaches. De winnaar sleepte bovendien de aanmoedigingsprijs van 500 euro en de ‘gouden’ B4S-award in de wacht.
Prijsuitreiking door Jacques Tichelaar
Initiatiefnemers van Business4Students zijn Zorgcampus Noorderboog en Huiswerkschool Meppel. Zij willen ‘leren ondernemen en ondernemend leren’ stimuleren door jongeren en ondernemers met elkaar te verbinden. Naast de grote onderwijsinstellingen in Meppel en Zwolle participeerden diverse vooraanstaande regionale ondernemers. Directeur-bestuurder Peter de Visser van Stad & Esch stelde zijn school beschikbaar als locatie voor het evenement. Het programma van Business4Students bestond onder meer uit workshops, een pitchwedstrijd en netwerkgelegenheid. Mas Boom van Boom Uitgevers leidde als gastheer de deelnemende leerlingen, studenten en ondernemers door het programma.
groepsfoto pitchers, coaches en initiatiefnemers
Samenwerking
Business4Students werd gezamenlijk georganiseerd door onderwijsinstellingen, organisaties en ondernemers in de regio Meppel en Zwolle. De volgende onderwijsinstellingen namen deel aan het evenement: RSG Stad en Esch, Drenthe College, Deltion College, Hogeschool Windesheim, Hogeschool Viaa, CSG Dingstede en Terra MBO Meppel. Verder waren onder meer Rabobank MMS, Gemeente Meppel, Zorgcampus Noorderboog en Huiswerkschool Meppel actief in de organisatie van het evenement.
Wat is nu weer een pitch?
talk the talk:
Een pitch (Engels voor onder meer verkooppraatje) is een beknopte presentatie voor een aanbesteding. In de creatieve industrie gebeurt de presentatie voor ideeën voor films en websites meestal mondeling en soms ook visueel. Binnen de filmwereld presenteert veelal een scenarioschrijver of regisseur zijn idee aan een producent of studiobaas in de hoop geld in de wacht te slepen voor het schrijven van een scenario. Pitches worden gebruikelijk persoonlijk gedaan, hoewel ze ook telefonisch kunnen plaatsvinden of soms via audio of video.
Een goede pitch duurt veelal tussen de vijf en tien minuten en behelst de verhaallijn, de plot, hetgeen het publiek nieuwsgierig houdt en eventueel verschillende gezichtspunten. Dit gaat gepaard met schetsen van de film (soms al met vermelding van de acteurs die de rollen zouden moeten vertolken) en een duidelijk idee over het genre, toonaard, publiek en budget.