Inwoners van de Zwolse buurtschap Spoolde verzetten zich tegen de plannen voor nieuwe kantoortoren in Zwolle.
De inwoners waren al niet blij met de negentig meter hoge ABN Amro-toren die twee jaar geleden pal naast de buurtschap werd gebouwd. Nu daar nog een nieuwe kantoortoren van 75 meter hoog naast wordt gebouwd is de maat vol, vindt de buurtschap. In de buurtschap wonen ongeveer vijfhonderd mensen. Volgende maand starten de officiële procedures waarbij burgers de mogelijkheid krijgen bezwaar te maken. Zijn er geen grote bezwaren dan wordt na de zomer begonnen met de bouw. In de kantoortoren wil stroomproducent Electrabel zich vestigen.
(RTV Oost)
Het is duidelijk dat de mensen niets beters te doen hebben…. zucht… :-
Het gros van die 500 inwoners woont niet eens in de buurt van die toren. Tijden veranderen, steden veranderen, we kunnen niet altijd in de 1950-sfeer blijven hangen…
zeikerds daar in Spoolde!
gewoon bouwen!
prachtig toch, een paar van die torens langs de a28…
achtergebleven gebied daar, dat Spoolde
GAAP.
Alles draait in Spoolde in en om Eben Haëzer.
En natuurlijk om het Spoolderfeest.
Jan heeft waarschijnlijk slaap van zijn werk of zijn collega’s gekregen 😮
Maar…. ik vind wel dat ze wat aan het ontwerp mogen veranderen. Als je iets bouwt doe het dan meteen goed en niet met een ontwerp dat anno 2008 leuk staat. Over een tiental jaren moet het ook nog wat zijn, wat mij betreft mag er in zwolle wel wat origineler gebouwd gaan worden. Hetzelfde vind ik overigens over de nieuwe spoorburg voor de Hanzelijn.
Maar dat is weer een ander onderwerp…. :- ;D
Ze kunnen straks zo hun intrek nemen in het kantoor van Unive op Hanzeland, die gaan toch weg uit Zwolle.
Is zo’n nieuw gebouw niet eens nodig. 😮
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen het ontwerp (hoe ziet het er uit, vinden we wat van de hoogte) en het effect dat de nieuwbouw heeft op de omgeving.
Wat het eerste betreft. Het is een prachtig ontwerp, waar Zwolle kan laten zien dat ze een stad is van deze tijd. Bovendien is het goed voor de werkgelegenheid en dus voor de economie.
Wat het tweede betreft hebben de omwonenden een punt als het gaat om de overlast die het parkeren met zich brengt. Het aanbod (parkeerruimte) kan de vraag (aantal medewerkers dat met de auto komt) niet aan. Dan is wel de vraag of dit beleid mag worden afgewenteld op de omgeving. De omwonenden hebben wat dit aspect betreft een punt dat om een oplossing vraagt.
Waarom geen tram laten lopen over het voormalige ROVA-lijntje?
Jan Pasman, het te bouwen gebouw is nogal veel groter dan het Univé gebouw ben ik bang. Die ruimte zullen ze nodig hebben. Ze gaan geen loze ruimte creëren neem ik aan….
@Larry: het college denkt inderdaad na over een tramverbiding tussen Zwolle en Kampen. Grootste voordeel is, dat er op die manier meer haltes kunnen worden gerealiseerd. Het is ook de bedoeling dat er juist ter hoogte van deze kantorenconcentratie een halte komt. Op die manier wordt er een goede verbinding met het station gerealiseerd
Ik vind eigenlijk ook wel dat ze een punt hebben. Maar dat geldt niet alleen hier, maar eigenlijk overal in NL. Pim fortuyn heeft eens gezegd dat NL één grote stad is met wat parkjes, maar ik zie eigenlijk alleen één groot industrieterrein met enkele woonwijkjes.
Welke kant of je zwolle ook doorrijdt, je ziet alleen kantoorgebouwen. En nu zie je op veel wegen ook nog half verlaten kantoorgebouwen/ leegstaand/ bouwvallen.
Dus naast die vieze doos (vind ik nog steeds) zo’n hoge doos naast bouwen – riekt meer naar een vorm van zelfbevrediging voor de één of andere bestuurder dan naar de noodzaak om een goed bedrijf neer te zetten. En wat de één mooi vind, vindt de ander niets (da’s een wet) dus waarom dan provoceren terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden/ruimte is. Hoeft het niet hoog, heeft ook niet iedereen er “hinder” van.
@John en Larry: als die tramverbinding (ook al eens in een topic besproken) veel voor de aanliggende bedrijven kan betekenen, zie ik ook weer aardig wat meer licht in deze. Vind die lijn puur voor Stadshagen en misschien de mensen in W.holte onzin. Zou dat lijntje dan helemaal (of grotendeels) over het voormalige Rova-lijntje gaan lopen?
Ik pas even over de directe gevolgen van de door John verwachtte parkeeroverlast, omdat ik de situatie ter plekke niet goed genoeg ken. Wel weet ik dat Spoolde nogal een aardig eindje van die locatie af is en blijf ik erbij dat mensen ook gewoon in Zwolle kunnen komen wonen. Serieus, bij de overheid wordt dat al vaak als voorwaarde gesteld (bij mij gelukkig niet ;)).
Ben wel voor een paar kantoortorens langs de A28, mits vol en duurzaam gebouwd. Tuurlijk is de bereikbaarheid en het parkeren, net als op de Hessenpoort en belangrijk punt van aandacht. Neem overigens toch ook aan dat met name ABN en Univé meedenken (misschien zelfs meebetalen, hun willen er ook graag zitten) aan goede parkeermogelijkheden en bereikbaarheid.
Spoolde: lieve mensen en mooi wonen, houwen zo! Maar keerzijde van het reageren van een politicus hier is gelijk dat je je kunt afvragen of hij uit zijn reactie politiek gewin kan halen. Daarmee twijfel ik uiteraard niet aan de oprechtheid van John, maar noem ik ff een algemeen feit.
@ dick.
Ik heb het niet over politiek gewin, al kan ik dat natuurlijk niet bewijzen. Ik reageer vanuit mijn voortdurende aandacht voor de burger in dit soort processen. Ik heb daar niet voor niets een jaar geleden een notitie over geschreven (De Kloof). Mijn grote wens is dat er bij dit soort complexe processen meer geredeneerd wordt vanuit de positie van de burger. Ik weet ook wel dat het een lastig evenwicht is tussen individuele belangen de het algemene belang van een stad (economie en zo). Toch ben ik van mening dat er meer rekening gehouden moet worden met de burger. In dit voorbeeld: van de bouwer/ontwikkelaar eisen dat de parkeervoorzieningen van dien aard zijn, dat de omgeving weinig tot niets merkt van een toegenomen parkeerdruk ter plekke.
Ik denk dan volstrekt in termen van procedures en niet in die van stemmentrekken.