Groeiende overlast straatverkopers Diezerstraat

Zwolle – In Zwolle is sprake van een toenemende overlast van straatverkopers. De meeste klachten betreffen winkelstraat Diezerstraat. Weblog Zwolle maakte eerder melding van overlast door de colporteurs.
 
colporteurs_zwolle.jpg
Archieffoto Weblog Zwolle  
 
Vrijwel dagelijks staan de colporteurs op strategische posities je als bezoeker van de winkelstraat op te wachten, zoeken oogcontact met je en proberen hun waar aan je te verkopen of je te interesseren voor een goed doel. Bijkomende klacht is, dat door het verstrekken van folders of verpakkingen de Diezerstraat aan het einde van de dag bezaaid is met afval. Winkelend publiek lijkt steeds meer nors te reageren op de altijd energieke en vriendelijke verkopers. Ook is er sprake van het vermijden van de jeugdige verkopers. Omlopen kan een reactie zijn, en dat past niet bij een gastvrij Zwolle. Van ondernemersvereniging Citycentrum Zwolle is bekend dat ook zij last ervaren van het aantal straatverkopers. Ze hebben de gemeente Zwolle gevraagd paal en perk te stellen aan het aantal verkopers op de Diezerstraat, maar krijgen tot nu toe geen gehoor voor de kwestie.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

47 gedachten over “Groeiende overlast straatverkopers Diezerstraat”

  1. Zeer irri deze mensen… ik vermijd oogcontact of doe alsof ik aan het bellen ben… 😛 Mijn vriendin is Schots, die praat gewoon in Engels en kan zeggen dat ze hier niet vandaan komt (leugentje om eigen bestwil, ze woont gewoon bij mij in Stadshagen :p). Andersom doe ik dat als we in Engeland/Schotland zijn 🙂

  2. block op de deur en telefoon dan maar in de stad of voor een supermarkt ze moeten toch nieuwe leden hebben vast uur per dag toestemming geven van 08,00-09,00 uur is het gauw gedaan

  3. Inderdaad erg irritant. Het Stationsplein is ook een voorbeeld waar ze vaak staan. Als ik dan elke dag op dezelfde tijd uit mijn werk kom en steeds wordt aangesproken heb ik wel eens de neiging om een grote bek te geven. (Tot nu toe niet gedaan). Ik heb 2 jaar geleden de wethouder al gevraagd of er niets tegen te doen was maar kreeg een nietszeggend antwoord.

  4. Ach deze mensen staan ook gewoon hun werk te doen.

    Als ik door een van hun aangesproken wordt,zeg ik altijd:Geen interesse.
    En dan is het klaar ook.

    Maar dat er mensen zijn die gaan omlopen?!

    Misschien kunnen die zich beter laten inschrijven bij een
    weerbaarheidstraining.

  5. Ik heb laatst deze tip uitgevoerd, en hij werkte:
    Als de verkoper wat vraagt: mag ik u wat vragen?
    Met ja antwoorden en gewoon doorlopen.

    Grappig

  6. Ach, die jongelui doen ook gewoon hun werk. En sommigen doen dat best wel aardig ook. Er zijn genoeg andere zaken waar ik me veel meer aan erger in de stad.

  7. Ervaar het zelf ook als erg irritant. Als je een gezellige binnenstad wil krijgen is dit ook een punt wat aangepakt moet worden. Zelf ook al eens een klacht ingediend als winkelier zijnde..elke dag zo’n horde aasgieren voor je deur word niemand blij van.

  8. Superirritant idd.
    Maar gewoon ‘nee’ zeggen en met dezelfde vaart doorlopen werkt meestal wel. Laatst kreeg ik wel een vervelende opmerking nageroepen.. Dus ik zie ze ook liever verdwijnen. Winkelen in de Diezerstraat wordt dan een stuk aantrekkelijker.

  9. Op het station ook een keer aangesproken. Eerst gezegd dat ik geen tijd had…toen dat niet hielp gezegd dat ik er gewoon geen zin in had. Dat werkt wel, maar het is vervelend.

    Ze dwingen een manier van reageren af waar ik me niet prettig bij voel. Gewoon zeggen dat je er geen behoefte aan hebt is vaak niet genoeg. Dan voel ik me ongemakkelijk en opgejaagd.

    Overigens moeten ze de geloofsovertuigers ook maar van de straten halen. Die verkopen ook nog eens onzin! Als ik sprookjes wil ga ik wel een boek uit de bibliotheek halen!

  10. Het overgrote deel van de ondernemers en het winkelend publiek wil dat de gemeente paal en perk stelt aan de straatverkopers.
    Waarom wil de gemeente WEER NIET luisteren ?

  11. Overigens moeten ze de geloofsovertuigers ook maar van de straten halen. Die verkopen ook nog eens onzin! Als ik sprookjes wil ga ik wel een boek uit de bibliotheek halen!

    Goeie!

  12. Ja, en dat zijn dan nog Hongaarse gelukzoekers ook nog!! Onbegrijpelijk dat die hier in Zwolle onder de noemer daklozen kunnen bedelen.

  13. Ik irriteer ook mateloos aan die lui ik loop niet meer met plezier door de diezestraat, als ik ze zie staan schiet ik maar een ander straatje in
    Zwolle moet hier echt eens wat aan gaan doen.

  14. Altijd vriendelijk?! Nou echt niet hoor. Ik bedank altijd vriendelijk maar krijg dat niet altijd terug.

    Oh en voor aan de deur kan je een hele handige sticker kopen! 🙂

  15. Als we de straatverkopers en andere aanklampers en de muzikanten zouden verbannen naar het Broerenkwartier gingen de beide winkelgebieden er op vooruit.

  16. Gruwelijk irritant inderdaad. Ik negeer ze gewoon. Kijk ze niet aan, spreek ze niet aan, geef geen antwoord. Dat is de enige manier om niet half opgelicht te worden door dat soort opdringerig klotevolk.

  17. Vervelend is het m.i. voornamelijk voor die straatverkopers zelf. Die moeten blijkbaar deze baan aannemen om geld te verdienen. Zij zullen zelf ook wel weten dat hun werk als heel irritant wordt ervaren.

    De verkopers zijn dus eigenlijk niet irritant, maar de bedrijven daarachter. Blijkbaar was deze vorm van verkoop succesvol. Nu helaas doorgeslagen, in elke stad in NL overigens.

    Elk nadeel heb z’n voordeel. Kan nu het voordeel in deze colporteurs niet helemaal bedenken…

  18. Maar dat er mensen zijn die gaan omlopen?!

    Misschien kunnen die zich beter laten inschrijven bij een
    weerbaarheidstraining.

    Dat inderdaad. Kom op, je laat je doen en laten toch niet bepalen door zo’n verkoper? Een (botte) nee en het is eigenlijk altijd direct klaar. Die lui snappen heus wel dat je zo doet vanwege hun ‘functie’.

  19. Ik antwoord altijd met “sorry, maar ik loop door” met een vriendelijke lach. Ik begrijp dat deze mensen wel hun werk doen, maar meestal blijven ze een stukje meelopen en toch steeds vragen stellen. Dan loop ik gehaast door en probeer ze niet nog eens tegen te komen. Sommige roepen dan een nare opmerking na.
    Ik ga daardoor absoluut niet graag naar de stad. Ik ben zelf eind in de twintig, dus dat heeft niks met oud of jong zijn te maken, maar dit bederft wel het rustig winkelen.

    Ik dacht dat er maar een paar op de zaterdag mochten staan, maar het lijkt wel of er dagelijks meer verkopers dan winkelende mensen zijn. Het zou erg fijn zijn als de gemeente hier een maximaal aan vast stelt.

  20. Doodmoe word ik er soms van. Je gaat naar het centrum, word je om de zoveel meter aangesproken. Laat me met rust, ik wil gewoon rustig winkelen. Daarna ga je naar de supermarkt… Bij de één word je overspoeld door kinderen die uit zijn op de moestuintje doosjes, bij de ander staat weer één of andere stichting die zich op agressieve wijze probeert op te dringen. Je bent nog geen 10 minuten thuis, deurbel gaat… Of ik niet over wil stappen naar Oxxio… Nee, Nee, Nee, Nee!

    Gelukkig is er het bel me niet register, want ander was de telefoon ook vast nog wel een paar keer over gegaan…

    Ik vind het persoonlijk een beetje te veel van het slechte euh, goede. Kun je er wat aan doen? Ja, met een chagrijnig hoofd rond gaan lopen en hopen dat je niet aangesproken word…

  21. Ik ben van de energiemaatschappij …………… : Mevrouw, ik heb energie genoeg en als u mij niet gelooft, loopt u dan maar even mee naar de slaapkamer 🙂

  22. De laatste tijd is het opvallend aan het toenemen. Een echt probleem is het niet (ik loop er net zo makkelijk voorbij) maar irritant is het wel. Ik wordt gedwongen om gedrag te vertonen (mensen bewust negeren) waar ik geen fijn gevoel bij krijg.

  23. Aan de deur vind ik niet zo erg. Ik vertel ze netjes dat ik niet geïnteresseerd ben en ze vertrekken weer.
    Zo ben ik onlangs wel naar Eneco overgestapt en heb daardoor nu slimme meters in de meterkast en een Toon aan de muur hangen.
    Een stel geloofsverkopers heb ik wel na een gesprek van een tijdje aangegeven dat we inmiddels rond waren en dat het tijd was om te vertrekken. Dat hebben ze ook netjes gedaan.

    Telefonische verkoop… niet zoveel last van. Alleen dat volk van de Postcode loterij. Heb je er even bij gezeten blijven ze je bellen. Dat heb ik nu via het bel-me-niet-register geregeld.

    Nee, in de stad is het wel een beetje zoals medid stelt. Ze lopen nog een stukje mee. En ja, ik wil eigenlijk gewoon rustig kunnen winkelen. En ook nog een keer teruglopen zonder die verkoper weer tegen te komen.

    Mijn vriendin heeft heel lang volgehouden dat ze nog geen 18 was 🙂

  24. Jaa echt erg , ook die straatkrant verkopers , geld in zamelen voor bier en alcohol of bel tegoed , zo zielig zijn ze ook weer niet !!!!

  25. Klopt Bernard. Daar zijn zelfs raamvullende stickers voor. Speciaal voor mensen die een grondige hekel aan “goed fatsoen” hebben. Meestal zeg ik netjes dat ik niet geïnteresseerd ben en dan vertrekken ze weer.
    Soms zeg ik dat ik wel nagedacht heb over god en daar lang geleden al tot de conclusie ben gekomen dat het niets voor mij is. Af en toe vind ik het wel grappig om er eens een goed gesprek over te hebben.

  26. Och wat doen jullie moeilijk. Je kan “nee, bedankt” of “geen interesse”zeggen en doorlopen. Ze hangen echt niet aan je jas en laten je ook niet struikelen. Het is allang niet meer zoals vroeger met de Jehova’s die een voet tussen je deur stopten.
    Laat die luitjes hun werk gewoon doen en lach vriendelijk terug met je afwijzende antwoord.
    Maakt het leven een stuk makkelijker, ik heb er nooit last van.

  27. Of je nu wel of niet goed kunt omgaan met deze verkopers/ledenverwervers. Feit blijft wel dat er veel onduidelijkheid heerst over deze kwestie en hoe de gemeente Zwolle hiermee omgaat. Er zijn in andere gemeentes regels opgesteld over deze kwestie waarbij het aantal gelimiteerd is tot bijvoorbeeld 4 maar zelfs dan nog weten er altijd een aantal instanties slim om te gaan met deze kwestie. Zo nam ik een aantal weken geleden waar dat er een 6-tal ledenverwervers van het kwf rondliepen waarvan er twee kleding droeg van deze instantie. Op deze manier kregen de voorbijgangers geen keuze meer en werd elke voorbijganger gepast en te ongepast aangesproken en kregen niet de mogelijkheid om deze situatie te vermijden. Met een teruglopend winkelend publiek moet de gemeente toch kijken naar situaties hoe de toegankelijkheid van onze binnenstad bevorderd en zo aangenaam mogelijk gemaakt kan worden. Het winkelend publiek kan toch ook op een aangename manier onze binnenstad en met name de hoofdwinkelstraat betreden. Een eerste indruk is belangrijk en voor de mensen die deze situaties weten te ontlopen is dat natuurlijk geweldig maar dit is natuurlijk geen duurzame oplossing. Zelf heb ik nadat ik deze constatering gemaakt hebt deze kwestie ook direct voorgelegd bij de burgemeester die aangaf hier gehoor aan te geven en dit punt nogmaals ter sprake zou brengen.

    Ik weet niet wat ik verder kan doen maar zal graag mee willen denken over deze situatie en oplossingen willen aanreiken alvorens we kijken naar de haalbaarheid van dergelijke plannen.

    Allereerst een gemakkelijke oplossing om dergelijke situatie te verbeteren, zorg voor duidelijkheid. De overheid is er een ster in om geld uit te geven aan ICT doeleinden. Zorg er dan gewoon voor dat er een website opgezet wordt waarbij duidelijkheid wordt gegeven. Mogelijk met een agenda welke instantie wanneer waar mogen staan. Maak meteen een mogelijkheid om misbruik te melden zodat ook de gemeente snel duidelijk heeft waar de problemen liggen. Zijn er teveel mensen in de binnenstad leden aan het werven of hun producten aan het verkopen dan kunnen de bezoekers dat aangeven op de website, mocht het geautoriseerd zijn dan is er natuurlijk geen probleem. Aan de andere kant kan er direct worden ingegrepen. Laat ook duidelijk zien dat deze website onderdeel is van de gemeente Zwolle en zorg voor een dubbele backlink naar de gemeente zodat bezoekers van de binnenstad en van de website weten van deze website en weten dat het verbonden is aan regelgeving.

    Een tweede, meer creatiever en een misschien minder haalbaar idee brengt meerdere oplossingen en vast ook veel vraagstukken en problemen met zich mee. Leuk om over te discussiëren en mogelijk uit te voeren. Door het faillissement van de V&D is er een plas-gelegenheid in de binnenstad verdwenen en aangezien de meeste winkels dit niet aanbieden en de leegstand alsmaar toeneemt is het misschien een idee om een winkelpand in de binnenstad te voorzien van sanitaire voorzieningen waarbij het pand in tweeën wordt verdeeld. een sanitair deel en een open ruimte. Een open ruimte die ingevuld kan worden door straatverkopers en ledenverwervers. Een andere aanpak waarbij de keuze aan het winkelende publiek is om in aanraking te komen met de straatverkopers en ledenverwervers. Mocht je gebruik willen maken van de sanitaire voorzieningen dan kan dat tegen betaling wat goed is voor de goede doelen of voor de verkopers. Een tweede taak voor hen is natuurlijk het schoonhouden van de sanitaire voorzieningen met als groot voordeel een extra inkomstenbron. Een goed doel steunen door jezelf te ontlasten. of een leuk abonnement van de stentor mee naar huis nemen na het doen van een boodschap.

    De binnenstad kan een vernieuwend concept introduceren waarbij ledenverwerkers en straatverkopers de leegstand met een pand terug laat nemen en de binnenstad toegankelijker maakt en extra sanitaire voorzieningen biedt aan het winkelend publiek.

    Zomaar wat ideeën, ik heb geen idee wat ik hier verder mee moet en dacht een mooie gelegenheid om bij dit artikel te delen.

  28. Yeah right Stefan; jij even in conclaaf met de burgemeester; laat mij niet lachen.
    Leuk geprobeerd om dmv een lijvig artikel ons mee te krijgen, maar je hebt je hand overspeeld.

    Volgende keer iets minder, misschien lukt het dan wel.

  29. En toch zie je ze vaak wel met mensen in gesprek zijn, dus er zijn mensen die erin mee gaan….als dat nou eens zou veranderen.
    We kunnen een paar meter verderop bordjes neerzetten “pas op, straatverkopers, doorlopen aub” 😀

  30. Simpel: verbieden. Einde overlast. Als consument bepaal ik zelf welke winkel ik ga bezoeken. En die evangelische geldwolven hebben daar sowieso niets te zoeken.

  31. Heeft men hiervoor eigenlijk een ventvergunning nodig? Het lijkt me wel dan kun je er toch wat meer regels aan verbinden lijkt me.

  32. Er was ooit, zo’n zes jaar gelden, een bureautje dat namens de gemeente de lakens uitdeelde. Zij deden voor een bepaalde hoeveelheid per dag de coördinatie van colportage voor de Diezerstraat. Het kan maar zo dat dit kantoortje nog bestaat.

  33. Gruwelijk irritant. Of ik zelfgemaakt schilderijtjes wil kopen. Of lid wil worden van Oxfam Novib. Of ik een eurootje heb voor de nachtopvang. Of ik misschien zeehondjes wil redden door een donatie. Of ik mee wil doen aan een ludieke ruilactie om een studentenreis naar Amerika te bekostigen. Of ik voor de camera wat wil zeggen over zonnig Zwolle. Of ik interesse heb in het Woord van God. Of ik misschien de NRC wil lezen. Of Oxxio mijn elektriciteit mag leveren. Of ik een centje over heb voor het orgel. Of…

    Op de een of andere manier val ik blijkbaar in élke doelgroep van de colporteurs. Dat is behoorlijk irritant — zo irritant dat ik het centrum mijd en anders de Diezerstraat wel.
    En dat werkt.

    Voor mij hoeven ze niet -vanuit de gemeente via een verbod- te verdwijnen. Niet alles hoeft via wetten en regels verboden te worden. Natuurlijk, het zou mijn (sporadische) winkelervaring verbeteren, ja, maar die colporteurs doen nu eenmaal gewoon hun werk. Zolang er “sukkels” zijn die in de verkooppraatjes trappen, zullen bedrijven deze manier van verkoop inzetten. Wanneer de consument niet meer op deze manier te interesseren valt, houdt het vanzelf op.

  34. Dit meende de gemeente Zwolle in 2011 na vragen van toenmalig raadslid John van Boven:

    Zwolle is een mooie stad, een stad met mogelijkheden, waar iedereen mee moet kunnen doen en waar we ruimte voor initiatieven willen bieden. In zowel het Collegeakkoord als de Perspectiefnota 2011 ?? 2014 geven we als gemeente aan dat we niet willen dat regels en bureaucratie hieraan in de weg staan.

    Het college is zich er van bewust dat er momenten zijn, vooral in de Diezerstraat, dat de bezoeker om de haverklap wordt aangesproken om lid te worden van een goed doel, een abonnement op de krant te nemen of een nieuw product uit te proberen. De prullenbakken puilen op drukke momenten uit en de weg is dan bezaaid met papiertjes en demoproducten. Met name door de optelsom van activiteiten wordt overlast ervaren en irritatie opgewekt.

    Je kunt gewoon nee zeggen als je aangesproken wordt, je hoeft niks aan te pakken, je kunt gewoon doorlopen. Waarom moeten wij als overheid regelen dat burgers geen ⤽nee dank je, geen interesse⤝ hoeven te zeggen? Moet de overheid ondernemers de vrijheid ontnemen om hun producten aan te prijzen wanneer zij deze gratis willen uitdelen of middels flyers aan het publiek kenbaar willen maken?

    Deregulering draait er in de kern om dat je alleen passende regels hebt. Dat je zaken regelt waar dat nodig is vanuit je publieke taak, dat je dat doet op een manier die past bij Zwolle, dat die regels efficiënt zijn en dat je daar over na blijft denken. En regelen is niet hetzelfde als inperken, afpalen en risico??s uitsluiten. Regelen is ook het creëren van een kader, het stellen van randvoorwaarden en het mogelijk maken van dingen.

    In dat licht gezien kiest het college er dan ook niet voor om vrijheid bij de individu in te perken en de mogelijkheid om colporteren en te flyeren anders te reguleren.

Reacties zijn gesloten.