Zwolle – De Partij van de Arbeid Zwolle stelt het College spoedvragen over het voorstel om de Ceintuurbaan onder het viaduct bij de A28 te verbreden van drie naar vier rijstroken. Volgens de partij is de raad er tijdens eerdere voorstellen voor de reconstructie van de Ceintuurbaan niet op gewezen dat er een knelpunt zit op deze plek..
Het College stelt voor om een extra rijbaan te maken bij de Ceintuurbaan onder het viaduct bij de A28. Dit omdat de doorstroming op dit punt problematisch blijkt te zijn. De 200.000 euro die dit gaat kosten, kan worden gedekt uit een meevaller op de werkzaamheden voor de verdubbeling van de toerit A28-Noord. Uit een eerdere rapportage over de Ceintuurbaan in november 2015 en het raadsvoorstel over de verdubbeling van de toerit A28-Noord uit maart 2016 blijkt nog nergens dat hier een knelpunt zit. Uitbreiding van de rijbaan werd toen zelfs niet als wenselijke maatregel genoemd wanneer daar voldoende geld voor zou zijn, laat staan als noodzakelijk.
De PvdA vindt dat de raad nu voor een verrassing komt te staan die voorkomen had kunnen worden wanneer zij eerder was gewezen op het knelpunt. De raad moet maandag 26 september al een definitief besluit nemen over de uitbreiding van de rijbaan en daarom stelt de partij met spoed vragen aan het College. De PvdA wil onder meer weten waarom het College de verbreding van de rijbaan onder het viaduct niet eerder als noodzakelijk of op zijn minst wenselijk heeft aangemerkt. Daarnaast wil de partij weten hoe urgent de voorgestelde verbreding is. Is dit absoluut noodzakelijk voor de doorstroming van het verkeer of is het leuk meegenomen omdat er toch een financiële meevaller is? Fractielid Jan Slijkhuis: “De uitbreiding van de rijbaan wordt het laatste aandachtspunt voor de Ceintuurbaan genoemd, terwijl dit als knelpunt nog niet eerder ter sprake is gekomen. Wij willen hierover meer duidelijkheid van het college om op 26 september een goed onderbouwd besluit te kunnen nemen. Voor ons is de urgentie op dit moment onvoldoende onderbouwd”.
Zwolle groeistad naar 130.000 inwoners.
Autoverkeer neemt navenant toe.
Extra sorteerstrook bevordert doorstroming.
De benodigde centen zijn liggen op de plank.
Wat is het probleem?
“Wat is het probleem?”
Dat vroeg ik me ook af. Het is wel vreemd dat iets nooit een knelpunt is geweest, en nu er geld over is opeens wel. Die twee ton kan misschien wel beter ingezet worden.
Het zal niet de eerste keer zijn dat Zwolle iets hapsnap doet. Goed dat de PvdA zo kritisch is.
“…iets dat nooit een knelpunt is geweest….”
Nou, in ieder geval wél in de ochtendspits.
Wat is ertegen om het autoverkeer af te remmen doorbv. busjes te laten rijden(elektrisch) tussen zuid en noord? Beter voor het milieu weet je wel.
volgens mij betreft het geen intern-gemeentelijk verkeer (dus geen electrobusjes/milieuverhaal)
regelmatig ochtend en avond vast.
Maar volgens de pvda is het pas een probleem als de officiele instanties het als zodanig bestempeld hebben (tenzij de pvda het probleem zelf benoemt, en de instanties dit tot ergernis hebben nagelaten…)
ik ben bang dat het verkeer dat uit de richting Meppel via de afrit de centuurbaan op wil straks hinder gaat ondervinden, is nu ook al zo als ze van amersfoort af komen en rechtsaf gaan en gelijk weer links de kranenburgweg op, op het laatste moment toch nog ff door trekken, zo blokkeren ze de doorstroming voor het andere verkeer, om zo sneller op hun werk te zijn, heb er een hard hooft in dat dit allemaal goed gaat komen, maar we zullen zien, :):)
niets op tegen, behoudens dat dit waarschijnlijk jaarlijks een veelvoud kost van de 2 ton. En van waar naar waar zouden die busjes moeten rijden?
Waar maakt de Partij van de allochtonen zich druk over 2 ton.
Er zit sindsjaar en dag al een Pvda-wethouder op wachtgeld in Zwolle die al tonnen heeft gekost.Prima een extra rijstrook er kunnen er niet genoeg komen met al dat vele verkeer.Als men eerder op het werk kan komen of thuis hulde.
In de spits regelmatig een ambulance met spoed vast zien staan in het verkeer onder het viaduct. Een extra baan zou ruimte kunnen geven. Een betere afstelling van de verkeerslichten zou ook al een hoop schelen.