Zwolle – GroenLinks wil dat Zwollenaren goed op de hoogte kunnen blijven van de discussies en besluiten van hun gemeenteraad #zgr. Dat kan op dit moment onvoldoende, vindt de partij. Aanleiding voor de zorgen hierover vormt het bericht dat de gemeente Zwolle na een jaar al weer afstapt van de GemeenteWijzer in de kiosk-app, omdat het bereik daarvan niet aan de verwachtingen voldeed.
De wekelijkse Raadswijzer met de agenda van raadsvergaderingen, de belangrijkste raadsbesluiten en ander nieuws over de gemeenteraad, werd vanaf 1 januari niet langer in huis-aan-huisblad de Peperbus gepubliceerd, maar in de digitale Zwolle-kiosk voor tablets. Het overige gemeentelijke nieuws gaat daar per 1 september dus uit. Zwollenaren kunnen nu gebruik maken van een weer nieuwe app voor het gemeentenieuws, dat ze zo op de mobiele telefoon kunnen volgen. Maar hoe zit het met de berichtgeving over de gemeenteraad? Blijven Zwollenaren voor actuele informatie over hun gemeenteraad dan nog wel aangewezen op de kiosk-app, die kennelijk niet aan de verwachtingen voldoet? Of gaat die informatie ook over naar een nieuwe app, waarvan de effectiviteit nog onzeker is? GroenLinks vindt dat Zwollenaren niet alleen digitaal maar ook op andere manieren goed moeten kunnen volgen wat hun vertegenwoordigers in de raad bespreken en besluiten.
GroenLinks vindt het belangrijk dat de inwoners van Zwolle op verschillende manieren in aanraking komen met de gemeenteraad. De besluiten die daar worden genomen namens de Zwollenaren gaan tenslotte de hele bevolking aan. Daarom stelt GL vragen over de middelen waarmee inwoners het werk van de gemeenteraad kunnen volgen. De antwoorden kunnen gebruikt bij de evaluatie van de digitale raadswijzer die later dit jaar volgt.
De impuls voor het openen (laat staan downloaden) van een aparte app voor het gemeentenieuws is er gewoon niet. Dit merk ik ook bij mezelf, hoewel ik wel geïnteresseerd ben.
Een impuls tot regelmatig openen van een app met steeds veranderende dingen komt meestal voort uit nieuwsgierigheid waaraan positiviteit is verbonden.
Voorbeelden: Instagram -> welke nieuwe foto’s heeft iedereen geplaatst waar ik vrolijk van word, en hoe scoren mijn eigen foto’s?
Facebook -> heb ik berichten ontvangen en hoeveel likes hebben mijn berichten? Hoe is het met familie? Zijn er nog leuke en grappige dingen gebeurd die mijn vrienden hebben meegemaakt?
Twitter -> Wat waren die sirenes net? Wat speelt er nu in de wereld voordat de suffe sites het nieuws hebben? Heb ik nog antwoorden op mijn tweets, of zijn ze geretweet? Zijn er nog interessante tweets waarop ik kan/moet reageren of die ik kan retweeten?
Deze 3 voorbeelden gelden niet voor een gemeente Zwolle-app. Daar zit die prikkel niet in, of althans, ik zou me geen positieve prikkel kunnen bedenken die ervoor kan zorgen dat ik die app bijvoorbeeld elke dag bij het wakker worden zou willen openen.
Wat m.i. wel werkt: gewoon een fatsoenlijke site, via HTTPS en met RSS-feed. De berichten die normaal in de app komen, in hapklare brokjes aanbieden, per bericht een artikel. Die artikelen kunnen gekoppeld worden via RSS aan bijvoorbeeld Twitter, Facebook en LinkedIn. Op die manier krijgt het publiek vanzelf de juiste mengelmoes voorgeschoteld qua gemeentenieuws en maakt het dit ook direct meer interactief, dynamischer en responsief.
Voordeel van deze manier van werken is dan ook direct dat er Facebook Instant articles van mogelijk zijn, geautomatiseerd, en Google AMP artikelen. Beiden zorgen voor een snelle, mooie en consequente manier van het publiek bereiken.
Dit zet qua bereik m.i. meer zoden aan de dijk dan een aparte app.
Volledig eens hans.
Klopt.
En ik zoek me nog steeds suf naar de gewone bouwaanvragen.
Heb me wel geabonneerd via een site maar krijg niks.
Dan maar liever de oude pagina’s in de Peperbus terug.
Simpel en doeltreffend.
Ook eens. Geen app maar een normale site.
En denk ook eens aan de mensen die niet beschikken over een apparaat met apps zoals ikzelf! Graagweer info op papier.