Zwolle – "Uit de vier ingediende ontwerpen hebben we het mooiste en goedkoopste ontwerp voor de nieuwe busbrug gekozen," aldus Henk Snel van de gemeente Zwolle en voorzitter van de commissie die de inzendingen beoordeelde. Het winnende ontwerp is van ipv Delft creatieve ingenieurs en de brug zal worden gebouwd door BAM Infra. Begin 2019 moeten de eerste bussen over de nieuwe brug gaan rijden. De brug wordt een verbinding van het nieuw te bouwen busperron aan de zuidzijde van station Zwolle naar de kruising Westerlaan/Veerallee/Willemskade.
Bam Infra en ipv Delft creatieve ingenieurs
Donderdagavond presenteerde wethouder Ed Anker samen met Henk Snel en Allart Maijers, projectmanager van ProRail het winnende ontwerp aan de lokale pers. "Je wil niet weten hoe blij en trots ik ben dat we vanavond dit ontwerp kunnen laten zien," verwoordde wethouder Ed Anker zijn enthousiasme voor het nieuwe ontwerp, dat door de ontwerpers vooralsnog de "Stads-Parkbrug" wordt genoemd. De beoordelingscommissie, waarin naast bewoners en adviseurs van Het Oversticht en Bureau Spoorbouwmeester waren vertegenwoordigd, roemt onder andere "de elegante, eenduidige en slingerende lijn van het ontwerp."
"Het is een technisch hoogstandje." De 245 meter lange brug over het spoor heeft maar vier schuinstaande kolommen die de brug ondersteunen. "Deze vier pijlers lijken de zwaartekracht te tarten," waardoor een mooie doorkijk ontstaat naar de overkant van de sporen. Het eerste wat aan de brug opvalt is het hout aan de onderkant, wat goed combineert met de groene landhoofden, waar zich ook vogels en vleermuizen kunnen nestelen. Er komen geen lichtmasten op de brug, maar het licht wordt in de randen van de brug verwerkt, wat in het donker een bijzonder effect oplevert in deze omgeving. De brug maakt over de sporen een sierlijke slingerbeweging, wat het ontwerp uniek en bijzonder maakt.
De busbrug is nodig om de vele buspassagiers beter te kunnen ontvangen op het nieuwe busperron aan de zuidzijde van het station. "Hiermee willen we de drukte aan de voorkant van het station naar de achterkant van het station brengen," aldus wethouder Anker. Hiervan zullen de vele werknemers van de kantoren in Hanzeland, de studenten van Hogeschool Windesheim en de inwoners van Zwolle profijt hebben. Met de aanleg zal in de tweede helft van 2017 worden begonnen. Hoewel de busbrug als werktitel vooralsnog de naam "Stads-Parkbrug" heeft meegekregen staat wethouder Anker open voor een andere naam en "moet er wellicht een prijsvraag worden uitgeschreven."
Hennie Vrielink
Verslaggever Weblog Zwolle
Dertien en een half miljoen euro!
Goedkoopste? Dat hebben we gezien bij die brakke kromme bruggetje bij maagjesbolwerk. Dit project zal ook een miskleun worden.
Ik ben benieuwd wie daar de elektriciteit aan gaat leggen met al die kabels.
Nou, ik zal de eerste dan maar weer zijn die niet loopt te azijn pissen. Voor zover ik het kan zien een elegante brug!
De brug ziet er niet lelijk uit.
Of 13,5 miljoen euro te duur is? Volgens mij wilde ze eerst een tunnel graven onder het startiin geloof ik. Dat is vaak duurder. Weet dat van die tunnel niet zeker, dat meen ik mij te herinneren.
Hopelijk geen Fyra-project. Dat moest ook zo goedkoop mogelijk…
Wat een mooi ontwerp! Aanwinst voor onze stad 😀
… oplevering begin 2019? Dat is een jaar later dan gepland. Opnieuw vertraging met de verplaatsing van het busstation!!
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor deze ‘elegante’ busbrug volgekliederd is met lelijke graffiti-tags, net zoals de Hanzeboog…
levert ook weer mooie ontwerptaal op;
⤽??en dat toekomstige en bestaande gebouwen zich richten op deze ruimte.⤝
⤽En vooral in de beeldtaal, beleving, uitstraling en hoe verschillende onderdelen geïntegreerd zijn.
wel een mooie strakke moderne brug. meer een Infra ding dan dat het een nieuw icoon is, wel een goed impuls voor toekomstige ontwikkelingen in het Stationsgebied/Spoorzone.
misschien is ” De Slinger” een betere naam voor de Busbrug aangezien de brug over het spoor slingert.
En nu nog een overkapping over het hele stationscomplex. Zou wel eens mogen als 2e grootste treinknooppunt van Nederland.